Anul
acesta se împlinesc 140 de ani de la finalizarea lucrărilor
de construcție a Bisericii Sfântul Ierarh Nicolae din Costiceni, al
treilea sat, în aval, de la Noua Suliță, orășelul de pe Prut, care a despărțit
cândva două imperii (rus și austriac) și o zonă de influență imperială (cea
turcească). Primele documente ce
fac referire la lăcașul sfânt din Costiceni sunt datate cu anul
1770. Pe atunci, la Costiceni, nu departe de malul Prutului, era o biserică de
lemn. Sfântul lăcaș, spun documentele, „datează cu anul 1770,
are hramul „Sf. Ierarh Nicolae”, este construit din lemn și înzestrat
suficient cu sfinte vase și celelalte obiecte bisericești”.
Din cele 775 biserici din
Basarabia anexată în 1812 la Imperiul Rus, cam 95 la sută erau din lemn. Din
piatră erau numai 40, iar din cărămidă – doar una singură. Dintre ele toate,
182 purtau hramul Sfântului Ierarh Nicolae făcătorul de Minuni.
În 1817, conform
cartografiei Basarabiei (I. N. Halippa, Inventarul proprietăților funciare
şi a structurii sociale a Basarabiei după datele recensământului din anul 1817)
satul Costiceni avea 3 preoți, 2 dascăli, 1 palamar și 1 mazil. Din clasa
inferioară făceau parte 181 de gospodării, inclusiv 20 văduve, 37 burlaci
(necăsătoriți) și 8 scutelnici (țărani scutit de plata birului). Moșia satului
era deținută de căminarul Tudorache Ciure din Moldova de dincolo de Prut și de
familia boierilor Holban. Moșia satului Vancicăuții Mici, aparținea răzeșilor.
O jumătate din moșia satului Dumeni, era deținută de același Tudorache Ciure,
iar cealaltă jumătate, de dregătorul Nicolae Balș din Moldova de peste Prut. Costicenii
aveau 9 mori pe apa Prutului.
Inițial, biserica din Costiceni
nu a avut moșie proprie. Atât lăcașul, cât și casa preotului paroh se aflau pe
pământ moșieresc. Abia în 1840 biserica a fost împroprietărită cu pământ.
Biserica de lemn și preoții ei
Primul preot care a slujit în
satul Costiceni, menționat în înscrisurile bisericești păstrate în arhiva
bisericească a fost Constantin Valcănescu. El se născuse în 1749 și era
căsătorit cu Ioana Valcănescu (n.1764). Lui i-a urmat preotul Gheorghe al lui
Ion Marcincu, născut în 1769. Acesta acea doi copii: Ion (n.1803) și Vasile
(n.1805). Al treilea preot, în ordine cronologică, a fost Gheorghe al lui Ion
Hasanescu, născut în 1779. Era căsătorit cu Catrina a lui Constantin (n.1775)
și avea trei copii: Ștefan (n.1819), Nicolae (n.1821) și Elisei (n.1827). El a
slujit la biserica din Costiceni până la 1840. O peroadă de 20 de ani a
păstorit în Parohia Costiceni preotul Elisei al lui Alexandru Ignatovici,
născut în 1810. El fusese transferat aici pe data de 15 martie 1841. Era
căsătorit cu Maria Ignatovici (n.1817) și avea șapte copii: Alexandru (n.1834),
Ion (n.1837), Dumitru (n.1839), Xenia (n.1842), Ștefan (1n.845), Catrina (n.1848)
și Domnica (n.1851).
Potrivit datelor statistice
din anul 1859, populația celor trei sate care în prezent formează localitatea
Costiceni era de 1.479 persoane. În Vancicăuții Mici erau 62 de case, în care
locuiau 237 bărbați și 210 femei, în Costiceni erau 75 de case, în care locuiau
290 bărbați și 261 femei, iar în Dumeni erau 76 de gospodării cu 252 bărbați și
229 femei.
Începând cu 7 iunie 1862,
preot paroh la Costiceni a fost Filip al lui Vasile Ghinsca (nume rusificat din
românescul Gânscă), fecior de preot, fără studii seminariale, născut în 1826. A
fost căsătorit cu Maria a lui Ioan (n.1829), cu care a avut o singură fată, Caterina
(n.1852). El a slujit la Costiceni până în anul 1867. La 30 noiembrie 1867
aici a fost numit preot părintele Ștefan al lui Gheorghe Pascalov (n.1843). Părintele
Ștefan era căsătorit cu Maria Pascalov, cu care avea un singur fecior,
Teoctist. El a slujit în sat până la 21 octombrie 1871, după care a fost
transferat cu serviciul la Stălinești, iar în locul lui, la 27 februarie 1872, a
venit preotul Ștefan Caisân din localitatea Pănășești din Ținutul Chișinău. Dar
la 10 iunie 1872, Ștefan Pascalov revine la Costiceni, iar Ștefan Caisân pleacă
la Stălinești.
