Femeia cândva și acum
Se ştie, că viaţa strămoşilor noştri n-a
fost uşoară şi nici liniştită. Mereu cu ochii „în patru”, mereu nevoiţi să-şi
lese plugul şi să apuce sabia. Nu o dată codrii şi munţii le-au fost sălaş, nu
o dată au fost nevoiţi să-şi ridice adăpost pe locuri pârjolite de diferite
lifte străine. Şi-n aceste împrejurări vitregi un rol de-o importanţă enormă îi
revenea femeii - ea devenea salvatoarea copiilor, ocrotitoarea celor mai
necesare lucruri pentru ziua de mâine şi de cele mai multe ori era unicul
hrănitor al familiei şi chiar al neamului. Dar şi aceasta este o temă pentru
istorici, care aşteaptă iluminată.
Dacă N. Iorga arată rolul enorm al
femeii în crearea şi păstrarea folclorului românesc, atunci eu, păcătosul de
mine, mă voi referi, îndeosebi, la rolul femeii în economia cunoscută cu
denumirea „gospodăria naturală” (casnică), în faţa femeii stăteau două probleme
enorme: hrănirea şi îmbrăcatul familiei (şi ca să pătrundeţi în miezul celor ce
vreau să descriu, imaginaţi-vă că pe atunci nu era curent electric, gaz, bani
şi nici un fel de înlesniri, pe care le avem astăzi). Absolut totul, de ce avea
nevoie familia pentru existenţă, trebuia să treacă prin mâna femeii. De trei
ori pe zi femeia trebuia să pregătească mâncare, să rânduiască copiii, să facă
curăţenie în casă şi multe alte treburi mărunte. În fiecare sâmbătă cocea pâine
sau plăcinte (învălite, alivinci sau mălai, un fel de pâine din făină de
popuşoi) ş.a. Productele de hrană, de obicei, erau: laptele, ouăle, legumele,
brânza de oi, mămăliga, cartoful ş.a. Ca băuturi răcoritoare se pregăteau:
compoturi, must din fructe uscate şi covaşă (un fel de cvas ţărănesc). Toamna
se folosea carnea de pasăre şi berbec, iarna - cea de porc, dar carnea, în
viaţa ţăranilor de atunci, nu juca rolul hotărâtor.
O deosebită povară pe capul femeii era
îmbrăcarea casei şi a familiei. Ea cu mâinile proprii trebuia să facă totul -
începând de la mănuşi şi ciorapi şi terminând cu ţolurile, lăicerele şi
covoarele. Dar pentru aceasta trebuia pregătită materia primă: lână, fuiorul şi
câlţii.
1. Se începea cu
semănatul cânepei şi inului. Se culegea, se făceau snopuşori şi se uscau bine.
2. Se punea la
murat în apă (râu, baltă) pentru ca să se poată desprinde coaja de la tulpină.
După aceasta erau din nou uscare.
3. Meliţatul. Cu
un stativ special se pălea snopuşorul (horşta) până cădea toată tulpina uscată
(puzderia).
4. Răgilatul.
Coaja rămasă fără puzderie trebuia trasă (pieptănată) prin ragilă, un fel de
pieptene, care mărunţea şi curăţea firişoarele făcându-le posibile pentru tors.
5. Torsul.
Fuiorul, firişoarele subţiri se făceau caiere. Caierul se punea pe un stativ
din care se trăgeau cu mâna stângă firişoare şi cu ajutorul fusului se
răsuceau. Aţa căpătată în procesul torsului se numea tort.
6. Înălbitul
(bilitul). Calapurile se puneau într-o putină cu găuri la fund (zolniţă), se
acoperea cu o cârpă, pe cârpă se punea o vadră de cenuşă peste care se turna
uncrop timp de 2-3 zile. în urma acestei proceduri calapurile primeau o culoare
aproape albă.
7. Urzitul. Tortul
pentru urzeală se punea pe un stativ - urzitoare, cu ajutorul căreia se făcea
un calap lung cât viitoarea pânză. Această urzeală se punea în stative
(războiul de ţesut, fiecare două fire se treceau prin fiecare dinte al spetei
şi despărţitură a iţelor).
Tortul pentru bătătură se punea pe nişte
bobine (ţevi). O femeie harnică dacă sta în stative o zi putea ţese cam 7-8
metri de pânză.
