Datinile
noastre – Legenda Babei Dochia
Pretutindeni la români este cunoscută
ziua de 1 Martie cu numele de Baba Dochia, şi cele douăsprezece zile dela începutul
acestei luni, sub numele de zilele babei. Prin Basarabia, şi prin unele părţi
din Muntenia, baba Dochia se mai numeşte şi Baba Marta, iar zilele babei, prin
unele locuri sunt numai în număr de nouă, în loc de douăsprezece.
Despre Baba Dochia se povestesc mai
multe legende, care se aseamănă între ele, şi s-ar pute spune că-i una singură
cu mai multe variante.
Iată, de pildă, cam ce se povesteşte
prin Bucovina:
Se zice că în vremurile vechi, pe când
anume, nu se ştie, pentru-că nimeni de pe atunci nu mai este în viaţă ca să ne
spue, se zice că ar fi fost un împărat mare şi puternic, vestit pe toată faţa pământului, care avea o fată mândră şi sprintenă, căreia-i zicea Dochia.
Dochia, fata împăratului celui vestit,
era aşa de frumoasă, şi aşa de departe mersese vestea despre dânsa, în cât nu
rămăsese fiu de craiu să nu fi venit înpețit la ea. Dar, orică, nu-i venise
fetei vremea de măritat, orică nici unul dintre fii crailor de pe pământ nu era
partea ei, Dochia nici nu se uita la dânşii, şi toţi s-au întors, dela poarta
curţilor împărăteşti, tot fără păreche, precum au fost venit.
Unul din craii vecini, poate numai din
pricină că Dochia ţinea aşa de mândră, a cătat pricina împăratului celui
vestit, şi s-a pornit cu oastea împotriva lui.
Şi-a scos şi împăratul nostru oastea la
hotar; s-au încăierat oştile împărăteşti, şi s-au luptat o zi, o săptămână, o
lună, poate un an întreg, ori mai mulţi ani de a rândul - cine ar puteâ să spue
cât! -şi la urmă, oastea împăratului acestuia a fost înfrântă, şi însuşi
împăratul a căzut în mâna duşmanului.
Împăratul cel învingător s-a bucurat ei
şi nu prea, când a văzut îngenunchiat pe un craiu aşa vestit, dar bucuria lui
nu mai avea margeni, când se gândea că şi Dochia cea frumoasă şi isteaţă, a lui
va fi de acuma.
Dar nici bucuria lui nu a ţinut mult, că
Dochia, prinzând de veste ce s-a întâmplat şi ce gânduri are învingătorul, ca
să nu cadă în mânele lui, a pus pe dânsa douăsprezece cojoace, şi-a amânat
furca-n brâu, ca să n-o cunoască nimeni, şi mânând o turmă de oi din averea
împărătească, a pornit-o la munte.
După ce a mers ea, cât va fi mers, a
început vremea a se încălzi, şi ea a-şi aruncă, în fiecare zi, câte un cojoc,
până ce le-a aruncat pe toate; şi când a ajuns în vârful muntelui, nu mai avea
nici un cojoc pe dânsa.
Dar se vede că, şi pe atunci, vremea era
nestatornică, precum sunt oamenii de astăzi, că, de odată, aşa din bun senin,
s-a stârnit o furtună straşnică, şi apoi s-a pus pe ploaie şi pe nins, şi iar
ploaie, şi iar nins, de nu mai înţelegeai ce se petrece; dar mai rău era
frigul, asprimea asta care o zgribulia pe sărăcuţa de Dochie, şi-i îngheţa şi
inima într-însa.
Ce să facă? Încotro s-o apuce, ca să
scape! Ori încotro se uita, vedea numai ploaie, numai ninsoare, numai prăpăstii
şi prăpădenie.
Şi atunci a început a cârti, în gândul
ei, împotriva lui Dumnezeu; şi bunul Dumnezeu s-a supărat, şi a deschis porţile
cerului şi a slobozit toate vânturile cele nebunatice, care douăsprezece zile şi
douăsprezece nopţi întregi s-au fugărit prin lume, şi a tulburat toată firea,
iar pe Dochia, drept pedeapsă, o prefăcu Dumnezeu în stâncă de piatră, împreună
cu oile ei, şi stânci sunt, până în ziua de astăzi, şi Dochia şi oile.
Şi de atunci românii pomenesc ziua întâi
a lunei lui Martie, cu numele Dochiei, întru amintirea ei, şi cele douăsprezece
zile, deia începutul acestei luni, sunt zilele Dochiei.
Dar oricine se poate întreba, cu drept
cuvânt: dacă a fost Dochia o fată aşa de tânără şi de frumoasă, pentru ce zilele
acestea ale ei se numesc zilele Babei, că doar ea numai babă nu a fost.
Întrebarea îşi are, cu adevărat, rostul
ei; dar iată că legenda aceasta mai cuvântează şi astfel:
A fost odată, cine ştie câtă vreme a mai
trecut de atunci, a fost o babă îndrăcită, precum sunt toate babele dela mătuşa
Eva încoace.
Şi baba asta, numită Dochia, avea o noră
frumoasă ca luceafărul, harnică precum îi albina, blândă şi bună, că de-ai fi
avut o rană, te-ai fi tămăduit, numai daca te-ai fi atins de hainele ei.
