Contactul cu poezia populară a însemnat
pentru el sorgintea marilor sale opere de mai apoi.
(...Într-o
seară de iarnă, dumnealui aga Iordache Şuţu invită o seamă de boieri ai Moldovei
la unul din balurile sale, pe care le dădea după moda din Europa. Urma din
clipă în clipă să sosească la serbare şi domnul Mihail Sturdza. Lumea se
adună. Uşa se deschise şi în sala plină cu invitaţi îşi făcu intrarea un tânăr
cu mustaţa neagră şi cu un zâmbet trist pe buze.
-A-a,
domnul poet Vasile Alecsandri. Îmi pare bine să vă văd, îi ieşi în întâmpinare gazda. De mult
n-aţi fost pe la noi. Aţi stat se vede pe la Mirceşti?
n-aţi fost pe la noi. Aţi stat se vede pe la Mirceşti?
-Ba nu, am călătorit prin
munţii Moldovei. Am adunat prin sate pierdute între pietre şi de la ciobanii
din munţi doine, balade, cântece bătrâneşti. Vreau să fac o carte.
-O carte... de la
ciobani?!
interveni în discuţie curios comisul
Vogoride, care se afla alături, în cercul unor boieri mai bătrâni
-Da, domnilor.
-Da ce pot da bun lumii
ciobanii ceia, afară de brânză, domnule Alecsandri?
-O mare poezie, o mare
literatură, pe care, din păcate, o cunoaştem foarte puţin.
-Prostimea sau poporul de
jos nu poate da nimic de valoare.
-Poporul de jos. Noi îl
numim de jos, sărmanul popor, dar cu cât este mai presus decât noi... Acest
popor cu tezaurele lui naţionale ar trebui să-l copiem!
-Poporul de jos mai sus
decât noi, cei care suntem boierii ţării, îţi dai seama ce zici, domnule poet?!
Şi încă să-l copiem pe el. Se vede că-ţi baţi joc de noi.
-Ba deloc.
-Şi
cum, chiar ai şezut dumneata la focurile acestora şi ai dormit pe paie în
colibele lor, cum zice lumea?!
-Ei, aflaţi că aşa e.
-Păi de aceea şi miroase
mereu de la domnul poet a zer şi a miţă de oaie... Ai adus mirosul ăsta şi
aici, în saloane, unde, crede ţi-mă, el n-a fost niciodată.
-Şi-i păcat! zise Vasile Alecsandri şi plecă, lăsându-i
pe interlocutorii săi cu gura căscată, inclusiv pe onorata gazdă, aga Iordache
Şuţu...)
Distinsul
poet Vasile Alecsandri avea să publice nu peste multă vreme (în 1852) o carte
intitulată „Poezii
poporale. Balade”, tradusă imediat
în principalele limbi europene: franceză, germană, maghiară. În prefaţa
acesteia Vasile Alecsandri va scrie că „poeziile
noastre poporane compun o avere naţională, demnă de a fi scoasă la lumină...” Prima
parte a cărţii se va deschide cu balada „Mioriţa”, descoperită de Alecu Russo
la Soveja, despre care un romanist spaniol Luis de Cortez va scrie mai apoi: „Balada „Mioriţa” e una dintre cele mai
frumoase poeme ale lumii”.
Alecu
Russo copilări într-un sat de pe malul Bâcului. De mic copil rămânea mereu
impresionat de datinile populare, de poezia satelor basarabene.
După
ce-şi făcu studiile în străinătate, reveni la Iaşi, unde prezentă o piesă care
nu plăcu stăpânirii... Aceasta îl exilă, drept pedeapsă, la o mănăstire.
(...
Către seară începu iarăşi să ningă, se părea că se întoarce iarna înapoi, deşi
era de-acum luna aprilie.
Ciobanii
terminaseră mulsoarea şi se îngrămădiră în jurul unui foc, care mai mult făcea
fum decât încălzea. Cineva cercă un fluier.
Atunci
baciul Udrea auzi câinii bătând. Apoi văzu un străin care ajunse, cine ştie
cum, prin sihăstriile lor de la munţii Sovejei. „Cred că vrea să cumpere brânză sau mieluşei”,
zise el şi trimise un băiat să alunge
câinii. Bărbatul care se apropie era tânăr, tras la faţă şi c-un început de
mustaţă. Îi făcură loc la focul lor.
