Sfântul
Proroc Ilie. Tradiţii şi Obiceiuri
Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul,
sărbătorit în 20 iulie/2 august, a fost fiul lui Sovac, un preot al Legii
Vechi, care locuia în cetatea Tesve din Galaad (Israel). De la această cetate
provine numele de Tesviteanul al proorocului.
Ilie se bucură de o cinstire deosebită
din partea Bisericii, ziua prăznuirii sale fiind marcată în calendar cu roşu,
însemnare ce nu apare în acest fel la niciun alt prooroc.
Sfântul Prooroc Ilie este una dintre
cele mai interesante şi complexe figuri de sfinţi, putând fi considerat un
sfânt ecumenic, deoarece este cinstit nu numai în creştinism, ci şi în iudaism
şi chiar în tradiţia islamică.
Sfântul Ilie a trăit cu peste opt sute
de ani înainte de întruparea Mântuitorului, pe vremea regelui Ahab, în regatul
Israel din Samaria.
Potrivit tradiţiei, Sovac a văzut, la
naşterea lui Ilie, oameni îmbrăcaţi în veşminte albe care îl înveleau pe fiul
său în haine de foc şi îi dădeau să mănânce o flacără. Preoţii templului din
Ierusalim au interpretat vedenia considerând că Ilie a fost ales de Dumnezeu
pentru slujirea profetică.
Vechiul Testament istoriseşte despre
faptele lui Ilie în cărţile numite Regi, de unde aflăm că Sfântul Ilie ajunge
la curtea regelui Ahab şi îi vesteşte acestuia că Dumnezeu va pedepsi poporul
cu secetă, dacă nu va lepăda credinţa în zeul Baal. Şi pentru că regele,
împreună cu poporul lui Israel, au nesocotit cele vestite de Ilie, nu a mai
plouat timp de trei ani şi jumătate, explică purtătorul de cuvânt al Patriarhiei
Române, părintele Constantin Stoica.
Sfântul Ilie a fost nevoit să se ascundă
de mânia regelui Ahab la pârâul Cherit, în Hozeva. Potrivit tradiţiei locului,
aici se află peştera în care Sfântul Ilie Tesviteanul a stat trei ani şi şase
luni, înainte de a urca pe Muntele Sinai. În peştera Sfântului Ilie se
păstrează icoana acestuia, în care sfântul este înfăţişat ca fiind hrănit de
corbi. „Şi a zis Domnul către Ilie: «Du-te de aici, îndreaptă-te spre răsărit
şi te ascunde la pârâul Cherit, care este în faţa Iordanului. Apă vei bea din
acel pârâu, iar mâncare am poruncit corbilor să-ţi aducă acolo!» Şi a plecat
Ilie şi a făcut după cuvântul Domnului; s-a dus şi a şezut la pârâul Cherit,
care este în faţa Iordanului”, se scrie în Vechiul Testament.
Corbii îi aduceau pâine şi carne, iar
apă bea din pârâu. Hrana era adusă de la Templul din Ierusalim, locul unde se
aduceau jertfe de pâine şi de carne. Pâinea unită cu carnea preînchipuia,
astfel, Euharistia, trupul Domnului.
Spre sfârşitul anilor de secetă, pentru
cunoaşterea adevăratului Dumnezeu, Sfântul Ilie îi propune regelui să ridice un
jertfelnic pe Muntele Carmel, unde să se roage lui Dumnezeu mai întâi prorocii
lui Baal, iar apoi el. Acesta a fost momentul în care Ilie a înlăturat cultul
zeului Baal, reuşind să coboare foc din cer peste jertfa sa, ceea ce 450 de
preoţi ai lui Baal nu reuşiseră să facă.
Sfinţii Părinţi spun că Moise şi Ilie au
fost prezenţi la Schimbarea la Faţă de pe Tabor, pentru a li se îndeplini
dorinţa de a vedea faţa lui Dumnezeu prin faţa schimbată în lumina lui Hristos.
În viaţa lor pământească, ei nu au reuşit să vadă faţa lui Dumnezeu - Moise a
văzut doar spatele lui Dumnezeu, pe Muntele Sinai, iar Ilie s-a retras într-o
peşteră atunci când Dumnezeu a trecut în adiere de vânt.
În perioada sa pământeană, Ilie a
săvârşit şi păcate, cel mai mare fiind uciderea părinţilor săi, la îndemnul
diavolului. Dumnezeu l-a iertat, l-a trecut în rândul sfinţilor şi l-a urcat la
cer într-o trăsură cu roţi de foc trasă de cai albi înaripaţi.