La 24 decembrie 1872, Consistoriul
Duhovnicesc din Chișinău hotărăște înființarea la Costiceni a unui Consiliul
parohial de Tutelă (patronaj). Președinte este ales starostele din Dumeni, Ion
Precup. Din comitet făceau parte: preotul Ștefan Pascalov, starostele
bisericesc Petru Nicorici, starostele satului Costiceni Toadere Flofaș,
enoriașii Grigore Sucevan, Constantin Rață, Ion Afanas, Ion Gaisan, Gheorghe
Dogolici, Vasile Parpauț, Gheorghe Pascari, Nicolae Pascari și Toadere Rotari.
Biserica din Costiceni pe timp de iarnă |
Locul unde se afla biserica din lemn |
Comemorarea poetului Ion Vatamanu (30 aprilie 2017) |
Slujba de pomenire a instrumentistului Toadere Captari (14 aprilie 2018) |
Preotul Aurel Pițu și cântărețul bisericesc Mihai Govornean (14 aprilie 2018) |
După moartea mitropolitului
Bănulescu-Bodoni (1821), eparhia Chişinăului și a Hotinului a fost condusă
numai de ierarhi ruşi. La 23 iunie 1871 în funcția de episcop al Chișinăului și
Hotinului a fost ales Pavel Lebedev (ridicat la rang de arhiepiscop în 1879).
În perioada arhipăstoriei sale, toți clericii Eparhiei Chișinăului și
Hotinului, inclusiv cei de la sate, au fost impuși să slujească doar în limba
rusă. Au fost scoase din circulație cărțile de cult scrise în limba română. Preoții
basarabeni au început să poarte odăjdii cu croială specific rusească și cruci
pectorale, să folosească pe alocuri limba slavonă în slujbe. În a doua jumătate
a secolului al XIX-lea tot mai mulți preoți basarabeni își slavizează numele și
se căsătoresc, de regulă, cu fete rusoaice și ucrainence.
La 5 septembrie 1874, paroh
la Costiceni este preotul Nicolae al lui Avram Litinschi (n. 1826), fiu de
preot, absolvent al Seminarului Teologic din Chișinău. Din anul 1875, el predă
și religia la școala din Costiceni, iar de la 9 noiembrie 1887, și la școala
din Vancicăuți. Actuala biserică de piatră e ridicată în timpul păstoririi
preotului Nicolae Litinschi.
Biserica de lemn are o
arhivă bogată. În 1809, în ea s-au introdus registre de venituri și cheltuieli,
iar în 1808, condici pentru nașteri și botezuri. Din 1813 s-a dus evidența
datelor privind spovedania și împărtășania, iar din 1835 s-au introdus condici
de căsătorii (registre metricale). Această arhivă s-a păstrat în întregime până
în prezent și e unica de acest fel din raionul Noua Suliță. Ea are nevoie de protecție
adecvată pentru a nu-și pierde calitatea și integritatea.
Construcția bisericii de piatră
Fiind situată în apropiere
de Prut, biserica veche din lemn a fost deseori inundată, deteriorându-se
puternic Prin acoperișul găurit ploua în biserică și apa era scoasă afară cu
gălețile. Ea nu mai putea fi înnoită și în 1874 s-a hotărât ridicarea unei
biserici din piatră. Pentru aceasta s-a ales terenul pe care ulterior a fost
construită școala. Dar fiindcă era expus inundațiilor, în 1875 a fost schimbat
cu un teren mai ridicat donat de patru familii (în total 0,41 hectare). Acești
binefăcători au fost: frații Leontie și Armin Nicorici, Nicolae al lui Petru
Nicorici, Ștefan al lui Ion Nicorici și Domnica a lui Ion Nicorici. Cu ajutorul
acestor buni creștini, la o distanță de aproximativ 300 de metri de vechiul
așezământ de lemn, a început să se zidească actualul locaș. La lucrările de
construcții a participat întregul sat. Pietrele de zid au fost aduse cu carele
cu boi tocmai din Belăuţi (sat aflat acum în raionul Hotin). Sătenii porneau la
drum în zori de zi și se întorceau acasă seara târziu. Lucrările au fost
finalizate în anul 1879. Sfințirea lăcașului a avut loc la 22 mai, de
sărbătoarea Aducerii Moaștelor Sf. Ierarh Nicolae din cetatea Mira Lichiei în
orașul Bari. Ulițele satului Costiceni au fost luate cu asalt de mulțimea
venită din satele dimprejur.
