Crăciunul este una din cele mai frumoase
şi dragi sărbători pentru creştini. Fiecare îl aşteaptă cu sufletul deschis şi
plin de speranţă.
În inima fiecărui este loc pentru
această minunată sărbătoare, purtăm şi noi amintirile legate de ea,
reînnoindu-le în fiecare an.
Venirea Crăciunului ne umple inimile de
bucurie şi speranţă, bunătate şi milostenie, ne alină sufletele.
Despre naşterea Domnului fiecare
cunoaşte din cărţile sfinte, această zi fiind slăvită şi cinstită de toată
lumea.
Specifică Sărbătorilor de iarnă este şi
tradiţia de a primi vizita preotului în Ajunul Naşterii Domnului.
Creştinii întâlnesc preotul în prag,
poftindu-l în casă, fiind foarte mulţumiţi de această vizită, deoarece este o Sărbătoare deosebită, iar odată cu intrarea omului lui Dumnezeu în casă, intră şi Cel pe care-L vesteşte. Creştinii zic că în acest moment „timpul parcă stă pe loc, iar cerurile se deschid pentru a privi Cel Preaînalt în casă şi în sufletele celor care au deschis uşa trimisului lui Dumnezeu”.
poftindu-l în casă, fiind foarte mulţumiţi de această vizită, deoarece este o Sărbătoare deosebită, iar odată cu intrarea omului lui Dumnezeu în casă, intră şi Cel pe care-L vesteşte. Creştinii zic că în acest moment „timpul parcă stă pe loc, iar cerurile se deschid pentru a privi Cel Preaînalt în casă şi în sufletele celor care au deschis uşa trimisului lui Dumnezeu”.
Ajunul Crăciunului, în tradiţia
populară, este sărbătoarea de sfârşit de an.
Într-o poveste populară românească se
spune că Moş Ajun ar fi fost frate geamăn cu Moş Crăciun, deoarece seamănă
între ei ca două picături de apă. Ambii fiind în vârstă, cu bărbi mari şi
albe.
Conform acestei poveşti, Maica Domnului
înainte de a naşte a cerut adăpost de la Moş Ajun, dar acesta, considerându-se
prea sărac, a trimis-o către fratele său mai înstărit - Moş Crăciun. Şi acesta
a refuzat-o, dar soţia lui, Crăciuneasa, a ascuns-o în grajd, locul unde
Fecioara Maria a dat naştere lui Iisus.
Noaptea Sfântă în care s-a născut
Hristos, se spune că s-au deschis cerurile şi Duhul Sfânt a coborât deasupra
lui Iisus, Fiul Său, luminând grajdul care era în întuneric. De aici şi
obiceiul de a se ura cu ocazia Crăciunului ca această Zi Sfântă, numită
Naşterea Domnului - să aducă lumină în casele şi sufletele oamenilor.
Crăciun aflând de fapta soţiei lui o
pedepseşte, tăindu-i mâinile, apoi, înspăimântat de totul ce s-a întâmplat, a
plecat de acasă. Crăciuneasa a umplut, cum a putut, un ceaun cu apă, l-a
încălzit, şi l-a dus să scalde copilul. Maria i-a zis să încerce apa, şi când a
băgat cioturile mâinilor, acestea au crescut la loc, mai frumoase decât erau
înainte; de la această minune se crede că moaşele au mâini binecuvântate.
Această minune l-a făcut pe Crăciun să se întoarcă cu faţa la Dumnezeu.
Căindu-se pentru fapta sa, i-a făcut Fecioarei Maria şi Pruncului cadouri, de
aici se spune că s-a ajuns şi la obiceiul ca de Crăciun să se facă daruri
copiilor şi celor dragi în ziua Naşterii lui Iisus.
Tradiţii în Ajun şi de Crăciun sunt
foarte multe, ele diferă de la un popor la altul, de la o regiune la alta.
Pentru întâmpinarea şi petrecerea acestei frumoase sărbători, toţi se
pregătesc din timp, cum se cuvine.
Încă din preajma Crăciunului,
gospodinele fac curăţenie generală în case, iar gospodarii taie porcii (acest
lucru se face de obicei în ziua de Ignat, deoarece se zice că porcul care n-a
fost tăiat în această zi nu se mai îngraşă, căci şi-a văzut cuţitul), pentru
prepararea bucatelor de Sărbătoare.
În folclorul românesc există o mulţime
de obiceiuri şi poveţe cum trebuie petrecut Ajunul Crăciunului, multe dintre
care, s-au păstrat până în prezent. Unele sunt hazlii, însă cu tâlc, altele mai
serioase. Câteva din ele vă propunem şi atenţiei dvs.,
stimaţi cititori.
