De
n-ar fi holercă-n sat de Todor Nicolaevici
Cele mai luminate minți, chiar și unele state civilizate în deferire etape au încercat să pună stavilă acestei ciume
îngrozitoare, cum este beția, dar fără careva rezultate pozitive, pentru că
n-au fost înțelese de masele largi ale societății. Alcoolul, pe neobservate, îi
ia mintea omului și încetul cu încetul își transformă jertfa într-un fel de
mancurt nepăsător și indiferent la toate, într-un tip înrăit și nesimțitor, care
cade într-o depresie agresivă, devine periculos pentru cei din jur. Și pentru o
mai bună ilustrare, hai să facem un excurs prin apariția și înrădăcinarea celei
mai înșelătoare nenorociri şi duşman al omului - beţia. Chiar din primele zile
ale apariţiei sale omul a fost strâns legat de totul ce-l înconjoară. Şi în
prezent omul îşi caută salvarea sau ameliorarea unor dereglări de sănătate în
mijlocul naturii. Unele plante, pomușoare sau fructe, pot fi folosite ca hrană, altele au proprietăți de ameliorare a unor
defecte de sănătate, iar altele, pot ridica dispoziția, trata depresiile şi chiar trezesc curajul.
defecte de sănătate, iar altele, pot ridica dispoziția, trata depresiile şi chiar trezesc curajul.
La bunicii şi străbunicii noştri, în
fiecare casă, se mai păstra diferite plante medicinale şi o sticlă cu rachiu,
în care se mai punea pelin. Această băutură se folosea în diferite situaţii.
Chiar femeilor după naştere li se da un păhărel de rachiu cu pelin. Astăzi
băutura alcoolică s-a transformat într-un obicei dintre cele mai râioase şi
dăunătoare. Astfel, încetul cu încetul, omul se învaţă să pregătească băuturi
cu conţinut alcoolic. Despre folosirea vinului amestecat cu apă, ca băutură
răcoritoare, găsim chiar în scrierile lui Herodot. Grecii antici erau mari
producători şi exportatori de vinuri. Când anume a apărut alcoolul propriu zis
nu se ştie, ştim numai că spirtul a fost inventat de arabi şi era folosit la
prepararea parfumurilor sau ca medicament (vindecarea rănilor). Prima porţie
de alcool (apă de foc) în Rusia a fost adusă de negustorii italieni pe timpul
lui Dmitri Donskoi. O altă ştire ne spune că călugării creştini cunoşteau
secretul preparării spirtului încă prin sec. XVI, însă pe atunci el nu se
folosea ca băutură. Ruşii foloseau ca băutură înveselitoare „meduha” (un fel de sirop din mierea de
albine dospit), dar această băutură era accesibilă numai clasei avute, gloata
folosea alte băuturi, despre care ne vorbesc vechile bâline, poveşti şi cântece
(Braşca).
Prin anii 80-85 ai sec. X cneazul Rusiei
Vladimir cel Mare (980-1050) e gata să-şi treacă ţara la islamism, dar, când a
aflat că Coranul interzice băuturile alcoolice, singur fiind un mare iubitor de
ele, hotărăşte să-şi treacă ţara la creştinism (988).
Se ştie că Polonia este prima ţară în
Europa producătoare de rachiu „vutca”. Ruşii susţin că ei sunt primii
(patentari) producători ai rachiului „vodca”, aşa cum pe atunci Polonia întră
în componenţa statului Rus. Ei se mai bazează cum că, anume, Mendeleev pentru
prima dată a unit spirtul cu apa până la 40 de grade. Astfel, încetul cu
încetul ţările încep să-şi prepare anumite băuturi alcoolice, pe care devin
patentare pe arena mondială: Rusia - vodca, Anglia - djinn, Germania - şnaps,
Scoţia - whisky, Franţa - coniac, Polonia - vutca, România - ţuica, Ungaria - khidiş,
Italia - vinul, Ucraina - ocovita etc. Ucrainenii preiau de la ruşi „vodca” şi
o botează în „horilca” (apă de foc), iar noi am preamărit-o în „holercă”.
Pe teritoriul ucrainean ocupat de Polonia
(până în sec. XVII) era răspândită „vutca”. Târguiau cu această băutură poloneză
numai evreii de cetăţenie poloneză. Ucrainenii şi, mai ales, căzăcimea, erau
indignaţi de acest fapt. Localnicii caută să devină ei stăpânii realizării
acestui produs aducător de mari venituri. Aşa începe lupta ucrainenilor
împotriva realizatorilor de „vutcă”, care, cu timpul, se transformă într-o
luptă naţională de eliberare, condusă de căzăcime. În anul 1654, Ucraina este
primită în componenţa statului Rus cu o largă autonomie. Şi una din cerinţele ucrainenilor
din Actul Unirii a fost dreptul liber de a-şi pregăti pe teritoriul lor (!)
basamacul.
Moldova e un vechi producător de vinuri.