Ridicarea noii biserici nu
ar fi fost posibilă fără implicarea „albinelor lucrătoare”, a acelor
credincioși vrednici de pomenire, care, sub îndrumarea Prea cucernicului
părinte Nicolae Litinschi, au contribuit, în mod voluntar, cu deplină dăruire
și din dragoste față de Dumnezeu, la lucrările de construcție.
Pentru efortul și jertfa
depusă, în luna iulie 1880, Sfântul Sinod a acordat acte de cinstire și diplome
de vrednicie ctitorilor, ajutătorilor și binefăcătorilor parohiei: preotului
Nicolae Litinschi, enoriașilor Ion Precup, Constantin Rața, Ion Rață, Vasile
Captari, Gheorghe Nicorici, Gavril Vasilaș și proprietarilor de moșii Victor
Sonsedschi și Anna Jihovski (vezi Buletinul Nr. 20 /1880 al Eparhiei
Chișinăului și Hotinului).
Dintr-un document
bisericesc din 1890 aflăm că biserica nouă din Costiceni „este
construită în 1879. Edificiul este de piatră, acoperit cu tablă de metal.
Clopotnița se ridică deasupra pridvorului. În biserică este un altar care
poartă numele Sfântului Ierarh Nicolae”.
Dar spre deosebire de
vechea biserică de lemn construită în vechiul stil moldovenesc, noua biserică
de piatră a fost ridicată după modelul bisericilor rusești, ca și toate
celelalte lăcașuri de cult ridicate după ocuparea Basarabiei de către imperiul
țarist. Și acestea nu au fost puține: de la un număr de 42 de biserici, câte
erau în 1812, s-a ajuns la 818 în 1903. Marea majoritate a acestor edificii au
fost înălțate în mediul rural. Ele au fost construite în stil neoclasic rus,
după câteva proiecte-tip, cu mici modificări de la un monument la altul. Toate
cupolele bisericilor au căpătat forma unor bulbi de ceapă, caracteristici
arhitecturii bisericești din Rusia. După un asemenea model a fost ridicată și
Biserica din Costiceni. Arhitectura este eclectică. Stilului clasicist li
s-au alăturat elemente din arhitectura rusă. Planul se compune din absida
altarului pătrată în plan și nava, dreptunghiulară în plan, dominată de o un
acoperiș piramidal, încununată cu o turlă sub formă de bulb de ceapă. La
biserică a fost alipită clopotnița cu două niveluri, cu camera clopotelor
prismatică și cu goluri ample în arc.
În raportul de activitate
al Parohiei pentru anul 1882 se arată că în Costiceni existau 217 gospodării, cu
868 bărbați și 857 de femei.
La 23 ianuarie 1890, după
10 ani de preoție, Nicolae Litinschi este transferat în satul Hâjdieni, Ținutul
Bălți (actualmente raionul Glodeni, Republica Moldova), în locul său fiind
numit preotul Spiridon Teleiman, urmat, din 14 aprilie 1890, de preotul Vasile
al lui Domentie Pranițchi. Vasile Pranițchi s-a născut la 22 martie 1839 în
Ținutul Orhei și a absolvit Seminarul Teologic din Chișinău. Din 1900 a început
să predea religia la școala din Costiceni. În 1895, epitrop la parohia
Costiceni a fost Gavril Roșa.
Cu toate că de la sfințirea
bisericii trecuseră aproape 30 de ani, lăcașul încă nu fusese complet terminat
și dotat cu cele necesare. Reabilitarea și dotarea bisericii începe în 1906. Se
presupune că, în urma unor neînțelegeri din lipsă de încredere iscate între
preotul Vasile Pranițchi și săteni, lucrările au fost coordonate de Alexandr
Ivanovici Neiman, medic la spitalului de zemstvă din Costiceni, instituție
sanitară înființată în 1905. Ulterior, această dezacord a provocat indignarea
arhiereului Serafim Ciceagov, episcopul Chișinăului și Hotinului.
Biserica din Costiceni (22 martie 2019) |
Din raportul de activitate al Parohiei Costiceni (perioada țaristă) |
Petre funerare din cimitirul vechi |
Venerabilul ctitor Constantin Rață
Printre ctitorii bisericii
din Costiceni se numără gospodarul Constantin al lui Nicolae Rață (1837-1915).
Fiind de meserie pădurar, Constantin Raţă a oferit pentru finalizarea
lucrărilor de amenajare și reparație a lăcașului o donație în valoare de 200
ruble. Prima donație a fost făcută în 1906, iar cea de-a doua în 1912. Totodată,
Buletinul episcopiei Chișinăului (Nr.7 - 18 februarie 1907) aduce la cunoștință
că preotul Vasile Pranițchi a oferit pentru reparația bisericii 384 de ruble, Ion
Precup - 100 ruble, iar contribuția celorlalți enoriași este de 224 ruble. Pentru
meritele sale, Constantin Rața s-a învrednicit să fie înmormântat în
curtea bisericii, fapt confirmat prin dispoziția Nr. 4046 de la 19 septembrie
1912, emisă de Consistoriul Duhovnicesc din Chișinău.
