Munca şi celebritatea de Aurelian Silvestreu
Am fost şi voi rămâne ferm
convins că fiecare copil e un talent în devenire. Faptul că ulterior foarte
puţini dintre noi ajung să fie talentaţi e cauzat fie de lenevia personală, fie
de greşelile din educaţia pe care o primim.
Ţin minte că pe timpul când eram
elev, aveam un coleg de şcoală pe care toată lumea îl considera un „geniu”. Era
frumos, deştept, ingenios, scria versuri, cânta, dansa, picta. Sufletul tuturor
festivităţilor din şcoală era el - Nichita. Făcea totul cu uşurinţă uimitoare.
Ceea ce noi, ceilalţi băieţi de seama lui, realizam prin străduinţă şi
perseverenţă, Nichita obţinea aproape fară osteneală. Profesorii erau îndrăgostiţi de el şi, chiar dacă uneori venea nepregătit la ore, treceau cu vederea peste lenevia lui, fiind convinşi că într-o bună zi va deveni „blazonul” şcolii. Dar...
perseverenţă, Nichita obţinea aproape fară osteneală. Profesorii erau îndrăgostiţi de el şi, chiar dacă uneori venea nepregătit la ore, treceau cu vederea peste lenevia lui, fiind convinşi că într-o bună zi va deveni „blazonul” şcolii. Dar...
Anii s-au scurs
şi, cum era firesc, şi-au folosit cu dibăcie „radierele uitării”,
împrăştiindu-ne prin lume şi izolându-ne în universuri separate. Poate căunii mai
ştiau câte ceva despre ceilalţi colegi. Eu, însă, am plecat la studii în
străinătate şi, revenind la Chişinău, mi s-a propus să ţin un curs de
creativitate la o facultate cu profil artistic.
În timpul unei sesiuni de iarnă,
m-a oprit în curtea universităţii un student de la secţia „fără frecvenţă” care
mi s-a părut cunoscut... Era Nichita, vedeta şcolii noastre, dar îmbătrânit,
descurajat, cu aripile la pământ şi transpirat, cum zicea el, de prea multă
umblătură după lectorii la care avea restanţe. Am rămas descumpănit. Era de
nerecunoscut. Nu mai avea nimic din siguranţa de pe vremuri. Nemulţumit de sine
şi de restul lumii, nu mai credea că e în stare să „escaladeze munţii” şi să
ajungă pe cele mai înalte culmi. Urcuşul prevestit de noi în cariera lui s-a dovedit
a fi plin de obstacole pe care el n-a fost în stare să le depăşească. Succesul
obţinut cu uşurinţă în copilărie l-а făcut să treacă cu vederea peste faptul că
celebru te face nu talentul, ci munca susţinută de talent.
El, însă, n-a ştiut (sau n-a crezut)
că performanţa cere un efort constant chiar şi din partea omului dotat cu
aptitudini speciale. Prin ea însă, înzestrarea e doar o şansă care, fară muncă,
nu poate rodi. În creaţia unui om de
geniu, zicea Edison, „nouăzeci şi nouă de procente sunt transpiraţie şi numai
unul – inspiraţie”.
- Dacă vă puteţi imagina un om
care trăieşte într-o stare de permanentă agitaţie, care nu vede, nu aude şi nu
face nimic din ceea ce nu are legătură cu sarcina în curs de rezolvare, care
munceşte câte 19 ore pe zi, fără să-i pese de sănătatea sa, atunci veţi avea
imaginea exactă a lui Edison in timpul hicnitai mărturisea soţia lui într-un
interviu.
Aceiaşi totală consacrare a fost
specifică tuturor personalităţilor marcante...
Van Gogh, de pildă, muncea ca o
maşină de pictat, care nu vedea nimic în jurul lui, afară de culoare. În
fiecare dimineaţă se trezea înaintea zorilor şi parcurgea mai mulţi kilometri
prin ţinut în căutarea unui loc care să-l inspire. O pânză începută în zori o
termina uneori până la amiază. Revenea apoi în oraş, bea o cafea şi se îndrepta
din nou în altă parte, purtând sub braţ o altă pânză curată. Nu ştia dacă ceea
ce pictează este bun sau rău. Nici nu-i păsa de asta. Era beat de culoare.