În cer, Sfântul Ilie cutreieră norii,
fulgeră şi trăsneşte dracii cu biciul său de foc, pentru a-i pedepsi pentru
răul care i l-au pricinuit. Şi, pentru că dracii înspăimântaţi se ascund pe
pământ prin arbori, pe sub streaşina caselor, în turlele bisericilor şi chiar
în trupul unor animale, Sfântul Ilie trăsneşte năprasnic, pentru a nu-i scăpa
nici unul dintre ei.
În ajunul zilei când este sărbătorit
Sfântul Ilie, fetele se duceau noaptea pe ogoarele semănate cu cânepă, se
dezbrăcau şi, goale, se tăvăleau prin cultură, apoi se îmbrăcau şi se întorceau
acasă. Iar dacă în noaptea dinspre Sfântul Ilie ele visau cânepă verde, acesta
era semn că se vor mărita cu flăcăi tineri şi frumoşi. Dacă în vis vedeau
cânepă uscată, se zicea că se vor mărita cu oameni bătrâni.
Potrivit tradiţiei, în dimineaţa zilei
de Sfântul Ilie, se culegeau plante de leac, în special busuioc, se puneau la
uscat în podurile caselor, sub streşini sau în cămări. Şi tot de Sfântul Ilie,
erau adunate plantele întrebuinţate la vrăji şi farmece.
Femeile duceau în această zi busuioc la
biserică, pentru a fi sfinţit după care, întoarse acasă, îl puneau pe foc, iar
cenuşa rezultată o foloseau în scopuri terapeutice, atunci când copiii lor
făceau bube în gură.
Tot tradiţia spune că nu era voie să se
consume mere pâna la 20 iulie şi nici nu era voie ca aceste fructe să se bată
unul de altul, pentru a nu cădea grindina, obiceiul acesta fiind păstrat şi
astăzi. Tot în 20 iulie, merele, considerate fructele Sfântului Ilie, sunt duse
la biserică pentru a fi sfinţite, crezându-se că numai în acest mod ele vor
deveni mere de aur pe lumea cealaltă.
Tot de Sfântul Ilie, românii îşi
aminteau şi de sufletele morţilor, în special de cele ale copiilor. Femeile
chemau copii străini sub un măr, pe care îl scuturau ca să dea de pomană merele
căzute. Astfel, se considera că morţii se veselesc.
Bisericile sunt pline, în această zi, cu bucate pentru pomenirea morţilor (Moşii de Sfântul Ilie), iar la casele gospodarilor se organizează praznice mari.
Bisericile sunt pline, în această zi, cu bucate pentru pomenirea morţilor (Moşii de Sfântul Ilie), iar la casele gospodarilor se organizează praznice mari.
Se credea şi se mai crede şi astăzi că,
dacă tună de Sfântul Ilie, toate alunele vor seca, iar fructele din livezi vor
avea viermi.
Oamenii mai spun că, după ziua Sfântului
Ilie, vor începe ploile mari de vară.
În această perioadă, la sate,
apicultorii recoltează mierea de albine, activitate numită şi retezatul
stupilor. Recoltarea mierii se face, şi acum, în multe locuri, potrivit
datinei, numai de către bărbaţi curaţi trupeşte şi sufleteşte, îmbrăcaţi în
haine de sărbătoare, ajutaţi de către un copil, femeile neavând voie să intre
în stupină. După recoltarea mierii, cei din casă, împreună cu rudele şi vecinii
invitaţi la acest moment festiv, gustau din mierea nouă şi se cinsteau cu ţuică
îndulcită cu miere.
Ziua Sfântului Ilie marchează şi miezul
verii pastorale, când le era permis ciobanilor să coboare în sate, pentru prima
dată după urcarea oilor la stână. Cu această ocazie, ciobanii tineri sau chiar
cei maturi aduceau în dar iubitelor sau soţiilor furci de lemn pentru tors,
lucrate cu multă migală.
În vechime, se obişnuia ca, tot în această
zi, să se organizeze întâlniri ale comunităţilor săteşti de pe ambii versanţi
ai Carpaţilor, târguri, iarmaroace şi bâlciuri, unele păstrate până în zilele
noastre.
În zona Sibiului, Ilie este considerat
un sfânt mânios, care i-ar pedepsi pe cei care lucrează în 20 iulie. Şi pentru
că îl ştia mânios, Dumnezeu nu i-a spus niciodată când este ziua lui, te reamă
să nu aducă urgie peste oameni, spune legenda.
Ca divinitate solară şi meteorologică,
Sfântul Ilie provoacă tunete, trăsnete, ploi torenţiale şi incendii, leagă şi
dezleagă ploile şi hotărăşte unde şi când să bată grindina.
0 Comentarii