Studenții de la Universitatea din Cernăuți (1875-1919)
Constantin UNGUREANU
Contingentul de studenți
La 4 octombrie 1875 a avut loc inaugurarea oficială a
Universității din Cernăuți. Primul ei rector a fost numit profesorul
de drept Constantin Tomașciuc. În perioada 1875-1919,
Universitatea din Cernăuți, cu limba germană de predare, a
funcționat cu trei facultăți: teologie ortodoxă, drept și filosofie. Față
de alte universități austriece, la Cernăuți nu a fost deschisă o
facultate de medicină.
Autoritățile austriece au sperat și au mizat, că la
Universitatea din Cernăuți vor veni la studii nu numai tineri
bucovineni, dar și absolvenți ai școlilor secundare din teritoriile
învecinate, în special germani din Galiția, estul Transilvaniei și
chiar din Imperiul Rus, ucraineni din Galiția sau evrei, care vorbeau
limba germană. Acest deziderat s-a realizat doar parțial, iar din
cauza sistemului de învățământ încă slab dezvoltat din Bucovina,
numărul studenților a crescut foarte lent.
La începutul anului de studii 1875/76, la Universitatea din
Cernăuți s-au înscris 158 de studenți, dintre care 82 la drept, 41 la
teologie și 35 la filosofie. Din Bucovina erau 99 (63 %) de studenți,
iar 49 (31 %) erau originari din Galiția. După confesiuni, 64 (40 %)
erau ortodocși, 36 (23 %) mozaici, 34 (22 %) romano-catolici,
Învățământ
53
14 (8 %) greco-catolici1
. Pe parcursul anului de studii, numărul
studenților a crescut până la 209 (120 la drept, 50 la filosofie și
39 la teologie). După limba maternă, 88 de studenți erau germani,
53 români, 38 ucraineni, 27 polonezi, iar după confesiuni –
85 catolici, 70 ortodocși, 50 mozaici, 4 protestanți (vezi tabelul
nr. 1). Din cei 88 de studenți, care considerau germana drept limbă
maternă, doar 38 (18 % din totalul studenților) erau etnici germani,
iar 50 erau evrei.
În primele decenii de funcționare a Universității, numărul
studenților a crescut foarte lent. În perioada 1876-1890, la
Universitatea din Cernăuți au studiat anual cca 220-280 de studenți,
marea majoritate fiind înscriși la Facultatea de Drept. În semestrul
de iarnă 1889/90, de exemplu, din totalul de 285 de studenți, 178
(62 %) studiau dreptul, 62 teologie și numai 45 la Facultatea de
Filosofie2
.
Din toate universitățile austriece, la cea din Cernăuți se
consemna frecvența cea mai slabă. În anul de studii 1884/85, de
exemplu, la Universitatea din Viena studiau 5.157 de studenți, la
Praga (în limba cehă) – 1.952, Praga (în germană) – 1.517, Graz –
1.175, Krakovia – 1.025, Lemberg – 1.005, Innsbruck – 797 și la
Universitatea din Cernăuți – doar 263 de studenți3
.
Din cauza frecvenței slabe a universității, au existat mai
multe discuții și chiar propuneri de transferare a acestei instituții
superioare de învățământ în alt oraș. Astfel, în 1884, mai mulți
profesori austrieci, printre care Budinsky, Loserth, Suppan, Strobl,
Tangl (toți profesori titulari la Facultatea de Filosofie), au semnat o
petiție, prin care solicitau strămutarea acestei universități în alt oraș
din vestul monarhiei. Din fericire, această solicitare nu a fost aprobată, iar universitatea a continuat să funcționeze la Cernăuți4
.
În ultimul deceniu al sec. al XIX-lea, la Universitatea din
Cernăuți au studiat anual cca 310–380 de studenți, adică cu cca
100 de studenți mai mulți decât în deceniul anterior. Această
creștere, însă, s-a datorat mai ales studenților de la Facultatea de
Drept, pe când la celelalte două facultăți s-a consemnat o stagnare
și chiar o diminuare a numărului de studenți (vezi tabelele din
anexă). Până la sfârșitul sec. al XIX-lea, la Universitatea din
Cernăuți au studiat doar băieți. Abia după anul 1900, la universitate
s-au înscris și studente, mai ales la Facultatea de Filosofie.
Frecvența slabă a Universității din Cernăuți se explică prin
existența în Bucovina doar a trei gimnazii superioare (la Cernăuți,
Suceava și Rădăuți), în situația când 75-80 % dintre studenți erau
bucovineni, iar 15-20 % erau originari din Galiția. Până către anul
1900, în medie cca 61 % din totalul studenților au studiat juridica,
la celelalte două facultăți revenind câte 20 %. Abia la începutul sec.
XX a crescut semnificativ ponderea studenților de la filosofie5
.
După 1900, în Bucovina s-au deschis mai multe gimnazii
pentru băieți (la Cernăuți, Siret, Coțmani, Câmpulung, Gura Humorului, Storojineț, Vijnița). Creșterea numărului de absolvenți
de la școlile secundare a fost cauza principală a măririi rapide a
numărului de studenți și la Universitatea din Cernăuți (de la cca
400, în 1900, la peste 1.000, după anul 1910). Chiar dacă în această
perioadă a crescut și numărul studenților originari din Galiția,
România sau Transilvania, studenții bucovineni au reprezentat
constant în jur de 75 % din total.
Contingentul de studenți a fost divers după limba maternă și
confesiuni. Deoarece marea majoritate a evreilor din Bucovina erau
vorbitori de limbă germană, iar autoritățile austriece nu i-au
recunoscut ca națiune aparte, până către anul 1910 aproape toți
studenții evrei erau înregistrați germani după limba maternă. Prin aceasta se explică procentul mare al studenților de la Cernăuți, care
indicau germana drept limbă maternă. Ponderea acestora a crescut
de la 36 %, în anul de studii 1881/82, la 48 % - în 1895/96,
ajungând la 55 % - în 1907/08. Creșterea s-a datorat nu studenților
germani, de confesiune catolică sau protestantă, ci studenților de
confesiune mozaică, care au ajuns să constituie 39 %, în anul de
studii 1907/08. Studenții evrei erau atunci chiar mai numeroși decât
românii și ucrainenii ortodocși, care constituiau împreună numai
32 %
6
.
Numărul studenților de naționalitate română a fost pe
parcursul întregii perioade mai mare decât al celor ruteni, în
intervalul 1884–1900 diferența fiind semnificativă. Abia la
începutul sec. XX s-a înregistrat o creștere mai accentuată a
numărului studenților, care au indicat ucraineana drept limbă
maternă. Până la sfârșitul sec. al XIX-lea, la Universitatea din
Cernăuți au studiat anual și cca 20-40 studenți de naționalitate
poloneză, ei constituind peste 10 % din total. După 1900, creșterea
numerică a studenților polonezi a fost mai lentă, proporția acestora
reducându-se până la 5-6 % (vezi tabelul nr. 1).
În anul de studii 1899/1900, când se împlineau 25 de ani de
la înființare, Universitatea din Cernăuți era frecventată de 381 de
studenți, inclusiv 292 (76 %) la drept, 53 la filosofie și numai 36 –
la Facultatea de Teologie. După locul de origine, 287 (75 %) erau
din Bucovina, 65 (17 %) – din Galiția, 14 – din alte provincii
austriece, 7 – din Ungaria și Transilvania, 5 – din România.
