Umorul în poezia noastră populară
Neamul românesc, încă dela formarea sa,
pe aceste binecuvântate plaiuri, nu a avut fericirea să trăiască în pace şi
liniştea atât de necesară dezvoltării fiieşti a popoarelor.
Năvălirile barbare, cu toate grozăviile
lor, căderea neamului nostru sub diferite stăpâniri streine şi duşmănoase,
nenumăratele şi crâncenele sale lupte, purtate cu vitejia moştenită dela
vrednicii noştri strămoşi, contra puhoaelor de năvălitori hrăpăreţi, pentru
apărarea libertăţii sale; toate acestea şi alte multe necazuri, au făcut din
Români un popor gânditor, melancolic, un popor trist, ca zilele posomorâte,
pe care a fost silit să le trăiască.
Doinele, în cari Românul îşi cântă cu
atâta măestrie şi sinceritate durerea sa, dorinţele şi aspiraţiile sale, sunt
exemple puternice despre adevărul spus mai sus.
Ele sunt izvorâte dintr-un suflet
zbuciumat, dintr-un suflet chinuit de fel de fel de dureri, vecinic preocupat
de soarta sa, pe nedreptul prea maşteră, prea duşmănoasă faţă de Românul
înzestrat de Dumnezeu cu calităţi sufleteşti eminente.
Asemenea şi legendele sale, în care sunt
cântate vitejiile fără eamă ale Românului, silit să stea cu o mână pe coarnele
plugului, iar cu cealălaltă pe arma ucigătoare suferinţele pricinuite de nenumăraţii
săi duşmani, sunt icoane fidele ale acelui trecut zbuciumat, dar plin de fapte
vitejeşti.
Dacă Românul mai mult este trist, nu
însemnează că nu are şi el momente de reculegere şi de uitare a nevoilor de
tot felul, cari îi apasă sufletul blând şi bun.
Cu cât nevoile lui de toate zilele sunt
mai mari şi mai numeroase, cu atât veselia este mai nebunatică, mai zgomotoasă.
Veselia ţăranului român este admirabil
înfăţişată în horele sale, pline de umorul cel mai sănătos, pline de o
zburdălnicie tinerească, dar cari conţin gânduri preţioase, pe baza cărora
caracterizăm pe ţăran, aşa cum este, îi putem cunoaşte eminentele însuşiri
înăscute, căci horele asemenea sunt izvorâte din sufletul său sincer şi drept.
Cu regret trebuie să constatăm, că după
războiul mondial, care a desechilibrat sufletele popoarelor, s-au înmulţit
horele pline cu idei pornografice. Cu aceasta nu ne vom ocupa, căci nu redau cu
sinceritate sufletul românesc, ci sunt rezultatele triste ale unei civilizații
de mahala.
Ca învăţători, ne vom nizui să le
combatem, ca pe un rău foarte mare, căci ideile din ele înfăţişează pe ţăranul
român cum nu este şi n-a fost nici când.
Ţăranul român este înzestrat de natură,
a cărei fiu credincios este, cu un spirit de observare foarte fin.
El observă cu o repeziciure şi exactitate
uimitoare, scăderile fizice sau sufleteşti (psihice) ale deaproapeiui său,
ridiculizându-le.
Exemple: despre o fată prea înaltă sau
prea scundă, se strigă următoarea chiuitură:
Dragă-mi
mândruţa 'naltă,
Că-mi
dă gura peste poartă.
Dar
săraca mititea
Se
'ntindea Şi n'ajungea
sau:
Joacă-mă
pe ciotu-botu,
Că
vine măsa cu zlotu.
Constatăm cu mult regret, că în timpul
din urmă a străbătut luxul şi în păturile ţărăneşti. Româncele preferă
îmbrăcămintea orăşenească, faţă de pitorescul port naţional, cu toate că îmbrăcămintea
împrumutată dela orăşence este mult mai costisitoare şi mai urâtă. Moda, care
nu ar avea ce câuta la ţărancele române, adevărate artiste în ale țăsutului şi
cusutului, asemenea este cântată în horele române. În ele flăcăii îşi bat joc
cu deosebire de acele fete care sunt sărace, totuş sunt capabile să-şi vândă
până şi alimentele de prima necesitate, numai să se poată îmbrăca luxos.
Exemple
:
Poate
fi lelea frumoasă,
Podu-i
toarce, podu-i ţesă,
Penele
de peste cot,
Coborară
grâul din pod.
sau:
Lele
nu te legăna,
Că
rochia nu-i a ta
Nici
rochiţa
Nici
cătrinţa,
Numai
ochii şi guriţa.
O
fată buzată este batjocoiită în felul următor:
Dragă
mi-i lelea buzată
Că-mi
dă gura toat'odată,
Mi
urâtă cea smerită,
Nu
mi-o dă, numa' nă 'ndită.
Ţăranii români au obiceiul urât, de a
forța pe fii lor, să încheie căsătorii din interese materiale. Acest fapt asemenea
este ridiculizat de ţăranul poet, care pune la baza căsătoriei, iubirea
reciprocă.
