„Salvarea identității româneÈ™ti din regiunea CiordăuÈ›i: misiune imposibilă în patru pereÈ›i”.
(proiect cultural-academic-educativ-informativ, finanțat de Departamentul pentru finanțarea românilor de profesie din toate părțile și unghiurile posibile de pe mapamond)
(snoavă)
ÃŽntr-o zi senină de sâmbătă, în mijlocul oraÈ™ului CiordăuÈ›i din nordul Bucovinei, într-o sală decorată cu baloane tricolore È™i flori de plastic rămase de la nunta lu’ Vanea È™i Galea Soponaru, avea să se desfășoare conferinÈ›a cultural-academică-educativă-informativă: „Conservarea identității româneÈ™ti prin metode europene durabile, creative È™i moderne”, organizată de AsociaÈ›ia Culturală „Noi È™i Tot Noi” - un ONG de tineri È™i bătrâni preocupaÈ›i de soarta patrimoniului È™i civilizaÈ›iei româneÈ™ti din nordul Bucovinei.
Banii? De la Departamentul pentru finanțarea românilor de profesie din toate părțile și
unghiurile posibile de pe mapamond, desigur.
Participanții? Fețele familiare din circuitul permanent al evenimentelor.
Scopul? O întrebare la care nimeni nu se grăbea să răspundă.
Pe afiÈ™ scria cu litere boldite:
„Ora 10:00 – Deschiderea festivă. Ora 13:00 – Masă festivă cu bucate
tradiÈ›ionale (buterbroade cu chilcă, prăjituri È™i coniac). După masă –
concluzii elaborate în funcÈ›ie de nivelul de hidratare al participanÈ›ilor”.
Tanti Marcica Șarlatescu, moderatoarea cu broșă tricoloră și ochelari atârnați
de un lănțișor, deschise evenimentul cu o frază răsunătoare:
– StimaÈ›i participanÈ›i, dragi oaspeÈ›i È™i distinÈ™i invitaÈ›i! Astăzi discutăm despre identitatea noastră profundă, despre valorile care ne definesc ca neam de trei mii de ani. Nu începem până nu vine ExcelenÈ›a Sa, domnul consul al României la CiordăuÈ›i, Dorel Ștampiluță-Trimisculescu, care a promis că face un efort să ajungă, deÈ™i are alte patru evenimente importante în aceeaÈ™i zi. Poate veni oricând între orele 10 È™i 14, aÈ™a că stăm pregătiÈ›i. Și vă rog să vă serviÈ›i cu plăcinte, că le-am făcut alaltăieri È™i ar fi păcat să se usuce. Să ne ridicăm acum pentru intonarea imnului! Ionele, porneÈ™te CD-ul... A, s-a stricat? Nu-i nimic, fredonăm noi cât putem.
Primul vorbitor,
domnul profesor Gheorghe Păpușoi-Zarzavatciuc, pensionar de douăzeci de ani dar încă
prezentându-se drept „cadru didactic universitar", veni cu un PowerPoint
plin de citate din Mihai Eminescu și... niște grafice despre migrația berzelor:
– Aici putem
observa cum berzele nu mai vin la fel de des în satul românesc. Asta e o
metaforă, de fapt... Precum barza care-și părăsește cuibul, așa și tineretul
nostru... Am făcut acest studiu științific timp de 12 ani, observând personal
din curtea mea de la Hărmălaia (suburbie a orașului Ciordăuți) toate berzele care treceau. Le-am numărat. În 2019 au fost
șapte, în 2023 doar cinci, iar în 2025 - niciuna! Vedeți tragedia? Graficul
acesta l-am făcut în Excel, m-a ajutat nepotul, că e bun la calculatoare,
lucrează la firma aia mare din București, îl cheamă ca să repare când se strică
internetul la minister! Unde rămăsesem? Ah, da. Berzele! Românismul! Eminescu a
spus cândva... sau poate Creangă... sau altcineva, nu mai țin minte exact, dar
ideea e clară!
