Zică
cine ce ar zice, e ştiut una şi bună: suntem şi trăim pe aceste pământuri de
milenii! Străbunicii noştri au fost - Tracii (1800-1500 î. Cr.). Pentru prima
dată oficial se pomeneşte despre ei în „Iliada” lui Homer (sec. IX-VIII î. Cr.)
Despre traci Herodot spunea că după indieni, neamul lor este cel mai mare, dar
nu-s uniţi... Prin sec. VII î. Cr. dinspre răsărit năvălesc sciţii, popor de
origine turanică, de la care tracii împrumută multe lucruri bune, mai ales,
prelucrarea pământului.
În această perioadă, de la tracii de
vest se desprind un şir întreg de neamuri, pe care grecii le numesc „geţi”, iar
mai târziu romanii îi recunosc ca daci. Herodot îi descrie ca oameni voinici,
viteji şi drepţi. Aveau părul deschis, erau îmbrăcaţi în pantaloni, cămăşi
lungi şi căciuli ţurcăneşti, în timp de iarnă purtau cojoace. Se ocupau cu agricultura şi creşterea animalelor.
O altă pomenire despre geţi (daci) o
găsim în perioada, când Alexandru cel Mare (Macedon) încearcă să cucerească
pământurile de la nordul Dunării (335 î. Cr.). Trecând Dunărea, năvălitorii au
văzut lanuri întinse cu grâu, la care băştinaşii (geţii), retrăgându-se, le
dădeau foc. Neputându-se ciocni faţă-n faţă cu băştinaşii, cuceritorii sunt
nevoiţi să se întoarcă peste Dunăre.
În 365 î. Cr., Lisimah, regele Traciei
(Bulgaria de azi), încearcă din nou să supună nordul Dunării, dar este bătut şi
prins prizonier. Şi cu toate că suntem atât de vechi pe aceste meleaguri, n-am
avut posibilitate să ne evidenţiem în civilizaţia mondială ca grecii sau
perşii. Cauzele sunt multe, dar principala constă în nenumăratele năvăliri şi
pustiirile neîncetate de pe aceste locuri:
-106-271
d. Cr. devenim supuşii imperiului Roman;
-sec. IV d. Cr. suntem vasalii goţilor;
-sec V d. Cr. suntem cotropiţi de gepizi şi avari;
-sec. VI d. Cr. cădem în supuşenia slavilor;
-sec IX-XII d. Cr. suntem stăpâniţi de cumani.
După înfrângerea ruşilor şi cumanilor la
râul Calca (a. 1223 d. Cr.), cumanii se retrag din Caracumania (Moldova) şi din
1241 şi până-n 1359 devenim tributarii hoardelor tătăreşti.
Dintre toate aceste urgii numai perioadele
romană şi cea cumană au fost mai puţin vitregi şi sângeroase pentru neamul
nostru. Astfel, sub stăpânirea romană încetează năvălirile barbarilor, apar
oraşe şi târguri noi, căi comerciale, sporeşte producţia agricolă şi cea
meşteşugărească. Alfabetul latin şi limba, care cu timpul devine română,
trecerea la creştinism, ne-au apropiat întrucâtva de Europa. Dar, cu toate
acestea, continuăm să rămânem în umbră şi nu reprezentăm nici un interes
pentru străini. Şi numai în perioada apariţiei și stabilirii statului
Moldovenesc (a.1359 d. Cr.), sporeşte interesul străinilor pentru a ne
cunoaşte Ţara.
Odată cu schimbarea capitalei Moldovei
de la Şiret la Suceava, satul nostru, Suceveni, rămâne în umbra marilor drumuri
comerciale ce vor lega diferite părţi ale ţării cu capitala. Şi totuşi, din
mulţimea de însemnări ale diferiţilor călători referitoare la ţinutul nostru,
putem face unele referiri şi la Suceveni.
1. Primul călător,
care se apropie cel mai mult de Suceveni, este polonezul Maciej Stryjkowski, care, în 1574, trece prin Codrii Cosminului,
unde mai vede „o movilă foarte mare de oase răspândite”. Se vede că şi
Suceveniul în acest timp îşi vindecă rănile acelui război din 1497 (p. 48).
2. În 1502,
doctorul Matei de Murano spune
despre noi: „o ţară roditoare şi foarte plăcută, bine aşezată şi bogată. Mult
grâu, vin şi păşune” (p.97).
3. Între anii
1527-1538, Ţara este vizitată de sașul Rucherstortter,
care nu numai descrie Moldova, dar alcătuieşte şi o hartă a ei. Sunt menţionate
oraşele principale Suceava, Şiret, Cernăuţi etc., deci, şi teritoriul nostru
(p.107). Din cele spuse despre Moldova, putem deduce că ocupaţia principală a
sucevenenilor de atunci era cultivarea grâului, creşterea boilor şi porcilor.
Păpuşoiul încă nu se cultiva (p.148).
