Țăranul
român și legătura sa cu cerul și cu pământul.
Despre frumusețea sufletului țărănesc
Un cunoscut conservator scria mai
demult, într-o discuție în mediul online, că „de la țăran, paganus, vine denumirea de păgân”. Este o constatare valabilă doar în cazul limbilor anglo-saxone sau al altor limbi romanice, întrucât în limba română etimologia
cuvântului „țăran” este diferită. Ca și „țară”, termenul derivă din latinescul
„terra” (pământ): „terra – ţară – țeran”. Țăranul este „omul pământului”, iar
„ţăran fără pământ e un nonsens” (spunea filologul George Pruteanu). Termenul
sugerează ideea că țăranul este omul cel mai atașat de țară, cel mai devotat
acesteia. Mai mult, cuvântul „ţară” are şi înţelesul vechi de „ţărănime”: „la
ţară” însemna „la sat”. Prin urmare, chiar limba română dă mărturie despre
legătura intimă, organică dintre ţăran, pământ şi ţară.
Însă, aşa cum comunismul a fost un
sistem utopic îndreptat cu înverșunare împotriva oamenilor pământului (prin
deposedarea ţăranilor de pământ şi prin strămutarea lor forţată la oraş pentru
a fi transformaţi în „unităţi de producţie”, adică în ceva cu totul străin
firii lor – iar cei care s-au împotrivit au fost aruncaţi în puşcării sau
decimați), capitalismul (neoliberal/corporatist) face, în esenţă, exact acelaşi
lucru, doar că totul e ambalat în iluzia libertăţii.
În loc să i se creeze condițiile pentru a
rămâne la vatra strămoșească şi a trăi cinstit din munca pământului (de care
este organic legat), ţăranului i s-a oferit, în schimb, „darul libertăţii”:
depopularea satelor, emigrarea în masă a ţăranilor, sclavagizarea lor pe
plantaţiile străine. Oare spre o astfel de „şansă” aspira ţăranul român? Dintre
cei care au rămas, sunt țărani care nu au mai avut șansa de a se întoarce la
rădăcini și de a reface legăturile de comuniune distruse, așa că „se adaptează”
după cum cer „regulile” noului sistem. Şi tocmai aceste reguli – care se
contrapun cu totul rânduielii, materiale şi spirituale, după care funcţiona
lumea satului (iar pentru ţăranul român, „rânduiala lumii izvorăşte din
înţelepciunea lui Dumnezeu”; a se vedea capitolul despre rânduială din Ovidiu
Papadima, O viziune românească a lumii) – grăbesc distrugerea, nu numai
fizică, dar şi morală, a ţăranului. După căderea comunismului, ţăranilor li s-a
restituit pământul, dar nu li s-au asigurat mijloacele şi condiţiile pentru a-l
putea lucra, fiind, în fond, deposedaţi a două oară, dar în mod mult mai perfid
decât au făcut-o comuniştii.
Ţăranul nu a mai fost lăsat să trăiască
potrivit firii sale – ca om al pământului, integrat în rosturile strămoşeşti,
care-l ţin alipit trup şi suflet de pământ şi de ţară. Însă nu trebuie trecut
cu vederea că trăinicia acestei legături era dată mai ales de întemeierea în
spiritual. Înțelegerea pe care o avea țăranul asupra lumii şi a pământului era înrâurită hotărâtor de raportarea sa la lumea spirituală, dat fiind că între cele
două lumi nu există o ruptură (cum spunea Părintele Dumitru Stăniloae, un
profund cunoscător al sufletului românesc, „cele două mari pasiuni ale
romanului sunt pământul şi credinţa (cerul)”) – între ele nu există separaţie,
romanul viețuia între aceste două coordonate, de aici vine şi echilibrul său,
aşezarea sufletească, dimensiunea firescului în care trăia ţăranul român; aşa
cum se întâmplă cu un copac tăiat pentru a-i fi utilizat lemnul – mai întâi îi
sunt înlăturate rădăcinile şi ramurile –, la fel se petrece cu o realitate
supusă remodelării ideologice: odată ce i-au fost suprimate rădăcinile şi a
fost anulată legătura cu pământul şi cu cerul, ea poate fi redimensionată
ideologic fără a mai ţine seama de limitele firescului între care aceasta se încadra
înainte; ţăranul îşi ducea existenţa între aceste cadre, astfel, îşi rostuia cu
chibzuinţă viaţa, iar traiul său curgea firesc, armonios, fără excesele,
rupturile, neliniştile şi problemele existenţiale care îl frământă pe omul
modern; acest echilibru provenind din legătura armonioasă care exista (pentru
ţăranul român) între lumea materială şi cea spirituală (între pământ şi cer),
este simbolizat de cumpăna fântânii, întâlnită atât de des în vechea lume a
satului (a se vedea remarcabilul eseu al lui Mihai Cimpoi, Cumpăna, simbol
al centrării. Carte despre fiinţa românească); este acea „dulce continuitate
între spirit şi fire” despre care vorbea Constantin Noica în Pagini despre
sufletul românesc.