Dar baba - nu de geaba îi zice lumea:
talpa iadului – o canonia pe noră-sa, o punea la muncile cele mai grele, şi
măcar că îndeplinea toate slujbele, nu scăpa de ocară niciodată, ba de multe
ori se făcea ghem sub pumnii babei, care cădeau, ca gridină, peste capul şi
peste trupul nurorei.
Ce să mai născocească baba, ca să amărească
viaţa bietei nurori?
În ziua de întâi Martie, când era mai
frig afară, şi se zbuciuma vântul mai amarnic, şi ningea, şi ploua, numai ce o
chiamă afurisita de babă, şi îi porunceşte să se ducă la pădure cu oile, şi
când s-o întoarce, să aibă un caier tors şi să-i aducă şi o cofiţă de fragi.
Cine-a mai auzit una ca asta: la luna
Martie fragi prin pădure, când ninge şi frigul te zgribuleşte pe captor!
Şi a plecat nora la pădure, cu furca-n
brâu, în mână cu cofiţa, mânându-şi oiţele, care abia puteau răsbate prin
vijelie.
Şi pe când plângea ca mai jalnic, de-i
sălta cămeşuica pe trup, iată se coboară un înger din cer, şi-o întreabă de-ce
se sbuciumă atâta?
Îi spune ea toată pricină, iată cum şi
iată cum, şi dacă s-a întoarce acasă cu caierul ne tors şi fără fragi în cofă,
are să fie vai şi amar de viaţa ei.
Îngerul a mângâiat-o, şi i-a dat sfat să
culeagă vreascuri din pădure, să facă foc şi să se încălzească.
Şi a făcut precum i-a zis îngerul, şi
când s-a întors cu vreascurile, să le puie pe foc, caierul se torsese, prin
minune, după cum gândise îngerul.
După ce s-a încălzit bine, i-a zis
îngerul să puie cărbunii în cofiţă. Şi i-a pus. Apoi i-a zis iarăş îngerul: „Ia-ţi năframa de pe cap, şi leagă gura
cofiţii cu ea!”. Şi fata i-a îndeplinit porunca.
Când să plece nora spre casă, îngerul a
sfătuit-o, nu care cumva să se uite în cofiţă, şi când a ajunge, s-o deie
deadreptul în mâna soacri-sa.
Şi ce să vezi? când desface baba
legătura, dela gura cofiţii, cofiţa plină de fragi!
Baba, să crape de ciudă, nu alta. Că
doar nu-i era babei de-a mânca fragi, în zi întâi a lui Martie, ci-i era s-o
prăpădească pe noră: şi când colo, ea vine cu fragi.
Cum şi de unde i-a adus?
Înciudată, peste măsură, pleacă baba
însăşi la pădure, să culeagă fragi. Dacă a găsit nora-sa, o toantă ca ea, să nu
găsească o femeie vrednică şi în toată firea, ca dânsa?
Dar era un puiu de frig, şi o ploaie ca
acelea, de te pătrundea până la oase.
Baba se îmbracă numai cu douăsprezece
cojoace, ca să nu degere, şi o porneşte.
Până-n seară, cojocul cel de mai
deasupra, se umpluse de apă şi trăgea cât o piatră de moară, şi ne mai putând
să-l târâie după dânsa, baba l-a aruncat.
A doua zi a aruncat al doilea cojoc, şi
apoi pe al treilea, şi tot aşa înainte, până ce, în a douăsprezecea zi, a rămas
numai în cămaşă.
Şi atunci Dumnezeu, pentrucă i s-a
împotrivit baba, şi voia cu orice preţ să culeagă fragi în luna lui Martie, a
prefăcut-o în stâncă de piatră, pe ea şi pe oile ei, şi stâncă sunt până în
ziua de astăzi.
Şi de atunci, se numesc zilele babei, cele
douăsprezece zile de la începutul lunei Martie.
Prin unele locuri se crede ca baba a
îmbrăcat numai nouă cojoace, şi de aceia în zilele babei sunt în număr de nouă.
În judeţul Tecuciu, precum şi în Teleorman, se povesteşte de nouă cojoace.
Se mai crede ca afară de cele douăsprezece
zile furtunatice ale Babei Dochiei, mai sunt zile împrumutate sau împrumutări,
în care vremea nu-i statornicită. Aşa ziua a treisprezecea din Martie, sau cea
întâi zi împrumutată, este a sturzului; pe urmă vine a mierlei, apoi a
cocorstârcului, a ciocârliei, a cucului, a rândunelelor, şi altele. Cea din
urmă zi împrumutată este ziua mieilor, numită încă şi omătul sau ţurţurii.
Ziua de întâi Martie, Dochia, se mai
numeşte şi Cap de primăvara, după credinţa că din această zi începe şi vremea
primăverei, precum se numeşte şi Dragobete sau Dragobete cap de primăvară.
Între ai noştri este obiceiul că în ziua
de Dochia să se puie mărţişor la gât, pentru ca să aibă noroc, şi să fie sănătoşi
în cursul anului, şi curaţi ca argintul din care e făcut mărţişorul.
Unii poartă mărţişorul numai 12 zile, și
apoi îl anină în ramura unui pom. Alţii îl poartă până ce înfloreşte
porumbrelul sau păducelul; alţii până ce sosesc berzele, iar unii îl scot abia
la 1 Mai, când, după ce beau pelin pe iarbă verde îl aruncă pe un pom tânăr.
Artur
Gorovei
revista
Albina - №.23 – 2 martie 1914
Foto: Vlad Dumitrescu
0 Comentarii