Majoritatea studenților erau germani după limba maternă (208 –
54,6 %), urmați de români (91 – 23,9 %), polonezi (38 – 10 %),
ucraineni (35 – 9,2 %), 6 sârbi și 3 de alte etnii7
.
Peste mai bine de un deceniu, în anul universitar 1911/12, la
Universitatea din Cernăuți au studiat 1.232 studenți (inclusiv
139 studente), dintre care 642 (52,1 %) la drept, 386 (31,3 %) la
filosofie și 204 (16,6 %) la teologie. După locul de origine, 907
(73,6 %) erau din Bucovina, 195 (15,8 %) – din Galiția, 75 – din
România, 11 – din Ungaria. Jumătate din studenți (614 sau 49,8 %) au recunoscut germana drept limbă maternă, urmați de români (312
– 25,3 %), ucraineni (187 – 15,2 %), polonezi (80 – 6,5 %),
14 sârbi, 11 ruși, 10 bulgari. După confesiuni, 455 (36,9 %) erau
mozaici, 450 (36,5 %) ortodocși, 190 (15,4 %) romano-catolici, 88
(7 %) greco-catolici, 37 (3 %) protestanți, 8 armeni catolici,
3 armeni gregorieni8.
Proporția mare a studenților de la drept era specifică și pentru
alte universități austriece, dar și din România. În 1898/99, de
exemplu, Universitățile din Iași și București au fost frecventate de
3.659 studenți, dintre care 1.798 (49,1 %) au studiat dreptul, 663
(18,1 %) – științele, 551 (15,1 %) – medicina, 516 (14,1 %) – la
litere și 131 (3,6 %) – teologia. Peste 15 ani, în anul universitar
1913/14, la cele două universități românești au studiat
5.452 studenți, cei mai mulți fiind la drept (3.111 - 57,1 %), urmați
de medicină (1.244 - 22,8 %), litere (635 -11,6 %), teologie (235 –
4,3 %) și științe (227 - 4,2 %)9
.
La începutul sec. XX, studenții evrei de la Universitate au
revendicat să le fie recunoscută naționalitatea și limba idiș, pentru a
fi înregistrați ca națiune distinctă de cea germană. Pentru aceasta au
pledat în special societățile studențești evreiești Emunah, Hebronia
și Zephira. În rezultatul acestor revendicări, Senatul Universității a
adoptat la 29 octombrie 1906 o decizie de compromis, prin care se
permitea studenților să indice la rubrica „limba maternă” și
naționalitatea. Decizia respectivă a intrat în vigoare din semestrul
de vară 1907, iar această precizare trebuia să fie luată în considerare
în rapoartele și statisticile oficiale ale Universității. Totuși, studenții
evrei nu aveau posibilitatea să indice limba maternă idiș, ci trebuiau
să opteze în continuare pentru o altă limbă maternă10
.
La 9 decembrie 1907, rectorul în retragere Eugen Ehrlich a
prezentat raportul de activitate pentru anul de studii 1906/07, în
care, pentru prima dată s-a menționat și numărul de studenți mozaici de naționalitate evrei. În semestrul de vară 1907, la
Universitatea din Cernăuți au studiat 766 studenți, inclusiv
308 mozaici, dintre care 184 (60 %) au indicat și naționalitatea de
evreu. În anul următor, din 320 studenți de confesiune mozaică,
deja 241 (75 %) au precizat că sunt de naționalitate evrei. În
semestrul de vară 1909, din totalul de 1.003 studenți, cei mai mulți
au fost de confesiune mozaici (418) și ortodocși (311), urmați de
romano-catolici (167), greco-catolici (65), protestanți (36), precum
și 5 armeni catolici și un armean gregorian. După limba maternă,
574 studenți au fost germani, 204 români, 135 ucraineni,
62 polonezi, 8 bulgari, 7 ruși, câte 6 cehi și sârbi, un francez. Din
418 studenți mozaici, 302 (72 %) au indicat că sunt de naționalitate
evrei11
.
Totuși, o parte din studenții evrei nu erau mulțumiți cu
această decizie de compromis, fiindcă nu aveau posibilitatea să
indice idiș ca limbă maternă. Societatea studențească Zephira a
optat pentru recunoașterea deplină a naționalității evreiești, așa cum
s-a hotărât anterior la Universitățile din Viena și Lemberg12. Însă,
până la izbucnirea războiului nu s-a mai adoptat o altă hotărâre în
cazul studenților evrei. Din această cauză, după anul 1912, în semn
de protest, o bună parte din studenții evrei nu au mai indicat
germana ca limbă maternă. În semestrul de vară 1912, din
443 studenți mozaici, numai 159 au precizat și naționalitatea de
evreu, în schimb la rubrica limba maternă, 267 au indicat germana,
105 – ruteana, 47 – româna, 22 – polona, câte unul – limba
maghiară și engleză13. În semestrul de vară 1913, din
1.129 studenți, 424 (37,5 %) au recunoscut germana, 302 (26,7 %)
– româna, 288 (25,5 %) – ruteana și 82 (7,3 %) – poloneza drept
limbă maternă, urmați de 13 sârbi, 8 ruși, 6 bulgari și 6 de alte etnii.
După confesiuni, 420 erau ortodocși, 413 mozaici, 160 romano-catolici, 99 greco-catolici, 28 protestanți, 7 armeni catolici și doi
gregorieni. Totodată, din 413 studenți mozaici, 267 au indicat
germana, 102 – ruteana, 24 – polona, 20 – româna drept limbă
maternă14
.
Limba ucraineană sau poloneză au indicat-o mai ales
studenții evrei din Galiția. După 1912, statisticile oficiale au
consemnat o diminuare a ponderii studenților vorbitori de germană
(de la cca 54-55 %, la 38 %) și aproape o egalare a celor, care
recunoșteau româna sau ucraineana drept limbă maternă. În
realitate, ponderea studenților de naționalitate germană era mult mai
mică. În ultimii ani din ajunul izbucnirii războiului, Universitatea
din Cernăuți a fost frecventată anual de cca 1.200 de studenți
(inclusiv peste 100 de studente), dintre care 37-38 % erau evrei, 24-
25 % români, 15-16 % ucraineni, 14 % etnici germani, 5 %
polonezi.
Studenții de la cele trei facultăți
Un rol aparte în cadrul Universității din Cernăuți l-a
îndeplinit Facultatea de Teologie Ortodoxă, singura de acest fel în
Monarhia Austro-Ungară. Deși, oficial, limba de instruire era
germana, de facto la Facultatea de Teologie multe discipline au fost
predate și (sau numai) în română, cu excepția celor de istorie
bisericească universală și de drept canonic. În perioada 1875–1919,
la această facultate au activat în total 15 profesori titulari, dintre
care 13 români și doi ucraineni. Facultatea de Teologie Ortodoxă a
contribuit mult la formarea intelectualității românești și ucrainene
din Bucovina.