Ovidiu Papadima subliniază că ţăranul
„consideră deopotrivă drept al lui Dumnezeu şi lumea pământului, ca şi cea
cerească. De aceea, nu le va vedea luptându-se, ci armonizandu-se într-o adâncă
întrepătrundere”. Sau, după spusa unui ţăran citat în minunata colecţie de
ziceri culese de Ernest Bernea, „Lumea e aşa cum a lăsat-o Dumnezeu; aşa cum e,
ea se țâne, are o rânduială, nu vezi?”. Deducem de aici că rânduiala
aceasta nu e o creaţie a omului, care să poată fi modificată după bunul său
plac, ci provine din rosturile bune pe care Dumnezeu le-a pus ca temei al lumii
atunci când a creat-o. Acest temei se surpă doar sub acţiunea corozivă a
păcatului în care stăruie, orb, omul rupt de Dumnezeu.
Lumea şi pământul ca dar. Omul care
mulţumeşte
Nerespectarea şi stricarea acestei
rânduieli atrage după sine nenorociri – nu numai distrugerea firii şi a lumii,
a mediului natural, a hranei, ci şi decăderea omului din demnitatea sa de
chivernisitor, de iconom al creaţiei. Atunci omul nu mai înţelege lumea ca dar
– darul implicând nu numai concepţia că izvorul a toate bunătăţile este
Dumnezeu, dar şi ideea de comuniune şi de jertfă („Când fac un dar, mă
dăruiesc, iar când primesc un dar, mă împlinesc” nota, într-o meditaţie, Ernest
Bernea, referindu-se la dimensiunea spirituală a actului dăruirii ca act de
jerftă – „a jertfi înseamnă a rupe ceva din sufletul tău, din fiinţa ta” –,
care, în acelaşi timp, coagulează şi întăreşte comuniunea dintre oameni –
„darul este şi un legământ, o prezenţă activă între tine şi celălalt, o cale şi
un semn de unificare a două fiinţe”, scrie Ernest Bernea).
Lumea şi pământul ca dar, aşa cum le
înţelegea ţăranul român, presupune a le folosi cu recunoştinţă, nu numai ca
„homo sapiens” sau ca „homo faber”, ci – cum remarcă Păr. Alexander Schmemann
într-o cuvântare – în primul rând ca „homo adoratus”, expresie însemnând
„omul care mulţumeşte”. Această calitate (ţinând de chipul divin din noi) ne
scoate de sub imperiul egoismului şi al patimilor care ne înstrăinează unii de
alţii şi de Dumnezeu, care ne rup de strămoşi şi de generaţiile viitoare, care
ne pun în război unii cu ceilalţi, cu Dumnezeu şi cu natura. Ea ne înalță
într-un registru al nobleţii sufleteşti.
Această viziune era, aşa cum au remarcat
cercetători ai lumii ţărăneşti, proprie ţăranului român. El nu se raporta la
pământ ca la o proprietate asupra căreia pretindea drepturi absolute, ci ca la
un bun dăruit de Dumnezeu spre menţinerea traiului şi a bunelor rânduieli, spre
folosul său şi al comunităţii (fiind călăuzit de conştiinţa că proprietarul
absolut a toate bunurile nu este el, ci Bunul Dumnezeu). Pentru a chivernisi
acest bun, ţăranul ţinea seama în mod firesc de anumite rânduieli şi limite. O
mare însuşire a ţăranului este că avea conştiinţa limitelor şi manifesta o
smerenie în modul cum se slujea de tot ce îi oferea natura (a se vedea cartea
lui Ovidiu Papadima, în special exemplele care evocă aceste însuşiri).