La 3 iunie 2016, cu ocazia
împlinirii a 101 ani de la trecerea în eternitate a acestui gospodar, la
mormântul său din curtea bisericii s-a oficiat o slujbă de sfințire a noului monument
funerar realizat la inițiativa sătenilor Nicolae Caba și Andrei Colac. Pe
teritoriul bisericii au mai fost înhumați preotul Nicolae al lui Vasile Pisica,
directorul școlii de zemstvă din Costiceni, Aleksandr Nikolaevici Koroliov, și esaulul
(căpitanul) bateriei de infanterie căzăcești de pe Don, Aleksandr Dmitrieivici
Gherman (ultimul probabil decedat pe câmpurile de luptă în Primului Război
Mondial).
Un paroh român urecheat de un ierarh
rus
În ajunul împlinirii unui
secol de la anexarea Basarabiei la Imperiul Rus, Serafim Ciceagov, unul dintre
ultimii ierarhi țariști ai Basarabiei, a întreprins o serie de vizite pastorale
în Ținutul Hotin, inclusiv la Costiceni. Purtătorul de cuvânt al episcopului
Ciceagov, protoiereul Vasilie Guma, a scos în evidență faptul că în timpul vizitei
sale la Costiceni, ierarhul a rămas uimit destarea lucrurilor în parohie,
exprimându-și nemulțumirea față de comportamentul enoriașilor: „De 30 de ani
niciun ierarh nu a vizitat satul Costiceni. Prin urmare biserica este foarte
neglijată: tencuială de pe clădire s-a desprins și a căzut, crucile sau
încovoiat; nici în interior starea nu este mai bună, totul s-a înnegrit, chiar
și potirul. Parohia este compusă din 300 de familii. Preotul Vasile Pranițchi a
raportat vlădicii că enoriașii au reparat recent biserica, însă lucrările nu au
fost coordonate de el, ci de un medic care l-a înlăturat. În aceste condiții
vlădica i-a avertizat pe locuitori să nu uite de propriile datorii față de
biserică și preot”. Conform buletinul eparhial (Nr.17 - 29 aprilie 1912),
vizita arhierească în Parohia Costiceni a avut loc pe 9 mai 1911. Totodată, episcopul
Ciceagov a vizitat și școala de zemstvă, precum și cimitirul din sat. „La
școala de zemstvă Vlădica a găsit 40 băieți, desculți, îmbrăcați doar într-o
cămașă albă și cingătoare de culoare roșie; elevii nu stăpânesc suficient legea
Domnului. Văzând că cimitirul din centrul satului este complet neîngrădit,
Vlădica l-a rugat pe mai marele zemstvei și pe șeful de voloste, A. Moșan, să-i
influențeze pe localnici ca aceștia de urgență să îngrădească cimitirul, sau
cel puțin să se sape un șanț de jur împrejur, ca cei morți să fie înmormântați
într-o anumită ordine…”. La finalul vizitei ierarhul a hotărât, fără să
stea prea mult pe gânduri, înlăturarea preotului și a cântărețului bisericesc
de lângă cele sfinte. Potrivit Buletinului oficial al Eparhiei de Chișinău,
preotul Vasile Pranițchi, în vârstă de 72 de ani, este trecut în afara statelor
de personal la 20 august 1911.
În anul 1912 istoricul,
publicistul și etnograful rus Nikolai Durnovo, publică o serie de articole în
care critică regimul țarist de ocupație în Basarabia și activitatea
mitropolitului Serafim Ciceagov, pe care îl acuză de oportunism, lăcomie de
bani și de intenția de a rusifica românii basarabeni prin instituția bisericii.
Durnovo arată că mitropolitul se comportă brutal cu clerul băștinaș („cele mai
alese forțe spirituale și culturale sunt izgonite de el din Basarabia”), iar ca
exemplu aduce cazul preotului Vasile Pranițchi din Parohia Costiceni, care,
potrivit mărturiilor, fusese exilat după 50 de ani de slujire fidelă Bisericii
Ortodoxe Ruse. Ulterior, în buletinul oficial al eparhiei apare un articol în
care Serafim Ciceagov respinge toate acuzațiile afirmând că Vasile Pranițchi
s-a retras din preoție din cauza vârstei și a unor probleme de sănătate.
