Blestemul
de Todor Nicolaevici
Demult - demult, pe când pământurile
noastre erau călcate şi ponegrite de diferite lifte păgâne, în casa unui
gospodar dă buzna un căpcăun cu arma în mână şi cu o înfăţişare îngrozitoare.
Văzând frumuseţea de femeie ce torcea la furcă şi lângă ea un bărbat tânăr,
deodată, parcă muşcat de şarpe, cu un gemut ca de taur, se repede la ea, o
apucă de mână şi încearcă s-o scoată afară. Bărbatul îi ia apărarea, dar
fulgerător este răpus de pumnalul altui strein. Corpul neînsufleţit al tânărului,
după obiceiurile păgâne, este aruncat pradă lupilor. Mama sa, de spaimă şi durere, pe neobservate, fură corpul fiului şi-l îngroapă unde nu-l va găsi nimeni.
după obiceiurile păgâne, este aruncat pradă lupilor. Mama sa, de spaimă şi durere, pe neobservate, fură corpul fiului şi-l îngroapă unde nu-l va găsi nimeni.
Peste un timp, tânăra femeie, ruşinată
şi pângărită, naşte un băieţel de o frumuseţe nemaivăzută. Însă scârba,
ruşinea şi amarul i-au secătuit complet puterile şi moare la naştere în chinuri
groaznice.
Bunica a luat pentru un timp băieţelul,
dar înnebunită de ură contra streinilor şi purtarea lor sălbatică, o facea ca
tot veninu din suflet, fără să-şi dea seama să-l verse asupra băieţelului - din
„năpârcă” nu-l scotea. La fiecare
aducere aminte despre răpirea primului fiu şi uciderea celui de-al doilea,
bătrâna îşi descărca tot amarul pe băiat - blestemându-l în fel şi chip: „pui de viperă străină”, „locul vostru e în
lumea şerpilor spurcaţi nu printre oameni...”, şi tot de acestea.
De la un timp, înţelegând că nu mai
poate fi alături de acest sufleţel, poate şi nevinovat, şi de teamă să nu
săvârşească, într-un moment blestemat, cel mai greu păcat, bătrâna a hotărât să
meargă la preot să se împărtăşească. Cu lacrimi amare i-a destăinuit toate
chinurile sufleteşti, îndurate după răpirea primului fiu, uciderea sălbatică a
celui de-al doilea, nevoia de a îngriji de copilul ucigaşului ultimului fiu,
nora pierdută şi câte şi câte tot de acestea. Şi-n sfârşit, cu o voce mai mult
impunătoare decât rugătoare îi zice:
-
Părinte, dacă eşti purtătorul cuvântului lui Dumnezeu pe pământ, dacă te temi
de judecata de pe urmă şi dacă ai suflet de creştin îndeplineşte-mi ultima, dar
marea mea rugă: primeşte-mi în grija creştinească acest copilaş. Eşti pastorul
sufletelor noastre, primeşte încă unul. Îţi las casa fiilor cu tot ce aparţine
de ea, numai poartă-i de gând acestui suflet nenorocit, căzut în mrejele
blestemelor, poate fără nici o vină.
Eu
vă las pe toţi, mă duc să-mi plâng amarul şi durerea. Preotul
a primit aceste cuvinte ca o poruncă dumnezeiască. A trecut în casa propusă. A
luat băieţelul, purtându-i de grijă. Băieţelul creştea, parcă nu a bună. Cu
trecerea timpului, Ionuţ devenea tot mai iscoditor şi mai drăgălaş. Era o fire
îndrăzneaţă, hotărâtă şi iscoditoare. Iubea munca, nu se temea de greutăţi, nu
ştia ce-i frica sau „nu pot”,
devenind primul flăcău printre semenii săi, dar în suflet, parcă, nu se simţea
la locul lui: gânduri peste gânduri îi chinuiau sufletul, simţea că ceva nu-i
ca la toată lumea...
Într-o zi, întorcându-se mai târziu de
la cosit, aude un strigăt de ajutor dintr-o vâlcea. Strigătul tot mai insistent
chema în ajutor. El nu stă mult pe gânduri, apucă coasa şi se repede spre
vălicică. Între tufari zăreşte un chip de fată toată zdrenţuită şi însângerată,
înconjurată de patru lupi gata s-o sfâşiie. Într-o clipă, alungă lupii, apucă
fata şi o scoate la lumina lunii. La întrebările flăcăului, fata nu-i în stare
sa răspundă - frica şi lacrimile i-au luat graiul. Neştiind ce să se facă şi
fiind noaptea, o duce la el acasă.