Totodată, el era păstrătorul valorilor (materiale şi spirituale) moştenite, o
altă trăsătură definitorie a sa. Acesta este modelul adevăratului gospodar. Fără
aceste însuşiri, omul devine mândru, lipsit de recunoştinţă şi, în consecinţă,
un risipitor, un om lipsit de chibzuinţă, de simţul măsurii şi al firescului.
Dacă luăm în considerare zicerile adunate de Ernest Bernea de la ţărani, putem
spune că acest cuvânt înţelept aparţinând Părintelui Sofronie Saharov reflectă
în mod desăvârşit şi înţelepciunea ţăranului român: „Mândria încearcă să-şi
închipuie o lume şi să trăiască în ea. Smerenia primeşte lumea aşa cum a
zidit-o Dumnezeu.”
În acest mod, ţăranul nu numai că îşi
dovedea calitatea de om vrednic în faţa comunităţii (de bun chivernisitor), dar
asigura dăinuirea acesteia, cu toate rosturile ei, spirituale şi materiale,
întrebuințând cu recunoştinţă moşia sa şi bunurile moştenite şi perpetuând
viaţa (dar, trebuie accentuat, nu pentru a o lipi de această lume, ci punând-o
în slujba lui Dumnezeu şi a semenilor – fiindcă, din cele dăruite de Dumnezeu,
suntem chemaţi să dăruim şi noi, la rândul nostru – şi pentru a o orienta, prin
dăruire, jertfă şi slujire, spre un țel mult mai înalt: rostul mântuitor pe
care Dumnezeu l-a sădit în miezul lumii prin Întruparea Fiului Lui). Doar în
acest mod omul este cel care, după o cunoscută vorbă din popor, „sfinţeşte
locul”.
Când lumea şi viaţa nu au mai fost
înţelese ca dar
Duşmanii ţăranului şi ai rânduielilor
înţelepte după care funcţiona lumea sa au fost cei care nu au mai înţeles lumea
şi viaţa ca dar. Cei care au transformat lumea într-un locaş al ispitelor, în
care patimilor li s-a dat libertatea de a se înstăpâni şi de a desfiinţa
rânduiala veche, proces care a avut mai multe etape şi al cărui apogeu se pare
că îl trăim astăzi.
Patimile sunt cele care învăluie într-o
pâclă groasă ochii noştri sufleteşti pentru a nu mai putem vedea lumea prin
raportare la Creatorul ei; atunci ea nu mai poate fi folosită ca dar; patimile
înrobesc, iar efectele lor sunt opuse celor ale actului dăruirii: în locul
capacităţii de jertfă, trezesc şi cultivă în noi egoismul şi lăcomia, în locul
spiritului de comuniune, încurajează dezbinarea, distrugerea legăturilor
organice, alienarea, masificarea; toate acestea răstoarnă rânduiala firească a
întregii lumi.
Universului ţărănesc – un spaţiu al
comuniunii şi al rânduielii –, i-a luat locul o lume care a devenit un câmp de
luptă – loc al războaielor, al bătăliilor pentru putere şi acaparare
colonialistă, al subjugării şi anihilării celor mai slabi, al exploatării până
la epuizare a resurselor, în care unităţile organice reprezentate de Biserică,
familie, comunităţile locale, statul naţional, mica proprietate şi micile
gospodării ţărăneşti – cu alte cuvinte, unităţile întemeiate pe omul concret –
nu mai încap fiindcă sunt neintegrabile utopiei. De aceea, se impune ca o
necesitate pulverizarea acestora, înghiţirea lor într-o imensă societate de masă,
în haosul globalist, unde „ordinea” trebuie menţinută prin structuri
suprastatale impersonale, artificiale.