Exemple:
Na
Bodor şi cea Rendeş,
După
mireasă 'n Mireş,
Să
sosim cu ziua 'n sat,
Să
ne vadă oamenii,
Pân'ce
ne-am bătut boii,
Ne-am
bătut boii pe spate
Pântr'o
ciuhă de pe sate.
Că
nu sunt la noi bugăite. (destule)
sau:
Ţucu-mi-vă
şasă boi,
Mândre
perini duceţi voi,
Da
în coşul carului,
Duceţi
mama amarului.
sau
:
Mă
'nsurai, luăi muere,
Luăi
maica maicii mele
Când
o văd cu capul gol,
Fug
vitele din ocol (curte)
Că
gândesc că-i moartea lor.
Flăcăul român, care vrea să încheie o
căsătorie ideală, fără interese, se exprimă în felul următor:
Decât
şasă boi ş'o vacă,
Mai
bine lelea să-mi placă,
N-aibă
lelea șasă boi.
Numai
să ne placem noi
Să
trăim bine amândoi
sau:
Mă
dusei la făgădău (birt)
Mă
'ntâlnii cu socrul meu
Şi
socrul meu mă 'ntrebă:
Iei
ginere fata mea?
Ţi-oi
da şasă boi cu ea.
Şi
avere câtă-i vrea.
De
mi-ai da şasă cu şasă
Fata
ta nu-mi trebe 'n casă,
Să-mi
dai toată averea 'n mână,
Că
fata ți-i prea bătrână.
Dorinţa fierbinte a fetelor, de a se
mărita, asemenea este strigată adeseori, de flăcăi. Exemple:
Coată
măi că-i cât o nucă
Şi-i
stă gândul tot la ducă,
Coată
măi numai câtă-i
S'ar
duce numa s'o cei.
sau:
Mărită-te
horhohină,
Nu
şedea fată bătrână.
Că
şi dracu s'a 'nsurat
Şi
tu nu te-ai măritat
sau:
Duce-m'aş
cu badea 'n lume
Nu-i
popă să ne cunune,
Este
unu în Tămăşeşti,
Te
cunună când rosteşti.
sau:
Măriiă-te
hăi şi hăi,
Nu
tot face părnăsei (feţe
de perini),
Mărită-te
nu mai sta
Că
te întrece soru-ta.
Ţăranca română este foarte muncitoare.
Ea îngrijeşte de copii, de a- nimalele şi păsările de casă, de grădina de
legume şi zarzavaturi, pregăteşte întreaga îmbrăcăminte, necesară familiei,
ba îi ajută şi bărbatului, la munca grea a câmpului.
Astfel fiind, e natural că lenea la fete
să fie zbiciuită cum se poate mai aspru, căci orele exemplare răzleţe sunt în
contrazicere cu hărnicia devenită, proverbială a româncei. Exemple:
Tu
leliţă pe sub pat,
De
trei ani n'ai măturat,
Tu
de când te-ai măritat,
Mâna'n
cofă (găleată de lemn) n'ai băgat
Pintre
cercuri,
Pui
de iepuri,
Pintre
doage
Pui
de broaşte.
sau:
Hai
tu nevastă la sapă,
-Nu pot merge că's beteagă
Hai nevastă să bem vin,
-Stăi
că vin,
Numai
mă schimb;
De
m'ar vedea neschimbată,
Ar
zice că's blâstămată.
sau:
Nici
apa nu îngheţase,
Când
bâgai râzboiu 'n casă,
Când
fusei la Sân-Văsăi,
Scosei
pânza şi-o cotiu,
Numai
trei coţi îmi găsâi.
Da
focu te ardă ţară,
Rău
mă făcuşi de ocară
Da
ştiu bine ce voi face,
C'oi
face cum mie-mi place:
Te-oi
lua de pe război,
Şi
te-oi trânti 'n cel lădoi,
De
te-oi ţese bin' de bine,
De
nu, focu între 'n tine.
Când
o fi la primăvară
Mi
te voi întinde iară
Ş'oi
pune războiu 'n şură,
Câţi
or veni, le-oi da gură,
Şi
lo-i pune după casă,
Câţi
vor veni toţi să ţeasă,
Va
veni şi câinele,
Să-mi
înoade firele.
Asemenea sunt ridiculizate fetele cari
să căsătoresc, fără să ştie găti, sau cari nu-şi cunosc îndeajns îndatoririle,
pe cari le au ca măritate. Acest lucru se întâmplă adeseori, deoarece cei mai
mulţi ţărani au urâtul obicei, de a-şi mărita fetele în etate prea fragedă,
neavând timp suficient, pentru a-şi însuşi toate cunoştinţele de cari au nevoe.
Dragă-mi
lelea bâlae,
Că
face bune mălae,
Că
ş'aseară'a făcut opt,
Nici
unul nu і s'a copt
Şi
le-a tocmit toate'n rând:
Nici
un câine nu-i flămând.
Observări:
Toate strigăturile şi cântecele publicate
în articolul prezent, sun luate din colecţia mea de cântece populare. Toate
sunt adunate între anii 1916- 1920 din comuna Tămăşeşti, jud. Sălaj, unde
funcţionam atunci, ca învăţător.
Hossu
Longin Pompeiu
Revista Izvorașul
0 Comentarii