Pe parcursul existenței Universității austriece la Cernăuți, la
Facultatea de Teologie Ortodoxă și-au făcut studiile doar tineri de
confesiune ortodoxă, majoritatea fiind de naționalitate română (vezi
tabelul nr. 2). La această facultate au studiat nu doar ortodocși
români și ucraineni din Bucovina, ci și mulți tineri din România,
Transilvania, și chiar din Bulgaria, Serbia sau Dalmația. În primul an de activitate a universității, la Facultatea de Teologie Ortodoxă
s-au înscris 39 de studenți de confesiune ortodoxă, dintre care
34 români și doar 5 ruteni. Până în 1880, Facultatea de Teologie a
fost frecventată de 43-47 de studenți, toți fiind originari din
Bucovina15
.
În anul de studii 1880/81, la Facultatea de Teologie din
Cernăuți au venit la studii pentru prima dată 7 tineri din România.
Facultatea a fost frecventată atunci de 58 de studenți, dintre care
41 români și 17 ucraineni. În anii următori, numărul studenților
teologi a trecut de 70, iar treptat au început să vină la studii la
Cernăuți și tineri din Regatul Ungariei, mai ales din Transilvania.
Până în anul de studii 1897/98, Facultatea de Teologie a fost
frecventată anual de cca 56–66 de studenți. În această perioadă au
început să vină la Cernăuți și tineri de naționalitate sârbă, din
Bosnia-Herțegovina și Dalmația. În anul de studii 1897/98, din
totalul de 59 studenți de la această facultate, 45 erau din Bucovina,
6 – din Ungaria și Transilvania, 5 – din Bosnia-Herțegovina și 3 –
din România. Toți studenții erau ortodocși, dintre care 47 români,
8 sârbi și numai 4 ucraineni16
.
În următorii câțiva ani, însă, numărul studenților teologi s-a
micșorat și mai mult, în anii 1900-1902 la această facultate fiind
înscriși doar 35-37 de studenți. În semestrul de iarnă 1900/01, la
Facultatea de Teologie au studiat numai 35 de studenți (20 din
Bucovina, 6 – din Ungaria și Transilvania, doi – din România,
restul – din Bosnia-Herțegovina și Dalmația), inclusiv 26 români,
7 sârbi și doar un singur ucrainean. Au urmat câțiva ani de creștere
rapidă a numărului studenților teologi de la Universitatea din
Cernăuți. Deja în anul de studii 1906/07, la Facultatea de Teologie
au învățat 107 studenți, dintre care 70 bucovineni, 22 – din Ungaria
și Transilvania, 9 – din România. După limba maternă, 69 de
studenți erau români, 25 ucraineni, 6 sârbi și 7 de alte etnii17
.
La Facultatea de Teologie din Cernăuți au studiat și mulți
tineri din România. Numărul studenților teologi din Vechiul Regat s-a mărit brusc în ultimii ani de stăpânire austriacă, atingând cifra
maximă în anul de învățământ 1911/12, când, la Facultatea de
Teologie își făceau studiile 204 studenți, dintre care 99 (48,5 %) din
Bucovina, 72 (35,3 %) din România și 10 din Ungaria, dintre care
135 români și 45 ruteni. Tot atunci, 24 de studenți proveneau din
alte țări ortodoxe din Balcani, majoritatea fiind de naționalitate
sârbi sau bulgari18
.
Până la sfârșitul stăpânirii austriece, cea mai bine frecventată
a fost Facultatea de Drept. Marea majoritate a studenților de la
această facultate au fost vorbitori de limbă germană, o bună parte
fiind de confesiune mozaică. Deja la sfârșitul primului an de studii,
la Facultatea de Drept studiau 120 studenți (58 catolici, 42 mozaici,
18 ortodocși și doi evanghelici), dintre care 65 vorbitori de
germană, 21 ucraineni, 20 polonezi și doar 11 români. În deceniile
următoare, ponderea studenților de la juridică a depășit cu mult
celelalte două facultăți. În ultimii ani din ajunul războiului, peste
600 de studenți din Cernăuți au studiat la juridică. Cam jumătate
din studenții acestei facultăți erau de confesiune mozaică. În anul de
studii 1909/10, bunăoară, din 604 studenți de la drept, 494 erau
originari din Bucovina, iar 96 erau veniți din Galiția. După
confesiuni, 290 (48 %) erau mozaici, 172 (28,5 %) catolici, 124
(20,5 %) ortodocși și 17 protestanți, iar după limba maternă – 393
(65 %) germani, 86 (14,2 %) români, 62 (10,3 %) ucraineni și 56
(9,3 %) polonezi (vezi tabelul nr. 3).
La Facultatea de Filosofie, numărul studenților s-a dublat în
primii cinci ani de studii (de la 50 – în 1875/76, la 104 – în
1879/80). În următorul deceniu, însă, numărul studenților de la
această facultate s-a diminuat constant, iar în perioada 1886-1900,
la filosofie s-au înscris anual mai puțin de 50 de studenți. În
schimb, la începutul sec. XX a crescut brusc numărul studenților de
la Facultatea de Filosofie, inclusiv a studentelor. Deja în anul de
studii 1901/02, la filosofie s-au înscris 107 studenți, iar peste doi
ani s-a depășit cifra de 200. În ultimii ani din ajunul războiului,
această facultate a fost frecventată anual de peste 300 de studenți,
datorită creșterii rapide a numărului studenților români, ucraineni și evrei, majorându-se și numărul celor originari din Galiția. Cifra
maximală de studenți s-a înregistrat în anul de studii 1912/13, când
Facultatea de Filosofie a fost frecventată de 409 studenți (inclusiv
112 studente), dintre care 309 erau originari din Bucovina, iar
90 din Galiția. După confesiuni, cei mai mulți studenți erau mozaici
(173 – 42,3 %), catolici (122 – 29,8 %) și ortodocși (106 – 25,9 %),
iar după limba maternă, 190 (46,4 %) erau germani, 101 (24,7 %)
ucraineni, 87 (21,3 %) români, 27 (6,6 %) polonezi (vezi tabelul
nr. 4).
Burse și subvenții pentru studenți
Studiile la Universitatea din Cernăuți erau cu plată, doar un
număr mic de studenți erau scutiți parțial sau în întregime de plata
taxelor. În 1885/86, din 265 studenți, 57 (21 %) au fost scutiți de
plata taxelor universitare, iar 20 (7 %) au achitat doar jumate din
taxă. Peste două decenii, în semestrul de iarnă 1906/07, din
799 studenți, 157 (20 %) nu au plătit taxe de studii, iar 62 (8 %) au
achitat doar jumătate din sumă19
.
Mărimea taxelor de studii nu era stabilă, având o tendință de
creștere. În 1890/91, taxa pentru învățământ a fost de 60 florini la
Facultatea de Filosofie și 30 – la cea de Drept. În semestrul de iarnă
din anul respectiv, valoarea totală a taxelor de studii, achitată de
studenți, a constituit 4.488 florini. În semestrul de vară 1904,
studenții de la drept și filosofie au achitat pentru studii suma totală
de 13.061 coroane, iar studenții teologi au plătit pentru Fondul
Bisericesc 857 coroane20
.