-Ce cumperi, om bun?
-Ceea ce nu se vinde, adun
cele nepierdute încă, dar care se pot uşor pierde.
-Piei de mei, lână de la
stână?
-Ba cântece vechi... Doine,
balade, cântări din bătrâni...
Baciului
Udrea îi scânteiară privirile, dar se arătă tăcut.
-Udrea să-şi aducă
cimpoiul, că el ştie mai multe, ziseră ciobanii.
Baciul
voi să plece să se culce, dar prea multă tristeţe citi în ochii oaspetelui şi
rămase.
-Mata n-ai fi dintre
străinii trimişi de stăpânire în pustietăţile noastre să se „pocăiască”?! îl
întrebă baciul. Cu ce-ai „greşit”?
-Am scris o piesă -
„Jignicerul Vadră”, care n-a plăcut domniei. Susţine că aş chema la răzvrătire. Şi m-a exilat, împreuna cu
actorii ce au jucat-o, la schitul de la Soveja. Mă priveghează zi şi noapte doi
jandarmi. Şi când mă duc la slujbă, iar ei rămân la uşa bisericii, eu intru pe
o uşă şi ies pe alta, ca să umblu din munte în munte şi să stau de vorbă cu ciobanii.
Am cules de la ei o sumedenie de cântece. O fac pentru domnul Alecsandri, care
adună o carte. De altfel, mâine-poimâine pot să se uite, iar ele sunt averea
noastră cea mai mare.
Atunci
ciobanul Udrea umfla în tăcere cimpoiul şi, când acesta prinse să ţipe, îi
domoli sunetele şi începu să cânte:
„Pe-un picior de plai,
Pe-o gură de rai
Iată vin în cale,
Se cobor la vale...”
Dintr-odată,
văile se limpeziră, oile se domoliră şi ele, vântul îşi opri respiraţia şi
numai focul prinse să ardă cu flacără mai sporită. Iar peste înserare nu se
auzea decât glasul cimpoierului:
„... trei turme de miei
cu trei ciobănei...”
Cerul
cu stele veni aproape de tot. Şi ninsoarea încetă să mai cada. Când termină,
străinul avea ochii plini de lacrimi.
-Iţi mulţumesc, om bun, se
adresă el baciului. Această zi de surghiun a fost cea mai luminoasă zi a vieţii
mele.
Cum se cheamă această poemă?
-„Mioara” sau „Mioriţa”...
Da dumitale cum îţi zice?!
-Russo. Alecu Russo. ...)
Astfel, într-o zi din primăvara anului
1846 se întâlniră: scriitorul Alecu Russo şi balada „Mioriţa”. El întâiul notă
pe o bucată de hârtie „cea mai frumoasă epopee păstorească din
lume”, cum i s-a zis pe bună dreptate acestei balade - întru a o
transmite prietenului său Vasile Alecsandri - care o puse în fruntea
culegerilor sale de cântece poporale.
Tot A. Russo avea să afirme că „datinile,
poveştile, muzica şi poezia sunt arhivele popoarelor”, amintindu-şi
adeseori şi de şezătorile şi horele satului unde văzuse lumina zilei.
„Ca toate aducerile aminte, avea să
scrie el, dulce luceşte între flori şi raze aurite, un sat frumos răşchirat
între grădini şi copaci pe o vale a codrilor Bâcului, cu un păr mare în
mijloc...”
Sub acel păr mare din mijlocul satului
de lângă Bâc, unde sfătuiau bătrânii, unde cântau lăutarii la hore în zilele de
duminică, unde copiii îşi închipuiau jocurile lor nevinovate, micul Alecu auzi
multe legende şi cântece vechi, care aveau să-şi găsească loc de cinste în
lucrările lui de mai târziu: „Amintiri”,
„Cugetări”, „Poezia poporală”, „Stânca Corbului” etc.
Nicolae
Dabija: În căutarea identității
Chișinău
(2002) – Pag.423-427
0 Comentarii