Hăt, mai demult, se zicea că la miezul nopţii, înspre Crăciun, apa se preface în vin, iar dobitoacele vorbesc despre Mântuitorul Hristos, care s-a născut în iesle, şi pe care aceştia l-au încălzit cu suflarea lor, şi de aceea nu e bine să dormi în grajd.
Hăt, mai demult, se zicea că la miezul nopţii, înspre Crăciun, apa se preface în vin, iar dobitoacele vorbesc despre Mântuitorul Hristos, care s-a născut în iesle, şi pe care aceştia l-au încălzit cu suflarea lor, şi de aceea nu e bine să dormi în grajd.
Se spune că în Ajun de Crăciun cerurile
se deschid, dar această minune nu poate fi văzută decât de oamenii credincioşi
şi buni la suflet.
Se spune că pentru a avea noroc, în
decursul vieţii, nu trebuie să mănânci nimic în ajun de Crăciun.
În ziua de Ajun când gospodinele ies
prima dată în curte trebuie să adune câteva surcele pe care mai apoi să le
împrăştie prin casă, aceste surcele se numesc „pui”.
Cei care cresc albine nu trebuie să dea
nimic din casă în ziua de Ajun, pentru ca albinelor să le meargă bine şi să nu
le piardă la roit.
Gospodinele trebuie să fiarbă pentru
masa de Ajun toate felurile de bucate, pentru a le avea şi în anul următor.
În ajunul de Crăciun este bine să li se
dea copiilor să mănânce bostan pentru a fi sănătoşi tot anul.
Cei care îşi doresc bunăstare pentru
gospodăria lor, îşi vor strânge toate obiectele împrumutate altora de-a
lungul anului, astfel încât ziua de sărbătoare să-i găsească cu toate lucrurile
în gospodărie.
În dimineaţa de Ajun, gospodina ieşea în
pragul casei şi arunca seminţe de cereale către răsărit, pentru ca păsările
sălbatice să nu dăuneze cu nimic semănăturilor din primăvară.
Capul familiei ieşea în curte şi atingea
cu mâna toate uneltele din gospodărie pentru a avea spor şi noroc la lucrările
agricole de primăvară.
În dimineaţa aceleiaşi zile se obişnuia,
ca femeia să iasă afară, cu mâinile pline de aluat, să meargă în livadă şi să
atingă fiecare pom zicând: „cum sunt
mâinile mele pline cu aluat, aşa să fie pomii încărcaţi cu rod la anul”.
Gunoiul strâns din casă, în această zi
se aduna într-un colţ şi se arunca apoi în gradină sau se ardea în a treia zi
de Crăciun.
Numai fetele bune de măritat, după ce măturau
prin casă invers (de la uşă spre fereastră), aveau voie să ducă în această zi
gunoiul la o răspântie, fiind despletite şi rugându-se cu voce tare pentru
măritat.
Apa de la spălarea vaselor se aduna
într- un vas şi se păstra până în primăvară, când se stropeau cu ea stupii de
albine pentru a nu fi deocheaţi şi a nu li se fura mana.
Fetele nemăritate trebuiau să ţină în
ziua de Ajun numaidecât post negru, pentru a-şi putea visa ursitul.
Femeile puneau un ban de metal şi o nucă
în apa cu care se spălau, spre a fi în anul ce vine mai frumoase şi mai bogate.
Cu o zi înainte de Crăciun se punea o
potcoavă într-o căldare cu apă. Stăpânul casei bea primul, apoi o da vitelor,
ca să fie tari ca fierul.
Păstorii puneau sub pragul casei un drob
de sare învelit, lăsându-l până la „alesul oilor”, în luna aprilie, când drobul
era măcinat şi amestecat cu tărâţă şi dat ca hrană, sa sporească turma.
În ajun de Crăciun se curăţa hornul, iar
funinginea era pusă la rădăcina pomilor pentru rod bogat.
Masa pusă în Ajun rămâne întinsă toată
noaptea, timp în care focul trebuie să ardă în sobă.
În Ajun se pregătesc 12 feluri de
mâncare în amintirea Cinei de taină a Domnului Iisus şi 12 apostoli.
În ajun de Crăciun se pun în colţurile
mesei căţei de usturoi şi seminţe de mere, ce apară de deochi şi farmece.
Se zice că atunci când dai ceva din casă
în ziua de Ajun, nu-i bine.
Din ajunul Crăciunului până la Bobotează,
casa era maturată de la prag spre răsărit şi nu din fundul locuinţei spre prag,
ca să vină peţitori la fata de măritat.