Din multe izvoare istorice vechi putem afla că oaspeţii în Moldova erau primiţi
cu pâine, brânză, fructe şi serviţi cu vin. Toate domniile moldoveneşti aveau
aşa-numiţii paharnici - responsabili de podgoriile şi vinurile (cramele)
domneşti. Dar nicăieri nu găsim scris că poporul moldovenesc să fi fost beţiv.
După cum vedeţi, alcoolul, din medicament
sau băutură de ameliorare a unor dereglări de sănătate, se transformă în cel
mai înşelător duşman al sufletului omenesc. Alcoolul este începutul tuturor
relelor - degradarea omului, pierderea familiei şi chiar destrămarea societăţii
(amintiţi-vă cazul decăderii Sodomei şi Gomorei, Bagdadului, imperiului Otoman
şi veţi vedea: lenevia, destrăbălarea şi alcoolul). Statistica ne arată că 90%
din toate violurile, sinuciderile, divorţurile şi naşterea copiilor handicapaţi
sunt rezultatele alcoolului.
De n-ar fi holercă-n sat de Todor Nicolaevici (partea 2)
Odată cu venirea sovieticilor la noi,
fierberea basamacului capătă o înspăimântătoare răspândire. Lumea flămândă,
goală şi înspăimântată, încearcă să uite de toate înecându-se în băutură.
Satul meu se transformă într-o adevărată Sodomă. Când noii veniţi au înţeles că
au dat cu oiştea-n gard cu politica lor „democrată”, întorc cojocul pe dos și
hai să facă rânduială: controale, amenzi, arestări şi condamnări. Se
organizează forţat colhozuri, oamenilor li se iau toate mijloacele de
existenţă. Rămânând ca frunza pe apă, încep să fie mânaţi ca turma la munca de
pomană pe ogoarele, de acum, naţionalizate.
Pe timpul lui N. Hruşciov, beţia, pe tot
teritoriul Uniunii Sovietice, capătă proporţii îngrozitoare: fabricile,
uzinele, minele ş.a.m.d. nu împlinesc planurile, pe ogoare se pierde pâinea din
cauza alcoolului. Ţara se pomeneşte în pragul catastrofei economice. Se fac
mari schimbări în CC al partidului. N. Hruşciov e schimbat, se primesc legi
speciale, dar alcoolismul nu numai că rămâne, dar continuă să triumfe.
Pe timpul lui Andropov, din nou, se
încearcă să se pună stavilă alcoolismului: legi speciale, propagandă,
percheziţii etc. dar şi aceste încercări de a opri ciuma beţiei nu dă
rezultatele aşteptate din cauză că poporul nu era pregătit spiritual pentru aşa
ceva. Din acea perioadă ne-au rămas multe anecdote şi glume. Printre multele
pregătiri se alcătuieşte şi un program artistic special pentru ai da acestui
eveniment o deosebită favoare. În colectivul ce pregătea programul artistic e
invitat şi poetul Aurel Busuioc. După multele dezbateri Busuioc propune
programul său din următoarele cântece (repertoriul): „De n-ar fi holercă-n sat”, „Holercă, sămânţa ta”. „Păhărel cu
floricele”, „Bun e vinul giulgiului”, „Păhărel nu tremura”, „Acela n-a fost om
nebun, care a pus cârciuma în drum”, „Clopote să nu-mi trageţi, din pahare
să-mi sunaţi..”, ş.a.
Astăzi, în privinţa folosirii
alcoolului, îi o libertate nemaivăzută. Putem bea zi şi noapte, cât vrem şi
unde vrem, numai dacă avem pe ce. Emisiunile televizate nu numai că reclamă
diferite băuturi spirtoase, dar şi ne învaţă cum să deschidem sticlele şi
chiar cum să bem. Dacă pe timpul lui Hruşciov numai în 1958 au fost condamnaţi
53 mii cetăţeni pentru fierberea basamacului, astăzi, basamacul „Pervak” se
vinde în toate magazinele şi chiar pe străzi.
Năpasta beţiei pune din ce în ce tot mai
îndrăzneţ stăpânire pe oamenii slabi de înger. Ea face mari ravagii printre
tineret. Barurile şi cazinourile de noapte au devenit principalele răsadniţe de
răspândire nu numai a alcoolului şi a drogurilor, dar şi a altor nenorociri.
Mulţi dintre cei care au încercat să oprească răspândirea alcoolismului,
nefiind susţinuţi de popor, au fost nevoiţi să-şi părăsească posturile sau să
emigreze.
Primul, care încearcă să pună stavilă
răspândirii beţiei, a fost Patriarhul Rusiei Nicon, dar ţarul Petru I, fiind un
neîntrecut băutor de alcooluri, îl destituie din post, acesta fiind nevoit să
apuce calea pribegiei. O astfel de încercare o face şi Voievodul Ţării
Româneşti, Vlad Ţepeş, însă, dacă în lupta cu furtul obţine rezultate de care
s-a minunat chiar Europa, atunci în luptă cu beţia se ciocneşte de împotrivirea
mănăstirilor, producătoare şi realizatoare de vinuri.
Hatmanul căzăcimii ucrainene K.