Priveliște din cer |
Înmormântare țărănească. Bărbatul în etate: Constantin al lui Nicolae Rață (1837 - 1915) |
Sfințirea monumentului funerar din curtea bisericii (3 iunie 2016) |
Nicolae Caba alături de mormântul strămoșului Constantin Rața |
Hramul bisericii (22 mai 2018)
Viața bisericească în ultimii ani de
stăpânire țaristă
La 11 septembrie 1911, după
absolvirea studiilor teologice, pe seama parohiei din satul Costiceni a fost
hirotonit preot Eusebie Popovici. În 1915 el este avansat în funcție, iar în
locul lui, la 16 martie 1915, vine un alt slujitor, Mihail al lui Andrei
Poleanschi (n.1881), de la biserica din Cugurlui, Ținutul Bender (Tighina).
Pe 28 octombrie 1915,
cântărețul bisericesc Nicolae Dimitriu este trecut în afara statelor de
personal. Peste un an, la 4 august 1916, funcția sa este preluată de Iacob
Gherbanovschi (n. 1892), originar din satul Vasieni, Ținutul Orhei, care va
deveni preot. În cimitirul din Costiceni există mormântul Porfirei
Gherbanovschi (n.1865), mama dascălului Iacob Gherbanovschi. Femeia a trecut la
cele veșnice pe 11 octombrie 1929, în etate de 64 de ani. Inscripția în limba
română, gravată în piatra de mormânt, a fost acoperită în perioada sovietică cu
var, la fel ca și inscripția de pe monumentul ostașilor basarabeni, ridicat în
anul 1928 în curtea bisericii din Vancicăuți.
Trebuie de evidențiat
faptul că enoriașii Parohiei Costiceni participă activ la toate activitățile
filantropice și campaniile de strângere de fonduri organizate de Eparhia
Chișinăului și Hotinului. Ei colectează numeroase mijloace financiare pentru
cei nevoiași, pentru locuitorii zonelor rurale ale Basarabiei grav afectate de
secetă, pentru Societatea Misionară Ortodoxă Rusă, pentru necesitățile
Academiei de Teologie Ortodoxă din Chișinău, Seminarului Teologic din orașul
Edineț, Seminarul Teologic Liceal de fete, pentru Societatea Crucea Roșie, etc.
Datele din arhiva
bisericească arată că, în perioada țaristă, veniturile anuale medii ale
Parohiei Costiceni erau de 600 ruble. În 1919, biserica deținea 13 deseatine de
pământ arabil și 2 deseatine de fâneață, în 1920 - 22 de deseatine de pământ
arabil, în 1921 - 16 deseatine de pământ arabil, în 1922 - 11 hectare, ș.m.
Veniturile de pe pământ în perioada administrației românești variau între 1.000
- 6.000 lei. Odată cu instaurarea puterii sovietice, fondul funciar al
bisericii a fost lichidat și trecut abuziv în proprietatea statului, astfel
încât banii oferiți de enoriași au fost unica sursă de existență a parohiei.
Până la 1 ianuarie 1876,
slujitorii bisericii din Costiceni nu primeau salarii. Începând cu anul 1917,
salariul preotului era de 450 ruble pe an, iar salariul dascălului - 150 ruble.
În anii 20 al secolului XX, preotul primea un salariu de 200 lei pe lună, iar
dascălul 60 lei.
După Primul Război Mondial,
odată cu prăbușirea celor trei mari imperii Austro-Ungar (Habsburgic), Rus
(țarist) și Otoman (Turc), ținutul nostru a intrat în componența României.
Conform ordinului de operațiuni, o forță armată formată din 4 divizii române a
trecut Prutul. Spre nordul Basarabiei, în direcția Bălți-Soroca-Hotin a intervenit
Divizia 1 Cavalerie, condusă de generalul Mihail Schina. În însemnările
generalului se menționează că sub pretextul protejării și cercetării unor
obiecte de o valoare istorică importantă, ofițerii diviziei au adunat de prin
localitățile județului Hotin 73 de documente și obiecte din trecutul românesc,
care au fost trimise Academiei Române din București. Printre acestea se găsesc
trei documente de la biserica din Costiceni, în special: un „Strastnic” (carte
bisericească care cuprinde slujbele din Săptămâna Patimilor) tipărit în anul
1773; o condică cu podoabe bisericești din 1809 și un „Vedemus” în care se
vorbește de punerea temeliei bisericii din Costiceni la anul 1858.
Vrednicul părintele Nicolae Pisica
La 30 noiembrie 1917 în
funcția de preot al Parohiei Costiceni este numit Nicolae al lui Vasile Pisică.
Începând cu data de 3 decembrie 1917 preotul predă religia în școala din
Costiceni, iar din 1918 și în școlile din Vancicăuții Mici și Dumeni. Preotul
Nicolae Pisica s-a născut la 8 octombrie 1865 în familia dascălului Vasile
Pisică din satul Bardar (actualmente raionul Ialoveni, Republica Moldova). Este
căsătorit cu Olimpiada a lui Constantin (n.1863) și are șase copii - Vasile,
Pelagheia, Maria, Toadere, Caterina și Sara. Înainte de a veni la Costiceni,
preotul a petrecut câțiva ani la Mănăstirea Hârbovăț. Conform datelor Anuarului
Eparhiei Chișinăului și Hotinului din anul 1922, alcătuit de Constantin N.