Fiind cea mai mică universitate austriacă, situată la periferia
de est a Monarhiei Austro-Ungare și la distanță mare de alte centre
universitare, era nevoie de susținerea financiară a tinerilor bucovineni, majoritatea din familii sărace, pentru a-i convinge să
vină la studii la Cernăuți. Deja în primii ani de funcționare a
Universității s-au creat mai multe burse, pentru a-i stimula pe cei
mai talentați studenți și a ajuta pe cei cu venituri modeste. Au fost
înființate diferite burse studențești, finanțate de stat, de autoritățile
provinciale, de fundații și persoane particulare, sau chiar de însuși
împăratul Franz Josif.
La 13 noiembrie 1875, a fost emisă o decizie împărătească,
prin care se instituiau 6 burse ale împăratului Franz Josif, a câte
300 florini, pentru cei mai vrednici studenți din Cernăuți. În 1879,
cu ocazia aniversării nunții de argint a familiei împărătești, s-au mai
creat 3 burse imperiale a câte 300 florini pentru studenții din
Cernăuți. Încă în 1873, cu ocazia aniversării a 25 de ani de la
instalarea împăratului Franz Josif, Dieta Bucovinei a adoptat o
decizie de creare a 3 burse universitare împărătești în valoare de
200 florini pentru studenți originari din Bucovina. La 29 aprilie
1875, Dieta Bucovinei a mai înființat 6 burse provinciale a câte
100 florini pentru studenți bucovineni. Toate aceste burse se
acordau anual celor mai talentați studenți, fără deosebire de
naționalitate sau confesiune21
.
Încă din anul 1850, pentru studenții de naționalitate
ucraineană, care erau înscriși la o facultate de drept sau filosofică
din Imperiul Habsburgic, erau puse la dispoziție 20 de burse în
valoare de 105 florini fiecare. Aceste burse erau destinate în
principal pentru studenții ruteni greco-catolici de la Universitatea
din Lvov. După înființarea Universității la Cernăuți, împăratul a
adoptat la 23 septembrie 1875 o decizie de transferare a 10 burse
către studenții de origine ucraineană de la noua universitate.
Transferarea acestor burse s-a realizat în decursul a trei ani. Pentru
obținerea acestor burse se organiza în fiecare an concurs, solicitanții
urmând să prezinte informații despre starea materială, reușita la
învățătură și locul de studii22
.
În primii ani de activitate a Universității s-au creat și mai
multe burse private ale unor persoane bogate sau ale unor foști mari proprietari de pământ, care între timp au decedat. Unele burse
puteau să le obțină studenții de diferite naționalități sau confesiuni,
altele erau destinate cu precădere unei anumite categorii de
studenți. Astfel, fostul mare proprietar Anton Zadurowicz a declarat
prin testament dorința de a crea două burse a câte 250 florini, care
să fie acordate unor studenți armeni, de confesiune catolică sau
gregoriană. La fel prin testament, Christof Prunkul a întemeiat două
burse de câte 200 florini pentru studenți de origine armeană. După
moartea preotului Dimitrie Siretean din Vicovul de Sus, a fost
fondată o bursă de 113 florini, destinată cu precădere studenților
ortodocși de naționalitate română
23
.
În 1876, s-a constituit o asociație de sprijinire a studenților
bolnavi sau cu alte probleme. O perioadă îndelungată, președinte al
acestei societăți a fost profesorul Friedrich Kleinwächter. Grație
contribuției diferitor persoane și instituții, deja în anul 1876 s-au
acordat 26 de burse studențești în sumă totală de 3.840 florini. În
anii următori s-au creat și alte burse, astfel că, în anul universitar
1880/81 s-au acordat 22 burse pentru studenții de la drept și
17 pentru cei de la filosofie. În 1892, deja 49 de studenți au obținut
burse în sumă totală de 8.689 florini24
.
Până la sfârșitul sec. al XIX-lea, anual, peste 30 de studenți
de la drept sau filosofie au beneficiat de diverse burse, la care se
adăuga și un număr însemnat de studenți teologi, care erau susținuți
de către Fondul Bisericesc. În anul universitar 1895/96, din totalul
de cca 370 de studenți, 36 (4 teologi, 18 de la drept și 14 de la
filosofie) au obținut burse în sumă de 8.682 florini, iar
10 doctoranzi au primit suma de 1.372 florini. În afară de aceasta,
43 studenți și doi doctoranzi de la teologie au fost subvenționați de
către Fondul Bisericesc din Bucovina25. Totuși, raportat la numărul
total de studenți, doar foarte puțini obțineau burse. În 1884/85, la
263 studenți au revenit 27 burse, iar în 1890/91 – 32 la 310 studenți,
adică erau asigurați cu burse ceva mai mult de 10 % din totalul studenților26. Situația era mai bună la Facultatea de Teologie, unde
în 1895/96, din 56 studenți, 47 au obținut burse ori subvenții în
principal din partea Fondului Bisericesc.
După anul 1900 s-a mărit numărul de burse pentru
Universitatea din Cernăuți, mai ales pentru Facultatea de Filosofie,
care era foarte slab frecventată (în 1898/99 – doar 42 studenți). În
anul universitar 1899/1900, doar 31 de studenți (6 teologi, 18 juriști
și 7 filosofi) au obținut burse în sumă de 15.104 coroane, iar pentru
7 doctoranzi s-a acordat suma de 4.150 coroane27. Peste doar trei
ani, în anul de studii 1902/03, deja 61 de studenți (11 de la teologie,
19 de la drept, 30 de la filosofie) și 7 doctoranzi au obținut burse în
sumă de 36.529 coroane. Banii respectivi proveneau din fonduri de
la stat (5.890 coroane) sau provinciale (2.200 coroane), din
fundațiile pentru burse ale unor persoane particulare
(5.418 coroane), din trei burse împărătești Franz Josif
(1.800 coroane), de la Fondul Bisericesc din Bucovina
(7.700 coroane), iar 13.301 coroane și 4.000 franci se alocau din
alte fonduri din afara Bucovinei28
.
La începutul sec. XX s-a rezolvat parțial și problema
asigurării celor mai săraci studenți cu locuri de cazare la
Universitate. Cu ocazia aniversării a 25 de ani de la înființarea
Universității, profesorul Alfred Halban a venit cu inițiativa
construirii unui cămin studențesc la Cernăuți. În decembrie 1899 sa constituit un grup de inițiativă din 14 personalități (profesori
universitari, directori de licee, consilieri provinciali și locali),
transformat ulterior într-un comitet în frunte cu Alfred Halban, care
a pledat pentru construcția căminului. La 14 ianuarie 1900 a avut
loc la primăria din Cernăuți prima ședință a comitetului respectiv,
iar ulterior s-au identificat surse financiare pentru acest cămin29
.
La 21 iunie 1902, s-a pus piatra de temelie a viitorului cămin,
iar peste mai puțin de un an, la 12 mai 1903, construcția clădirii a
fost finisată. Costurile totale pentru construcția căminului studențesc s-au ridicat la 51.902 coroane. Comunitatea orășenească
a oferit în acest scop pe gratis un teren în valoare de 5.700 coroane,
iar pentru ridicarea clădirii, instalarea electricității, a sistemului de
apă și canalizare s-a cheltuit 41.368 coroane, iar pentru lucrările
interioare s-au utilizat 4.834 coroane. În acest cămin au fost cazați
inițial 20 de studenți, în anii următori capacitatea căminului
ridicându-se la 32 de locuri30. La 1 noiembrie 1906, în incinta
căminului s-a deschis o cantină studențească (Mensa academica),
înființată cu sprijinul a două fundații private. Deschiderea
căminului și a cantinei studențești i-a ajutat pe mulți studenți săraci
să-și poată continua studiile la universitate.