A doua zi, când s-a trezit, flăcăul n-a
mai găsit fata unde a lăsat-o să se odihnească. Acest lucru l-а mirat mult.
Repede mănâncă ceva pe fugă şi porneşte la munca. Ziua aceasta a trecut cu mare
greu, încărcându-i sufletul cu fel de fel de gânduri. Seara găseşte fata în
casă. Din nou gânduri şi întrebări. Fata-l roagă să n-o întrebe nimic până nu
va fi luna plină. Aceste cuvinte l-au pus pe flăcău rău pe gânduri şi-şi zice:
-N-aveam
destule pe cap, mai şi aceasta-mi lipsea. În sat toate fetele se fereau de
mine, parcă le trezeam o frică necunoscută, se uita la mine cu nişte ochi
întrebători neînţeleşi, pe când această fată nu se teme. Nici n-o interesează
cine-s eu. Dar cine-i ea, ce taine are, cum a ajuns între lupi? Ce legătură are
cu „luna plină”?
Şi aşa, chinuit gânduri şi întrebări, încearcă găsească răspuns la toate.
Din casă-n casă ajunge la cea mai
bătrână femeie, care trăia singură, într-o cocioabă în pădure, hrănindu-se cu
roadele pământului, în posturi şi rugăciuni. Îi spune la ce a venit şi o roagă
să-i spună totul ce ştie referitor la întrebările ce-l chinuiesc. Şi iată ce
aude:
- Cu mulţi ani în urmă,
ţinutul nostru a fost călcat de păgâni. Sângele a curs pârâu, peste tot leşuri
de oameni şi cai, plânsete şi vaiete. Bunica ta avea doi feciori mai mândri
decât soarele. Cel mare, care numai ce se logodise cu cea mai mândră fată, a
fost prins şi luat în robie. Se vorbeşte că datorită puterii şi vitejiei, a
ajuns în garda hanului. Era atât de chipeş şi frumos că toate femeile haremului
erau îndrăgostite de el. Hanul, gelos, l-а dat pe mâinile călăilor pentru a-l
schingiui: i-au schilodit în fel şi chip faţa, l-au ţinut în cuşca di lei, a
fost hrănit cu carne de om şi l-au mancurtizat complect. Alte ştiri despre el
nu avem. Pierzându-i
urmele, logodnica, la insistenţa părinţilor, se mărită cu fratele mai mic al
dispărutului.
Îi mai povesteşte despre scena
straşnică, ce a avut loc cu mulţi ani în urmă în casa bunicii, naşterea unui
băieţel, suferinţele neomeneşti ale bunicii şi dispariţia ei. Spusele acestea
i-au trezit încă şi mai multe enigme. Şi-şi pune de gând să dea de urmele celui
descris cu atâta spaimă. Din bătrân în bătrân, ajunge la cel mai vârstnic acân (cântăreţ,
cobzar popular), care cunoştea şi locurile noastre. Acânul l-а ascultat cu
multă atenţie şi-i spune:
-Am auzit de întâmplarea
cu haremul hanului şi de chinurile suferite de acel ghiaur (strein,
necredincios). Se vorbeşte că ar fi fugit spre locurile natale, unde s-a dat în
haiducie. Pe la noi se zice că un ataman, cu faţa ciuntită, stăpâneşte codrii
Hotinului şi-i ţine în sperieţi pe boierii hrăpăreţi şi pe ciocoi. La despărţire,
acânul îi cântă un fragment dintr-o doină din părţile noastre:
...sărman popor pus în calea tuturor,
dar stai ca stânca neclintit,
neam străbun, popor vestit,
cu munţii şi codrii înfrăţit..
La întoarcere, tânărul îşi pune de gând
să treacă şi prin părţile Hotinului. Din vorbă-n vorbă, află că un fost ataman
de haiduci s-a călugărit şi de atunci nimeni nu l-а mai văzut. Într-un timp de
noapte, bate la poarta mănăstirii, fiind primit după toate regulile
creştineşti. A doua zi se prezinte stareţului. După ce i-a ascultat toate
dorinţele, acesta îi spune:
-La noi este un fost
haiduc, dar nu doreşte să se întâlnească cu nimeni. Înainte de a primi
călugăria mi-a lăsat trei lucruri să і le dau celui care le va primi într-un
anumit fel. Iată-le aici pe masă: salba, dăruită de mamă-sa, sabia, cu care s-a
sţrăduit să facă dreptate, şi punga aceasta cu galbeni, câştigaţi cinstit. El
ştie că are un fiu, de blestemul ce-l apasă şi de viitoarea lui soţie, pe care
a salvat-o din iadul păgânesc. Să lupţi mereu pentru dreptate, dacă vei deveni
stăpânul acestor daruri. Şi acum alege!