Un alt invitat,
domnul Coliță Mustață, venit de la Pasarancea, fostă moșie a micului pilon și
poet național bucovinean - Pătrache cavaler de Bușilă-Pastârnacovici, cu autobuzul de
6:30 (după ce schimbase trei curse și călcase prin trei băltoace), își aranjă
cravata împrumutată de la finul său și începu să citească de pe niște foi
mototolite, scoase din buzunarul interior al sacoului plin de scame:
– Identitatea
noastră bucovinească este unică și specială! Noi, bucovinenii, am fost mereu un
exemplu pentru toți. Ștefan cel Mare, care după cum bine știm, era bucovinean
get-beget, s-a născut la cinci kilometri de satul meu! Da, știu că unii
istorici zic că s-a născut în Borzești, dar asta-i propagandă! Bunica mea,
Dumnezeu s-o ierte, mi-a arătat exact locul unde era leagănul lui Ștefan. Avem
și o tradiție culinară aparte - bucătăria bucovinească autentică, nu ca
imitațiile din București. Sarmalele noastre au fost lăudate și de împăratul
Franz Joseph, care le-a declarat "cele mai bune din imperiu". Am și
un document care dovedește asta, dar l-am uitat acasă. Noi avem cele mai
frumoase ii, cele mai autentice obiceiuri și vorbim cea mai curată limbă
română. De fapt, limba română standard ar trebui să fie graiul nostru
bucovinean, nu cel muntenesc care s-a impus artificial!
După ce domnul
Mustață È™i-a încheiat pledoaria pasionată despre „Bucovina – centrul lumii
româneÈ™ti È™i locul unde Zalmolxe a lăsat ultima pâine cu maia”, microfonul a
fost trecut cu grijă (adică aruncat pe masă) către Iurie Șacalovici,
preÈ™edintele AsociaÈ›iei pentru Toleranță Interetnică „Noi È™i Ei, dar Mai Mult
Noi”.
Iurie, îmbrăcat
într-un costum autentic cumpărat la reducere de la niște ciobani din Pârjolita,
a luat cuvântul:
„Dragi tovarăși È™i
colegi de grant, astăzi vorbim despre cum românii și ucrainenii sunt ca și
găluștile și mămăliga - separate, dar mai bune împreună. Mai ales când le dai
cu smântână È™i niÈ™te bani de la Uniunea Europeană”. Apoi, È™i-a deschis laptopul (un Acer din
2008 care a supraviețuit la opt proiecte europeană) și a prezentat un
PowerPoint cu 78 de slide-uri, dintre care doar primele 5 aveau legătură cu
subiectul:
Slide
1: „Bucovina – o grădină a toleranÈ›ei” (fotografie cu o pădure unde,
prin coincidență, se zărea un urs care părea să fugă de un grup de turiști).
Slide
2: „Românii È™i ucrainenii – fraÈ›i de cruce È™i de pahar” (o poză de la
un festival gastronomic, unde se vedeau doi bărbați rotofei îmbrățișați, unul cu o sticlă de
„Horincă de MaramureÈ™”, celălalt cu o „Samogon” ucraineană).
Slide
3: „Statistici ale armoniei interetnice” (un grafic făcut în Paint
care arăta că 99,9% dintre bucovineni sunt toleranți, iar 0,1% sunt
cei care încă vorbesc pe cineva de rău pe stradă).
Slide
4: „Proiecte viitoare” (o listă cu „Festivalul Zilelor
ToleranÈ›ei”, „Caravana Prieteniei Româno-Ucrainene” È™i „Gala
Premiilor pentru Cel Mai Bun Frigărui cu muÈ™tar Multicultural”).
Slide
5-78: „Poze din excursia noastră la PaÈ™cani, VinniÈ›a, Dorohoi È™i
Soroca” (unde se vedeau membrii asociaÈ›iei mâncând în diferite localuri de fast-food, bând cafele È™i cumpărând suveniruri).
După o oră de
discuÈ›ii intense despre „românismul în era digitală" È™i „cum să faci
cultură cu buget mic, dar cheltuieli mari” a venit momentul solemn al pozei de
grup.
