Cât mai suntem, cât mai sunt,
mângâiați părinții
(Sf. Scriptură despre cei care nu
își respectă părinții)
Dacă ne aplecăm cu luare aminte asupra
poruncii a 5-a, observăm că Dumnezeu a aşezat-o chiar la mijlocul Decalogului,
i-a conferit aşadar un loc central, de legătură, de trecere de la poruncile ca
datorii faţă de Dumnezeu, la cele ce-l privesc pe aproapele. Cuvintele Sfintei
Scripturi sunt extrem de dure la adresa copiilor care nu-şi respectă părinţii:
„Cel ce se poartă rău cu tatăl său şi alungă (din casă) pe mama sa, este fiu
aducător de ocară şi de rusine" (Pilde 19,26). „Ochiul care îşi bate joc
de părintele său şi nu ia în seamă ascultarea (ce este dator) maicii sale, să-l
scoată corbii care sălăşluiesc lângă un curs de apă, iar puii de vultur să-l
mănânce" (Pilde 30,17). „Ca un hulitor este cel care îşi părăseşte tatăl
şi blestemat de Domnul este cel care o ocărăşte pe mama sa" (Şir 3, 16).
Iar Sf. Apostol Pavel îi scrie lui Timotei că neascultarea de părinţi va fi
unul din semnele care prevestesc sfârşitul lumii (II Tim 3,1-5).
Ce presupune respectul? Cinstea sau
respectul datorat părinţilor înseamnă recunoştinţă faţă de cei care, prin
dăruirea vieţii, a iubirii şi muncii lor, şi-au adus copiii pe lume şi i-au
ajutat să crească. "Din toată inima cinsteşte-l pe tatăl tău şi nu uita
niciodată durerile mamei tale. Aminteşte-ţi că ei ţi-au dat viaţa; ce le vei da
tu în schimb pentru ceea ce au făcut ei pentru tine?" (Isus Sirah 7,
28-29). Respectul faţă de părinţi impune şi anumite fapte pozitive, anumite
atenţii: măcar o urare, un buchet de flori de onomastică, de ziua de naştere,
cu ocazia anumitor evenimente importante din viaţa lor. Respect nu înseamnă
numai recunoştinţă. Mai înseamnă a evita tot ce ar putea întrista, ar putea
indispune pe părinţi şi pe cei care le ţin locul, le-ar leza onoarea: cuvinte
lipsite de cuviinţă şi de bun simţ, porecle, epitete, glume deplasate, băşcălii
pe seama lor, expreşii spuse în prezenţa sau în absenţa lor, ca: "băi,
tatule!", "babacul" ş.a.m.d.; gesturi lipsite de bun simţ, de
pildă, a fuma în faţa părinţilor care nu fumează şi te-au îndemnat să nu faci
acest lucru.
A respecta pe părinţi înseamnă a le cere
iertare atunci când, prin cuvinte sau prin comportarea ta, ai dat dovadă de
lipsă de respect.
Respectul încetează după ce ne
căsătorim?
După căsătorie, într-o oarecare măsură
ascultarea încetează pentru copii, dar respectul niciodată. Oricât de înaltă ar
fi poziţia noastră socială şi oricât ar fi de multă ştiinţa noastră de carte,
nu putem renunţa la sfaturile părinţilor noştri: „Păzeşte, fiule, povaţa
tatălui tău şi nu dispreţui îndemnurile mamei tale... Ele te vor călăuzi când
vei vrea să mergi; în vremea somnului te vor păzi, iar când te vei deştepta vor
grăi cu tine” (Pilde 6, 20-22).
Porunca „Cinsteşte pe tatăl tău şi pe
mama ta” e atât de importantă, atât de delicată, încât criza ei se reflectă în
mod negativ asupra întregului spectru social, civil şi bisericesc, aruncând o
lumină sinistră asupra viitorului atâtor tineri de astăzi. Binecuvântaţi sunt
cei care îşi cinstesc şi îşi respectă părinţii potrivit învaţăturilor Sf.
Scripturi!
Porunca de a cinsti pe tata şi pe mama a
fost dată de Dumnezeu nu numai pentru copiii mici, pentru minori, ci în primul
rând pentru copilul adult care este, la rândul său, tată şi mamă: „Fiule,
sprijină pe tatăl tău la bătrâneţe şi nu-l mâhni în viaţa lui” (Isus Şirah
3,12). „Nu o dispreţui pe mama ta când ea a ajuns bătrână” (Pilde 23, 22).
O poruncă de bază. Porunca cinstirii
părinţilor aminteşte copiilor deveniţi adulţi datoria de a-i ajuta material şi
moral în anii bătrâneţii şi în timp de boală, de singurătate sau de suferinţă.
Potrivit unei tradiţii, porunca de a da cinstea cuvenită părinţilor este
superioară poruncii de a da slavă lui Dumnezeu, fiindcă în Vechiul Testament
Scriptura pe sărac nu îl obliga să plătească zeciuiala şi să aducă o jertfă la
templu. În schimb, spuneau rabinii, pe părinţi trebuie să-i cinsteşti „indiferent
că eşti sărac sau bogat, chiar dacă eşti nevoit să cerşeşti din poartă în
poartă”. „Cel care îşi cinsteşte tatăl se va curăţi de păcat. Şi ca unul care
strânge comori, aşa este cel care îşi cinsteşte mama” (Isus Şirah 3, 3-4).
Extras din cartea „Confesiuni și
sugestii ortodoxe”
de Igor Andronachi, Chișinău,
2011
0 Comentarii