Supărat că oastea sa nu reuşea să pună
stăpânire pe întreaga Palestină, Marele Sultan 1-a chemat la sine pe şeful
sarazinilor.
-Te-ai retras din faţa muntelui Sinai! De ce?
Cu fruntea în ţărână, supusul a rostit:
-N-am fost în stare să trecem de o mănăstire.
-Cum vine asta? s-a mirat sultanul. O mănăstire nu e o cetate!
-Aceasta este, l-a auzit pe sarazin. Ne-au
împiedicat însă, nu zidurile ei, ci nişte oameni demni de toată admiraţia...
Sunt luptători desăvârşiţi. Nu i-am putut clinti din loc. Am preferat să-i
ocolim.
-Cine sunt ei?
-Îşi spun valahi.
Sultanul a scotocit prin minte, dar
negăsind nimic în stare să-l ajute, a conchis:
-Prefer să fiu prieten, nu duşman cu ei...
Cei care ştiu că patria valahilor e
România se întreabă: de unde s-au luat ei în Palestina? Cum au ajuns acolo?
Conform textului biblic, iudeii, scoşi
din robia egipteană, au făcut un lung popas la poalele muntelui Sinai. În a treia zi, cerul s-a umplut de fum şi din
vâltoarea neagră s-a auzit glasul lui Dumnezeu, care L-a strigat pe Moise. El a urcat pe
munte, de unde s-a întors cu cele zece porunci divine pe care le urmăm şi azi.
Creştinii de mai târziu au întemeiat în
acel loc un schit care făcea faţă necesităţilor de cult, dar care era total
lipsit de apărare în faţa năvălitorilor străini. Convinşi că nu vor rezista
prea mult, câţiva călugări au venit la Constantinopol şi l-au rugat pe
Iustinian, împăratul Bizanţului, să le construiască o mănăstire. Suveranul a
împuternicit un legat să zidească mănăstirea sus, pe munte. Din lipsă de apă
însă, acesta a schimbat planul împăratului şi a construit-o la poalele
muntelui, unde era mult mai expusă la pericol. Indignat, împăratul a dat ordin
să i se taie capul, apoi a trimis un nou dregător, însoţit de o sută de oşteni
voinici (cu soţiile şi copiii lor), care urmau să-şi facă locuinţe în afara
mănăstirii şi s-o apere cu preţul vieţii.
Numeroase documente confirmă faptul că
oştenii în cauză proveneau din Dacia, dintr-o regiune pe care ei înşişi o
numeau Valahia.
Se naşte întrebarea: de ce un împărat
roman n-a trimis în apărarea mănăstirii o cohortă de oşteni romani? De ce a
avut mai multă încredere într-o ceată de bărbaţi dintr-o ţară pe care un alt
împărat roman (Aurelian) o părăsise cu aproape trei sute de ani în urmă?
Răspunsul are următoarele două
motivaţii:
- în primul rând, acest fapt
demonstrează că dacii din Valahia, la acea oră (aproximativ anul 540 după
Hristos), erau nişte creştini mai de nădejde şi mai evlavioşi decât soldaţii
Romei;
- iar în al doilea rând, se confirmă
faptul că împăratul Iustinian nu şi-a uitat originea...
Cu ani în urmă, trei flăcăi din Dacia,
ca să scape de sărăcie, au hotărât să intre în oastea romană, aşa că „au
pornit pe jos spre Bizanţ, purtând pe umeri desagi în care nu aveau nimic
altceva decât pâine coaptă în spuză”, citim la Procopius, un cronicar
din Cezareea (sec. VI). Unul din ei, pe nume Iustin, datorită vitejiei fară
seamăn, a ajuns, în cele din urmă, împărat al Bizanţului. Anume el l-a urcat
mai apoi în tron pe nepotul său de la frate, Iustinian, care a devenit cel mai
mare împărat al Imperiului Roman de Răsărit, reuşind în cei 38 de ani de domnie
nu numai să extindă hotarele stăpânirii sale, dar (aidoma lui Ştefan cel Mare)
să ctitorească o mulţime de biserici, mănăstiri şi catedrale, între care - şi
Catedrala Sfânta Sofia din Constantinopol care, deşi are peste o mie cinci sute
de ani, rămâne şi azi o adevărată minune arhitecturală.
