Sfântul
voievod Neagoe Basarab,
un binefăcător al neamului românesc.
La 26 septembrie, Biserica Ortodoxă face
pomenirea Sfântului Neagoe Basarab, domn al Țării Românești între anii 1512 –
1521, ctitor al multor biserici din țară, binefăcător al mănăstirilor ortodoxe
din Muntele Athos, precum și autor al uneia dintre cele mai vechi capodopere a
literaturii române, „Învățăturile lui
Neagoe Basarab către fiul său Teodosie”.
A introdus măsuri de susținere a
natalității, a încurajat meșteșugurile și comerțul, a interzis exploatarea de
către străini a rezervelor de aur din Țara Românească. A iubit pacea, „cu toți vecinii fiind împăcat”, așa
cum spuneau cei din timpul său, astfel că în timpul domniei sale țara a
traversat o perioadă de liniște și prosperitate.
„Măria
Sa a scutit de dijmă pentru un an pe toți țăranii și meșteșugarii, pentru ca
țara să se mai întremeze. Dările și banii urmau a se strânge de la vameșii și negustorii străini care se îmbogățeau pe
seama Țării Românești. A făgăduit ajutor familiilor cu copii, dând tocmeală ca în anul în care se naște un prunc acea casă să fie izbăvită de orice plată și muncă pentru domnie, iar pruncul născut să primească milă și ajutor de la Curte. Și meșteșugarii au fost încurajați, dânduse multe înlesniri breslelor muntenești de olari, curelari, rotari și de alte meșteșuguri, căci domnii dinainte se obișnuiseră a nesocoti lucrul lor, alergând mai mult lucrul străinilor. Încă a mai stăvilit Neagoe și venirea pribegilor căutători de aur în munții Țării Românești, iar mai târziu a oprito cu totul, pentru ca aurul să fie numai spre folosul și câștigul țării” („Măria Sa, Neagoe Basarab… Însemnările Monahiei Platonida, Doamna Despina a Țării Românești”, Ed. Bonifaciu, 2012, p. 134)
seama Țării Românești. A făgăduit ajutor familiilor cu copii, dând tocmeală ca în anul în care se naște un prunc acea casă să fie izbăvită de orice plată și muncă pentru domnie, iar pruncul născut să primească milă și ajutor de la Curte. Și meșteșugarii au fost încurajați, dânduse multe înlesniri breslelor muntenești de olari, curelari, rotari și de alte meșteșuguri, căci domnii dinainte se obișnuiseră a nesocoti lucrul lor, alergând mai mult lucrul străinilor. Încă a mai stăvilit Neagoe și venirea pribegilor căutători de aur în munții Țării Românești, iar mai târziu a oprito cu totul, pentru ca aurul să fie numai spre folosul și câștigul țării” („Măria Sa, Neagoe Basarab… Însemnările Monahiei Platonida, Doamna Despina a Țării Românești”, Ed. Bonifaciu, 2012, p. 134)
Model
de înțelepciune, credință și devotament
Neagoe a adus țării sale prestigiu și
strălucire, fiind atât pentru contemporani, cât mai ales pentru urmași un model
de înțelepciune, credință, devotament și patriotism. Șia crescut fiii în
credință de Dumnezeu, familia sa fiind o mică biserică. A ctitorit Mănăstirea
Curtea de Argeș, remarcabilă prin măreția, perfecțiunea proporțiilor și
decorațiile sale și considerată de Gavriil Protul mai frumoasă chiar decât
Sânta Sofia: „Și așa vom putea spune că
adevărat că nu este așa mare și sobornică ca Sionul, carele îl făcu Solomon,
nice ca Sfânta Sofia, care o au făcut marele împărat Iustinian, iară cu
frămsețea este mai predesupra acelora”. Prin politica sa, Neagoe a
demonstrat că Țara Românească poate fi oricând un centru de rezistență creștină
împotriva cotropitorilor păgâni și că numai credința în Dumnezeu poate salva
sufletul de la pieire. „Nimeni
na mai întrupat în cultura română cu forța lui Neagoe această trăsătură
fundamentală a sufletului românesc – credința în puterea binelui, în triumful
lui final. Fiindcă nimeni nu a legato mai strâns de credința și iubirea pentru
Cel de Sus. Neagoe Basarab, binecredinciosul domn român, a dat cea mai înaltă
cugetare creștină în problemele stăpânirii și conducerii oamenilor. Prin Neagoe
Basarab, românii au dat lumii un model de cugetare politică umană și creștină
neatins și nedepășit de nimeni” („Sfinți Români și apărători ai legii
strămoșești”, Ed. IBMBOR, Buc., 1987).
„Un
cârmuitor de țară trebuie să fie un om curățat de patimi, cu mintea luminată…”
Cât
despre credința și smerenia domnitorului, Domnița Despina, soția Sfântului
Voievod Neagoe Basarab, povestește în jurnalul său duhovnicesc următoarele:
„Când
am intrat pentru prima dată în sala tronului, el a cerut boierilor să iasă
afară, voind să rămânem o vreme singuri. Mam retras tăcută întrun ungher, ca
să nui tulbur sufletul. Neagoe a căzut cu fața la pământ înaintea icoanei
Mântuitorului și suspinând, șia revărsat durerea inimii întrun șuvoi
nestăvilit de lacrimi: «O, Doamne al
meu, Tu știi că din pruncie întru Tine miam pus nădejdea și pe Tine singur Team
iubit, măcar că neîncetat am greșit înaintea feței Tale. Iar acum, pentru
păcatele mele, Tu, Doamne, ai pus asuprămi o sarcină mai presus de puteri,
dândumi coroana și scaunul țării mele. Dar eu privesc înlăuntrul meu și nu văd
nici putere, nici înțelepciune, nici pricepere, căci un cârmuitor de țară
trebuie să fie un om curățat de patimi, cu mintea luminată, ca să poată cârmui
în chip drept și bineplăcut Ție… O, Doamne, Tu știi că nici un bine nu sunt în
stare să fac norodului și țării mele!» … Mai târziu, mia povestit că pe când stătea așa, fără putere, cu
fruntea plecată la pământ, i sa părut că a ațipit. Atunci la văzut pe
Patriarhul Nifon ca și când ar fi fost aievea, îmbrăcat în veșminte strălucitoare.
Sfântul la prins de mână și la ridicat de la pământ, binecuvântândul de trei
ori în semnul crucii. Sufletul i sa umplut de har și nădejde, iar apăsarea
dinainte a pierit ca și când nar fi fost. Atunci a suspinat adânc, mulțumind
cu înțelegere lui Dumnezeu că nu la lăsat singur și sărman pe acest pământ”
(„Măria Sa, Neagoe Basarab… Însemnările Monahiei Platonida, Doamna Despina a
Țării Românești“, Ed. Bonifaciu, 2012).
Irina
Nastasiu
Ziarul Ceahlăul
0 Comentarii