Prima descriere a sfintelor Paşti a fost făcută de
un bucovinean
Una dintre cele mai frumoase şi mai
înălţătoare sărbători pe care poporul român o sărbătoreşte cu sfinţenie,
pregătindu-se pentru ea cu evlavie şi credinţă sufletească, este învierea
Domnului - Sfintele Paşti. De această miraculoasă sărbătoare în conştiinţa şi
spiritul poporului s-au coagulat o serie de tradiţii şi datini care din
moşi-strămoşi s-au păstrat aproape nealterate, atrăgând astfel atenţia multor
cercetători şi folclorişti.
Puţini, însă, ştiu că prima investigaţie
în acest domeniu, descrierea sărbătorii Paştelui la români, a fost efectuată de
folcloristul
bucovinean Leonidas Bodnărescu, născut la 19 iulie 1872 în satul Boian din actualul raion Noua Suliţă, regiunea Cernăuţi. A decedat la 1945, în Suceava.
bucovinean Leonidas Bodnărescu, născut la 19 iulie 1872 în satul Boian din actualul raion Noua Suliţă, regiunea Cernăuţi. A decedat la 1945, în Suceava.
În timpul vieţii sale Leonidas
Bodnărescu a publicat articole cu caracter etnografic în multe periodice: Deşteptarea,
Făt-Frumos, Gazeta Bucovinei, Patria, Timpul ş. a. Popularitatea şi-a
repurtat-o datorită operelor sale ştiinţifice dedicate ciclului de obiceiuri
calendaristice ale românilor bucovineni: „Crăciunul şi Anul Nou la români”
(1904), „Câteva datini de Paşti la români, încondeiatul ouălor de Paşti în
culori” (1908), „Câteva datini de Crăciun şi Anul Nou la români” (1943).
Studiul lui L. Bodnărescu „Câteva datini
de Paşti la români. Încondeiatul ouălor de Paşti în culori” a văzut lumina tiparului
în 1908.
În această lucrare folcloristul a
cercetat rădăcinile traditiei de încondeiere a ouălor în culoare roşie. Autorul
a expus 7 versiuni ale provenienţei obiceiului. Conform uneia din ele, acest
lucru e făcut în cinstea sângelui nevinovat al lui Hristos, vărsat pentru
păcatele omeneşti. Sunt descrise cu lux de amănunte şi unealta specială pentru
încondeierea ouălor - chişiţa. Această unealtă era compusă dintr-un beţişor, o
bucăţică de alamă sau tinichea şi 1-3 peri de porc. Pentru vopsirea ouălor se
folosea şi o pensulă pentru ceară formată dintr-un beţişor rotunjit, un capăt
al căruia era înfaşurat cu peticuţă legată cu aţă. Ea servea pentru
încondeierea în puncte. Pentru tragerea liniilor mai groase erau folosite pene
de gâscă.
O mare atenţie cercetătorul a atras
vopselelor pentru ouă împestriţate. De obicei, ele erau dobândite din suc de
plante şi erau ţinute un timp sub razele de soare. De exemplu, culoarea galbenă
era dobândită din mlădiţe de pomi tineri sau din coajă de miere, de ceapă, din
frunze de anemonă etc; culoarea roşie - din coajă de măr sălbatic; neagră - din
coajă de arin. Pentru a le da ouălor un miros plăcut, nevestele în ajunul Sf.
Ilie culegeau rovârf şi păstrau planta într-o cameră uscată pentru folosirea ei
ulterioară.
E valoroasă şi clasificarea ornamentelor
ouălor încondeiate, propusă de L. Bodnărescu. Ornamentele sunt diferenţiate în
5 grupe (serii): cu imagini de muscă, peşte, capră, cocoş, albină, rac, şarpe,
părţi din corpul animalelor sau păsări: lăbuţe de gâscă, coadă de rândunică ş.
a.; în a doua serie - imagini de flori, fructe; în a treia - imagini de unelte
agricole şi cosmice: greble, hârleţe, cazmale, sape etc.; a patra - motive din
industria casnică; a cincea - diferite desene - desagi, brâul popii etc. Se înţelege
că în selectarea ornamentelor, precum şi în redarea unui anumit conţinut există
un anumit simbolism, bazat pe credinţele arhaice ale omului străvechi. De
exemplu, ornamentul vegetal (crengi de copaci, flori, fructe) simbolizează
dorinţa de creştere şi coacere a roadei; imagini de animale - farmecul
natalităţii animalelor, sănătatea prăsilei, venitul stăpânului.
Prezintă interes şi descrierea conţinutului
„blidului”. De obicei, în coşărcuţă creştinii puneau două păscuţe, câteva ouă
încondeiate sau vopsite, o bucăţică de slănină, brânză, unt, usturoi, mac,
hrean, sare, leuştean, busuioc, tămâie, o peticuţă cu care ştergeau ouăle boite
şi o lumânare.
În lucrarea amintită sunt descrise şi
unele obiceiuri legate de ouăle de paşti. De exemplu, într-o strachină se
puneau un ou boit şi o monedă de argint, se turna apă neîncepută adusă de la
fântână şi toţi membrii familiei se spălau cu această apă. Apropiind oul de
obraz, creştinii rosteau următoarele cuvinte:
„Să fiu sănătos (sănătoasă)
şi obrazul să-mi rie roşu ca oul;
Toţi să mă dorească şi să mă aştepte
Aşa cum sunt aşteptate ouăle de Paşti;
Să fii iubit (iubită)
Ca ouăle în ziua Paştilor”.
La sfârşitul lucrării sunt ataşate
anexele: textul descântecului pentru vacă, de la care e luată mana; 43 de
ornamente ale ouălor de paşti; 3 fotografii, cheia dispozitivului pentru
încondeierea ouălor etc.
Dumitru Mintencu
Concordia
№. 16 – 22 aprilie
2011
0 Comentarii