Războinici de elită și „vitejii” a lui Ştefan cel Mare
Istoricii spun că forţa militară a
armatei lui Ştefan cel Mare nu se baza pe ţărani luaţi de la coarnele plugului.
Din contră, nucleul armatei care zdrobea pe otomani, unguri şi poloni era
format din soldaţi profesionişti şi războinici experţi în tacticile de gherilă.
Pe 10 ianuarie 1475, lângă Vaslui, pe
locul numit „Podul Înalt”, voievodul Moldovei Ştefan al III-lea Muşat zis „cel
Mare” a uimit întreaga Europă. Cu aproximativ 40.000 de ostaşi, după
alţii - 33.000 de oameni, a zdrobit oastea otomană de aproximativ 120.000 de
oameni, după cum spune cronica moldo-polonă, condusă de Suleiman Paşa. Era un
miracol, având în vedere forţa şi calitatea armatei otomane, probabil cea mai
puternică din lume în secolul al XV lea. Practic voievodul moldovean a stăvilit
tăvălugul otoman care după Moldova s-ar fi revărsat către Polonia şi Ungaria.
Nu a fost o întâmplare însă şi nici
miracol, după cum o arată cele 43 de bătălii din 45 câştigate de
voievodul moldovean, în faţa unor armate superioare numeric, logistic dar şi ca echipament militar. Ştefan cel Mare, cu trupele moldoveneşti, a învins celebra „armată neagră” a lui Matei Corvin la Baia, uriaşa forţă înzăuată a cavaleriei poloneze condusă de Ioan Albert în Codrii Cosminului (actualmente regiunea Cernăuți) şi în repetate rânduri oastea otomană. Prin prisma cercetărilor de istorie militară şi a cronicarilor au fost scoase la iveală secretele sistemului militar al lui Ştefan cel Mare. Aceste cercetări arată cum reuşea voievodul moldovean să câştige bătălie după bătălie.
voievodul moldovean, în faţa unor armate superioare numeric, logistic dar şi ca echipament militar. Ştefan cel Mare, cu trupele moldoveneşti, a învins celebra „armată neagră” a lui Matei Corvin la Baia, uriaşa forţă înzăuată a cavaleriei poloneze condusă de Ioan Albert în Codrii Cosminului (actualmente regiunea Cernăuți) şi în repetate rânduri oastea otomană. Prin prisma cercetărilor de istorie militară şi a cronicarilor au fost scoase la iveală secretele sistemului militar al lui Ştefan cel Mare. Aceste cercetări arată cum reuşea voievodul moldovean să câştige bătălie după bătălie.
Greul
războiului era dus de misterioşii „viteji”
Istoria şi cinematografia propagandistă
a „Epocii de Aur” prezenta aceste realizări militare excepţionale pentru un
stat medieval mic şi „tânăr” ca o consecinţă a mobilizării patriotice a
moldovenilor. În concepţia unor regizori propagandişti, precum Sergiu
Nicolaescu, ţăranii ar fi fost plecat de la coarnele plugului, mânaţi de
iubirea de ţară, zdrobind cu furci şi coase ienicerii otomani sau cavalerii
înzăuaţi.
Cercetătorii specializaţi în istorie
militară spun însă că de fapt „pălmaşii” care făcea parte din ţărănimea
dependentă nici măcar nu erau convocaţi la oaste. În fapt, recrutarea respecta
principiile medievale. Cei cu pământ răspundeau în baza obligaţiilor feudale
chemării la oaste. Practic, în armata lui Ştefan cel Mare intrau doar ţăranii
liberi, posesori de pământuri şi care făceau parte din obştile răzeşeşti. „Din
faptul posesiunii sau folosirii solului de către toţi reiese, ca şi în trecut,
principiul de bază al formării oştii, al obligativităţii apărării moşiei de
care se folosea”, preciza generalul Radu Rosetti în „Istoria
artei militare a românilor”.
În realitate, răzeşimea alcătuia „oastea
cea mare”, trupe care completau oastea în vremuri de mari restrişte,
precum invazia otomană din 1475 sau cea poloneză din 1497. Specialiştii spun
că, de fapt, Ştefan cel Mare şi marele portar al Sucevei, care era şi comandat
militar se baza pe „oastea cea mică”, adică 12.000 de oameni după cronicarul
polonez Ja Dlugosz în „Historia Polonica”. Aceşti 12.000
de luptători reprezentau oastea permanentă, soldaţii profesionişti ai Moldovei.
În rândul acestora se distingea un corp
de elită numiţi „viteji”. Aceştia erau în mare
parte răzeşi şi mici boieri din contigentele de oameni loiali voievodului. A.
D. Xenopol consideră că erau trupe de cavalerie de elită, experţi în mânuirea
sabiei, lăncii, dar şi a trasului cu arcul din goana calului.
„Vitejii, aidoma cavalerilor occidentali,
îşi regăsesc raţiunea existenţei lor în războaiele purtate de suveran; nu
întâmplător, prezenţa lor în cronică se face simţită în preajma evenimentelor
aflate în legătură cu fapte de arme. Dacă stăpânirea unei suprafeţe de pământ
era semnul distinctiv al unei demnităţi nobiliare, calitatea de „viteaz”
reprezenta împlinirea unei vocaţii şi, de ce nu, a unei meniri: aceea de
războinic”, precizează
istoricul Constantin Crăescu în articolul său „Vitejii lui Ştefan cel Mare”.