Pierderea legăturii cu cerul şi cu
pământul
Fiindcă legătura lui cu pământul era
organică, nu de tip exploatator, ţăranul de altă dată se dovedeşte mai ancorat
în lumea sa reală decât omul urban care se consideră îndreptăţit să acapareze
noi teritorii şi să distrugă societăţile ţărăneşti „anacronice” în râvna lui de
a le „moderniza”. Omul dezrădăcinat, în marşul lui neobosit pe calea
„progresului”, pierde legătura cu pământul şi, ca o consecinţă, comuniunea cu
natura şi acel mod de înţelegere care îl situează pe ţăran, pe omul cu credinţă
în Dumnezeu, în armonie cu firea (datorită credinţei în Dumnezeu, lucrurile şi
lumea capătă un sens şi o coerență care dau omului aşezare şi echilibru
sufletesc şi care poate fi tradusă prin termenul „rânduială” – definitoriu
pentru universul ţăranului –, dat fiind că e vorba de o ordine care „izvorăşte
din înţelepciunea lui Dumnezeu”). Urmarea acestei dezrădăcinări reprezentate de
pierderea legăturii cu pământul a omului înstrăinat de Dumnezeu este dispariţia
respectului față de fire, cu toate consecinţele ce decurg de aici şi care au
schimbat într-o asemenea măsură chipul lumii încât viaţa omului trăitor în ea a
ajuns abstractă, neancorată, artificială, ghidată după interese egoiste, care
îl întorc pe om împotriva firii, a aproapelui său şi a lui Dumnezeu. Iată cum a
ajuns omul modern un adversar înverşunat nu numai al rânduielii, dar şi al
propriei lui identităţi (această situaţie se agravează pe măsură ce lumea
virtuală, mediul prielnic pentru propagarea fantasmelor utopiei globaliste,
pare a lua tot mai mult locul lumii reale).
Pe lângă dezechilibrul sufletesc şi
alienarea pe care această dezrădăcinare le sădeşte în sufletul omului (pe
deplin necunoscute ţăranului „integrat în armonia firii”, cum spunea O.
Papadima), efectele evidente de ordin material sunt eroziunea solului,
eliminarea diversităţii agricole, utilizarea biotehnologiilor nocive, epuizarea
resurselor, ruinarea micilor producători locali şi izgonirea lor de pe
propriile pământuri etc. Dacă strămoşii noştri se simţeau ataşaţi de pământ
prin rădăcini adânci, nu acelaşi lucru se poate spune despre acest tip de om
urban (în mod analog, corporaţiile, fie ele agricole sau de altă natură, nu
sunt legate de un loc şi, în definitiv, nu se deosebesc cu nimic de năvălitorii
păgâni nestatornici din vechime; acestea sunt „hoardele păgâne” de astăzi,
care, prin colonizare economică şi culturală, cotropesc şi supun alte
teritorii; ceea ce spunea Liviu Rebreanu, în „Laudă ţăranului român”,
despre barbarii de odinioară, şi anume că erau „neamuri războinice, pornite pe
cuceriri şi deci spre traiul din munca altora” şi că „dispreţuiau legătura cu
pământul” – ele neavând ţărani, fiindcă ţăranul se defineşte prin legătura sa
profundă şi stabilă cu pământul – se poate spune despre corporaţiile şi
puterile neocolonialiste de astăzi, capabile nu numai să distrugă moştenirea
noastră culturală şi naturală, dar şi să declanşeze un şir neîntrerupt de
războaie; spre deosebire de aceşti cotropitori, noi am fost „un neam paşnic de
ţărani” – „În trecutul nostru n-avem niciun războiu de cucerire, ci numai de
apărare” –, care nu au căutat decât să-şi „păstreze fiinţa şi pământul”, acest
pământ pe care „se face agricultură din vremuri imemoriale”).
Acesta este omul „autonom”, incapabil să
mai întrebuinţeze pământul şi bunurile lumii cu recunoştinţă şi grijă, ci în
mod abuziv, violent, exploatator. Patimile care îl stăpânesc pe acesta şi care
deformează nu numai chipul omului, dar şi pe cel al lumii, sunt mândria,
lăcomia, egoismul, hedonismul, risipa. Atunci când „homo adoratus” va dispărea
definitiv, va triumfa conceptul de „homo homini lupus”, care va transforma
lumea într-un adevărat infern.
Ţăranul, om al rădăcinilor
Grigore Leşe spunea foarte sugestiv
într-un interviu că „spre obârşii [sau spre rădăcini, n.n.] urci, nu cobori” şi
că „trebuie să ne înălţăm spiritual spre a ne atinge rădăcinile”. Ţăranul, ca
om al rădăcinilor, nu este doar „păstrătorul teritoriului naţional” (Liviu
Rebreanu) – asigurând continuitatea materială a acestuia (şi sănătatea unui
întreg popor, hrana sănătoasă produsă de ţăranul autentic fiind rodul muncii
sale binecuvântate de Dumnezeu) –, el este şi păstrătorul sufletului românesc
(fiind „purtătorul crucii”, cum îl numea Horia Bernea; crucea pe care şi-a
dus-o demn, de-a lungul istoriei, este ferm împlantată în pământul strămoşesc,
pământ creştin apărat cu preţul vieţii de strămoşi – în mare măsură de ţărani,
care, cum sublinia Nicolae Iorga, alcătuiau în trecut „aproape întregul element
militar al ţării”).
