Povara autocondamnării de Aurelian Silvestru
Nu demult, la uşa biroului meu, a bătut
un străin. Arăta stresat şi chinuit.
- Am venit după un sfat, a rostit el
după ce a dat bineţe şi s-a aşezat pe scaun, fără să aştepte să-l invit.
Evident, nu mă cunoaşteţi. Eu însă, vă cunosc din ceea ce ati scris.
Era un bărbat în vârstă. Avea
înfăţişarea unui om stors de puteri. L-am lăsat să-şi spună păsul, fără să-l
întrerup şi doar punându-i din când în când câte o întrebare, ca să-1
încurajez. Am aflat, astfel, că toată viaţa a predat istoria la una dintre
instituţiile de învăţământ superior. De tânăr, a consimţit să colaboreze cu
securitatea, dând informaţii despre studenţi şi profesori. Când imperiul sovietic s-a prăbuşit, a trecut „în
rezervă”. Nu
mai scria rapoarte, nu mai denunţa pe nimeni. Totuşi, colegii au continuat să-l
trateze cu dispreţ, ca pe un trădător...
- De câţiva ani sunt
pensionat,
mi-a spus la finele mărturisirii sale. Nu am nici rude,
nici prieteni. Am ajuns un autocondamnaî la izolare... Nimeni nu mă sună, nu-mi
păşeşte pragul, nu se interesează cum mă simt. E foarte greu să treci prin
asta! Alţi informatori, probabil, şi-au uitat trecutul, l-au clasat,
şi-au zis că ce a fost - a fost şi o duc bine-mersi, fără să aibă mustrări de
conştiinţă... Eu însă, nu pot dormi, mă chinui, mă
frământ, mă osândesc... Fizic, sunt încă
sănătos, dar, sufleteşte, sunt înfrânt şi incapabil să realizez ceva util. Sunt
un ghem de nervi, de întrebări, de neputinţă... Uneori, îmi vine să-mi pun
capăt zilelor...
Vorbea aprins, poate un pic emfatic,
dar, cu siguranţă, era sincer şi asta mă îngrijora. Am încercat să-l liniştesc.
I-am amintit de Dumnezeu, de mântuire, de iertare. În cele din urmă, a plecat
mai împăcat, mai mulţumit decât venise.
Rămas singur, am meditat îndelung la
situaţia omului ajuns să sufere din cauza ticăloşilor pe care le-a comis.
Există, oare, iertare pentru el?
Kain, când l-a omorât pe Abel (pe
fratele său) n-a avut nici măcar păreri de rău. I-a dat cu piatra în cap şi i-a
ascuns trupul în ţărână, prefăcându-se că nu ştie nimic. Abia după ce însuşi
Dumnezeu l-a probozit, i s-a trezit regretul şi responsabilitatea pentru cele
săvârşite.
Deci, conştientizarea răului are la
temelia sa ceva din Dumnezeu. Omul care se pocăieşte are o aşchie de Cer în
suflet. Dacă n-ar fi aşa, atunci el (păcătosul care a greşit) n-ar avea nicio
şansă să se mântuiască.
Şi atunci, noi (cei faţă ne care a
greşit) nu comitem, oare, un păcat la fel de mare dacă (în loc să-l iertăm) ne
gândim la răzbunare? Când sabia călăului retează capul unui osândit care se
pocăieşte, oare nu cumva retează concomitent şi firul divin cu care e legat de
Cer?
„Dumnezeu, citim în Sfânta Scriptură, nu
doreşte moartea păcătosului, ci îndreptarea lui!”.
Dar îndreptarea trebuie să vină din
interiorul său, pentru că numai el este în stare să corecteze ceea ce a
săvârşit.
Cum?
Prin facere de bine, prin pocăinţă şi
smerenie. Răul nu poate fi înlăturat prin rău! La rău, se cere să răspunzi cu
bine. Doar binele îl poate dezrădăcina.
Credeţi că Iuda (marele informator şi
trădător) n-a cunoscut aceste adevăruri? Şi totuşi, cum a procedat?
În ziua răstignirii lui Isus, el şi-a
dat seama de gravitatea faptei sale şi, chinuit de remuşcări, s-a reîntors la
preoţii lui Caifa, să le restituie cei 30 de arginţi cu care fusese cumpărat.
Iudeii, însă, l-au primit cu dispreţ şi s-au ferit de punga lui, de teamă ca nu
cumva să se murdărească, atingând preţul trădării.
-Am făcut un mare păcat, a
rostit Iuda.
-Pe noi asta nu ne mai
priveşte, i s-a răspuns cu răceală.
Atunci el le-a aruncat arginţii pe
podea, în templu, a ieşit pe porţile cetăţii şi s-a spânzurat de un măslin.
A avut vreun sens această sinucidere?
Mulţi încearcă să ne convingă că, fără
Iuda, n-ar fi existat Iisus sau, altfel zis, fără trădare n-ar fi existat
credinţă.