Razumovskii, înţelegând că beţia îi duce în prăpăd, încearcă s-o interzică, dar
este duşmănit de păturile largi şi-i nevoit să părăsească hătmănia. Împăratul Rusiei
Nicolai II, la începutul primului război mondial (1914), încercând să
întărească disciplina în armată şi să ridice economia în ţară, interzice
băuturile spirtoase pe perioada cât va dura războiul. Această lege a fost primită
cu multă ură de către armată şi de masele largi ale ţărănimii. De această
nemulţumire s-au folosit bolşevicii în lupta lor împotriva ţarismului, ceea ce
a şi dus la detronarea monarhiei în februarie 1917.
Cauzele destituirii lui N. Hruşciov din
postul de primul secretar al CC, printre altele, un rol important l-a jucat şi
încercarea lui de a pune stavilă alcoolismului (1958), dar nefiind înţeles şi
susţinut de popor, această lege a înrăutăţit şi mai mult situaţia economică în
ţară. Iar cercetătorul şi istoricul Olesi Buzina consideră că destrămarea
colosului sovietic s-a înfăptuit nu atât din cauza dizidenţilor, cât din
pricina folosirii peste măsură a alcoolului.
Şi dacă la toate cele menţionate vom
adăuga că, prima mare migraţiune a slavilor (sec. VI) a fost determinată şi
ademenită de vinurile din sudul Europei (în acele timpuri slavii s-au înmulţit
în aşa măsură că nu mai aveau din ce-şi prepara băuturile spirtoase şi anume
aceasta-i determină să pornească spre sud), atunci, poate, ne vom da seama ce
putere satanică are alcoolul asupra omului. Din toate nenorocirile, care pot da
peste om, beţia-i cea mai nemiloasă, înşelătoare şi ucigătoare năpastă. Încetul
cu încetul alcoolul îi ia mintea omului, îl înstrăinează de familie, îi
secătuieşte sufletul până-l transformă într-un monstru nepăsător, indiferent şi
periculos societăţii. Nu întâmplător astăzi avem atâtea nenorociri în jurul
nostru. Această hienă, cu rădăcinile ei atât de adânci şi cu tentaculele ei
otrăvitoare, e în stare să înghită nu numai persoana, dar chiar şi societăţi
întregi. Şi dacă toate încercările de până acum n-au dat rezultatele aşteptate,
înseamnă că sunt necesare alte măsuri, alte metode şi alte legi. Legi înţelese,
susţinute şi respectate de toţi membrii societăţii. În centrul acestor măsuri
trebuie pusă educaţia începută în familie. Cred că numai educaţia ar contribui
la formarea unei civilizaţii creştine care va fi în stare să stopeze această
crimă.
Această deducere mă face s-o susţin din
cele văzute în comportarea membrilor unor secte religioase cu privire la
folosirea alcoolului. Dacă familia şi şcoala ar lucra insistent şi colegial în
această privinţă, am obţine unele succese. Şi dacă această muncă ar mai fi
susţinută şi de biserică prin influenţa ei educativ-religioasă, am face un mare
pas înainte. Şi aici ar fi bine venită şi susţinerea ştiinţifică din partea
statului, cu toate subunităţile sale.
Numai în aşa fel în societate s-ar forma
o atmosferă, în care beţia nu s-ar simţi la locul ei. Dar până când statul va
fi cointeresat în realizarea nelimitată a alcoolului, până când distribuitorii
acestei otrăvi sufleteşti vor privi nepăsători, ca satan de după pom, la
pierderea neamului, iar noi vom rămânea indiferenţi la toate ce se petrec în
jurul nostru, atât timp vom avea... lacrimi multe - multe şi jale multă în
casă... Dar ca creştini, ar fi bine să nu uităm că va veni timpul, când vom fi
nevoiţi să ne dăm seama de contribuţia noastră la râurile de lacrimi ale orfanilor,
la strădaniile mamelor şi la nenorocirile bătrânilor, care şi-au pierdut copiii
în iadul beţiei.
Eu nu-s adeptul interzicerii complete a
băuturilor spirtoase. Sunt pentru folosirea lor cu măsură, la locul şi vremea
potrivită. Susţin folosirea lor în mod civilizat şi numai. Chiar Iisus Hristos
n-a interzis folosirea vinului în porţiuni mici. Biblia însăţi recomandă
folosirea vinului ca remediu de prevenire a multor dereglări de sănătate. În
toate ţările civilizate se respectă cultura şi măsura folosirii băuturilor
spirtoase. În toate împrejurările omul trebuie să rămână demn şi responsabil de
Creatorul său. E timpul să ne trezim din hibernarea urii, egoismului,
indiferenţei şi beţiei. Prea mult ne-am îndepărtat de legile mamei-natură,
adâncindu-ne în diferite năravuri dăunătoare vieţii umane. E timpul să ne
schimbăm stilul de viaţă, să ne hrănim trupul şi sufletul pentru a trăi cât mai
sănătos şi frumos, conform legilor mamei-natura, dar nu pentru hulirea
Creatorului, prin purtarea noastră nedemnă.
Teodor Nicolaevici
Suceveni,
raionul Hliboca
Zorile Bucovinei
0 Comentarii