Cu o frică nepământească tânărul le-a
privit pe rând. O putere lăuntrica î-l face să apuce sabia cu stânga, o ridică
şi înlemneşte ca o statuie. Stareţul îi spune să lase sabia în jos. Toate
lucrurile acestea sunt ale tale. Tu eşti fiul călugărului, el e stângaci ca şi
tine. Salba o pui pe mormântul mamei lui, sabia s-o foloseşti în luptă cu
streinii, iar cu galbenii să ridici o biserică în amintirea jertfelor neamului
nostru. Întorcându-se spre casă şi mai având câteva zile până va apărea pe cer
luna plină, întră după sfaturi la preotul satului. Îi destăinuieşte toate
gândurile ce-l chinuiau, întâlnirile, pe care le-a avut şi toate cele auzite,
referitoare la viaţa lui.
-Toate ce mi le-ai spus
sunt întâmplări adevărate, dintr-o necunoaştere a cauzelor, asupra ta au căzut
blesteme grele, fără să fii vinovat. Devenind stăpânul acestor lucruri ce mi le
arăţi, te eliberezi de orice blestem, dar aşa cum mama, bunica şi fratele
tatălui tău au căzut jertfe ale unor neînţelegeri şi au păcătuit faţă de tine
fără voie, tu eşti obligat să-i ierţi.
Şi iertarea ta constă în
îndeplinirea cuvântului tatei de a construi o biserică în amintirea
strădaniilor neamului nostru. Tainele referitoare la fata salvată ţi le-a
destăinui singură.
În seara cu lună plină fata-i destăinui:
- Mama mea s-a născut într-o
familie nobilă de musulmani. A fost crescută şi educată conform tradiţiilor vechi
musulmane. Dar s-a îndrăgostit de un creştin, care era cu slujba la curtea
bunicului. Dându-şi seama că aceste legături pot avea urmări neplăcute pentru
amândoi, hotărăsc să fugă şi au ajuns pe aceste locuri. Peste puţin timp, tata
este ucis într-o luptă. Mama, rămânând singură, cade într-o depresie totală.
Complet se izolează de lume. Mie-mi acorda puţină atenţie, încercările ei de a
mă face musulmană n-au dat rod. Mie îmi plăcea viaţa fetelor de aici. Aceasta
m-a şi făcut să mă botez creştineşte, fără consimţământul mamei. Ştirea a
lovit-o rău şi ea, de amar şi durere, s-a stins din viaţă.
Bunicii mei, cu ajutorul
diferitelor mule (preoţi musulmani), au blestemat fapta mamei, numai că acel
greu blestem n-a dovedit să cadă pe capul ei, din cauza morţii, şi a căzut pe
mine. Iată de ce m-am pomenit între şaitani (în credinţa musulmană asociaţi cu
şerpii, duhuri necurate). Dar aşa, cum eram creştină, necuraţii aveau putere
asupra mea numai pe jumătate.
Bunicii mei înainte de moarte
au iertat-o pe mama şi şi-au cerut în faţa lui Alah scuze pentru greşeala
săvârşită, lăsându-i primului urmaş al mamei tot avutul lor. Prin această veste
tot blestemul de pe mine cade, eu nu mai sunt nevoită să mă întorc în cuibul
şerpilor, sunt liberă şi pot trăi printre oameni.
A doua zi Ionuţ
ia fata de mână şi pleacă la cununie, ca împreună să îndeplinească porunca
tatei şi sfaturile preotului.
Todor
Nicolaevici
Suceveni. raionul Hliboca
Zorile Bucovinei
№.10 – 18 februarie 2015
1 Comentarii
În viața noastră simplă, dragostea joacă un rol foarte specific. Acum suntem capabili să vă facem viața dragostei sănătoasă și nu are spațiu pentru orice tip de probleme. Toate acestea sunt posibile cu ajutorul AGBAZARA TEMPLE OF SOLUTION. Mi-a ajutat să arunc o vrajă care mi-a adus amorul de mult pierdut înapoi cu 48 de ore care m-au lăsat pentru o altă femeie. puteți să-l contactați și pe el ( agbazara@gmail.com ) sau să îl sunați / WhatsApp pe +2348104102662 și să fiți fericit pentru totdeauna cum am acum cu experiența lui.
RăspundețiȘtergere