În ajunul fiecărei sărbători de iarnă,
se puneau pe masă doua pâini, sare, peşte, grâu şi un pahar cu apă şi se
credea, că noaptea vin cei din familie morţi şi mănâncă din acele bucate.
Se zice că atunci când vine preotul,
trebuie neapărat să se aşeze pe ceva, ca să stea cloştile pe ouă şi sa vină
peţitori la fete. Pe locul acela se puneau sub aşternut grăunţe, care se dădeau
la cloşti, ca să nu înnăbuşe puii.
Găinilor li se dădea de mâncare din
sită, ca să se ouă mult. La mâncare, găinile nu se strigau, căci, chemându-le,
se putea întâmpla ca vecina să audă, şi să zică: „Găinile-s ale tale, ouăle -
ale mele”.
În Oltenia, era obiceiul ca în Ajunul
Crăciunului, gospodarii să se trezească dimineaţa devreme, să facă focul în
sobă şi cu o rămurică a unui pom din grădină să jăruiască jarul stând la gura
sobei şi să spună: „Bună dimineaţa lui
Ajun! C-a venit într-un ceas bun. Să ne-aducă: porcii graşi şi unturoşi,
oamenii - sănătoşi. Vacile - cu viţei, oile - cu miei, scroafele - cu purcei,
cloştile - cu pui, găinile - cu ouă...” şi tot aşa se continua cu ceea ce
gospodarii doreau să aibă, ca în final să se spună „La anul şi la mulţi ani!”.
Minunatul brad-simbol al Crăciunului, se
împodobeşte tot în Ajun, punându-se sub el diferite cadouri pentru micuţi.
În acea zi oamenii îşi cer iertare unii
de la alţii pentru a intra „mai curaţi” în Sărbători.
Cel mai important moment al acestei zile
este, însă, pregătirea şi împodobirea mesei, numită „Masa de Ajun”, această
masă trebuie să conţină 12 feluri de bucate. Desigur, împodobirea Mesei din
seara lui Ajun diferă de la o localitate la alta, dar au în comun faptul că
toate bucatele sunt de post.
Ajunul se ţine cu post pentru Maica Domnului,
căci în acea zi a fost foarte supărată, i-a fost greu şi n-a mâncat nimic.
Pe cea mai frumoasă faţă de masă
(uneori, sub ea se punea fân) se aşezau la colţuri colaci (câte unul în fiecare
colţ), colacii simbolizând soarele şi faţa lui Iisus, totodată simbolizând şi
cele patru puncte cardinale, semn că Mântuitorul veghează întreg Pământul. În
unele părţi colacii se făceau mari şi rotunzi, iar în altele, se făceau în
formă de 8 şi se păstrau până în primăvară, când se afumau şi se tămâiau boii
şi plugul înainte de pornitul la arat, apoi colacii erau mâncaţi de plugari în
ţarină.
-Seara, după trecerea preotului cu icoana,
întreaga familie se îmbrăcau frumos şi se aşezau la masă.
Înainte de a se aşeza la masă, toţi
îngenuncheau pentru rugăciune, după care capul familiei invoca spiritele
morţilor, ce erau invitate să participe la ospăţ şi hrănea simbolic vitele din
gospodărie, chemându-le pe nume şi aruncândule peste cap câte puţin din cele
douăsprezece feuri de mâncăruri.
Masa, care se întindea în ajun la ora
17, trebuia să rămână întinsă toată noaptea. La această masă nu se admit
băuturile alcoolice.
La români se pregăteau hribi fierţi,
borş de mazăre sau urechiuşe, borş de peşte, fructe uscate sau afumate, grâu
fiert şi îndulcit cu miere având şi miez de nucă, sarmale din crupe şi nişte
turte dulci cu nuci şi stafide numite „Pelincile lui Iisus”.
În unele zone era tradiţia ca atunci
când bucatele erau gata, să se pună câte un pic din fiecare într-o farfurie, cu
care se înconjura de trei ori gospodăria, ca să fie belşug în casă.
În părţile noastre, mesele de Ajun sunt
mai populare la populaţia de origine rusă şi ucraineană.
Cel mai mult se serveşte grâul fiert în
care se adaugă mac, halva, stafide, nuci şi miere, compot din fructe uscate,
salată de legume, colţunaşi umpluţi cu cartofi, tocăniţă de legume, sarmale,
peşte copt, ciorbă de varză murată şi fasole (sau cu ciuperci), legume murate
sau marinate, salată de varză roşie proaspătă, mere coapte cu nuci şi miere.
