De
neamul valahilor
În limba noastră au rămas numele unor
neamuri vechi folosite azi ca substantive comune, neamuri care au venit în
contact cu strămoşii noştri; astfel, „vandal” desemnează azi mai ales
acele persoane care distrug valorile artistice şi culturale; „avar”
înseamnă om zgârcit, lipsit de generozitate; „hun” - om încăpăţânat,
care nu vrea să priceapă nimic; „liftă” (de la Litva, Lituania) - om
„păgân”, de altă credinţă,
cotropitor. De la avari ne-a mai rămas şi cuvântul „capcân”, care înseamnă om
sălbatic, lacom, hapsân, urât la înfăţişare. Cu acest cuvânt - capgan - avarii numeau pe domnitorii şi
conducătorii lor.
Probabil, din acele vremuri vechi au
ajuns până la noi o serie de proverbe, ca nişte propoziţii desprinse din
istoria noastră: „Apa trece, pietrele
rămân”, „Cine se teme de moarte, şi-apierdut viața”, „Cine schimbă stăpânii,
slugă îmbătrâneşte”, „Ce e rău, nu bine”, „Duşmanului să-i dai pâine şi sare,
că mai repede pleacă”, „De ce fugi, nu scapi”, „Dai un deget, şi-ţi ia mâna toată”,
„Voinicul fără de cal e ca peştele pe mal”, „Pe omul cel rău nu cerca să-l faci
de-al tău” etc.
Din această mie de ani, de la plecarea
romanilor din Dacia și până la întemeierea statelor româneşti ne-au rămas
suficiente mititurii scrise, care se referă la strămoşii noştri.
În anul 579 un ostaş dac, înaintea unei
lupte cu avarii pe malul Dunării, a strigat o frază inserată în „Cronografia”
Bizantină a lui Theophan - „Torna, torna, fratre...” („întoarnă-te, întoarnă-te, frate”), o rămăşiţă din graiul valahilor de acum peste o mie şi
patru sute de ani...
Strămoşii noştri, numiţi de popoarele
dimprejur: volohi, blahi, blahos, olah, valahi, vlaşi, ulag etc., sunt
menţionaţi adeseori în analele vremii.
La Biblioteca Centrală a oraşului
Aşhabad (capitala Turkmenistanul de astăzi) se păstrează o cronică veche
turcească din secolul IX - „Oguz-name” (cronica lui Oguz-han)
cu referire la cumani. Ea cuprinde istoria popoarelor turcice din sec. VII
î.Hr. până în anul 1035. E scrisă în vechea limbă turcească geagatai, cu litere arabe.
lată un fragment din „Cronica lui
Oguz-han”, referitoare la strămoşii noştri vlahi:
„... Când Kipceak a crescut mare şi a
devenit voinic - ţările ruşilor (urus illari), românilor (Ulac ilari),
maghiarilor (Motcear) și başchirilor (Başaird) i-au devenit duşmane.
Atunci Oguz han i-a oferit lui Kipceak
ostaşi şi i-a poruncit să meargă în părţile de la Don (Ten) şi Volga (Itil) şi
să-i aducă pe inamici sub ascultare”.
Aici e menţionat şi râul Ulug-Suwi (Apa
Valahilor), ce despărţea pe cumani de Ţara Valahilor.
Deci înainte de secolul IX există o ţară
a valahilor care a avut puterea să i se opună marelui han Oguz, de vreme ce
acesta a pornit cu hoarda sa împotriva ei. Dacă valahii aveau oaste, capabilă
să-l înfrunte pe Oguz-han, aveau deci şi o formă de organizare statală încă în
secolul IX, stat probabil ulterior distrus de incursiunea războinică a hanului orgolios
şi dornic de „prieteni”.
După cumanii lui Oguz-han vin peste
strămoşii noştri mongolii, într-o scrisoare din 1250 Bela al IV-lea, regele
Ungariei, îi comunica Papei de la Roma că regiunile învecinate cu ţara sa -
Rusia, Cumania, Brodnic (Valahia), Bulgaria - se află subjug mongol.
