Să fii Om
de Aurelian Silvestru
Orice se poate întâmpla cu cel care
ascunde un secret - secretul său. Dar, oare, a-l ascunde înseamnă a minţi?
Minciuna e prima dintre laşităţi. Înseamnă,
oare, că a-ţi ascunde suferința e o laşitate? Chiar trebuie să scoţi la iveală
tot ce ai în suflet? Nu eşti mai slab când te expui? Nu eşti mai vulnerabil?
Sinceritatea e, oare, cu adevărat un avantaj? Şi dacă cei din jur sunt
profitori? Dacă abia aşteaptă să poată specula pe contul tău? Ce va urma?
Bunătatea e sinonimul omeniei. Şi
totuşi, în lume există încă foarte multă răutate. Oare de ce? A cui e vina?
În şcoală, profesorii încearcă să-l
modeleze pe copil pe bază de exemple pozitive. O parte din elevi însă, le
desconsideră, pentru că nu pot trece cu vederea peste faptul că norocul nu
întotdeauna ţine cu cei buni, că marile averi se nasc din combinaţii necinstite
şi că există încă o mulţime de profesii în care nu ai succes, dacă nu minţi...
Aşadar, unde greşim?
Noi zicem uneori:
-Dacă mergeam pe altă cale, poate că
aveam un alt destin...
Nici vorbă de aşa ceva! Nu s-ar fi
schimbat nimic, deoarece nu drumul e de vină, ci omul şi felul cum alege el
grâul de neghină. Egoismul nu se naşte de la sine! Tot noi, adulţii, îl plantăm
în sufletul copiilor. Căci, ce le spunem despre dânşii? Că sunt frumoşi şi buni
ca nişte îngeri? Nu! Darwinismul ne obligă să-i convingem că omul a provenit de
la maimuţă şi că viaţa se ţine pe instinctul autoconservării şi se desfăşoară
într-o sângeroasă luptă pentru existenţă. De aici, probabil, şi ghemul de
probleme ce ne macină din interior. Animalul nu ştie de altruism. El se
îngrijeşte doar de sine, de burta şi de siguranţa sa. Dacă îi spui copilului că
strămoşii lui abia nu demult au coborât din copaci, atunci noţiunile
înălţătoare (de nobleţe, omenie, bunătate) se transformă în cuvinte goale.
Ca să fii om, un Om Adevărat, trebuie să
crezi că Arhitectul omenirii este Dumnezeu, şi nu maimuţa!
Fireşte, pentru asta e nevoie de curaj -
curajul de a fi onest şi cumsecade, de a face cât mai multe fapte bune, de a
rezista în faţa răului şi a te ţine de cuvânt. Când însă apărătorii unei
fortăreţe îţi încredinţează cheia cetăţii, iar tu (din nu se ştie ce motiv) te cerţi
cu soţia şi, vrând să te răzbuni pe ea, deschizi de bună voie porţile în faţa
adversarilor, atunci mai eşti tu, oare, un Om adevărat? Mai meriţi încrederea
majorităţii?
-Credinţa, fără faptă, moartă este! a
spus odată apostolul Iacob într-o predică.
Degeaba ne vom bate cu pumnul în piept,
strigând în gura mare că suntem cinstiţi sau patrioţi, dacă faptele noastre vor
demonstra contrariul. Degeaba ne vom crede buni creştini, dacă vom trece cu
indiferenţă pe lângă suferinţa altora...
Se spune că odată doi sfinţi se grăbeau
la o întâlnire cu Dumnezeu şi, cum drumul era răzmuiat de ploaie, numai iată că
văd un biet ţăran care se chinuia să-şi scoată carul înţepenit în glod. Milos
din fire, unul dintre sfinţi s-a repezit să-l ajute. Celălalt însă, văzând în
asta un obstacol pentru graba lor, l-a apucat de mână şi i-a zis:
-Lasă bunătatea la o parte. Ai uitat că
ne aşteaptă Cel de Sus? Trebuie să ne grăbim!
Când au ajuns la faţa locului, Marele
Creator lipsea. Şi-a făcut apariţia abia peste un sfert de oră. Avea veşmintele
stropite de noroi. Le-a explicat:
-M-am reţinut un pic... Am ajutat un biet ţăran să-şi scoată carul
împotmolit în glod.
„Obstacolul
e greu doar pentru omul care dă înapoi din faţa mormântului său”, afirma
Saint-Just, un animator al Revoluţiei Franceze.
Iisus Hristos de ce credeţi că n-a dat
înapoi? De ce s-a lăsat bătut în cuie? Că doar avea alternative...
Ca om, putea ceda. Ar fi putut pleca în
altă parte. Ar fi putut să-şi ocolească soarta... Dar n-a facut-o. Şi-a asumat
curajul de a-şi duce crucea cu demnitate până la sfârşit, în pofida durerii, în
pofida suferinţei, în pofida răutăţii celor care îl băteau cu pietre şi
aşteptau ca el să cadă în genunchi şi să cerşească îndurare.
- Cine ocoleşte fapta bună acela cade în
cel mai trist şi mai întunecos mormânt, consemna într-un eseu părintele
Steinhardt.
„Iubirea
alungă frica!”
zicea tot el în altă parte, ferm convins că esenţa creştinismului este iubirea.
A iubi înseamnă a te opune răutăţii,
a-ţi depăşi orgoliul de dragul celor mulţi.
A fugi de iubire înseamnă a fugi de
viaţă.
Aurelian Silvestru – Pragul sau alte Fărâme de Suflet
Chișinău, 2014. – pag.112-115
0 Comentarii