Aşadar, un împărat de origine dacică a
trimis în apărarea mănăstirii Sfânta Ecaterina de pe muntele Sinai nişte
„oameni de la munte”, de aceiaşi origine cu el, care îşi spuneau valahi.
Patriarhul Alexandriei (Eutichius) a
scris despre asta într-un document din anul 933. După aproximativ o mie de ani,
John Burckard, un savant cu renume, consemna în anul 1816: „Am vizitat mănăstirea clădită de
Iustinian... Apărătorii ei mărturisesc unanim pogorârea lor din creştini.
Ceilalţi beduini aşa şi le spun: fiii creştinilor... Sunt o rasă muncitoare şi robustă.
Se căsătoresc doar între dânşii, fetele lor fiind de o superioară frumuseţe”.
Un alt cercetător, Edward Robinson, nota
în anul 1841: „în cursul vremii, după ce arabii au răpit de la mănăstire mai multe
posesiuni, urmaşii valahilor care o apărau au devenit şi ei musulmani”.
Ultima femeie creştină a tribului a fost
îngropată în grădina mănăstirii în anul 1750.
Domnitorii români au sprijinit mereu
această mănăstire cu daruri şi odoare de toată frumuseţea. Cel mai generos
dintre ei a fost Constantin Brâncoveanu. Un portret al său, dăruit mănăstirii,
are următoarea inscripţie: „Constantinus Brâncovan, suveran al
Valahiei, a. 1696”.
În Grecia, la poalele Olimpului, se află
o altă colonie de valahi, despre care Alexandru Odobescu scria: „Românii
au întemeiat aici din cele mai vechi timpuri câteva sate... unite într-o
colonie, numită Laha”.
Ajunşi aici, ne întrebăm: de unde acest
nume (de VALAHI), pe care strămoşii noştri l-au purtat cu atâta demnitate?
Unanim recunoscut este doar faptul că
noţiunea de valah e sinonimul noţiunii de român, drept care, pe parcursul
veacurilor, atât poporul român, cât şi străinii i-au spus adeseori limbii
vorbite de strămoşii noştri limba valahă.
Un călător italian, Antonio Bonfini,
scria despre Ştefan cel Mare, în anul 1492: „Sub valuri de barbari, valahii
lui Ştefan îşi apără limba valahă şi, ca să n-o piardă, se împotrivesc cu atâta
îndârjire, încât îi vezi că luptă nu atât pentru păstrarea vieţii lor, cât
pentru păstrarea limbii lor valahe”.
De ce, oare, atâta îndârjire în apărarea
limbii? Oare nu cumva valahii, apărându-şi limba, ştiau că apără, de fapt, una
dintre cele mai de preţ comori ale întregii omeniri?
Nu demult, într-un interviu televizat,
Miceai Ledwith, fost consilier al Papei Ioan Paul al II-lea, declara:
- Chiar dacă se ştie că latina (fostă limbă a Imperiului Roman)
este limba oficială a Bisericii Catolice, iar limba română este o limbă latină,
mai puţină lume cunoaşte faptul că limba română (sau precursoarea ei) vine din
locul din care se trage limba latină, şi nu invers. Cu alte cuvinte
nu limba română este o limbă latină, ci mai degrabă limba latină este o
derivată a limbii române. Aşadar, voi (oamenii din Munţii Bucegi, din Bucureşti
şi din Braşov) sunteţi cei care aţi oferit lumii occidentale un vehicul de
nepreţuit - limba latină!
Nu ştiu de când noi, ca popor, ducem pe
umeri această misiune... Se pare că dintotdeauna! Se pare că şi străvechiul
nume de valahi vine de la păstorii mioritici care, mânându-şi turmele prin văi
şi dealuri, au observat că ele se aseamănă cu nişte valuri şi le-au cântat cu
dor şi jale în cele mai frumoasa doine despre plai.
Valah înseamnă Om al Plaiului.
Aurelian Silvestru – Pragul sau alte Fărâme de Suflet
Chișinău, 2014. – pag. 57-61
Foto: Alessia Marinescu
Foto: Alessia Marinescu
0 Comentarii