În ultimul deceniu din ajunul războiului, deși numărul
studenților din Cernăuți a crescut constant, doar un număr redus de
studenți (cca 41–47 anual) au beneficiat de burse. Într-o situație mai
bună era Facultatea de Teologie, unde anual 50 de studenți
bucovineni studiau datorită sprijinului din partea Fondului
Bisericesc, iar o parte din studenții străini au obținut burse pentru a
veni la studii la Cernăuți. În anul de studii 1912/13, Fondul
Bisericesc a subvenționat studiile a 50 de teologi bucovineni, alți
32 de studenți au beneficiat de cazare în căminul studențesc, 47
(17 de la drept și 30 de la filosofie) au obținut burse în sumă de
21.203 coroane, iar 6 teologi străini primeau burse de peste hotare,
în valoare de 10.900 coroane31
.
Societăți studențești supranaționale și germane
Universitatea din Cernăuți s-a remarcat și prin viața
studențească interesantă, care a existat la această instituție. Odată cu
înființarea universității au început să se constituie și primele
societăți studențești, prin care Cernăuțiul s-a transformat treptat
într-un centru al vieții studențești multinaționale, într-un fel de
„Heidelberg al Estului”. Prima societate academică Austria s-a
constituit la 17 octombrie 1875. Culorile asociației erau negru-auriu-negru, iar deviza societății suna „Neînfricat și onest”.
La 26 octombrie 1875, cu sprijinul rectorului Constantin
Tomașciuc a luat ființă asociația Sala de lectură academică,
culorile tradiționale ale căreia erau auriu-negru-auriu, iar lozinca
glăsuia astfel: „Pentru împărat și imperiu! Pentru adevăr și
cunoaștere!”. Ambele asociații studențești au fost supranaționale,
cuprinzând studenți de diferite etnii și confesiuni32.
La 15 mai 1876, s-a înființat asociația Gothia cu deviza
„Unul pentru toți! Toți pentru unul!”. Culorile acestei asociații erau
verde-alb-auriu. Peste un an, la 13 mai 1877, s-a creat asociația
Alemannia sub lozinca „Prietenului mâna – dușmanului fruntea”.
Culorile tradiționale ale Alemanniei erau negru-albastru-auriu.
După o perioadă de suspendare, între 1885 și toamna anului 1887,
societatea Alemannia și-a reluat activitatea. Scopul acestei societăți
studențești a fost de a reuni tineretul studios din Cernăuți într-un
cerc de prieteni, cu aceleași preocupări și interese33
.
Chiar din primii ani de existență a Universității din Cernăuți,
s-au constituit și societăți studențești pe principii etnice sau
confesionale. La 10 iulie 1877, s-a înființat un club al studenților
germani, din care a rezultat 10 ani mai târziu, la 8 noiembrie 1887,
asociația Arminia. Culorile Arminiei erau negru-roșu-auriu,
asociația având ca lozincă „În mână germană – apărare strălucită”.
La 5 decembrie 1903 ia ființă asociația Teutonia, ale cărei culori
erau similare cu ale asociației Arminia, iar lozinca ei suna: „Uniți și
puternici, germani în adevăratul sens al cuvântului”. După anul
1910, ambele societăți studențești germane și-au avut sediul în
incinta „Casei Germane” din Cernăuți34.
La 31 ianuarie 1891, s-a înființat asociația catolică Unitas, care avea scopul să-i cuprindă pe studenții romano-, greco- și
armeano-catolici. În această societate au activat studenți germani,
polonezi, ucraineni, armeni. La 27 octombrie 1906, studenții
catolici germani s-au desprins din această societate academică și au
format societatea germano-catolică Frankonia. Culorile ei au rămas
alb-negru-auriu ca și la Unitas, iar lozinca în limba latină glăsuia
„Pro fide et patria”35
.
Societăți studențești românești
Din inițiativa lui Teodor Stefanelli (fost membru al Societății
„România Jună” de la Viena), la 10 decembrie 1875 s-a înființat
prima Societate a studenților români Arboroasa, numită astfel în
memoria boierului Luca Arbore. Primul comitet al societății a fost
format din Gherasim Buliga, Ciprian Porumbescu, Ion Topală,
Zaharie Voronca, Gheorghe Popescu și Ilarie Onciul. Din
54 studenți români, 44 au intrat în Societatea Arboroasa. Membrii
societății purtau panglici tricolore roșu-galben-albastru și o căciulă
roșie. Arboroasa avea un imn propriu, compus de Ciprian
Porumbescu pe versurile lui Teodor Stefanelli, În țara mândră a
fagilor. Societatea organiza serate muzicale, conferințe, baluri și
excursii, dispunea de un local cu o bibliotecă și o sală de lectură,
unde existau mai multe ziare și reviste românești din Transilvania și
România. Arboroasa a stabilit legături de colaborare cu societăți
studențești românești din Viena („România Jună”), Budapesta
(„Petru Maior”), Paris („Uniunea română”), München („Uniunea
română”), Iași („Clubul studenților universitari”), Blaj („Inocențiu-Clainiana”)36
.
Însă, în toamna anului 1877, societatea a fost dizolvată, iar
conducătorii ei (Ciprian Porumbescu, Zaharia Voronca, Constantin Morariu, Orest Popescu, Eugen Siretean) au fost arestați. Drept
motiv a fost invocat faptul că societatea a primit o subvenție din
partea ministrului învățământului din România, iar la 12 octombrie
(la 100 de ani de la decapitatrea domnului Grigore al III-lea Ghica)
comitetul Societății Arboroasa a trimis la Iași o telegramă în semn
de solidaritate la dezvelirea bustului domnului martir. Studenții
arestați au fost învinuiți de înaltă trădare față de statul austriac.
Arestarea studenților a provocat proteste în România și în
Transilvania, dar autoritățile austriece nu au cedat și i-au acționat în
judecată. După 11 săptămâni de închisoare preventivă, cei
5 studenți ai Arboroasei au fost declarați nevinovați și au fost
eliberați37.
În 1878, membrii societății dizolvate, în frunte cu Dimitrie
Onciul, s-au constituit într-o nouă societate studențească – Junimea,
care a preluat programul național al Arboroasei. Printre membrii
fondatori ai Junimei au fost Ilarion Onciul, George Popescul,
Ciprian Porumbescu, Teodor Bujor și Ioan Dan. Membrii societății
purtau o panglică roșu-galben-albastru, culori așezate orizontal, una
peste alta. Lozinca societății a fost: „Uniți să fim în cugete – uniți în
Dumnezeu!”. Până în 1900, președinți ai Societății Junimea au fost
personalități cunoscute în Bucovina, precum Dimitrie Onciul,
Ciprian Porumbescu, Severin Procopovici, Lazăr Vicol, George
Popovici, Aurel Onciul, Eusebie Popovici, Isidor Stefanelli, Florea
Lupu, George Toma, Alexandru Hurmuzachi, Grigore Filimon,
Radu Grigorcea, Dorimedont Popovici, Ioan Cuparenco, Vasile
Burduhos, Ion Nistor, Teofil Tarnavschi ș.a38
.
