Datini și tradiții
românești de Crăciun
Datinile, obiceiurile de sărbători ale poporului
nostru vin din adâncuri de veacuri pe firul vieții istorice şi legate de
sufletul permanent al acestui neam. Alături de credinţa strămoşească, de
transfigurata iubire a lui Hristos, au străbătut veacurile, cu fiece generaţie,
toate obiceiurile izvorâte din superstiţii, din interpretări primitive, şi
transmiteri orale, a unor fragmente din biblie, care cu vremea au devenit
credinţe laice, părunse se de un fior cu totul nou, de o semnificaţie sau mai
realistă, sau deviind într-o mistică barbară sau bigotă.
Ceiace este însă evident, este că aceste obiceiuri,
aceste datini reînviate cu fiece anotimp alb, ridicau în sufletele oamenilor
din ţară, simţemânt de prospeţime. Se întâmplau lucruri cari nu semănau cu faptele
ce se petrec în cursul unui an întreg. Cu fiecare obiceiu, sufletele şi gândul
oamenilor pătrundea pare-se cu un nou simţământ într-o lume nouă.
Apoi aceste datini, erau purtate prin duhul
sărbătorilor, de copii şi copiii sunt îngerii pământului. Ei, ducând cu cântec
şi simboluri rostul datinilor pe uliţele îmbătrânite de troiene reci, dăruiau
sufletele gospodarilor mai copţi pe cuptorul vieţii, cu fărâme din darul
Dumnezeirii.
În nopţile dintre Crăciun şi Sfântul Ioan, pe covorul
de zăpadă albăstrit de valurile întunericului, stelele de sus s-ar fi mirat,
privind cum rătăcesc suratele pe jos, neţinând seamă de, matematicul drum ce
lor le este sorit în văzduh.
Stelele de hârtie ale Crăciunului, cu povestea
naşterii pruncului Iisus, zugrăvite stângaci în boiele anapoda şi minunate în
naivitatea lor, s-au oglindit de atâtea sute de mii de ori, în tot atâtea
fereşti luminate a sărbătoare, vestind un mit ce-a fost mai adânc sfânt,
adevăr şi rost. Oprită din drumul etern cu început în Nazaret, aceiaşi stea din
calea, magilor, întreabă cu razele ei de hârtie luminoasă :
- Cine primeşte steaua frumoasă?
Toţi, toţi aşteptăm steaua de totdeauna a speranţei,
a duhului liniștilor de duhuri.
În noaptea de Moş Ajun, copiii din trecut simţeau
fericirea vârstei lor în anotimpul acela, în care se prindeau de mână zilele
vopsite cu roşu în calendar, simţeau în recele răsuflet al nopţii de Decembrie
cu zăpada scârţâitoare sub umblet, bucuria darului unei mâini gospodăreşti
întinsă din căldura caselor, cu bănuţ de aramă, nuci miezoase, covrigi calzi,
buni, galbeni şi rotunzi ca aureola sfinţilor, şi mere îmbujorate ca obrajii
lor mici de cântăreţi piţigăiaţi:
Am venit şi noi odată
La un an cu sănătate
...................................
Ne dati
Ori nu ne daţi?
Vă dăm, vă dăm, iar din prinosul amintirii, o lacrimă
înduioşată pentru copilăria fiecăruia petrecută în nefiinţă cu vremile ce se
răstoarnă.
Când un an se şterge depe calendar şi rămâne o
amintire îndurată, înfofoliţi, înhâimuraţi în cojoacele zugrăvite cu firul,
vegetal din undrea, sau la oraș în strae nemţeşti, cum se spunea odinioară,
prichindeii caselor, pornesc să ureze cu alt simbol.. În mănuţa sfeclie,
înroşită de gerul lui Ianuarie, joacă un băţ împodobit cu flori de hârtie
colorată în roşu, verde, albastru, sau cum este gama dictată de fantezia
făuritorului de sorcove.
Joacă sorcova pe spinarea sau genunchiul omului
sorcovit, după cum e măsura ţâncului sorcovitor:
Sorcova, vesela,
Să trăieşti Să 'mbâtrăneşti,
Ca un măr,
Ca un păr,
Ca un fir de trandafir,
La anul şi la mulţi ani...
Sorcova vândută de ţigani, de negustori ocazionali,
înşirate pe un schelet de tarabă este strigătul din iarnă, după flora
anotimpului dulce, după veşnica tinereţe.
Tot la zoritul anului nou, aierul rece plesneşte,
detună ca un lac îngheţat până peste poate, sub bice împletite şi răsucite de
braţe vânjoase ce se rotesc, ca alte bice. Doi boi sau şase, cudalbi ţintaţi în
frunte sau cum vor fi de neamul lor, trag un plug cu cuţitul lipsă, dar
împodobit de verdeaţa bradului înlănţuit cu ghirlănzi de hârtie colorată.