Prin urmare, legătura sa indestructibilă
cu cerul l-a făcut pe ţăran şi un dârz apărător al pământului nostru şi,
implicit, al datinilor acestui pământ, al individualităţii şi unicităţii
noastre etnice care – arată Părintele Stăniloae – se dizolvă numai atunci când
elementul unificator şi întemeietor, şi anume credinţa, slăbeşte. Credinţa l-a
ţinut în comuniune cu strămoşii, cu pământul şi cu fraţii lui, expresia acestei
comuniuni profunde – pe care secole întregi de restrişte (până la instaurarea
comunismului) nu au putut să o zdruncine, chiar dacă în plan istoric au avut
loc despărţiri şi rupturi dureroase, lupte şi jertfe – fiind dorul, care „stă
în legătură cu personalismul comunitar al poporului nostru” (Păr. Dumitru
Stăniloae) (a se vedea Dumitru Stăniloae, cap. „Înrădăcinarea în spaţiul
propriu”, în Reflecţii despre spiritualitatea poporului român ).
Astfel se explică şi de ce ţăranul era
în bună lucrare cu firea – tocmai datorită comuniunii sale cu Dumnezeu, care îl
făcea să trăiască în rânduială, să cunoască şi să respecte buna întocmire a
firii, având în vedere că, în viziunea ţărănească, alcătuirea ei nu este o
întâmplare (caz în care omul s-ar simţi tentat să o schimbe după capriciile
sale), ci se supune şi ea unei ordini morale, orientate spre transcendent. Ceea
ce nu înţeleg ecologiştii anticreştini este că tocmai înstrăinarea omului de
Dumnezeu are drept urmare violenţa asupra naturii, care astăzi a atins
proporţii fără precedent şi care distruge echilibrul ei şi ordinea firească în
care a fost zidită. Este sugestiv modul cum descrie Sf. Nicolae Velimirovici
acest război dus împotriva naturii: „Natura este prieten, şi nu duşman. Ea a
fost zidită pentru a fi tovarăşul şi ajutorul omului, iar nu un rob răzbunător.
Oamenii care înrobesc natura o fac vrăjmaşă şi răzbunătoare. La noi, în
Balcani, se mai păstrează încă ceva din respectul de odinioară şi mila faţă de
natură. Mai dăinuieşte încă obiceiul – până nu demult obştesc în Balcani – ca
ţăranul, când vrea să taie un copac, să cosească iarba sau să înjunghie un
dobitoc, să-şi facă cruce zicând: «Doamne, iartă!» Popoarele care au declarat
război pe viaţă şi pe moarte naturii, care au născocit şi pus în practică în
chip nemilos vorbele aspre «exploatarea naturii» au atras şi atrag asupra lor
nenumărate rele – întrucât cel ce rupe legăturile sale prieteneşti cu natura,
în acelaşi timp rupe şi legăturile cu Dumnezeu.”
În lumina celor afirmate până aici,
înţelegem că ţăranul român este un om al pământului, însă nu într-un sens păgân
(şi poate că nu este întâmplător că, în limba română, etimologia cuvântului
„ţăran” nu trimite la un substrat păgân), care este reflectat astăzi în
manifestările new-age-iste şi ecologiste anticreştine de idolatrizare a „mamei
pământ” (pierzând legătura cu cerul, omul fie utilizează în mod abuziv pământul
– lipsit de respectul şi recunoştinţa care iradiază din lucrarea omului-iconom,
care înţelege pământul ca dar –, văzând în el doar o formă de exploatare şi
sursă de îmbogăţire cu orice preţ, viziunea predominantă fiind cea
antropocentristă, fie cade în cealaltă extremă, acordând o întâietate
nefirească naturii, mergând până la sacralizarea ei; această din urmă
perspectiva este geocentristă, implicând plasarea pe un plan secund a omului ca
fiinţă creată de Dumnezeu – şi purtând chipul Său – şi nesocotirea moralei
creştine, de vreme ce întreaga rânduială a firii nu mai este înţeleasă ca
supunându-se unei ordini transcendente şi ființând sub pronia lui Dumnezeu, cum
o înţelegea ţăranul). Ţăranul este om al pământului în sensul că este om al
rădăcinilor, al rânduielii, al comuniunii cu înaintaşii, sortit să păstreze şi
să transmită mai departe tradiţia, adică înţelepciunea strămoşească: valorile
şi adevărurile vii care au trecut testul timpului, fiind trăite, mărturisite şi
aparate de strămoşi în acest spaţiu de-a lungul veacurilor. Cu alte cuvinte, e
opusul „omului de nicăieri” cu privire la care atrăgea atenţia Nicolae Iorga,
prevestind parcă, prin avertismentul său, naşterea omului abstract de astăzi.