4. După moartea
lui Ştefan cel Mare, călătorul Graziani,
după o descriere economică a Moldovei, se referă şi la viaţa familială a
moldoveanului: „căsătoriile nu aveau nici
o trăinicie, bărbaţii desfac căsătoria pentru cele mai neînsemnate cauze. Divorţul
se plătea cu 12 dinari”.
5. Sommer spune astfel: „Se înrădăcinase în Moldova acel obicei pe
care-l au şi astăzi ca lege, ca femeia dojenită sau puţin bătută să aibă voie a
trece la altă căsătorie”. în continuare Sommer se referă la ostaşi: „Sunt nişte oameni şireţi, tari, apreciaţi
în război. Au suliţe foarte lungi, scut, săbii rotunde, buzdugane, securi. Cu
atâta îndrăzneală se luptă, cu atâta dispreţ de duşman şi credinţă în ei, încât
adesea cu puţine puteri bat şi oştiri întregi...”(p.150).
6. În 1570,
ţinutul nostru este vizitat de Andrei
Taranovski. În însemnările sale spune că numai în anul 1497, în Codrii
Cosminului, într-o singură zi, au fost ucişi de către români 50 000 de ostaşi
poloni (p.154).
7. În sec.
XVII-lea suntem vizitaţi de francezul Fourgueyaux,
care spune despre oamenii noştri: „Fetele
obişnuiesc să pună cununi de flori pe cap, sunt atât de sprintene ca
dansatoarele din Spania. Sunt foarte frumoase, fără găteală...”, mai menţionează
că gospodăriile şi casele ţăranilor sunt foarte sărăcăcioase. A văzut şi ţigani
robi. Drumurile erau foarte rele (p.162).
8. Între anii
1580-1590 ne face o vizită abatele iezuit Giovanni
Batero. De la el aflăm: „Moldova este
o ţară şeasă şi roditoare, dar rău ţinută”. Ne mai spune că femeia era
liberă de muncă la câmp. Referitor la aceasta, Nicolae Iorga adaugă că
înrobirea femeii la munca câmpului de mai târziu a fost o eroare economică şi
un act de barbarie socială, deoarece toată arta noastră populară, care n-are
asemănare în lume, n-ar fi existat, dacă femeia ar fi muncit de-a valma cu
bărbatul la câmp. Îndrumat de concluzia lui Nicolae Iorga şi analizând atent
folclorul românesc, înţelegi că majoritatea cântecelor populare sunt tesute cu
inimă şi suflet femeiesc (p. 176):
...toarce,
toarce, fusule,
către
tine fetele
îşi
deschid inimile...
rochie
albă-oi îmbrăca
şi
ţi-oi rupe inima,
ţie
şi mâne-ta...
...lampa
am aprins,
poarta
ţi-am deschis,
mama s-a culcat,
eu te-am aşteptat...
...Tu
n-ai venit cu mine-n zori
Să
culegem liliacul
Cu
cinci flori...
Bădişor
din alt sat,
Subţirel
şi sprâncenat,
Să
nu crezi că te-am uitat...
...Vecină,
dragă vecină,
Ţineţi
bărbăţelul bine,
Să
nu vină seara la mine.
Vine seara pe-nserat,
Tremurând pe lângă gard...
Numai femeia poate să-şi exprime astfel
dorinţele şi speranţele sufleteşti.
9. În anul 1613 ne
vizitează germanul Ioan Wilden. Ne
vede ţara plină de nenorociri, pustiită, jefuită de cazaci şi tătari (p.200).
10. Călătorul Tommaso Alberti, negustor italian,
spunea despre femeile noastre: „Sunt
foarte gospodine, ele vorbesc liber şi prietenos cu bărbaţii. Când îi moare cuiva
soţia, soţul umblă cu capul gol, ca să se ştie că e văduv” (p.202).
11. Prin anii
1615-1616, ne vizitează călătorul Ioppecourt.
El aminteşte că porumbul la noi a fost introdus de domnitorul Şerban
Cantacuzino. Această cultură la noi primeşte denumire de „păpuşoi” de la cuvântul „păpuşă”,
în Ţara Românească - „porumb” de la
cuvântul „porumbel” şi în Ardeal - „cucuruz” de la ungurescul „cucariţa”. Până la introducerea păpuşoiului,
românii mâncau mămăligă din miei (păsat), zis şi mălai. Introducerea
păpuşoiului a făcut o întreagă revoluţie în agricultură. Ţăranii, văzând că
turcii le iau tot grâul, au început să-l înlocuiască cu păpuşoiul. Turcii
mămăligă nu mâncau, aşa că agricultorul rămânea cu păpuşoiul său. Cam aşa s-a
întâmplat cu oile şi caii, căci turcii mâncau numai carne de oaie. Din această
cauză românilor li se luau toate oile, iar caii - pentru armată. Ţăranul, ca
să scape de aceste poveri, încetul cu încetul, înlocuieşte oile cu porcii şi
caii - cu boii. în Suceveni şi astăzi se mai observă urmele ocoalelor, în care
sătenii îşi creşteau animalele.
12. Pe timpul lui
Vasile Lupu, prin locurile noastre trece Bandini.
