Orașul Cernăuți, apărut în Evul Mediu,
este atestat documentar pentru prima dată în tratatul comercial din 1408 (Numit
și Privilegiul lui Alexandru cel Bun) al domnitorului Țării Moldovei, Alexandru
cel Bun. Cu câțiva ani mai înainte este menționată și cetatea Țețina, actuala
suburbuie a Cernăuțiului, atestată documentar într-un act din 1395, dat de
patru mari boieri moldoveni regelui Poloniei Wladislaw Jagello.
Alexandru cel Bun, fiul lui Roman I
Muşatinul, a fost domnul Ţării Moldovei între anii 1400-1432. El este
descendent din dinastia
Muşatinilor, care este o continuare a Bogdăneştilor, prin sora lui Laţcu, Margareta, al cărei fiu, Petru I, întemeiază dinastia Muşatină, care durează până la sfârşitul secolului al XVI-lea.
Muşatinilor, care este o continuare a Bogdăneştilor, prin sora lui Laţcu, Margareta, al cărei fiu, Petru I, întemeiază dinastia Muşatină, care durează până la sfârşitul secolului al XVI-lea.
Potrivit lui Grigore Ureche, Alexandru
cel Bun a întreprins o importantă operă de organizare ecleziastică, politică şi
administrativă a Ţării Moldovei.
În domeniul ecleziastic Alexandru cel
Bun a realizat cea mai tolerantă şi exemplară politică, care a depăşit-o pe cea
a tuturor statelor medievale europene. Un prim pas important din timpul domniei
lui a fost consolidarea Bisericii Ortodoxe Române prin recunoaşterea lui Iosif
ca mitropolit al Ţării Moldovei şi stabilirea scaunului mitropolitan la Suceava
la 26 iulie 1401. Acest eveniment a fost precedat de cererea lui Alexandru cel
Bun către patriarhul Constantinopolului Matei I de a cerceta caracterul canonic
al hirotonisirii lui Iosif ca mitropolit. Ca răspuns, a urmat o misiune
specială a Patriarhiei Constantinopolului, condusă de Grigore Ţamblac şi Arhon
Manuilă, după care Iosif a fost recunoscut ca mitropolit şi astfel s-a încheiat
îndelungatul conflict cu Patriarhia şi a fost obţinută recunoaşterea
mitropoliei Moldovei de către Patriarhia de la Constantinopol.
În domeniul politicii externe, chiar de
la începutul domniei sale, Alexandru cel Bun a început să stabilească relaţii
de colaborare cu Polonia şi Ungaria, statele vecine cu Ţara Moldovei. La
urcarea în scaun a lui Alexandru cel Bun, marele cneaz al Lituaniei, Vitold, îl
susţinea ca pretendent pe Ivaşcu, fiul lui Petru I, refugiat în Lituania. La 25
martie 1400, Ivaşcu depunea jurământ de omagiu regelui polon Wladislaw Jagello.
Un boier pe nume Costea, aflat în Polonia, se angaja, la 1402, să fie
credincios regelui polon.
Aşa că la 2 martie 1402, Alexandru cel
Bun a dat un act din Suceava, prin care se recunoştea vasal al lui Wladislaw
Jagello. La 1 august 1404, la Cameniţa (Kameneţ-Podilski de astăzi), Alexandru
depunea personal jurământul de vasalitate faţă de regele polon, fără a atinge
independenţa şi suveranitatea Ţării Moldovei (doar obligată de a participa la
luptele polonilor ca aliat al lor, ceea ce s-a întâmplat, de exemplu, la
Grunwald, în 1410, şi la Marienburg, în 1422, împotriva cavalerilor teutoni,
ambele fiind câştigate de polonezi şi aliaţii lor). Omagiul a fost reînnoit la
6 octombrie 1407, la Liov (astăzi Lviv).
În baza relaţiilor stabilite cu Polonia,
oştile moldovene ale lui Alexandru cel Bun au participat la lupta de la
Grunwald, în 1410, dusă de polonezi împotriva cavalerilor teutoni, aceştia din
urmă ajutaţi de Ungaria. Moldovenii au avut o contribuţie substanţială la
victoria obţinută de aliaţi la 15 iulie 1410. După luptă, cavalerii teutoni au încheiat
pace cu Polonia, la Torun, dar ostilităţile ungaro-poloneze au continuat. La 25
mai 1411, s-a încheiat la Roman un tratat între Alexandru şi Wladislaw, în
scopul apărării ambelor state faţă de Ungaria.
Alexandru l-a împrumutat pe regele
polonez cu suma de 1.000 de ruble de argint, pe care Wladislaw se obliga să o
restituie în doi ani sau să cedeze Sniatynul şi Colomeea. Până la urmă,
Ungaria, Lituania şi Polonia au încheiat tratatul de Lublau, în 15 martie 1412,
îndreptat împotriva expansiunii turceşti, în care urma să participe şi
Alexandru cel Bun (în caz contrar se punea problema împărţirii Ţării Moldovei).