Misterioşii „viteji” sunt prezentaţi
în aproape toate cronicile. Sunt mereu în preajma domnului, nu par să aibă
ranguri boiereşti importante şi sunt mereu lăudaţi de voievozi şi cinstiţi la
ospeţele de după bătăii. „Mitropolitul, cu tot clerul bisericesc,
i-au făcut o întâmpinare minunată şi frumoasă, dar mai ales proslăvind pe
Dumnezeu pentru toate câte dăruise robului său, Ştefan voievod. Şi atunci a
făcut acolo mare ospăţ mitropoliţilor şi vitejilor săi”, se arată în „Letopiseţul anonim” al Moldovei. Nu se
spune însă cine sunt şi de unde provin. Mulţi istorici cred că provin din
rândul răzeşilor, adică al ţăranii înstăriţi sau al micilor boieri care erau
foarte credincioşi voievodului.
„Numărul vitejilor era în jur de 3.000
în veacul al XVI-lea; în luptele lui Ştefan cel Mare ei sunt strălucita
cavalerie boierească nimicită numai la 1476, în lupta de la Valea Albă, pentru
a fi apoi făcută din nou”, preciza şi istoricul Nicolae Iorga.
Se pare că aceste trupe de elită erau în
special de cavalerie, dar puteau luptau şi pe jos după cum o arată la Valea
Albă, când fără posibilitatea de a se mai retrage descalecă şi luptă ca o
adevărată confrerie războinică cu un adevărat cod de onoare, până la ultimul
om, aducând însă pagube uriaşe otomanilor. Sunt prezenţi în toate mărturiile
despre campaniile militare ale lui Ştefan, atât la Vaslui, la Valea Albă, la
Războieni, Chilia, Cetatea Albă, Codrii Cosminului sau în expediţiile de
pedepsire ale Ţării Moldovei. Sunt trupele de şoc cel mai bine echipate, de
undeva de la marginea societăţii, în condiţiile în care nu fac parte din nicio
categorie socială, doar din casta războinică. Asta bănuiesc istoricii precum
Xenopol sau Iorga, că războiul era singura lor menire.
Călăreţii
Moldovei, războinici de temut.
Istoricii spun că un alt atu al oastei
lui Ştefan cel Mare, aproape necunoscut până în prezent, era mobilitatea ieşită
din comun. Armata moldovenească era capabilă să parcurgă 120 de kilometri în
doar două zile, cum s-a întâmplat după bătălia de la Vaslui. A.D. Xenopol, dar
şi generalul Radu Rosetti, spun că acest lucru era posibil datorită cailor mici
şi iuţi ai moldovenior. Toţi oştenii moldoveni se deplasau călare şi descălecau
la locul luptei. Totodată, mare parte din armata Moldovei, după cum arată şi A
D. Xenopol, aproximativ 40.000 de oameni, formau cavaleria.
„Afară de curteni, mai toţi ceilalţi
sunt ţărani cu şele neacoperite şi cu scări de stejar, dar voinici in atacul cu
suliţa. Hrană poartă pe oblâncul şelei, brânză de burduf şi pâine albă”, preciza
cronicarul polon Martin Bielski.
Polonezul vorbea despre redutabila
cavalerie uşoară a Moldovei, care hărţuia în permanenţă oastea adversă,
provocându-i pierderi constante şi scăzându-i moralul. Mai erau numiţi
şi hânsari. Totodată cavaleria modoveană dădea atacuri de temut cu suliţa,
după cum arată acelaşi cronicar. Aveau mai precis o armă specială cu două
capete: unul pentru doborât cavaleri greu înarmaţi şi un altul pentru
infanterie.
„Aveau un fel de suliţă cu două vârfuri,
unul drept şi ascuţit ca un stilet, celălalt strâmb şi încârligat. Trecând
repede pe lângă duşmani, cu vârful cel drept străpungeau, iar cu cel strâmb
trăgau de pe cal şi astfel făceau mari pagube”, preciza
Bielinski. Pe lângă cavaleria uşoară, cavaleria grea a boierimii şi a „vitejilor” purtau cămăşi grele de zale,
căşti de oţel şi chiar cuirase.
„Despre faptul că ostaşii moldoveni
purtau cămăşi de zale mărturiseşte şi atitudinea de încredere manifestată de
regele Ungariei Sigismund, care era sigur că domnul Moldovei, Alexandru cel
Bun, îi va ajuta «cu toţi cavalerii lui 10 mii», oaste de curteni şi steaguri
(cete boiereşti), majoritatea înveşmântaţi în zale”, precizează în
articolul său, „Tipuri de armuri ale
oştenilor moldoveni din sec XV”, istoricul militar locotenent-colonel Iurie
Lişman.
Nici infanteria moldoveană nu
era mai puţin de temut. Camuflaţi cu haine de culoare închisă, infanteriştii
moldoveni, majoritatea fără armuri, atacau şi se retrăgeau rapid, experţi ai
războiului de guerrilă. Un document veneţian din 1502 descrie infanteria
răzeşească a lui Ştefan cel Mare, înarmată în mare parte cu ghioace ghintuite
şi paloşe moldoveneşti, ca una de temut: „Sunt oameni valoroşi, gata de luptă şi nu
de a sta pe saltea, ci pe câmpul de luptă”.
Cosmin
Zamfirache
0 Comentarii