Aşa se face că, odată cu pământul,
ţăranul apăra „legea strămoşească”, sau ceea ce Păr. Dumitru Stăniloae spunea
că „a reprezentat pentru poporul român fundamentul tuturor legilor sale de
viaţă”, aceasta fiind Ortodoxia, ca mod de vieţuire şi dăinuire a neamului
nostru. Fiindcă, deşi istoria i-a fost potrivnică, deşi s-a aflat în calea
atâtor năvălitori şi la confluenţa intereselor unor mari imperii şi puteri,
poporul român a avut modul lui de a se „ţine locului”, adică de a rezista
istoriei şi timpului şi de a răspunde problemei răului care îi ameninţa
existenţa. Iar aceasta a fost mult timp legea nescrisă după care s-a condus
lumea românească – formată, secole întregi, în măsură covârşitoare, din ţărani.
Nu este acea ordine artificială, impusă, care în Occidentul individualist a
căpătat forma relaţiilor contractualiste între indivizi. E rânduiala „lumii aşa
cum a lăsat-o Dumnezeu”, e dreapta credinţă, „legea românească”, un set de
adevăruri, rosturi şi norme care, deşi nescrise, îşi aveau izvorul în credinţa
şi înţelepciunea strămoşească şi au fost temei al comuniunii, unităţii şi
existenţei lumii româneşti. Cum spunea ÎPS Ioan, Mitropolitul Banatului, într-o
frumoasă pastorală de Crăciun, „Buna rânduiala a vieţii întru ascultare zace.
Ascultarea şi împlinirea Cuvântului Evangheliei ne aduc pace şi multă mângâiere
în sufletele noastre şi în neamul nostru românesc” (acest cuvânt înţelept
ne trimite cu gândul la un alt adevăr rostit de distinsul pedagog interbelic
Simion Mehedinţi: „Un neam valorează atât cât şi-a însuşit din Evanghelie”).
Acest tip de ascultare îi era caracteristic ţăranului român.
Când a fost adus în situaţia de a nu mai
asculta de Dumnezeu, omul şi-a pierdut busola, neamul a fost scos din rostul
său, s-a instalat neorânduiala, lipsa de sens, de criterii şi de repere,
angoasa. A-l scoate pe om de sub ascultarea de Dumnezeu a fost marea aspiraţie
a comunismului; de îndeplinirea acestei condiţii depindea transpunerea în viaţă
a utopiei totalitare pe altarul căreia trebuia jertfit fără milă omul-chip al
lui Dumnezeu. Altfel planul privind modificarea din temelii a vechii ordini, cu
rânduielile şi ierarhiile ei, cu reperele după care se călăuzea aceasta, nu ar
fi avut sorţi de izbândă („A studia ceea ce Dumnezeu a creat este o rugăciune.
A căuta să modifici sau să distrugi ceea ce El a creat este cel mai mare păcat,
avându-şi originea în neascultare”, avertiza George Manu, marele fizician român
ucis de comunişti); pentru a-l materializa, se impunea zdrobirea ţăranului şi a
elitei reprezentative ca păstrătoare a legii româneşti, elită care înţelegea că
„statul n-are sens decât în slujba valorilor neamului care-l susţine” (Mircea
Vulcănescu).