Afară de mâncărurile de post, pentru
masa de Crăciun se pregătesc şi mâncăruri aparte de frupt, având la bază carnea
de porc (cârnaţi, chişcă, friptură, sarmale cu carne etc.) pentru ca omul să
trăiască din plin Sărbătoarea.
Mesele de Crăciun la noi sunt bogate şi
diverse, deoarece sunt folosite atât reţetele culinare româneşti, cât şi cele
ucrainene şi ruseşti.
Poveştile din bătrâni spun că Dumnezeu
ar fi lăsat Crăciunul pe pământ ca toţi oamenii să fie sătui.
Când spui serbarea Crăciunului, de cele
mai multe ori, te gândeşti la zăpada ce urmează să îmbrace totul în alb, la
mirosul de colaci, sarmale şi friptură pregătite în cuptor, şi la colindele
care completează atmosfera de bucurie şi emoţie sufletească, pe care abia
aştepţi să le asculţi şi să le primeşti. Ele anunţă Naşterea Domnului,
colindatul fiind momentul culminant al Sărbătorii, păstrându-se în majoritatea
comunităţilor bucovinene.
Mai demult, colindătorii erau primiţi de
creştini cu mere, nuci, covrigi şi cu turte numite „Scutecele lui Hristos”,
astăzi acestea fiind înlocuite cu bani.
Se spune că pentru a ne scăpa de păcate,
Dumnezeu a lăsat colindele, ca în fiecare an la Crăciun numele cel sfânt al
Domnului să vină la urechile oamenilor şi să nu fie tentaţi să facă lucruri
rele. Potrivit tradiţiei, atunci când colindele nu se vor mai auzi pe pământ,
vor ieşi diavolii şi lumea va încăpea pe mâna lor.
Se mai zice că este importantă
participarea la colindat pentru ca lucrurile să meargă bine tot anul şi că
primirea colindătorilor vă asigură un an bogat, fără probleme de sănătate.
În unele zone cu colinda se umblă de
Ajun, în altele - de Crăciun, iar în altele - în ajunul Anului Nou.
Dar nu aceasta contează, ci faptul că
aceste tradiţii de suflet, atât de frumoase sunt păstrate.
În unele sate româneşti, există obiceiul
ca persoana cea mai vârstnică din familie să arunce în faţa colindătorilor
boabe de grâu şi de porumb. Astfel, dacă boabele peste care au trecut
colindătorii vor fi date găinilor, acestea vor avea spor la ouat.
Se zice şi acum, că este mare păcat să
stea cineva în noaptea de Crăciun cu poarta închisă.
Cel mai mult cu colindatul umblă copiii
şi flăcăii care sunt aşteptaţi cu nerăbdare de către fete. Dar şi gospodarii
cu nevestele lor mai trag câte-o colindă pe la rude, prieteni şi vecini, pentru
a se bucura de Naşterea Domnului, cântând şi cinstind câte un păhărel.
În ţinutul nostru tinerii mai umblă cu
„Steaua”, „Craii”, „Irozii” etc.
În unele zone din România se mai umblă
cu „Capra”, „Turca”, „Brezaia” etc.
Odată cu venirea Sărbătorilor, prin
satele noastre îl poţi întâlni şi pe Moş Crăciun, care le aduce daruri
micuţilor.
Printre cele mai interesante obiceiuri
şi superstiţii auzite se numără şi aceia că de Crăciun gospodarii stau la masă
cu picioarele pe topor, ca să fie tari ca fierul în anul care vine.
De Crăciun primul om intrat în casă
trebuie să fie bărbat, căci aceasta înseamnă bunăstare în anul viitor. În
această zi nu se dă nimic din casă cu împrumut, căci se zice că dai norocul.
Se consideră că cei care s-au născut în
ziua de Crăciun vor avea noroc în viaţă.
Dacă în ziua de Crăciun va ninge, se
crede că în cea de Paşte va fi vreme frumoasă. Totodată, dacă cerul este
senin, anul ce urmează va fi roditor.
În această zi nu se face curăţenie şi
nici nu se aruncă gunoiul, considerându-se că va fi alungat norocul. Se spune
că în ziua de Crăciun nu se poartă încălţăminte nouă, de altfel nu vei avea
noroc. Noroc vei avea în cazul în care ai vărsat vin pe masă, ai dat de pomană
sau ai răsturnat cutia cu chibrituri.
Adunaţi-vă familia şi cinstiţi-vă cu vin
în ziua de Crăciun. Cu toţii veţi fi mai plini de viaţă în anul care vine,
pentru că vinul simbolizează puterea vieţii, trăinicia şi fericirea.
Petru Plătică
Gazeta de Herța
№. 53 – 19 decembrie
2014
0 Comentarii