Soarta zbuciumată al unei soacre de Todor Nicolaevici
Femeia de secole a servit muză pentru
poeţi, muzicologi şi artişti plastici. Chiar în cele mai vechi peşteri s-au
găsit chipuri de femei, înveşnlcite în piatră, lut sau lemn. De la Homer şi
pănă azi femeilor le-au fost dedicate cele mai frumoase capodopere de artă. Însuşi
Creatorul a făcut femeia pe pământ, unica fiinţă dătătoare de viaţă. Şi, spre
marea noastră mirare, e îndeajuns ca acest chip, cântat de îngeri, să ajungă
„soacră”, pe loc este transformată în cea mai odioasă bestie. „Soacra”, ca erou
înspăimântător, ocupă primul loc în toate anecdotele ruseşti. Apelativul
„soacra” este asociat cu cele mai îngrozitoare făpturi din fantezia acestui
popor. Spun „în anecdotele ruseşti” pentru că nici un alt popor nu şi-a ridicat
soacra la un aşa nivel satiric ca ruşii.
Şi mă miră faptul că aşa uşor se uită că
soacra doar este drăguţa de ieri, mamă, apoi soacră și bunică. Şi mă întreb, care mamă-soacră îşi doreşte propriului
copil răul? Care e cauza, oare, că odată cu trecerea în ipostaza de „soacră”, acestui chip drăguţ până mai ieri і se schimbă aura? Oare toată vina o poartă numai ea? Stând strâmb, dar chibzuind drept, mă întreb: n-ar fi oare mai bine pentru familie şi chiar pentru societate ca mama să rămână mamă şi după căsătoria copiilor - cu drepturile ei de stăpână, de om cu multă experienţă şi un bun sprijin al casei şi apărător al nepoţilor? Anume la această întrebare mă voi referi în continuare.
copil răul? Care e cauza, oare, că odată cu trecerea în ipostaza de „soacră”, acestui chip drăguţ până mai ieri і se schimbă aura? Oare toată vina o poartă numai ea? Stând strâmb, dar chibzuind drept, mă întreb: n-ar fi oare mai bine pentru familie şi chiar pentru societate ca mama să rămână mamă şi după căsătoria copiilor - cu drepturile ei de stăpână, de om cu multă experienţă şi un bun sprijin al casei şi apărător al nepoţilor? Anume la această întrebare mă voi referi în continuare.
În satul meu trăia o văduvă. O femeie
modestă, truditoare şi respectată de săteni. Creştea un fiu, căruia îi acorda
toată atenţia. Muncea din greu, ca orice femeie singură, care se zbătea să
aibă toate cele necesare pentru viaţă. An după an, roata vieţii se ducea
înainte şi fară să-şi dea seama, copilul a devenit flăcău în toată firea. Şi
aşa cum e lăsat de când e lumea, flăcăul se însoară. Mama ştia câte ceva despre
aleasa sufletului băiatului şi i-a spus pe ocolite să nu se grăbească, să
gândească serios asupra acestui pas, căci în sat sunt multe fete harnice,
bune, liniştite şi frumoase. „Aceasta-i crescută
prea din frâul ei, oamenii o consideră prea zburdalnică şi cam „împuşcă în
lună”. Ţie-ţi trebuie o soţie liniştită, care să te asculte, să ai pe cine te
sprijini la necaz, dar să ai şi cu cine ieşi în lume”.
Flăcăul a ascultat-o atent şi i-a
răspuns: „Pe ea o vreau. Mă voi strădui să fie bine
şi să nu te obijduim. Voi face totul ca să fie înţelegere între noi”.
Biata mamă n-a mai spus nimic. Restul
gândurilor le-a înghiţit în sec cum a putut. Chiar după nuntă, tânăra soţie,
fiind trecută prin ciur şi sită, caută să-şi puie soţul cu „capul la picior”, iar mamei lui îi oferă numai şi numai titlul de
„soacră” cu anumite drepturi limitate
şi un cerc restrâns de privilegii. Bietul însurăţel, nefiind prea umblat prip
lume, din primele zile de însurătoare, începe să calce prin străchini.
