Constantin
Brâncoveanu și influenţa
sa asupra dezvoltării vieţii spirituale a românilor
sa asupra dezvoltării vieţii spirituale a românilor
Constantin Brâncoveanu s-a născut în
anul 1654, la Brâncoveni (actualmente comună în județul Olt), într-o veche
familie boierească. Era fiul lui Matei („Papa”) Brâncoveanu şi al Stancăi, sora
domnitorului Șerban Cantacuzino. Rămânând orfan de tată la vârsta de doar
un an, a fost crescut de un unchi al său, stolnicul Constantin Cantacuzino (un
reprezentat de seamă al culturii umaniste în spațiul românesc), care i-a oferit
o educaţie aleasă pentru acele vremuri, învăţând, printre altele,
greaca, latina şi slavona.
greaca, latina şi slavona.
Căsătorit cu Marica, nepoata lui Antonie
Vodă din Popești, Constantin Brâncoveanu a avut cu aceasta patru fii:
Constantin, Ștefan, Radu și Matei și șapte fete: Stanca, Maria, Safta, Ancuța,
Elenca, Bălașa și Smaranda.
Domnia lui Constantin Brâncoveanu a
marcat în Ţara Românească o perioadă de progres economic și cultural-artistic,
de inițiative de modernizare a aparatului statal, de reformare a sistemului
fiscal. Brâncoveanu a organizat cancelaria statului în vederea întreținerii
raporturilor cu puterile străine. Epoca brâncovenească s-a deschis influențelor
occidentale care au început să prevaleze asupra celor orientale. Astfel s-a
creat o sinteză originală națională, prin aportul tradiției răsăritene și a
celei occidentale.
Principalele direcții ale politicii
interne a lui Constantin Brâncoveanu au fost:
-întărirea rolului domniei;
-reorganizarea sistemului fiscal;
-promovarea unor relații strânse cu
Moldova și Transilvania.
În ce priveşte politica externă,
Constantin Brâncoveanu a încercat să mențină o politică echilibrată între
Imperiul Otoman, căruia îi era vasal, și Sfântul Imperiu Roman (Habsburgic), a
cărui expansiune ajunsese până la hotarele Ţării Româneşti (după cucerirea
Transilvaniei, recunoscută de Poarta Otomană prin tratatul de pace de la
Karlowitz, din 1699).
Însă, în 1709, o conjunctură europeană
nefavorabilă și unele greșeli politice ale lui Constantin Brâncoveanu au dus la
sfârşitul său tragic şi la dezastrul familiei sale. Regele Suediei, Carol al
XII-lea, fusese învins la Poltava de către ţarul Rusiei, Petru cel Mare. Armata
rusă a intrat pe teritoriul Moldovei, pentru a se lupta cu turcii, aliaţii lui
Carol al XII-lea. Brâncoveanu a încercat să se alieze cu rușii, trimiţându-i
țarului o scrisoare în care îi promitea că îl va ajuta la aprovizionarea
armatei. Petru cel Mare i-a mulţumit și i-a trimis 300 de pungi cu aur,
contravaloarea serviciilor pentru aprovizionarea armatei ruse. Tot în acel
timp, turcii îi dăduseră domnia Moldovei lui Dimitrie Cantemir, dușman declarat
al familiei Brâncovenilor, cu însărcinarea expresă de a raporta Divanului orice
mișcare făcută de Constantin Brâncoveanu. Primul lucru pe care l-a făcut însă
Cantemir a fost să se alieze cu țarul. Prudent, Brâncoveanu a încercat să
menţină un echilibru între cele două tabere. El și-a adunat oștile în tabăra de
la Urlați (judeţul Prahova), aproape de granița cu Moldova. În cazul în care
rușii ar fi intrat în Ţara Românească, s-ar fi aliat cu ei; dacă însă turcii ar
fi fost mai rapizi, ar fi rămas de partea acestora. Planurile i-au fost
dejucate chiar de către vărul său, spătarul Toma Cantacuzino, care, împreună cu
mai mulți boieri, a trecut în tabăra țarului. Speriat, Brâncoveanu i-a trimis
înapoi lui Petru cel Mare cele 300 de pungi, iar turcilor proviziile,
contribuind la eșecul militar al țarului, în bătălia de pe Prut (Stănileşti,
1711), care s-a văzut nevoit să încheie pace cu turcii.
Deşi pe moment Brâncoveanu şi-a păstrat
tronul, turcii nu i-au iertat încercarea de trădare din 1711. Răzbunarea lor a
venit abia după trei ani, în 1714, când Brâncoveanu nici nu mai bănuia că ar
mai putea avea dușmani puternici. Însă, toate rudele lui, Cantacuzinii, care îi
sprijiniseră până atunci domnia, se întoarseră de această dată împotriva lui.
Deși Brâncoveanu făcuse mari eforturi pentru a-i convinge pe otomani că gestul
spătarului Toma Cantacuzino, de a trece de partea rușilor în timpul războiului
ruso-turc din 1711, nu exprimase și voința sa, o nouă acuzație s-a adăugat la
adresa sa. Învinuit, după cum spunea cronicarul turc Mehmed Rașid că „adunase
multe bogății și arme pentru a se opune și pregăti o răscoală, așteptând ca
să-și arate dorința de a domni în chip absolut independent”, Brâncoveanu a fost
mazilit în anul 1714. Împreună cu familia sa, a fost dus la Istanbul și închis
la Edicule („Cetatea celor şapte turnuri”), iar toate averile sale i-au fost
confiscate.