Tomescu, aflăm că dascălul bisericii este același Iacob Gherbanovschi în vârstă
de 30 ani, iar parohia este compusă în acel moment din 560 de familii.
Odată cu izbucnirea Primului
război mondial, în cadrul armatei țariste au fost mobilizați sute de bărbați de
pe Valea Prutului, inclusiv din localitatea Costiceni. Pe teritoriul Ținutului
Hotin s-a concentrat Armata a 8-a Rusă, iar întreținerea ei în mare parte a
căzut pe umerii țăranilor și preoților din împrejurimi. În anii războiului,
clopotele de aramă ale bisericii au fost rechiziționate și topite pentru
muniție. Într-o scrisoare de trăsură păstrată în arhiva bisericii se specifică
faptul că în anul 1924 preotul Nicolae Pisica achiziționează de la Fabrica de
Clopote, Policandre și Sfeșnice „Nicolae Spireanu” din București cinci clopote
noi de diferite forme și dimensiuni, în valoare de 68.600 lei. La 8 aprilie
1924 obiectele de cult ajung în Gara feroviară Mămăliga, de unde sunt cărate la
Costiceni cu carul tras de boi de către țăranul Ion Caba. Clopotul cel mare are
o greutate de 420 kilograme, al doilea – 166 kilograme, al treilea – 65
kilograme, al patrulea – 35 kilograme și al cincilea – 28 kilograme. Ele au
fost ridicate și așezate în clopotniță cu ajutorul frânghiilor. Prin anii 40,
clopotul cel mare s-a fisurat în timp ce anunța izbucnirea unui incendiu în
localitate.
Părintele Nicolae Pisica
era respectat și iubit de sătenii. În semn de recunoștință creștinii au
solicitat autorităților bisericești ca preotul să fie înmormântat în curtea
bisericii la care a slujit. În necrologul publicat pe paginile buletinului
episcopiei Hotinului (Nr.15-17; anul 1929), aflăm că preotul Nicolae Pisica a
trecut la cele veșnice la data de 14 iulie 1929.
La 1 septembrie 1929 a fost
numit în funcția de preot Petre Zama. Potrivit buletinului episcopiei Hotinului
(Nr.17-18; anul 1929) acesta a fost transferat din Parohia Berestea unde fusese
hirotonit la 1 mai 1927.
Între cei doi preoți există
o relație de rudenie. Aceeași sursă menționează că la numai 9 zile de la
decesul părintelui Nicolae Pisică, în ziua de 24 iulie 1929, în timpul vizitei
la Berestea a episcopului de Hotin, Visarion Puiu, „preotul paroh Petre
Zama este plecat din parohie la Costiceni cu ocazia unui parastas pentru o rudă
a sa”, exact la 9 zile după moarte preotului Nicolae Pisică.
Într-un document din 1931
aflăm că, prin străduința preotului Petre Zama, epitropul Ion Savca și
comitetului parohial au înzestrat biserica din Costiceni cu două icoane mari
(Icoana Sf. Maica Domnului și Icoana Sf. Maria Magdalena) și cu veșminte pentru
preot în valoare de 8.000 lei.
Preotul Nicolae Pisica, cântărețul bisericesc Iacob Gherbanovschi și starostele Dumitru Lupoi (anii 20 sec.XX) Fotografie din arhiva Muzeului de Istorie și Etnografie Costiceni |
Harta Eparhiei Hotinului (1925) |
Scrisoarea de trăsură cu privire la achiziționarea clopotelor |
Interiorul bisericii |
Clopotul defectat |
|
Mormântul Porfirei Gherbanovschi
Conferința din 1937
În luna noiembrie 1937, credincioșii din satele de pe Valea
Prutului au asistat la o serie de conferințe misionare ortodoxe organizate de
Protopopiatul județului Hotin. La 8 noiembrie 1937, preotul Vasile Mihnevici,
misionarul cercului II din județul Hotin, a ținut o conferință misionară în
parohia Costiceni. Conferința s-a desfășurat în școala primară din localitate
(actualmente clădirea primăriei), iar ambele săli de clasă erau arhipline Din buletinul episcopiei Hotinului (1937, Nr.