Acordul de la Lublau reprezenta un mare pericol pentru Moldova, fiind primul
acord de împărţire a unui teritoriu românesc în sfere de influenţă. Acordul nu
a fost aplicat, datorită faptului că Alexandru şi-a onorat întotdeauna
obligaţiile rezultate din acceptarea suzeranităţii regelui polon şi datorită
contradicţiilor polono-maghiare.
La 1414, moldovenii au luptat din nou
alături de polonezi împotriva teutonilor, iar în 1422, Alexandru cel Bun a fost
nevoit să-l ajute din nou pe regele polon, cu o oaste care a participat la
asediul cetăţii Marienburg a teutonilor. Ostaşii moldoveni s-au distins în mod
deosebit în această bătălie. Cronica poloneză a lui Jan Dlugosz descrie această
luptă cu mare admiraţie faţă de oastea lui Alexandru cel Bun.
Și în anii următori Alexandru cel Bun
își respectase angajamentele luate prin tratate. Dar avea şi el nevoie de
sprijin, nu numai faţă de Ungaria, dar şi împotriva turcilor. La 1420, turcii
au intrat pentru prima dată în Moldova, flota otomană atacând Cetatea Albă.
Alexandru a cerut de trei ori ajutor lui Wladislaw al Poloniei. Nu se ştie
precis dacă a primit într-adevăr vreun ajutor, dar Alexandru cel Bun a respins
primul atac turcesc asupra Moldovei şi a deschis o eroică istorie a rezistenţei
multiseculare antiotomane a românilor, rezistenţă importantă pentru toată
Europa.
În 1426, conform tratatului de la
Lublau, oştile moldovene şi poloneze aşteptau la Brăila, de două luni, sosirea
unor trupe ungureşti, pentru a porni lupta împotriva otomanilor. În acelaşi
timp, situaţia din Ţara Românească era tulbure, din cauza luptelor între Dan al
II-lea şi Radu Praznaglava. În aceste împrejurări, pentru a preveni căderea
Chiliei (de mare însemnătate strategică) în mâna turcilor, Alexandru cel Bun a
ocupat-o. Faptul a provocat duşmănia lui Dan al II-lea, domnul Ţării Româneşti,
aliatul regelui ungar Sigismund, care a atacat şi a jefuit Moldova în 1429 şi
1430. La Luck, în 1430 regele Poloniei şi regele Ungariei au discutat, fără
rezultat imediat, problema restituirii Chiliei.
După moartea lui Vitold al Lituaniei, în
octombrie a ajuns mare cneaz al Lituaniei fratele regelui Poloniei, Svidrigaillo.
Acesta a pornit lupta pentru separarea Lituaniei de Polonia. Alexandru cel Bun,
împreună cu cnejii ruşi, ameninţaţi şi ei, vor trece de partea Lituaniei, dar
aliaţii au suferit pe rând înfrângeri. La 1430, oştile lui Alexandru cel Bun au
înaintat până la Cameniţa şi la Liov, dar până la urmă au fost respinse. Un
armistiţiu între cele două tabere a fost încheiat la 1 septembrie 1431. Regele
Ungariei Sigismund de Luxemburg a reînnoit propunerea de împărţire a Moldovei,
fiind totuşi refuzat de regele Poloniei.
În domeniul administrativ şi economic
Alexandru cel Bun a încurajat în mod deosebit comerţul, confirmând negustorilor
polonezi un larg privilegiu în 1408, act în care este atestat şi oraşul
Cernăuţi. Această politică economică a asigurat Ţării Moldovei şi, în mod
special, Cernăuţiului deţinerea influenţei asupra unor rute comerciale foarte
importante care veneau din nordul şi vestul Europei şi duceau spre estul şi
sudul Balcanilor. Anii domniei lui Alexandru cel Bun au fost ani de
prosperitate politică şi economică a acestui spaţiu.
Domnitorul Alexandru cel Bun a murit la
1 ianuarie 1432 în urma unei boli contractate în luptele dintre Polonia si Ungaria.
În istoria medievală a Ţării Moldovei şi a întregului spaţiu românesc Alexandru
cel Bun rămâne ca un conducător de stat de talie europeană, un abil politic
care-şi dorea promovarea statului său alături de marile puteri europene pe de o
parte şi apărarea lui de orişice agresiune, pe de altă parte, o personalitate
înzestrată cu un umanism şi o toleranţă deosebită pentru timpurile dure ale
Evului Mediu şi un gospodar iscusit al ţării sale. Timpul domniei lui Alexandru
cel Bun rămâne pentru oraşul Cernăuţi şi generaţiile ce l-au succedat ca cea
mai importantă perioadă de identificare a acestei urbe în contextul oraşelor
medievale româneşti şi europene, iar însuşi domnitorul Alexandru cel Bun - cea
mai importantă personalitate istorică din istoria Cernăuţiului.
Gheorghe
Jernovei
Doctor
docent, fostul șef al Catedrei de Filologie Română și
Clasică a Universității Naționale „Iuri Fedkovyci” din Cernăuți.
Clasică a Universității Naționale „Iuri Fedkovyci” din Cernăuți.
Ziarul
Concordia
№.38 – 19 septembrie 2008
0 Comentarii