Pe 15 august 1714 a fost
executat la Istanbul, împreună cu cei patru fii ai săi (Constantin, Ştefan,
Radu şi Matei), precum şi cu sfetnicul său Ianache Văcărescu.
La 20 iunie 1992 Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât proslăvirea Sfântului şi
Binecredinciosului Voievod Constantin Brâncoveanu, pentru faptele sale sfinte
şi înflorirea vieţii spirituale şi duhovniceşti ortodoxe din Ţara Românească. Prăznuirea lui
se face pe data de 16 august.
În perioada domniei lui Constantin
Brâncoveanu cultura românească a cunoscut o perioadă de înflorire, domnitorul
fiind un fervent sprijinitor al culturii. În cei 26 de ani de domnie,
Brâncoveanu s-a dovedit un gospodar desăvârșit și bun administrator al avuțiilor
țării, instaurând o epocă de prosperitate și de pace.
Domnitorul a inițiat o amplă activitate
de construcții religioase și laice, îmbinând armonios în arhitectură, pictură
murală și sculptură tradiția autohtonă, stilul neo-bizantin și ideile novatoare
ale renascentismului italian într-un nou stil caracteristic, numit „stilul
brâncovenesc”. Denumirea de stil brâncovenesc, sau de artă brâncovenească, este
folosită în istoriografia română de artă pentru arhitectura și artele plastice
din Țara Românească în timpul domniei lui Constantin Brâncoveanu. Deoarece
această epocă a influențat în mod hotărâtor evoluțiile de mai târziu, termenul
se folosește prin extensie și pentru a descrie operele de artă din vremea
primilor Mavrocordați, până către 1730. Istoricii de artă caracterizează uneori
stilul prin analogie cu renașterea apuseană, datorită structurilor sale clare,
raționaliste, dar exuberanța lui decorativă permite și folosirea termenului de
„baroc brâncovenesc”.
Constantin Brâncoveanu și-a asumat rolul
de protector al tiparului și școlilor din Țara Românească, dar și din
Transilvania, numele său fiind întâlnit între cele ale donatorilor de la școala
românească din Şcheii Brașovului. S-a înconjurat de personalități de
cultură din țară și străinătate, susținând financiar și diplomatic pregătirea
tinerei generații de cadre în școlile europene.
În 1689 l-a adus de la Istanbul pe Antim
Ivireanul, viitorul mitropolit, sub îndrumarea căruia s-au tipărit
numeroase cărți românești, grecești, slave și chiar arabe, turcești și
georgiene.
Constantin Brâncoveanu a înființat în
1694 Academia domnească din București, o școală superioară („colegiu public
pentru pământeni și străini”) având ca limbă de predare greaca veche, în
clădirile de la mănăstirea „Sfântul Sava”. În 1707 a reorganizat-o, numind
în fruntea ei pe învăţatul grec Sevastos Kyminitis, urmat de Marcu Porfiropol.
În paralel cu „Academia de la Sfântul
Sava”, funcţionau şi alte şcoli, în incinta unor mănăstiri, în care se preda în
slavoneşte şi în româneşte. Aşa au fost şcolile de la mănăstirile Sfântul
Gheorghe Vechi şi Colţea, amândouă în Bucureşti, care pregăteau dieci pentru
cancelariile domneşti, preoţi şi dascăli. O serie de şcoli româneşti existau în
oraşele ţării, în mănăstiri şi chiar în mediul rural. În câteva mănăstiri au
luat fiinţă biblioteci, cu lucrări procurate din mari centre culturale din
apusul Europei; printre acestea se remarcau biblioteca de la mănăstirea
Mărgineni (ctitoria lui Constantin Cantacuzino) şi biblioteca mănăstirii
Horezu, ctitorie a lui Constantin Brâncoveanu.
Voievodul Constantin Brâncoveanu a rămas
în istorie şi în conştiinţa naţională şi ca un mare ocrotitor al tiparului.
Domnia lui debutează printr-un act de cultură şi anume prin apariţia Bibliei de
la Bucureşti, prima ediţie integrală a Sfintei Scripturi în limba
română, operă de mari proporţii pentru acel timp (944 pagini format mare, pe
două coloane, cu literă măruntă). Tipărirea începuse încă din timpul lui Şerban
Cantacuzino, la 5 noiembrie 1687; un prim tiraj era terminat în septembrie
1688, deci în timpul vieţii acestuia. Al doilea tiraj s-a terminat abia în
noiembrie 1688, sub noul domnitor. Potrivit unei note dintr-o altă tipăritură,
Brâncoveanu, ca mare logofăt al Ţării Româneşti, fusese „ispravnicul” lucrării
de tipărire a acestei prime Biblii românești.
Pe lângă tipografia mai veche înfiinţată
în 1678 la Bucureşti de către mitropolitul Varlaam, s-au înfiinţat acum câteva
tipografii noi: la Buzău în 1691, prin strădaniile episcopului Mitrofan (un
moldovean, fost episcop de Huşi), la Snagov în 1694, la Râmnicu Vâlcea în 1705,
la Târgovişte în 1708, toate prin osteneala lui Antim Ivireanul care,
dintr-un smerit ieromonah, a ajuns să fie ales în 1705 episcop la
Râmnic, iar în 1708 mitropolit. S-au tipărit felurite cărţi: de slujbă, de
teologie, de învăţătură, de combatere a catolicismului şi calvinismului, toate
în limbile română, greacă, slavonă şi chiar arabă.
0 Comentarii