Flăcăii însoţind pluguşorul, hăulesc, bat, bicele, scutură tălăngi strigând şi
pentru urechile adormite, urarea pluguşorului, balada, prosperităţii şi panteistă
fn esenţă:
Aho ! ahooo ! copii şi fraţi,
Staţi puţin şi nu mânaţi,
Lângă boi v-alăturaţi,
Şi cuvântu-mi ascultaţi,
Mânaţi măi, hăi! Hăi !...
S-a sculat mai an
Bădică Trăian
Şi-a încălecat
Pe-un cal năzdrăvan
Cu şeaua de aur
Cu nume de Graur
Cu frâu de mătase
Împletit în şase
Cât viţa de groasă...
Poate în toiu chefului de sărbători, mesenii n-au
ascultat adesea, cu toată luarea aminte. Prin pâlnia auzului, vor fi gâlgâit
strofele ca o apă fără gust şi fâră culoare. Dar culoarea acestei balade,
cuprinde în ea simbolul prosperităţii, gama germinaţiei, a coacerii roadelor,
pe care munca omenească le cheamă din brazda şi seva pământului, ca prin
magie. Colindătorii cu pluguşorul povestesc toată balada legendarului Troian,
povestindu-şi viaţa, evocând învierea pământului, simbolul vieţii fără istov.
Cei cari au în acel ceas al urărilor gândul spălat de stropii plânşi de ciorchini
în zăcători, au prea multă veselie şi sunt prea aburiţi să privească în zarea
gândului mişcarea ideală a baladei.
Colindătorii însă spun oful şi bucuria vieţii lor cu
cea mai mătăsoasă şi catifelată discreţie:
De urat am mai ura,
Dăr ni-i că vom însera
Pe la curtea Dumnea-voastră
Departe de casa noastră.
Dumnea-voastră aveţi parte
De curţi nalte, luminate
Văruite,
Şindrilite
Şi cu fereşti strălucite;
Noi avem bordeie mici
Bune de plugari voinici,
Veltucite
Şi lipite
Şi cu stuh acoperite;
Dar câte paie's la noi
Aţâţi bani fie la voi!
De urat, am mai ura
Dar ni-i că vom însera,
Şi avem a trece în cale
O dumbravă rea din vale,
Unde sunt fete nebune
Ce azvârlă cu alune
Şi se leagă de feciori
Ca albinele de flori.
Şi le-curc cărările
Tot cu dezmerdările.
Apoi, magii,
cântarea Iui Irod (Herod) împărat, pantomina vicleimului cu uciderea pruncilor
neîntinaţi de păcate, în cetatea Nazaret. Acest vicleiem devine în unele părţi
ale Ardealului, pe la străvechii moţi vifleim şi vifleimaşii sunt purtătorii
cutiei cu mămuci (măimuci) (acei păpuşari de pe la domnie în cetatea de scaun a
Munteniei, care înveseleau mult pe Măria Sa, pe Doamna, pe jupâniţe şi boieri.
Viflemaşii
purtători de măimuci, sunt prin Ardeal însoţiţi de Ciurcă sau Capra cum e
numită în Moldova.
Vifleimaşi
învestmântaţi în alb ca nişte heruvimi, роаrtă pe cap ui soiu ciudat de coroane
înalte scrise cu o dublă cruce roşie şi împodobite cu rămurele de brad şi inele
de hârtie colorată.
La lada ce o
poartă vifleimaşii, cu trei turnuri ca o biserică, joacă o lume măruntă de
păpuşi primitiv făurite. Apar în acea mică trăire de lemn şi de haz grotesc,
Fata născută dintr-un lemn boit şi înfăşat în zdrenţe de culoare, Împăratul mic
cât o lulea de împărat; Popa Crâsnicul sau paracliserul, şi Ciobanul. Toți sunt părtaşi ai unei drame sau comedii nenumite,
de care creştinii fac haz cu fiecare prilej de sărbători ca în faţa unui lucru
nedovedit de nou şi plin de duh. Însoţitorii vifleimaşilor cântă, ciudate
versuri:
O, Isuse, cel prea sfânt,
Hai tom, tiriі tom,
Tirii, tirii, tirii tom.
În vreme ce сapra sau ciurca, om îmbrăcat în blană, bundă miţoasă
ciobănească, sună clopoţeii dintre coarnele încheiate ca un trident şi depene
din ciocul de lemn cu bărbuţă din blană de iepure, în ritmul refrenului
cântării.
Şi în fiecare an datinile au urmat să înmoaie inimi,
să holbeze ochii, să caşte guri treptat întristător să dispară pe alocuri,
dovedind că vitregia vremurilor şi uitarea oamenilor, ne depărtează de la
matca' trecutului, şi a moştenirii din străbuni.
Radu Boureanu
Revista Izvorașul
№.11-12 – Noiembrie-Decembrie 1938
Foto: Gabriel Rădășanu; Sebastian Tibichi
Foto: Gabriel Rădășanu; Sebastian Tibichi
0 Comentarii