Junimea a fost cea mai longevivă și mai influentă asociație a
studenților români de la Universitatea din Cernăuți. Ea a avut o
activitate rodnică, a organizat manifestări culturale, conferințe
literare, baluri, serate dansante, activități teatrale, concerte. Multe
personalități politice și culturale și-au început activitatea la
Junimea. La inițiativa membrilor Societății Junimea, din 1904 a
început să apară revista „Junimea Literară”. În cursul existenței sale, Societatea academică Junimea a avut în rândurile sale un
număr mare de membri emeriți și de onoare, atât din Bucovina, cât
și din Vechiul Regat sau Transilvania, printre care cunoscuți
scriitori, savanți, profesori, artiști, preoți, personalități politice,
reprezentanți ai familiilor nobiliare39
.
La 23 august 1880, unii membri ai Junimei au părăsit
societatea și au înființat, la inițiativa lui Ștefan Cocinschi, o
societate militantă Bucovina, care prin portul și activitatea sa a avut
un pronunțat caracter progerman. Prin crearea acestei societăți se
urmărea scopul de a combate tendința unor studenți români de a
participa la activitatea unor societăți străine militante, atrași de
organizarea fastuoasă a acestora. Către sfârșitul anului 1909, unii
membri ai Societății Bucovina au format, după același principiu, o
nouă societate militantă – Moldova. Membrii ambelor societăți
purtau panglici tricolore, dar care se deosebeau prin formă. La
Societatea Bucovina, panglica tricoloră avea culoarea roșie sus, cu
chenar roșu și chipiu tot roșu, iar membrii Asociației Moldova
purtau panglici tricolore cu albastru în sus, chenar albastru și
chipiuri albastre. Ambele asociații au luptat pentru idealul național,
dar au adoptat forma exterioară tradițională a societăților studențești
germane40
.
O parte din membrii Junimei, în frunte cu Liviu Marian, au
constituit, la 21 mai 1905, Societatea academică Dacia. Primul
comitet al Societății Dacia a fost format din Liviu Marian
(președinte), Filaret Doboș (vicepreședinte și controlor), Dimitrie
Logigan (secretar și casier), Simion Ivanovici (bibliotecar), Vasile
Marcu și Teodor Balan (membri în conducerea societății). În anii
următori, membrii fondatori au fost aleși și președinți ai Societății
Dacia, iar mai multe personalități marcante (baronul Alexandru
Hurmuzachi, profesorii Nicolae Iorga, Sextil Pușcariu, preotul
Constantin Morariu, directorul Daniel Verenca) au devenit membri
de onoare41. Majoritatea membrilor acestei societăți proveneau din familii de țărani și și-au propus drept scop a-i sprijini pe țăranii
români, mai ales pe cei din satele mixte, româno-ucrainene. Centrul
acestei societăți se afla la Gimnaziul Ortodox din Suceava.
Societatea Dacia a organizat și a condus un număr mare de locuitori
de la sate la expoziția națională de la București din 1906. Meritul
Daciei a fost și organizarea la sate a arcășiilor, prin care s-a cultivat
și întărit conștiința națională a țăranilor bucovineni42. Societatea
Dacia a susținut noul curent democratic, reprezentat de Aurel
Onciul și Florea Lupu.
Studenții teologi au avut o societate proprie, înființată la
23 noiembrie 1884, cu sprijinul mitropolitului Morariu Andrievici.
Ea se numea Asociația academico-teologică pentru literatură,
retorică și muzică bisericească Academia ortodoxă și consta din
două secțiuni: una literar-retorică și una muzicală. Membrii
asociației purtau o panglică în culorile tradiționale românești, iar
cântecul asociației era un text religios compus după muzica lui
Isidor Vorobchievici. Până în 1900, la conducerea Academiei
ortodoxe s-au aflat personalități cunoscute, precum George Șandru,
Vasile Găină, Toader Balan, Atanasie Gherman, Nicolae
Cotlarciuc, Valerian Șesan ș.a.
43.
În cursul existenței Universității, aproape toți studenții
români s-au înscris și au activat în una din asociațiile studențești
existente. Cât timp Junimea a fost unica societate românească, ea a
jucat un rol hotărâtor în viața publică. După înființarea altor
societăți academice, a existat o concurență și o colaborare benefică,
dar și perioade de neînțelegeri. Toate societățile studențești
românești au optat pentru cultivarea spiritului național și susținerea
membrilor său, au dispus de câte o bibliotecă și sală de lectură, dar
fiecare asociație a avut și specificul său de activitate. Junimea a pus
accentul pe cultivarea membrilor pe terenul literar, Dacia a urmărit
scopul de luminare a maselor populare, mai ales de la sate,
Bucovina și Moldova au avut un caracter conservator de organizare și au atras atenția la dezvoltarea sportului, iar Academia ortodoxă
îngrijea de pregătirea specială a membrilor săi. În toamna anului
1908, din cei cca 190 studenți români de la Universitate, 75 erau
membri ai Junimei, 55 – în Academia ortodoxă, 25 – în Bucovina și
21 – la Dacia44
.
Societăți studențești poloneze, ucrainene și evreiești
Cea mai veche societate studențească poloneză a fost
Ognisko. La început această societate a activat în cadrul asociației
Sala de lectură academică și abia din 1884 s-a constituit într-o
societate separată. Scopul principal al respectivei societăți era de a-i
feri pe tinerii polonezi de procesul de deznaționalizare. Doritorii de
a se înscrie în această societate trebuiau să susțină un examen de
admitere la istoria și literatura poloneză. În jurul Societății Ognisko
s-a unit majoritatea intelectualilor și a clerului catolic polonez.
Culorile tradiționale ale societății erau roșu-auriu-alb. În anul 1910,
unii membri au părăsit Ognisko și au înființat, după modelul
societăților germane, corpul polonez Lechia. Membrii acestei
societăți militante purtau panglici roșu-albastru-alb și colaborau mai
ales cu societățile românești Bucovina și Moldova, precum și cu
societățile academice germane. Membrii Lechiei constituiau și
nucleul societăților sportive poloneze Polonia și Gwiazda45. Sediul
societăților studențești Ognisko și Lechia se afla în „Dom Polski”
(Casa poloneză).
În anul înființării Universității s-a constituit și prima societate
studențească ucraineană Sojus. Această societate, care și-a ales
culorile distincte albastru-auriu-albastru, și-a propus scopul de a
ridica spiritul național al membrilor săi. Profesorul Ștefan SmalStocki a fost unul din principalii susținători ai acestei societăți. În
1900, o parte din membrii societății Sojus au constituit asociația
Moloda Ukraina, care a optat pentru emanciparea națională, dar și pentru solidaritatea tuturor ucrainenilor, care locuiau în Rusia
țaristă, Galiția, Bucovina și Ungaria. În Austro-Ungaria, ucrainenii
erau oficial recunoscuți ruteni, iar o activitate politică a studenților
în cadrul asociațiilor academice nu era tolerată de autorități. Din
această cauză, deja în 1902, Moloda Ukraina a fost dizolvată, în
același an fiind creată o altă asociație studențească ucraineană Sici.