Prin urmare, atunci când omul urban a
pierdut legătura cu cerul, s-a dezrădăcinat şi nu a mai putut rămâne racordat
la real, la un mod de viaţă cumpătat şi firesc. A ajuns un zămislitor de utopii
şi un visător obsedat de plăsmuirea unor paradisuri terestre. Spre deosebire de
lumea unui astfel de om, marcată de ambiţii şi lăcomie, conflicte, nelinişti,
frică, robie şi teroare, civilizaţia ţărănească „nu cunoaşte lupta pentru
autodepăşire. Este o calmă şi bună exprimare a bucuriei de a exista” (Horia
Bernea).
Situaţia actuală a ţăranului.
Necesitatea refacerii legăturii dintre sat şi oraş
În ce situaţie a fost adus ţăranul român
de făuritorii de utopii mai vechi şi mai noi (comunistă, ieri,
neoliberală/globalistă – azi)? Proletarul de ieri, înstrăinat de propriul
pământ, strămutat, în mod silnic, la oraş pentru a deveni o unitate de
producţie în marea industrie, un om masificat, este „căpşunarul” de azi, smuls
din comunităţile organice – familia, satul, ţara – pentru a se bucura de „darul
libertăţii”. Sau este ţăranul devenit un „capitalist” abil, care se descurcă
cum poate, se „adaptează”, „ţăranul” înstrăinat nu numai de propriile rădăcini,
dar şi de modul tradiţional de a trăi şi de a produce – oglinda tristă a stării
în care a fost adus astăzi satul. Un principiu care stă la baza sistemului
corporatist este râvna de a produce în primul rând pentru profit, nu pentru om
(într-o lume în care pieţei i se acordă supremaţie, în detrimentul menţinerii
sănătăţii şi a vieţii). Or, în acest mod, are loc inevitabil o degradare a
relaţiilor dintre oameni. A produce mâncare nesănătoasă pentru profit conduce
la alterarea conştiinţei şi a caracterului celui care o produce, la
înstrăinarea acestuia de semenul sau, care nu mai este aproapele, ci doar un
consumator. Tirania pieţei se reflectă prin răsturnarea valorilor, generată de
idolatrizarea banului, devenit singurul „liant” social al noii societăţi
globalizate. Aşa se explică de ce am dat întâietate pieţei în detrimentul
omului, profitului în dauna sănătăţii, acumulării canceroase şi consumului
nesăbuit în defavoarea cumpătării, sistemului financiar speculativ în paguba
economiei reale. Sub paravanul mult aclamatei „pieţe libere” se desăvârșește
astăzi procesul de dezrădăcinare a noastră iniţiat în mod brutal în comunism.
Eliminarea ţăranilor şi a micilor
proprietari (producători) prin comasarea agriculturii, prin vinderea
pământurilor, prin lipsirea ţăranilor de mijloacele necesare pentru a-şi munci
pământul, părăsirea vetrelor, uitarea rădăcinilor şi a propriei credinţe,
destrămarea familiilor şi a comuniunii cu cei de acelaşi neam, cu strămoşii, cu
ţara, prin încurajarea emigrării, toate acestea în favoarea unor profitori
străini şi a marilor corporaţii, sunt cele mai clare semne ale acestei
dezrădăcinări şi ale înrobirii în care am fost aduşi. Marele economist din
perioada interbelică Virgil Madgearu argumenta în lucrările sale că protejarea
şi răspândirea micii gospodării ţărăneşti (prin organizarea unui sistem
cooperatist) „va întreţine o populaţie densă, va intensifica producţia agricolă
şi va alcătui pentru producţia industrială a ţării o piaţă internă, capabilă să
consume stocuri mari de mărfuri” şi că „regimul de proprietate şi de muncă
ţărănească poate deveni punctul de plecare al dezvoltării unei industrii
naţionale. …Cu cât va fi mai răspândită gospodăria ţărănească mică, cu atât va
dispărea mai repede şi mai complet cauza emigrării”. Acest program
economic care avea ca punct de pornire cunoaşterea realităţilor româneşti şi a
necesităţilor reale ale unei ţări preponderent agrare precum a noastră (al
cărei atu era şi încă este tocmai calitatea superioară a pământului ei) a fost
întrerupt brutal prin instalarea comunismului, iar consecinţele distrugerii
micii gospodării ţărăneşti le suportăm astăzi din plin, lucrurile evoluând
într-o direcţie contrară celei pe care o avea în vedere Virgil Madgearu:
scăderea populaţiei într-un ritm fără precedent, exodul ţăranilor, abandonarea
satelor, proletarizarea ţăranilor, aduşi în condiţia umilitoare de forţă de
muncă ieftină, condamnată să „argăţească” pe plantaţiile deţinute de
corporaţii, distrugerea agriculturii, importul a 80 % din alimente, industria
naţională făcută praf, înrobire şi exploatare în favoarea cămătarilor şi a unei
oligarhii financiare.
