„Mediocritatea” sau Cine e mai mare? de Aurelian Silvestru
De cum ne naştem, suntem pândiţi de
mediocritate. Hidoasă şi necruţătoare, ea (ca o fiară flămândă) încearcă să ne
devoreze. Mulţi nici nu-i observă furişarea. Alţii o văd, dar preferă să i se
supună. Şi numai unii, foarte puţini dintre noi, se întorc fulgerător spre ea,
o înşfacă de grumaz şi o doboară la pământ. Şanse de izbândă sunt foarte puţine
şi, totuşi, doar neîmpăcarea cu rutina te poate ocroti de ofensiva ei... E
clipa înălţării, clipa revelaţiilor creatoare, clipa în care omul simplu poate
deveni erou.
La acest nivel, nu mai contează cât de
mare ai ajuns să fii considerat de către alţii. Important e
să-ţi auzi
chemarea. S-o auzi şi s-o urmezi, în pofida tuturor dificultăţilor, în pofida
leneviei, în pofida slăbiciunilor şi adversarilor care îţi subestimează munca.
Dacă eşti mare cu adevărat, atunci discuţiile despre importanţa ta îţi par
sterile şi nu te afectează...
Când „binevoitorii” din anturajul lui
Vasile Alecsandri au încercat să bage discordie între el şi tânărul Mihai
Eminescu, otrăvindu-l cu aluzii cum că acesta scrie mai bine decât dânsul,
„acel rege al poeziei” (cum l-a numit ulterior Eminescu pe Alecsandri) le-a
răspuns cu demnitate:
- E unul care cântă mai bine decât mine?
Cu-atât mai bine Ţării şi lui cu-atât mai bine!
Un om de merit nu poate să nu vadă şi
meritele altor oameni. Talentul se clădeşte pe calităţile personale, nu pe
neajunsurile celor care fac parte din aceiaşi breaslă cu tine. La urma-urmei,
importă nu locul pe care îl ocupi pe scara afirmării, ci adevărul, binele şi
frumuseţea pe care le-ai încorporat în propria ta operă.
Păcat că, uneori, până şi
personalităţile marcante uită acest lucru...
În ziua când Necrasov urma să fie
înmormântat în cimitirul central din Petersburg, prietenii lui s-au adunat în
jurul sicriului şi, rând pe rând, au prins a-şi exprima regretul de la o
tribună îmbrăcată în doliu.
-Necrasov a încheiat şirul poeţilor care au avut de spus un cuvânt
nou în poezie, a
menţionat, printre altele, Dostoevski. Iată de ce, el trebuie situat, fără
rezerve, imediat după Puşkin şi Lermontov.
-Greşeşti! s-a revoltat Plehanov. Necrasov
este mai presus decât aristocratul Puşkin!
-Aşa este!
l-au susţinut mai multe voci. Necrasov a fost mai aproape de popor, deci este
mult mai mare, mai poet, mai important!
Uitând, parcă, de ce veniseră la
cimitir, cei prezenţi la funeralii s-au împărţit în două tabere, gata să se ia
la bătaie chiar acolo, de faţă cu defunctul...
În altă parte, la Paris, Emile Zola
lupta cu duritate împotriva lui Alexandre Dumas-tatăl.
-Dumas e măscăriciul cititorului naiv, zicea el
zeflemitor. Ca
mâine, cărţile lui vor fi date uitării.
Când parizienii au vrut să-i înalţe
prozatorului un monument, Emile Zola s-a pronunţat cu vehemenţă împotrivă:
-Cum să tolerăm un monument al lui Dumas într-un oraş în care încă
nu există nici un monument al lui Balzac?! S-ar comite o mare nedreptate, dacă
Dumas ar fi considerat mai mare decât Balzac!
Lev Tolstoi a fost şi mai nedrept cu
bună parte din confraţii de condei. Într-o lucrare despre Shakespeare a scris
că acesta nu numai că nu este genial, dar „nu poate fi
considerat nici măcar scriitor mediocru”. Până şi despre „Regele Lear” a zis că este o lucrare foarte
proastă, scrisă neglijent, care nu poate trezi decât „dezgust
şi plictiseală”... Într-un alt eseu („Ce este arta?”) a lovit necruţător
în personalităţi ca Goete, Ibsen, Beethoven, Rembrandt sau Michelangelo...