Putea să existe fară cămin, prieteni sau nevastă, să trăiască fară dragoste şi
fară siguranţa zilei de mâine, dar nu şi fară munca sa, fară acel ceva care era
mai puternic decât dânsul, care era însăşi viaţa lui şi care se numea creaţie.
Despre un alt pictor - Ilia Repin
- se povesteşte că s-a contaminat de „virusul” picturii pe la şase ani şi până
la sfârşitul vieţii a muncit fară să aibă zile de odihnă. La bătrâneţe, când
mâna dreaptă i-a fost lovită de paralizie, a învăţat să picteze cu cea stângă,
pe care şi-o atârna în faţa şevaletului cu nişte curele. Avea o perseverenţă
ieşită din comun. De nenumărate ori şi-a refăcut tablourile gata finisate. La
unele a lucrat şi zeci de ani, iar la portretul „Puşkin pe malul Nevei” s-a
chinuit (în adevăratul sens al cuvântului) 30 de ani în şir! A fost, cu
siguranţă, nu doar un mare artist, ci şi un mare muncitor.
Înţelegând ce importanţă are
munca în viaţa unui creator, Alexandre Dumas-tatăl a spus despre sine în
amurgul vieţii:
-Mâinile acestea ale mele care au
scris treizeci de drame şi peste patru sute de romane sunt fără îndoială, mâini
de muncitori.
Fireşte, dragostea de munca nu se
naște senin. Ea se educă treptat, iar temelia ei se pune în copilărie. O ştim
cu toţii şi, totuşi, adesea ne lăsăm seduşi sau chiar intimidaţi de cei care
detestă munca, şi cer de la tribună condamnarea părinților care își, folosesc
copii în muncile agricole sau în activități care, chipurile, le depăşesc
puterile...
Cu riscul de a nu fi înțeles, voi
susține, totuşi, că periculoasă este nu munca, ci lipsa ei! Necazurile ni se
trag nu din prea multă muncă. Ci din prea multă leneviei! În şcoli, avem
probleme nu cu elevii harnici, ci cu lenoșii care nu vor să muncească. Greşeşte
nu părintele care îi cere copilului să aibă respect şi dragoste de muncă, ci
pătintele care îi permite să paraziteze.
O țară care consumă mai mult
decât produce este, cu siguranță, condamnată la robie. Oare nu cumva spre asta
ne îndeamnă „binevoitorii” care dezaprobă munca? Oare nu cumva părinții lui
Bethoven sau ai lui Mozart au grești atunci când și-au impus copiii să muncească
foarte mult deja de la 4-5 ani? Pare nu cumva credeți că Rafael sau
Michelangelo ar fi ajuns vreodată genii, dacă nu munceau cu abnegație din
fragedă copilărie? Oare credeți că Jak London ar fi devenit celebru, dacă
așa-numiții „apărători” ai copiilor i-ar fi interzis categoric să se angajeze
în câmpul muncii de la 13 ani?
-Nu neg, spunea însăși Jak
London. Am avut o viaţă foarte grea care m-a obligat să fiu autodidact. Dar
numai datorită muncii am depăşit condiţia de om obişnuit. Munca e totul! E adevăratul
meu învăţător!
Alţi oameni de talent au dus o
viaţă liniştită şi asigurată. Asta, însă, nu i-a predispus spre trândăvie.
Sunt considerat un răsfăţat al
soartei, scria Goethe despre sine, dar trebuie să ştiţi că viaţa mea n-a fost
decât o muncă, o muncă extraordinar de grea!
În aceiaşi cheie, un alt mare
scriitor, Jules Verne, afirma:
-Când nu lucrez, am impresia că
nici nu trăiesc...
Să-i lăsăm, deci, pe copii să-şi
trăiasca viaţa din plin, inclusiv prin muncă!
Aurelian Silvestru – Pragul sau alte Fărâme de Suflet
0 Comentarii