În Cronica persană „Raşid-od-Din” se
povesteşte despre ţările cucerite de nohai: Rusia, Valah, Tamah şi Uznan din
dreapta Niprului.
În „Cronica
bizantină” a lui Niketas din Kronae se atestă încă în anul 1164 blahii
(balahii) trăitori în stânga Dunării.
Ţara Bolohovenilor din secolele XII-XIII
era situată de cronicile ruseşti între cnezatul Kievean, cnezatul Galiţian şi
Cumania - la sud.
La nord-vest de bolohoveni era situată o
altă ţară valahă - Ţara Brodnicilor, amintită în cronicile ruseşti în anii
1146-1147 şi 1216. Brodnicii îl ajută pe cneazul de Suzdal în războaiele pe
care acesta le purta cu alţi cnezi ruşi. Voievodul valah Ploscânea în lupta din
1223 trece cu tot cu brodnicii săi de partea mongolilor care se războiau cu
cneazul kievean Mstislav.
Savantul ucrainean Alexa Horbatsch
vorbea că „Brodnicii (valahii) erau aşa de numeroşi, încât au avut o influenţă
covârşitoare asupra limbii ucrainene, pe care au îmbogăţit-o cu sufixe traco-daco-romane,
adăugate la rădăcina cuvintelor ucrainene”, existând în acest sens o
influenţă şi asupra portului naţional ucrainean.
Scriitoarea bizantină Ana Comnena
(1083-1148) zice că-n anul 1085 împăratul Alexiu I Comnenul a poruncit să se
organizeze o oaste nouă, sugerând ca ea să fie alcătuită din cei „care
duc o viaţă nomadă şi care în graiul comun se cheamă „vlahi”.
În „Cronica
bizantină” a lui Niketas din Kronae se atestă încă în anul 1164 vlahii
(valahii).
În epopeea germană „Nibelungii”, compusă în secolul al XII-lea, se vorbeşte de vlahi,
de Ţara Vlahilor (Vlahenland) şi de ducele lor Ramuni.
În cronica scrisă în versuri de Rudolf
van Ems (mort în 1252 sau 1254) se povesteşte despre o „ţară a valahilor sălbatici”,
situată în preajma munţilor Carpaţi. Nichita Honiatul, scriitor bizantin mort în
anul 1206, care a participat personal la înăbuşirea unei răscoale din 1185,
vorbind de fuga de la 1167 a lui Andronic Comnenul în Galiţia, spune că acesta
ar fi fost prins la marginea Galiției de vlahi şi înapoiat împăratului Manuil
din Constantinopol.
Un scriitor ungur, Simionis de Cheza,
menţionează că ungurii din secolul X, venind în contact cu valahii, au învăţat
de la aceştia „a citi şi a scrie”. Tot ungarii zic ţării noastre, dat fiindcă
era acoperită de codri, Pădurea Valahilor.
În letopiseţul rusesc „Povestea
anilor de demult”, scris în secolul XII, valahii sunt amintiţi în mai
multe rânduri. Ca şi-n „Cronica Ipatie” (secolul XIII).
În anii 1185-1187 la sud de Dunăre are
loc o răscoală contra iluminaţiei Bizanţului asupra Bulgariei, condusă de
fraţii Petru și Asan, doi valahi, care vor Întemeia dinastia de ţari bulgari, numită
a Asăneştilor şi care va domni aproape un secol (de la 1187 până în 1280) în
ţaratul numit în această perioadă Bulgaro-Român. Ţarul Căliman I Asan
(1241-1246) va purta pe lângă titlurile sale şi titlul de „stăpân al
Moldo-Valahiei”. În acest titlu e menţionat pentru prima dată numele Moldova, semn
că el n-a fost născocit de legendele despre Dragoş, ci a existat mult mai
înainte.
Nicolae Dabija: În căutarea identității
Chișinău (2002) - Pag.48-51
0 Comentarii