Nu este adevărat! Mântuirea a venit din
dragoste - nu din trădare, din adevăr - nu din minciună, prin jertfa adusă de
lumină - nu de întuneric.
Faptul că Iuda s-a sinucis n-a şters
nicio fărâmă din păcatul lui. Dimpotrivă, l-a despărţit odată pentru totdeauna
de Cel faţă de care a greşit...
Tâlharul de pe cruce a fost un
răufăcător şi, totuşi, a ajuns în rai alături de Mântuitor, pentru că i-a cerut
iertare şi a primit-o.
În vinerea neagră, când până şi ucenicii
s-au îndoit şi l-au părăsit, acel tâlhar a crezut în El şi a declarat asta în
public, pocăindu-se. A fost un gest mărunt, dar i-a adus salvarea, a făcut din
el primul creştin de după răstignire.
Iuda ar fi putut face mai mult, că doar
era unul din ucenicii Lui. Ar fi putut veni pe Dealul Căpăţinei, ar fi putut
îngenunchea în faţa crucii, ar fi putut îmbrăţişa picioarele celui suferind. Ar
fi putut striga:
- Opriţi-vă, oameni buni!
Nu daţi cu pietre în El, căci este Fiul Domnului!
Dar... N-a făcut-o! S-a temut să dea
ochii cu învăţătorul său şi s-a ascuns în Iad. Alegând spânzurătoarea, el, de
fapt, a ales singurul loc în care Mântuitorul nu coboară niciodată.
În „Divina Comedie”, Dante Alighieri ne
spune că (în călătoria sa prin Lumea Umbrelor) l-a întâlnit pe Iuda în cel mai
întunecos ungher al infernului, pe care l-a botezat Iudecca (după numele celui
mai mârşav trădător din istoria umanităţii).
-Bine, ar zice unii. Iuda a avut parte
de moarte violentă, pentru că şi-a trădat învăţătorul. Dar ceilalţi ucenici,
cei care nu L-au trădat? Doar şi ei tot de moarte violentă au pierit.
Aşa este...
Petru a fost
crucificat la Roma, unde le-a cerut călăilor să-l răstignească nu ca pe Iisus,
ci invers - cu capul în jos.
Andrei (întâiul chemat
la apostolie) a avut aceiaşi soartă după ce a propovăduit creştinismul în Dacia
(în Sciţia Mică: astăzi - Dobrogea) şi a plecat spre sud, pe ţărmul Mării
Negre, ajungând în cele din urmă în Achaia, unde romanii l-au bătut în cuie pe
o cruce în formă de „X”.
Bartolomeu a fost jupuit
de viu în Armenia.
Filip a fost ucis cu
pietre într-un oraş din Frigia.
Ioan
cel Tânăr
a fost aruncat de viu într-un cazan cu ulei clocotit.
Matei a fost înjunghiat
pe la spate în Etiopia.
Iacob
cel Mare,
după ce s-a întors acasă din Spania, a fost arestat la Ierusalim şi, la cererea
evreilor, a fost decapitat.
Toma şi-a găsit
moartea în Arabia, unde a fost despicat în două cu o lovitură de sabie.
Simion
şi Tadeu
au fost omorâţi cu pietre în oraşul Sanir din Persia.
Iacob
cel Mic
(vărul lui Iisus ) a fost aruncat de pe cornişa unui templu din Ierusalim.
Căzând, şi-a rupt picioarele şi o mână, iar când a ridicat braţul nevătămat
să-şi facă semnul crucii, un iudeu înfuriat i-a zdrobit capul cu bâta...
Dureroase episoade din istoria
creştinătăţii! Şi totuşi, aceste (şi multe alte) jertfe n-au fost zădarnice.
Datorită lor, omenirea a ieşit din întuneric. Trimiţându- şi ucenicii în lume,
Mântuitorul le-a spus:
-Mergeţi şi înmulţiţi Lumina!
El a ştiut ce soartă îi aşteaptă. A
ştiut că vor avea parte de suferinţă şi vor muri în chinuri. Dar a mai ştiut şi
faptul că Dumnezeu va fi cu ei şi că, în cele din urmă, se vor întâlni cu toţii
în împărăţia Cerului.
Moartea lui Iuda însă, a fost una
zadarnică, una din care a lipsit Lumina, adică o moarte fără Dumnezeu.
Iată de ce oricine alege suicidul ca
soluţie, alege, de fapt, calea lui Iuda şi, implicit, trădează viaţa!
-Cel care astăzi mă va trăda, a zis Mântuitorul la Cina cea de
Taină, ar fi fost mai bine dacă nu s-ar fi născut!
A spus-o nu pentru Iuda, nici pentru
ucenicii Săi. A spus-o pentru noi, pentru cei care sperăm din tot sufletul că
trădarea niciodată nu este mai puternică decât iertarea.
Aurelian Silvestru – Pragul sau alte Fărâme de Suflet
Chișinău, 2014. – pag. 11-16
Chișinău, 2014. – pag. 11-16
0 Comentarii