Printre altele, el spune: „Poporul
român pare foarte ospitalier. Aceluia, care intră în casa lor, ţăranii îi
dădeau pâine, caş, ceapă, lapte, dar dacă oaspetele se poartă prost, îl iau la
bătaie. Sunt serioşi, vioi, isteţi, prădalnici, buni ostaşi, suferitori la
frig, răbdători la foame şi sete”. (p.230).
13. În 1653 pe la noi
trece Pavel de Alep, care-l
însoţeşte pe patriarhul Macarie de Antiohia. Pavel de Alep ne descrie satele,
unele obiceiuri şi, mai ales, nunta. „Mirele
merge călare, mireasa în căruţă. Multe flori, colaci, vătăjei, muzică, alai
mare”. O părere foarte bună are despre ţinuta, îmbrăcămintea şi purtarea
femeilor (p.241).
14. Călătorul
englez Forbin Janson, trecând în
1676 prin părţile noastre, mai observă că din anul 1674, în Moldova, ostaşii
din armata naţională se încălţau numai în ciubote (p.293).
15. Prin anii 1754-1830,
contele Alexandru de Hauterive,
vizitându-ne, a observat: „Aici viaţa de
familie e deosebit de curată, răzimată pe respectul dintre soţi, pe respectul
copiilor faţă de părinţi” (p.382).
16. În perioada
unei ciume cumplite (1769-1772), pe aceste locuri trece finlandezul Orraeus, care descrie grozăviile văzute,
cauzate de această boală, dar şi de ocupaţia rusă din acea perioadă: „Oraşe pustii, sate arse, peste tot morţi.
Oamenii săraci îşi duceau rudele bolnave în pădure să moară”. (p.403).
17. Prin anii
1775-1780, o comisie împărătească face cunoştinţă cu starea socială şi
culturală a ţinutului nostru. Din raportul către împărat aflam:
A) sate puţine, case mici, cu o singură
cameră. Geamuri întunecoase. Drumuri rele. Căruţe neşinuite, trase de boi. Plug
cu brăzdar de fier. Morţii sunt duşi la cimitir pe sănii, trase de boi (chiar
şi vara);
B) pomete puţine. Stodoli - nicăieri.
Garduri de rozlogi. Oamenii sunt destui de harnici, organizaţi şi disciplinaţi,
ascultători şi răbdători;
C) partea a doua, negativă: sunt multe
cârciumi. Localnicii nu-şi stimează conducătorii băştinaşi. Le place să fure
animale unul de la altul.
18. În 1783,
vizitatorul german Johann Lehmann
descrie poporul nostru: „Oamenii sunt
gata să vie în ajutor şi fără plată”. Toată consideraţia o are pentru
femeie: „roabă a bărbatului, roabă a
băieţilor. Pe cât bărbaţii români pierd în comparaţie cu alţii, pe atâta
câştigă femeile alături cu cele din alte părţi” (p.426).
19. Geologul
austriac Hacguet vine prin părţile
noastre în anul 1789. El spune despre noi: „Românul
e în toate privinţele om, aceasta am încercat-o când locuiam între ei... Am
văzut la mulţi dintre ei trăsături care ar fi strălucit şi la cel mai civilizat
om...” (p.429).
20. În anul 1830,
dr. I. H. Zucker, făcând o vizită în
Bucovina, ne caracterizează: „Ţăranul e
lipsit complet de învăţătură, dar nu e prost. Femeia e mai harnică decât
bărbatul. Femeia munceşte mult la furcă, ţine căsuţa curată. În privinţa
aceasta ar putea s-o invidieze chiar nemţoaicele. Se practică furatul fetelor.
Ţăranii au multe vite. Cultivă grâu şi păpuşoi. Pomete puţine” (p.508).
21. Felioc Colson în una din lucrările sale
scrie că „în anul 1830 etnia majoritară
în Bucovina o alcătuiau românii” (p.544).
Despre mulţimea şi dauna cârciumilor
vreau să adaug că, în consecinţa reformei agrare din 1919-1922, cea mai săracă
familie din Suceveni dispunea de cel puţin 2,5 ha de pământ. Cu atât pământ o
familie putea să se hrănească, să ţină o vacă şi un cal. Până la reforma
agrară, în sat erau următoarele pături sociale:
1. Economi
- în asemenea gospodării se folosea pe larg munca pălmaşilor (zilierilor).
2. Agricultori
- munca pălmaşilor se folosea numai în perioada recoltărilor.
3. Pălmaşi
- oameni fără (sau cu foarte puţin) pământ. Se hrăneau muncind pe la alţii.
4. Meseriaşi
(fierari, cizmari, cojocari, lingurari) - această pătură era puţin numeroasă.
După reformă în sat dispare pătura socială a pălmaşilor. Dar statistica din
acele timpuri ne demonstrează că, între anii 1935-1940, în Suceveni 75 de
familii nu aveau pământ sau aveau foarte puţin din cauza numărului mare de
cârciumi.
Todor
Nicolaevici
Suceveni, raionul Hliboca
0 Comentarii