Fotograful oficial
– acelaÈ™i de la toate evenimentele din ultimii 15 ani, un domn care È›inea
aparatul ca pe o unealtă de tâmplărie și nu se despărțea niciodată de geaca lui
roÈ™ie din fâș – a început să dea indicaÈ›ii ca la repetiÈ›ia generală a unui cor
dezorganizat:
– Mai aproape, mai
aproape! Nu vă mai lățiți!
– Doamna organizator, veniÈ›i mai în față, nu se vede broÈ™a tricoloră!
– Domnule consul, puÈ›in mai drept... È™i fără mască, că doar a trecut pandemia!
După zece minute
de rearanjări în care participanții au fost mișcați ca piesele pe tabla de șah,
s-au tras peste 100 de cadre. Toate ușor mișcate, unele complet neclare, iar în
câteva apărea în mod misterios o pisică din curtea centrului cultural, care se
așezase fix în față.
Fotograful a
promis solemn că „le face frumoase” È™i că „le urcă pe Facebook diseară”. Mai
târziu, într-un album numit „Centenarul Marii Uniri 2018” (deÈ™i era 2025), au
apărut 100 poze.
Postarea a adunat
trei aprecieri, dintre care una de la un cont cu numele „Ivan Ivanovici”.
Comentariul unic
de sub album, lăsat de o doamnă cu floare tricoloră la profil, suna așa:
„Frumos. Dar eu unde sunt?”
La care fotograful
a răspuns, senin:
„Sigur sunteÈ›i în una dintre ele. Mai măriÈ›i È™i daÈ›i cu zoom, uneori vă
reflectaÈ›i în geamul de la ușă.”
Apogeul conferinței a venit când Marcica Șarlatescu, cu solemnitatea rezervată doar marilor momente istorice, a anunțat:
– StimaÈ›i participanÈ›i, vă invităm la masă!
Brusc, sala s-a umplut. De unde au apărut toți? Nimeni nu știe exact. Cert e că în câteva secunde atmosfera academică s-a transformat în sărbătoare de cartier.
Printre comeseni se regăseau:
– pensionari cu
pungi de plastic strategic ascunse în buzunare, gata „să ducă ceva gustos È™i
pentru nepoÈ›i”;
– cadre didactice
care predau limba română cu pasiune, răbdare și speranța eternă a unei majorări
salariale;
– jurnaliÈ™ti
locali veniÈ›i să surprindă „spiritul românesc”, dar care nu refuzau niciodată o
felie de cozonac È™i un pahar „mic, doar de gust”;
– poeÈ›i prolifici,
dar complet necunoscuți, publicați exclusiv pe Facebook și în reviste pe care
tot ei le scoteau;
– È™i, desigur,
oameni de cultură în general, care nu prea știau cum a fost conferința, dar
erau foarte pasionați de coniac.
Atmosfera s-a
schimbat imediat. Limbajul s-a elevat:
– „Excelent eveniment, stimaÈ›i colegi!”, zicea un profesor, întinzând mâna
către platoul cu „buterbroade”.
– „Am simÈ›it spiritul românismului în „chilca” asta bine sărată!”, exclama o
doamnă critic literar, pescuind cu grație o felie.
– „AceÈ™ti pepeni muraÈ›i exprimă tranziÈ›ia identitară a bucovineanului din
spaÈ›iul post-imperial în orizontul european”, a spus un eseist, înainte să-È™i
umple farfuria pentru a treia oară.
Masa festivă era
încununată, desigur, de piesa de rezistență a oricărui eveniment cu „valoare
identitară”: paharele de plastic pline cu coniac românesc, „de la sponsor”, aÈ™a
cum ținuse să precizeze Marcica Șarlatescu de cel puțin trei ori.
Paharele,
transparente și ușor moi la prindere, erau decorate cu stickere tricolore
lipite strâmb, dintre care unele deja se dezlipeau, lăsând urme de adeziv pe
degete și pe fața de masă.