23) aflăm mai multe amănunte: „În urma cântării rugăciunii „Împărate
Ceresc”, Vasile Mihnevici a conferențiat pe tema „Îndreptarea calendarului din
punct de vedere bisericesc”. În plus, protoiereul județului Hotin, Dimitrie
Crocos le-a prezentat enoriașilor filmul „Regele Regilor”, în timp ce părintele
misionar povestea despre „Patimile Mântuitorului” În pauză, corul parohial,
condus de cântărețul bisericesc Iacob Gherbanovschi, a intonat mai multe
cântări religioase. Prin aceste cântări s-a creat o adevărată atmosferă de
meditare și de înălțare sufletească. Rularea filmului a impresionat adânc
mulțimea adunată. După rulare, părintele misionar a vorbit despre „Mântuitorul
Hristos ca Răscumpărător” și însemnătatea jertfei de pe Golgota, apoi despre
„pericolul sectelor, originea lor și scopul propagandei sectare”. După această
conferință, părintele protoiereu Dimitrie Crocos a rulat un film cu niște
vederi din Germania, obiceiurile la culesul viilor și altele. Conferința a luat
sfârșit prin cântarea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat”. Oamenilor li s-au
distribuit foi de literatură religioasă”.
Mărturii despre Petre Zama
O mărturie privitoare la activitatea
preotului Zama ne face profesorul Deomid Savca, fiul starostelui
bisericesc Ion Savca:„Preotul Petre Zama nu purta barbă, umbla cu ochelari
și vorbea în graiul moldovenesc. Avea doi copii: Eugen și
Tamara. Dumnealui ne preda în școală ora de religie. Fiecare lecție
începea cu Rugăciunea copiilor mici: „Doamne, Doamne, ceresc Tată, / Noi
pe tine Te rugăm Luminează-a noastră minte, / Lucruri bune să învățam./ Că tu
iești Stăpânul lumii / Și al nostru Tată ești / Și pe toate cele bune
/ Numai Tu le împlinești!” După ce spuneam rugăciunea, ne întorceam cu față spre
icoană și făceam semnul crucii. Am petrecut întreaga copilărie la altarul
bisericii. La Crăciun, de Chiraleisa, taică-meu îl însoțea cu
căruța pe părintele Zama, iar mama, Fevronia, cocea prescuri și le aducea
la biserică. Acest preot avea multe dobitoace și hectare de
pământ, iar prisaca lui număra circa 20 de stupi de albine. Înainte
de a se refugia în România, preotul i-a lăsat albinele tatălui meu. Într-o
noapte tata a a adus stupii acasă. Casa lui Zama se afla pe drumul de
lângă Prut. Dacă ar fi aflat cineva despre aceasta, toată averea ne-ar fi fost
confiscată în folosul statului.”
Odată cu
pătrunderea forțelor militare sovietice în Basarabia,
preotul Petre Zama s-a refugiat împreună cu propria familie în România. Conform
unor surse, preotul Petru Zamă a slujit în perioada 1952-1967 la biserica
din comuna Cocora, județul Ialomița. Ulterior, preotul refugiat s-a stabilit cu
traiul la București și deseori purta corespondență cu locuitorii satului
Costiceni.
Într-una din scrisorile expediate preotul scrie
că în capitala României se întâlnea deseori cu alți refugiații basarabeni
originari din satele Vancicăuți, Cerlena, Berestea și Șendreni.
Venirea sovieticilor și foametea provocată
în Costicenii păstoriți de părintele Ioan Chiriac
În luna mai a anului 1944 starostele bisericesc Ion
Savca a fost mobilizat la muncă în orașul Krivoi Rog, iar obligațiile sale au
căzut pe umărul feciorului său Deomid, care în perioada respectivă avea vârsta
de 11 ani.
Până la sfârșitul lunii
martie a anului 1944, pe teritoriul încadrat de către sovietici în actuala
regiune Cernăuți funcționau peste 470 biserici, în afară de sinagogi și de case
de rugăciuni. După 1944 pe teritoriul regiunii au rămas să funcționeze doar
bisericile ortodoxe și cele romano-catolice, celelalte au fost interzise.
Astfel, potrivit datelor din Arhiva regională de Stat Cernăuți, din cele peste
470 biserici au rămas doar 384, dintre care, 366 ortodoxe și 18
romano-catolice. Dar nu în toate se oficiau servicii divine. Bisericile duceau
lipsă acută de preoți.
La data de 8 octombrie
1944, în întreaga regiune existau doar 39 preoți, 2 diaconi și 162 cantori
bisericești. Deci, întreg clerul ortodox era alcătuit din doar 192 persoane.
Acolo unde bisericile erau deschise, în cele mai dese cazuri slujbele religioase erau oficiate de către dascăli. Pentru completarea rândurilor clerului din regiune, episcopul Cernăuților și Bucovinei Teodosie Kaverninski, primul care în perioada sovietică a obținut în Bucovina un grad înalt în ierarhia bisericească, a început să invite în eparhie preoți din regiunile Volîn și Podolia.