Societățile ucrainene își aveau sediul în „Norodnii Dim” (Casa
ucraineană). În 1910 și 1913, s-au constituit încă două societăți
academice ucrainene, Zaporoje și respectiv Ciornomore, acestea
însă s-au afirmat mai mult în perioada interbelică.
Până în anul 1891, studenții evrei nu au înființat societăți
academice proprii, ci au activat mai ales în cadrul Asociației Sala
de lectură academică sau, mai puțin, în alte societăți germane. La
14 iulie 1891, însă, studenții evrei în frunte cu Mayer Ebner au
înființat prima Societate studențească evreiască Hasmonäa.
Membrii acestei asociații și-au propus drept scop de a ridica
conștiința națională la studenții mozaici, precum și de a cultiva și
propaga limba și literatura ebraică. Societatea Hasmonäa a luptat
împotriva asimilării etnice și lingvistice, culorile asociației erau
roșu-violet-verde și o șapcă violetă, iar lozinca a fost „Pentru
bunăstarea și onoarea poporului”. Cel mai proeminent reprezentant
al acestei societăți a fost Mayer Ebner, care, în 1897, a participat la
congresul sionist de la Basel, după Unire a fost ales senator în
Parlamentul României, iar după repatrierea în Israel a continuat să
fie un membru activ al Asociației, în 1951 prezentând o cuvântare
festivă cu ocazia aniversării a 120 de semestre de la înființarea
Societății studențești Hasmonäa46
.
O societate evreiască cu scopuri asemănătoare a fost
Hebronia, membrii căreia purtau culori verde-roșu-auriu și o șapcă
verde. Din unele surse reiese că, societatea Hebronia s-a înființat la
2 aprilie 189947. Într-un studiu dedicat special acestei asociații se
constata că, la 21 martie 1900 s-a creat o societate studențească
Hebronia la Viena și abia peste patru ani, în 1904, s-a activat asociația cu același nume la Cernăuți. Deviza Hebroniei a fost „Cu
vorbă și rezistență pentru onoarea evreilor”. Hebronia s-a implicat
activ în mișcarea sionistă și a optat cu perseverență pentru
recunoașterea națiunii evreiești la Universitatea din Cernăuți48
.
În noiembrie 1900, s-a constituit Asociația studențească
evreiască Humanitas, membrii căreia au purtat la piept o panglică
de culoare aurie-verde-aurie. În curând asociația a ajuns să aibă
peste 20 de membri. Primul președinte al Societății Humanitas a
fost Arnold Fischer, urmat de Philipp Fleischer. Humanitas a avut o
perioadă scurtă de activitate, deja în 1903 s-a dizolvat, iar membrii
său au aderat la Hebronia sau Emunah, biblioteca fiind preluată de
Hebronia49
.
La 3 iunie 1903, un grup de studenți evrei în frunte cu
Werner Weidenfeld a creat Societatea academică evreiască
Emunah. Membrii asociației se distingeau prin panglica de culoare
aurie-violetă-aurie. Și această asociație studențească s-a implicat
activ în mișcarea sionistă și a avut o contribuție importantă în lupta
pentru recunoașterea națiunii evreiești la Universitate. Din 1909,
membru de onoare al societății Emunah a devenit profesorul
universitar Leon Kellner, acesta fiind o personalitate marcantă a
evreilor din Bucovina. Emunah a activat și în perioada interbelică,
iar după război, mulți membri ai săi au emigrat în Israel. La 4 iulie
1953, Emunah a aniversat în Israel 100 de semestre de la crearea
societății50
.
Încă la 24 octombrie 1897, s-a constituit Societatea
academică Zephira. Culorile specifice inițiale ale acestei asociații
au fost alb-albastru, mai târziu, membrii său au purtat o panglică de
culoare albastru-auriu-albastru. Zephira a fost, de asemenea, o
societate bine cunoscută în rândul studenților evrei, fiind activă și
pe parcursul întregii perioade interbelice. În sfârșit, la 23 octombrie 1918, cu doar puțin timp înainte de unirea Bucovinei cu România,
se constituia la Cernăuți încă o societate studențească evreiască cu
denumirea de Heatid. Lozinca asociației era „Pentru libertatea și
onoarea evreilor”, culorile distincte fiind verde-argintiu-negru.
Heatid a activat deja în perioada existenței Universității românești
la Cernăuți.
În perioada 1875–1918, la Universitatea din Cernăuți au
funcționat în total 25 de societăți studențești, dintre care 4 (Austria,
Sala de lectură academică, Gothia și Alemannia) au avut un
caracter supranațional, iar în Societatea Unitas (1891-1906) au
activat studenți catolici de diferite naționalități. Celelalte societăți
academice au funcționat pe criterii etnice. Au existat 3 societăți
studențești germane (Arminia, Teutonia și Frankonia, ultima cu
caracter catolic), 6 românești (Arboroasa [doar până în 1877],
Junimea, Bucovina, Dacia, Moldova și Academia ortodoxă),
3 ucrainene (Sojus, Zaporojie și Ciornomore), 2 poloneze (Ognisko
și Lechia) și 6 evreiești (Hasmonäa, Hebronia, Zephira,
Humanitas, Emunah și Heatid)
51. După 1918, doar câteva din
societățile enumerate s-au desființat (Austria, Sala de lectură
academică, Sojus), restul au continuat să funcționeze pe parcursul
întregii perioade interbelice, până în 1938, când au fost desființate
prin decret-regal.
Modelul de activitate a societăților studențești din Cernăuți a
fost preluat din tradiția universitară germană, existentă și în Austria.
Viața studențească de la această universitate a avut însă un specific,
unic în felul său, fiindcă studenții români, germani, poloni,
ucraineni și evrei s-au constituit și au activat în societăți academice
pe criterii etnice. Prin intermediul societăților studențești,
reprezentanții fiecărei naționalități și-au putut păstra identitatea
națională și forma idealurile naționale, iar prin colaborarea cu alte
societăți studențești s-au creat punți de legătură pentru o mai bună
cunoaștere a limbii, culturii și tradițiilor popoarelor conlocuitoare.
Mai multe societăți studențești (dintre cele românești numai
Bucovina și Moldova) au avut un caracter conservator de
organizare, membrii fiecărei societăți purtau uniforme specifice,
șepci și panglici distincte de diferite culori. Cu ocazia anumitor
festivități, conducătorii unor asemenea societăți purtau costume
specifice și săbii, se respectau anumite ritualuri și se organizau
dueluri studențești. Cel mai important eveniment studențesc era
comersul, adică o întrunire organizată de fiecare societate cu ocazia
deschiderii anului universitar. La aceste comersuri erau invitați
rectorul universității, profesori universitari, personalități politice și
publice, precum și societățile studențești prietene. Festivitatea se
desfășura într-o atmosferă solemnă, se rosteau discursuri omagiale
și saluturi din partea celorlalte societăți studențești, se interpretau
cântece și se organizau dueluri studențești52. Cu alte ocazii,
societățile studențești organizau baluri, serate, șezători culturale, la
care participau studenți de diferite etnii. Astfel, forma de organizare
și de colaborare a societăților studențești din capitala Bucovinei a
fost una de apartenență la Europa Occidentală și a constituit un
model de conviețuire interetnică și interconfesională.