Mama, асum soacră, fiind o femeie cu
multă experienţă, cunoscând legile şi cerinţele vieţii, încearcă să-i oprească
pe tineri de la unele greşeli sau unele încercări de a le comite, dar de
fiecare dată se ciocneşte de protestele nurorii. Mama-soacră, trăind atâţia ani
singură, era obişnuită ca toate lucrurile să fie la locul lor. I-а plăcut să
trăiască economisind, mereu cu gândul la ziua de mâine. Când vedea camera plină
cu lucruri personale aruncate care încotro, când îşi vedea nora mestecând
mămăliga cu telefonul la ureche şi cu ochii la televizor, când vedea, că fiul
spală vasele, iar ea vorbeşte la telefon sau îşi face unghiile, îi venea să
urle de necaz. Dar nevrând să facă bucluc în familie, se străduie să tacă. Însă,
în pofida tăcerii, cercul ei de drepturi ca gospodină se micşora mereu. S-a
ajuns până într-atât, că і s-a repartizat o cămăruţă, în care tot mai rar îi
întră chiar feciorul, nemaivorbind de noră. Toate aceste nedreptăţi i-au
zdruncinat rău sănătatea şi aşa destul de şubredă. Zile întregi stătea în frig
şi flămândă. Auzind despre aceasta, încep să o viziteze rudele şi vecinii,
ajutând-o care cu ce putea. Femeia slăbea văzând cu ochii. Simţind sfârşitul
aproape, într-o zi, îşi chemă rudele apropiate, fiul şi nora. Le zice că i-au
rămas zile numărate, îşi cere iertare de la toţi şi le spune cum doreşte să fie
înmormântată. Iar adresându-se către noră-sa, li spune să audă toţi:
„Cum am trăit ştim numai noi şi Dumnezeu.
Îţi cer cu gură de moarte să nu te apropii de sicriul meu, că am să te fac de
ruşine aşa moartă.
După moarte, au înmormântat-o după toate
legile creştineşti. În biserică după, ce preotul a făcut slujba de pomenire,
rudele şi prietenii şi-au luat rămas bun de la răposată printr-o sărutare a
bibliei sau o atingere cu mortul, în acest timp biblia se afla pe un suport
deasupra sicriului. Nora tot timpul a stat lângă uşă. După ce toţi au trecut pe
lângă mort, nora, neuitând de blestemul soacrei, nu îndrăznea să se apropie de
sicriu. Lumea nu ştia care-i cauza şi aştepta aproprierea nurorii de defunctă.
Nora, văzând că toţi se uită la ea, porneşte şovăielnic, abia trăgându-şi
picioarele, spre sicriu. Aplecându-se spre biblie, atinge năsălia (o targa de
dus sicriul) şi biblia cade pe mort. Încercând s-o apuce, atinge sicriul,
care, cutremurându-se, face să se mişte capul soacrei. Nora, nefiind stăpână pe
mişcările ei, і s-a părut că soacra încearcă să se scoale, întocmai cum a fost
blestemul. Biata face un pas înapoi, îşi pierde cunoştinţa, gata să cadă.
Câteva femei o apucă şi o scot afară.
După această întâmplare, în biserică s-a
auzit un murmur de spaimă. Preotul în acest timp citea lângă pom. Auzind acest
murmur, brusc întoarce capul spre lume şi din neatenţie, atinge o lumânare din
pom cu cădelniţa. Lumânarea arzând cade pe covor. Pălămarul se repede s-o
ridice, atingând cu capul cădelniţa. Când preotul întoarce capul, vede cum
dascălul scutură cenuşa de pe cap. Cu încetul toţi s-au liniştit. Mortul este
scos afară şi dus la locul de veci. După masa de pomenire, lumea s-a
împrăştiat care încotro, dar fiecare în felul său înţelegea cele întâmplate în
biserică.
Nora n-a mers să-şi petreacă soacra
până la groapă. Toată noaptea n-a închis un ochi, mereu і se năzărea cum soacra
mişcă din cap în sicriu. Aceste coşmaruri n-au părăsit-o săptămâni la rând.
Crezând că ceva nu-i curat la mijloc, se duce la preot să se împărtăşească şi
să-i ceară sfatul.
Preotul o ascultă atent, din când în
când uitându-se în biblie, la urmă îi pune o întrebare:
-Şi ce manca soacra ta, dacă de la tine nu-i plăcea nimica?
-Nu ştiu, părinte, că eu nu i-am dat niciodată nimica.
La acest răspuns preotul cam s-a
buimăcit, dar, totuşi, o povățui:
-Sfătuite cu soțul: la mormânt să faceți
câteva citiri din cărți sfinte ca mama-soacră să vă ierte.
-Fiul ei să umble cu capul descoperit 6
săptămâni, ca semn de doliu şi primirii iertării.
-În acest răstimp, în fiecare zi, să
daţi ceva de pomană, cerându-vă iertare de la răposată. Astfel, poate, vi se
vor ierta păcatele. Şi în viitor niciodată să nu pronunţaţi cuvântul „soacră”,
ci numai „mamă”.
Totul a fost făcut după sfatul
preotului. Fiul răposatei a umblat cu capul descoperit, dar, într-o zi rece
şi ploioasă, având dureri de măsele, şi-a învelit capul cu un tulpan de-al
soţiei, să nu răcească mai rău. Mulţi dintre cei care l-au văzut au înţeles
situaţia, dar alţii îşi ziceau: „L-a îmbrobodit nevasta, aceasta era şi de
aşteptat”.
Bietul, aşa şi a rămas cu porecla „îmbroboditul”.
Todor
Nicolaevici
Zorile Bucovinei
№. 7 – 4 februarie 2015
0 Comentarii