– E coniac
adevărat, dom’le, zicea un participant, inspirând adânc vaporii alcoolici, cu o
lacrimă patriotică în colțul ochiului.
Un altul, mai
entuziast, își turna deja al treilea pahar, exclamând:
– Pentru identitate, pentru cultură È™i pentru cine-o mai vrea, noroc!
Atmosfera devenise
brusc mai caldă, mai spirituală, și ușor mai vocală. Unii își aminteau brusc de
versuri din Coșbuc, alții de momente din armată, iar un domn a început să cânte
o doină care semăna izbitor cu un colind.
Desigur! Iată o
completare haioasă și amuzantă care se potrivește tonului snoavei și oferă un
final cu tentă satirică:
Conferința, în
ansamblul ei, a fost un real succes de atmosferă și carbohidrați. S-a vorbit
mult, s-a înțeles puțin, dar s-a simțit profund românește. Identitatea
națională n-a fost salvată complet, dar cu siguranță a fost îmbălsămată în
coniac și fotografii tremurate.
Iar la final, ca
la orice eveniment de calibru „strategic-local cu deschidere europeană”, s-au
trimis poze, foi de prezență È™i concluzii „creative” către principalul stâlp al
culturii transfrontaliere: Departamentul pentru finanțarea românilor din toate
părțile și unghiurile posibile de pe mapamond.
Cunoscut și sub
numele popular de „Ministerul Banilor cu Tricolor”, acest venerabil sponsor
continuă să sprijine proiectele care păstrează viu spiritul românesc în
diaspora și comunitățile istorice.
Un participant a
concluzionat cu gravitate, ținând un buterbrod în mână:
– Important e că
s-a făcut ceva. Nu știm exact ce, dar s-a făcut!
Și toată lumea a
aprobat, clătinând din cap, mestecând pepeni murați și sperând ca anul viitor
să fie măcar la fel de „reuÈ™it”.
Astfel de
proiecte, finanțate cu grijă, interes național și oarece punctaj în Excel, au o
adevărată industrie paralelă a culturii românești din afara granițelor. Le
recunoÈ™ti uÈ™or după titluri lungi, neapărat cu „identitate”, „valori”,
„patrimoniu” È™i „români de pretutindeni” în ele.
Așa s-au născut
simpozioane despre „portul popular ca formă de rezistență estetică în
diaspora”, ateliere despre „arta decorării ouălor în condiÈ›ii metropolitane”
sau conferinÈ›e online despre „rolul limbii române în consolidarea prieteniei
dintre popoare È™i bufetul suedez”.
Totul e cuprins
într-o formulă clară:
Se aplică pentru
finanțare la Departament.
Se primește suma.
Se organizează
ceva într-o sală.
Se scrie un raport
în care cuvintele „impact”, „identitate” È™i „emoÈ›ie autentică” apar de minimum
cinci ori fiecare.
Se atașează poze
ușor pixelate cu oameni în costume populare și PowerPoint-uri despre Eminescu,
pace și spiritualitate.
Unele proiecte
ating performanțe notabile, precum tipărirea a 500 de exemplare dintr-o broșură
despre „cămaÈ™a cu altiță în contextul geopolitic post-2025”, distribuită apoi
rudelor organizatorilor și lăsată strategic prin câteva centre culturale care
au dulapuri neîncuiate.
Altele au reușit
performanța rară de a organiza o piesă de teatru despre Ștefan cel Mare într-o
sală de sport dintr-un sat ucrainean, cu public format din trei pensionari și
cinci elevi confuzi care nu înțeleg o boabă în limba română.
Dar important nu e
cine vine, ce se spune sau dacă s-a înÈ›eles ceva. Important e că „s-a promovat
românismul” È™i că banii „au fost cheltuiÈ›i cu responsabilitate È™i emoÈ›ie
naÈ›ională”.
În fond, după cum
zicea un participant veteran al granturilor identitare, în timp ce mânca
ultimul castravete murat:
– Nu e vorba doar de bani. E vorba de spirit! De fonduri È™i spirit!
Social media