Jean-Jacgnes Rousseau, fiind convins că
talentul lipsit de virtute este incomparabil mai imoral decât virtutea lipsită
de talent, a biciuit necruţător lucrările lui Corneille şi Moliere, ridicând în
slăvi alţi câţiva autori, pe care timpul i-a îngropat ulterior în praful
uitării.
Exemple în care unii încearcă să-şi
situeze idolii pe cele mai înalte postamente, iar alţii încearcă să demoleze
aceste postamente, se întâlnesc în toate domeniile activităţii creatoare. E un
proces firesc, cu caracter atât de subiectiv, încât nici nu e de mirare că
stârneşte controverse.
Mult mai periculoasă e necuviinţa cu
care mediocritatea, din proprie iniţiativă, aleargă cu neruşinare după lauri.
Ea ştie că nu e cu nimic mai bună decât alţii, dar vrea ca toată lumea s-o
considere aşa, uitând că omul este mare şi puternic nu atunci când se înalţă cu
orice preţ deasupra celorlalţi, ci doar atunci când îşi face cu smerenie
datoria şi nu aşteaptă onoruri speciale de la cei din jur...
În seara de după Cina cea de Taină,
Iisus Hristos s-a ridicat de la masă, a turnat puţină apă într-un vas şi a
prins a spăla picioarele ucenicilor Săi. Aceştea s-au împotrivit, s-au
revoltat, dar El le-a spus:
-Ceea ce Eu fac pentru voi acum e un exemplu de smerenie, nu de
umilinţă. Voi mă numiţi pe mine învăţător şi Domn şi bine faceţi, căci asta
sunt. Dar cine vrea să fie mare cu adevărat acela e dator să fie slujitorul
celorlalţi...
Altă dată, urcând cu trei ucenici pe
munte, li s-a arătat schimbat la faţă, în veşminte care străluceau ca soarele.
Tot atunci, un nor luminos a coborât din ceruri, iar vocea lui Dumnezeu a
precizat:
-Acesta este Fiul Meu Cel Iubit! Pe El să-l ascultaţi!
Impresionaţi de cele întâmplate, cei
trei ucenici (Petru, Iacov şi Ioan), au povestit cu lux de amănunte tot ce au
văzut acolo, iar asta a stârnit un abur de invidie printre ceilalţi ucenici,
care s-au întrebat:
-De ce, oare, învăţătorul i-a ales tocmai pe dânşii, ca să-l
însoţească sus, pe munte? Oare nu cumva îi consideră mai buni decât pe noi?
Oare nu cumva şi în împărăţia Cerurilor vom fi discriminaţi?
Cum nu ştiau ce să răspundă, s-au
apropiat de Iisus şi i s-au adresat:
-Învăţătorule, am vrea să ne spui direct: cine dintre noi va fi mai
mare în împărăţia Cerurilor?
Mântuitorul a înţeles pe dată de unde
vine frământarea lor, dar, ca să nu-i certe, a luat în braţe un prunc şi le-a
răspuns:
-De nu veţi fi curaţi la suflet, precum pruncii, niciodată nu veţi
intra în împărăţia Cerurilor! Deci, ţineţi minte ce vă spun: cel mai mare în
împărăţia Tatălui Meu va fi cel smerit ca un prunc!
Din răspunsul lui Iisus, putem desprinde
următoarele concluzii:
-În primul rând, Cerul nu tolerează
puterea celor „mari” clădită pe slăbiciunea celor „mici”;
-Iar în al doilea rând, numai omul
cumsecade, omul evlavios, poate spera să treacă prin Judecata de Apoi cu
fruntea sus, indiferent de faptul cât de mare şi de talentat a fost considerat
atunci când mai era în viaţă...
Aurelian Silvestru – Pragul sau alte Fărâme de Suflet
Chișinău, 2014. – pag.107-111
0 Comentarii