8. Înălbitul
pânzei. Ea se putea face cu adevărat albă numai fiind umezită şi ţinută la
soare, şi numai după aceasta se putea confecţiona cămăşi.
Cămăşile se coseau tot cu mâna. O cămaşă
fără ozoare putea fi cusută în 7-8 zile.
Femeia avea şi multe alte treburi, pe
care le îndeplinea - vara muncea alături de bărbat la câmp. Şi cu toate
acestea, femeia rămânea principalul educator în familie: dădăcea copii, le
cânta, le spunea poveşti, îi vindeca, dacă se îmbolnăveau, îi apăra de toate
necazurile cu o insistenţă de necrezut, şi-şi instruia odraslele cu o mare
înţelepciune.
Scriu aceste cuvinte nu pentru a plictisi
pe cineva, ci, fiindcă mereu aud că acuma-i foarte greu, femeia-i prea ocupată,
n-are timp liber şi nimic nu dovedeşte. Da! Stranie văicăreală, pe când ştiu şi
văd că femeile tinere încep să uite chiar a face un borş ţărănesc, o zeamă
bucovineană, o mămăligă românească, a coace pâine sau plăcinte. Unele femei
tinere nu ştiu a ţinea acul sau andrealele în mână. Micuţilor aproape nimeni nu
le mai cântă cântece de leagăn, nu le spune poveşti, copiii cresc tot mai
izolaţi de mamă: grădiniţa, şcoala, uliţa tot mai simţitor pun stăpânire pe
tineret. Apoi vin barurile, discotecile şi Internetul, cu toate urmările lor
dăunătoare. Aşa se prăpădeşte legătura, stima şi respectul dintre copii şi
părinţi.
Femeia actuală tot mai simţitor se
îndepărtează de misiunea şi chemarea ei sfântă de coagulator al familiei şi
model de comportare a individului. De aici avem într-o mare măsură şi
comportarea fetelor, numărul mare al divorţurilor şi chiar relaţiile dintre
generaţii. Şi pentru tinerii care consideră că părinţii nu-s demni de a le da
unele poveţe, le amintesc cuvintele marelui F. Hemingway: „Când aveam 17 ani mi se părea că tata nu ştie nimic din cele ce ştiu
eu, când aveam 30 de ani înţelegeam că tata câte ceva ştie din cele ce ştiu şi
eu, dar când am avut 60 de ani, m-am convins că tata ştia totdeauna totul, dar
eu nu ştiam nimic”.
Blamăm tânăra generaţie, dar care e
rolul nostru în formarea ei, unde am fost noi în procesul creşterii copiilor?(!)
Nepăsarea şi neatenţia ni se întoarce acum după merit. Dar în ceea ce avem, cu
privire la răcirea relaţiilor dintre copii şi părinţi, o vină importantă o
poartă şi conducerea statului. Ceea ce văd copiii la televizor şi Internet,
contribuie numai şi numai la destrăbălarea şi sălbăticirea tinerilor: bătăi,
omoruri, beţii, furturi şi desfrânare. Una şi aceeaşi, zi şi noapte, pe toate
canalele TV. Pe scene numai femei goale, bărbaţi cu o înfăţişare de te bagă în
sperieţi. Dansurile nu-s altceva decât nişte ţopăieli şi mişcări dezgustătoare.
Îmi veţi reproşa că aceasta e artă. Artă modernă, primită de tineret şi
răspândită în toată lumea. Nu, fraţilor, aceasta nu-i artă, ci prăpădul artei,
demoralizarea tinerei generaţii. O asemene „artă” de dezeducare a tineretului e
convenabilă numai narilor sugători de bani şi vrăjmaşilor noştri.
Am ajuns când munca nu mai este unicul
izvor, aducător de bani şi frumuseţi. Omul muncii nu mai e preţuit şi nicăieri
n-are trecere. Banul este ochiul dracului şi pune stăpânire din ce în ce tot
mai vârtos pe sufletele oamenilor slabi de înger. Toţi vorbesc numai despre
bani, toţi vor bani, dar să nu muncească. Astăzi banul hotărăşte totul - îţi
deschide calea, îţi propune scaunul şi te scoate de la belea. Totul se vinde şi
totul se cumpără. Dar cum a spus un erou al lui V. Alecsandri: „Până când?”
Todor Nicolaevici
Suceveni, raionul Hliboca
Zorile Bucovinei
№.35 (18 iunie 2014)
0 Comentarii