Colectivizarea a avut efecte dezastruase
nu atât prin faptul că ţăranilor li s-au confiscat pământurile (de care
existenţa ţăranului este organic legată), cât prin erodarea spiritului de
comuniune (care se hrănește din credinţă) care domnea în satul românesc şi
care forma altă dată şi baza unui regim cooperatist trainic. Aşa s-a produs
degradarea satului, păstrătorul prin excelenţă al fiinţei româneşti, loc
binecuvântat al solidarităţii organice şi al omeniei, iar decăderea morală care
ia o amploare fără precedent în oraşe, lipsa solidarităţii şi a unităţii dintre
români, uniformizarea şi atomizarea societăţii, sunt tocmai urmările degradării
satului; totodată, acestea sunt consecinţele creării intenţionate a unui
antagonism între sat şi oraş – în cadrul căruia satul este considerat un loc al
„înapoiaţilor”, „arhaicilor” (mai nou, al ţăranilor „beţivi şi leneşi”), iar
oraşul, o întruchipare a „progresului”, a omului nou „luminat” şi emancipat, în
fond, un om înstrăinat de Dumnezeu şi de semeni, mutilat sufleteşte, lipsit de
busolă şi înrobit cu totul patimilor. Însă acest război al oraşului împotriva
satului a fost mereu dus cu perseverenţă de regimurile totalitare. În acest mod
au triumfat individualismul, dezbinarea, masificarea, creându-se condiţiile
prielnice pentru înrobirea şi spolierea noastră.
Până când nu vom reface legătura dintre sat
şi oraş, redând ţăranilor demnitatea de a trăi potrivit firii şi rostului lor (nu
ca sclavi agricoli şi căpşunari, izgoniţi de pe propriile pământuri), populaţia
din oraşe va rămâne o masă atomizată, pradă unor forţe străine destructurante, care
ne vor acapara nu numai pământurile, dar şi sufletele. Până când nu vom înţelege
că trebuie să ne păstrăm ţăranii la vetre, ataşaţi de pământul şi credinţa strămoşească
– ai căror păstrători dârzi trebuie să fie –, să-i ridicăm din condiţia mizeră,
redeşteptând în ei virtuţile creatoare şi dându-le posibilitatea să le cultive,
pentru a deveni adevăraţi gospodari, nu vom putea ieşi din condiţia de sclavie.
Le vom putea trezi virtuţile creatoare ajutându-i să reintre în legătură cu rădăcinile
lor şi cu pământul. Încurajând micile gospodării ţărăneşti, modelele asociative
şi cooperatiste, conlucrarea, cooperarea între sat şi oraş (din care oraşul ar
avea însutit de câştigat), agricultura ecologică sprijinită de comunitate,
producţia locală, microcreditarea etc. Astfel, din munca cinstită a ţăranului,
care va restaura şi va menţine rânduiala, din hărnicia şi dăruirea sa, vor
izvorî roade curate şi binecuvântate, care ne vor hrăni trupeşte şi sufleteşte.
Îndemnul pe care îl adresa românilor
Liviu Rebreanu la finalul discursului de recepţie la Academia Română este la
fel de valabil şi astăzi: „Oraşul însă trebuie să fie pătruns şi el de duhul
pământului şi al sufletului românesc. Glasul pământului trebuie să fie auzit şi
înţeles şi de orăşeni pentru a deveni marea lege a neamului pe care nimeni să
n-o mai înfrângă şi nici să n-o nesocotească. Între sat şi oraş trebuie să se
creeze simbioza care să potenţeze toate puterile creatoare. Numai simbioza
aceasta va naşte marea cultură românească de care în sfârşit va beneficia şi
ţăranul român, conservatorul trecutului şi tinereţii noastre. De aceea azi şi
încă multă vreme, spre ţăranul român trebuie să ne întoarcem necontenit”.
Articol relatat de portalul Ortodoxia Tinerilor.
0 Comentarii