Ziua Limbii Române - o manifestare a identității și demnității poporului nostru

În fiecare an, pe data de 31 august, românii de pretutindeni sărbătoresc „Ziua Limbii Române”. Sărbătoarea este marcată cu manifestări cultural-educative și artistice dedicate limbii române, identității naționale, vechilor tradiții strămoșești și a momentelor care le-au marcat istoria. Sărbătoarea a fost instituită în Republica Moldova începând din anul 1990, iar din 2013 este celebrată oficial și în România. 

În 2011, mai multe asociații şi organizații românești din Serbia, Bulgaria, Ungaria şi Ucraina au stabilit ca ziua de 31 august să fie sărbătoare naţională a acestor comunităţi. 

Merită menționat faptul că la Cernăuți marcarea Zilei Limbii Române a devenit o bună tradiție. Anual, comunitatea românească din regiune este invitată să participe la sărbătoarea națională „Limba noastră cea română”, eveniment organizat de Societatea pentru Cultura și Literatura Română în Bucovina „Mihai Eminescu”, ajunsă în 2019 la cea de-a 30-a ediție. 

Pentru locuitorii satelor de pe Valea Prutului limba română, dar și problemele legate de cultivarea și promovarea ei, ocupă un loc aparte. 


„Este o zi specială pentru românii de pretutindeni, dar şi pentru toţi cei care cunosc, vorbesc şi prețuiesc limba română. Suntem la cumpăna dintre trecut și viitor. Limba noastră are un trecut glorios, dar, din câte văd, prezentul ei este trist, iar viitorul nesigur. Să depunem toate eforturile pentru păstrarea ei”. 

Eduard Ogranovici, profesor de istorie (Vancicăuți) 


„Să nu uităm nicicând că limba noastră este un tezaur moștenit din străbuni și noi avem o datorie sfântă de această comoară care trebuie protejată și cultivată mai departe. Oriunde ne-am duce, în ce loc nu ne-am afla, să nu uităm și să nu ne fie rușine de limba română, o limbă simplă și duioasă”.

Zinaida Smochină-Rotaru, poetă populară (Costiceni) 



„Este limba în care m-am născut, am crescut, am învățat, slujesc, predic, trăiesc. În limba mamei, cea română, vor muri. Dorim ca această Zi de sărbătoare a Limbii Române să fie pentru noi toți zi de recunoștință adusă lui Dumnezeu și de bucurie pentru comuniunea în credință, cuget și simțiri, exprimată în „dulcea și frumoasa” noastră limbă românească”. 

Igor Andronachi, preot (Tărăsăuți) 



„Limba noastră-i o comoară sfântă și a fost dată pe pământ de sus. În lume există mii de limbi, dar cea mai frumoasă este limba mamei în care vorbesc pur, curat, cu înțeles frumos, inteligent și corect. Ce e mai de preț decât limba maternă? Limba noastră a fost, este și va fi mereu. Este comoara cea mai de preț”. 

Zinaida Dogolici, fostă educatoare (Costiceni) 



„Limba noastră a avut de suferit multe. Mulți o vorbesc stâlcit, împânzită de rusisme. Nu trebuie foarte mult să lucrăm pentru curățarea și strălucirea ei. Pentru familia mea limba este ce-a mai mare comoară. Ne bucurăm că putem vorbi românește, gândi românește. Pentru noi râul e râu, iarba e iarbă”. 

Limba cea română 

Scumpa mea stăpână, 

Dacă ar fi să mor, 

Știi, că de-al tău dor. 

Dumitru Zaidel, poet și om de cultură (Mahala) 



„Sunt o persoană în vârstă și am trecut prin multe în viață dar mereu am vorbit și am iubit limba noastră, cea română. Am vorbit întotdeauna limba mamei căci ea este frumoasă, la fel ca parfumul. În această limbă a scris poetul Mihai Eminescu. Am s-o vorbesc mereu, și câte zile voi mai trăi voi scrie în limba mamei, în graiul strămoșesc”. 

Andrei Colac, veteran al culturii (Costiceni)

Valea Prutului 



Trimiteți un comentariu

0 Comentarii