Constantin UNGUREANU
Almanahul cultural-literal „Țara Fagilor”,
vol. XXVI – 2017
FOTO: Valea Prutului
FOTO: Valea Prutului
1 Чернiвецкий Унiверситет 1875-1995. Сторiнки iсторii, Чернiвцi:
Рута,1995, p. 15–16.
2 Die k.k. Franz – Josephs – Universität in Czernowitz im ersten
Vierteljahrhundert ihres Bestandes. Festschrift hrsg. von
Akademischen Senate, Czernowitz, 1900, p. 161–167.
3 Constantin Ungureanu, Sistemul de învăţământ din Bucovina în perioada
stăpânirii austriece (1774-1918), Chişinău, 2015, p. 317.
4 Mircea Grigoroviţă, Învăţământul în nordul Bucovinei (1775–1944),
Bucureşti: Editura Didactică şi Pedagogică, 1993, p. 131.
5 Hugo Weczerka, Die „Francisco-Josephina” in Czernowitz. Eine Universität
am Ostrand der Habsburger-monarchie, în Gelebte Multikulturalität.
Czernowitz und die Bukowina, Frankfurt am Main, 2010, p. 82.
6
Ibidem, p. 82.
7 Die k.k. Franz-Josephs-Universität in Czernowitz …, p. 168.
8 Gazeta Mazililor şi Răzeşilor bucovineni, an II, nr. 2, (5 aprilie 1912), p. 25.
9
Statistica învăţământului public şi particular din România în anii şcolari
1919-1920 şi 1920-1921. Partea VII-VIII, Bucovina, Bucureşti 1924,
diagrama nr. 8.
10 Bukowinaer Post, nr. 1990 (4 noiembrie 1906), p. 4.
11 Deutschsprachige Quellen zur Geschichte des Bildungswesens der
Bukowina um 1900. Band XIII (Berichte der abtretenden Rektoren der
Universität Czernowitz), editat de Galina Czeban şi Elmar Lechner,
Klagenfurt, 2001, p. 66, 72, 81–82.
12 Bukowinaer Post, nr. 2442 (3 octombrie 1909), p. 6.
13 Deutschsprachige Quellen …, Band XIII, p. 91–92.
14 Ibidem, p. 96.
15 Constantin Ungureanu, Sistemul de învăţământ ..., p. 414.
16 Die k.k. Franz-Josephs-Universität in Czernowitz …, p. 161–162.
17 Constantin Ungureanu, Sistemul de învăţământ ..., p. 414.
18 Oesterreichische Statistik, ediţie nouă, vol. XI, Wien, 1915, caiet III, p. 2–5.
19 Vasil’ Botušans’kyj, Halyna Čajka, Die Studenten der Universität
Czernowitz zur Zeit der österreichisch-ungarischen Monarchie (1875-
1918), în Glanz und Elend der Peripherie. 120 Jahre Universität
Czernowitz, editat de Ilona Slawinski şi Joseph P. Strelka, Bern-BerlinParis-Wien: Peter Lang, 1998, p. 154.
20 Чернiвецкий Унiверситет. 1875-1995 …, p. 27.
21 Die k.k. Franz-Josephs-Universität in Czernowitz …, p. 153-154.
22 Чернiвецкий Унiверситет. 1875-1995 …, p. 25-26.
23 Die k.k. Franz-Josephs-Universität in Czernowitz …, p. 154–155.
24 Ibidem, p. XLV, LV, LXVII.
25 Deutschsprachige Quellen …, Band XIII, p. 13.
26 Чернiвецкий Унiверситет. 1875-1995 …, p. 27.
27 Deutschsprachige Quellen …, Band XIII, p. 32.
28 Ibidem, p. 42.
29 Die k.k. Franz-Josephs-Universität in Czernowitz …, p. 157–159.
30 Deutschsprachige Quellen …, Band XIII, p. 42.
31 Ibidem, p. 97.
32 Mihaela-Ştefăniţă Ungureanu, Societăţi studenţeşti germane din
Bucovina înainte de Primul Război Mondial, în Analele Bucovinei,
2/2004, p. 346.
33 Anton Norst, Alma mater Francisco – Josephina. Festschrift zu deren
25jährigen Bestande, Czernowitz: Pardini, 1900, p. 113-114, 116.
34 Hans Prelitsch, Student in Czernowitz. Die Korporationen an der
Czernowitzer Universität, în Buchenland. 150 Jahre Deutschthum in
der Bukowina, p. 360–363.
35 Rudolf Wagner, Vom Moldauwappen zum Doppeladler: ausgewählte
Beiträge zur Geschichte der Bukowina; Festgabe zu seinem 80.
Geburtstag, Augsburg: Hofmann, 1991, p. 257.
36 Simina-Octavia Stan, Societăţi culturale româneşti din Bucovina până
la Primul Război Mondial, în Analele Bucovinei, anul XI, 2/2004,
p. 338–339.
37 Ion Nistor, Istoria Bucovinei, ediţie şi studiu biobibliografic de Stelian
Neagoe, Bucureşti: Editura Humanitas, 1991, p. 231–232, 240–248.
38 Anton Norst, Alma mater Francisco-Josephina ..., p. 117–118.
39 Anghel Popa, Societatea academică “Junimea” din Cernăuţi, în Revista
Istorică, tom VI, nr. 5–6, Bucureşti 1995, p. 543–544.
40 Simina-Octavia Stan, op. cit., p. 340-341.
41 Filaret Doboş, Societatea academică română „Dacia”. 25 de ani de viaţă studenţească (21.V.1905–21.V.1930), Cernăuţi, 1930, p. 20–22,
27, 31, 42–43.
42 Mircea Grigoroviţă, Învăţământul în nordul Bucovinei …, p. 168–169.
43 Anton Norst, Alma mater Francisco-Josephina ..., p. 112–113.
44 George Tofan, Societăţile studenţeşti, în Viaţa Românească, an III, nr.
12/2008, p. 440.
45 Rudolf Wagner, Von Moldauwappen zum Doppeladler ..., p. 259.
46 Adolf König, Geschichte der J.N.A.V. „Hasmonäa“ in Czernowitz, în
Geschichte der Juden in der Bukowina, Bd. I, p. 113-115.
47 Rudolf Wagner, Von Moldauwappen zum Doppeladler ..., p. 260.
48 Josef Mosberg, Geschichte der J.N.A.V. „Hebronia“ in Czernowitz, în
Geschichte der Juden in der Bukowina, Bd. I, p. 121–122.
49 Erich Neuborn, Jüdisch-nationaler akademischer Leseverein
„Humanitas”, în Geschichte der Juden in der Bukowina, Bd. I, p. 120.
50 H. Sternberg, Geschichte der J.N.A.V. „Emunah“ in Czernowitz, în
Geschichte der Juden in der Bukowina, Bd. I, p. 117–119.
51 Hans Prelitsch, Student in Czernowitz..., p. 358–360; Franz Hieronymus
Riedl, Die Universität Czernowitz als völkerverbindende Institution
1875-1919, în Der Donauraum. Zeitschrift des Forschungsinstitutes
für den Donauraum, 15 Jg., Wien, 1970, p. 222–223.
52 Vladimir Trebici, Relaţiile dintre societăţile studenţeşti române şi
germane de la Universitatea din Cernăuţi ca model de înţelegere
interetnică, în Analele Bucovinei, 2/1997, p. 284.
0 Comentarii