Acolo unde bisericile erau deschise, în cele mai dese cazuri slujbele religioase erau oficiate de către dascăli. Pentru completarea rândurilor clerului din regiune, episcopul Cernăuților și Bucovinei Teodosie Kaverninski, primul care în perioada sovietică a obținut în Bucovina un grad înalt în ierarhia bisericească, a început să invite în eparhie preoți din regiunile Volîn și Podolia.
Până la sfârșitul anului
1944 biserica din Costiceni nu a avut preot. Începând cu 1945 noile autorități
bisericești în frunte cu episcopul Teodosie, au încredințat Parohia
Costiceni preotului Ioan Chiriac, parohul bisericii din
Vancicăuți. „Pe lângă biserica din Vancicăuți, preotul Chiriac mai slujea și
la bisericuța din Făgădău. Îl aduceam la Costiceni cu căruța. Discuiam biserica
și trăgeam clopotele. Preotul Chiriac pleca pe jos acasă. Acest
preot a fost alături de enoriașii costiceneni în perioada foametei
din 1946-1947”, spune Deomid Savca. Profesorul mărturisește
că trupurile neînsuflețite ale sătenilor răpuși de foamete, inclusiv cele ce
zăceau pe marginea drumului sau în șanțuri, erau aduse și clădite grămadă în
curtea bisericii, apoi transportate și îngropate în zeci de gropi comune la
cimitirul din sat.
„În primăvara anului
1947, își amintește Deomid Savca,
localitatea noastră a avut un nou preot. Era român și nu se știa prea multe
despre el. Nu a slujit mult timp în parohia noastră. La finele anului 1947 dispăruse.
Oamenii credeau că preotul a trecut Prutul în România, căci au observat că
mereu se scălda în râu. Probabil planifica o evadare. Înaintea probabilului
refugiu la el acasă au venit doi studenți din Cernăuți care purtau pe cap
pălării de liceeni români. Acest preot era foarte evlavios. Enoriașii deseori
îl comparau cu un sfânt. Nu avea copii, locuia în centrul satului împreună cu
soția sa. Avea un păr și o barbă lungă blondă. Arăta ca un sfânt de pe icoană.”
Încep
umilințele
Colhozul dictează regulile în
biserică
În perioada 1948-1959, la
altarul bisericii din Costiceni a slujit preotul Pavel al lui Constantin
Saveliev. Era căsătorit cu Elena Saveliev și avea trei copii: Vladimir
(n.1947), Miron (n.1949) și Ana (n.1950). Odată ajunsă la Costiceni, familia
Saveliev a fost asigurată cu locuință. Credincioșii au construit pentru ea o
casa pe furci acoperită cu stuf, compusă din trei odăi.
Această locuință s-a păstrat până în prezent, dar este într-o stare
avariată.
În primii ani postbelici
activiștii locali ai puterii sovietice, urmând indicațiile noilor autorități,
au încercat să nimicească, cu o deosebită ură, datinile și tradițiile creștine
moștenite de la șiruri de înaintași. În primul rând, creștinilor nu li se prea
îngăduia să serbeze Crăciunul, Boboteaza și Învierea Domnului. Odată cu
înființarea Gospodăriei agricole colective din Costiceni (septembrie 1947), aceste
sărbători au început să fie tot mai prigonite. Într-un document descoperit la
Arhiva regională de Stat Cernăuți se spune că președintele colhozului din
Costiceni a convocat într-o zi Adunarea generală a colhoznicilor, la care a
declarat că hramul nu va avea loc pe 22 mai, ziua în care se sărbătorește
Sfântul Nicolae „de vară”, cum stabilise biserica, ci va fi mutat pe data de 1
mai. Ulterior, a fost luată hotărârea ca această sărbătoare religioasă să fie
serbată pe 9 mai.
Preotul Pavel Saveliev
aducea, în iulie 1950, la cunoștința lui Mihail Ivanovici Kasatkin,
împuternicitul în chestiunile Bisericii Ortodoxe Ruse de pe lângă comitetul
executiv al Consiliului Regional Cernăuți, că președintele colhozului din
Costiceni îi scoate pe țărani la lucrări agricole și în zile de duminică. Odată
credincioșii i-au spus că duminica e lăsată de la Dumnezeu ca zi de odihnă, iar
președintele, înfocat, le-a întors vorba, tunând: „Dumnezeu nu este,
căci e plecat la cursuri de perfecționare!”.
Conducerea gospodăriei
agricole decăzuse până dincolo de orice limită a moralității după ce hotărâse
ca cimitirul vechi din localitate să fie transformat în prisaca colhozului.
Crucile putrezite de lemn au fost înlăturate iar pe mormintele înaintașilor au
fost plasați stupii cu familii de albine.
Toate acestea nu erau
altceva decât un amestec grosolan în activitatea bisericească.
Din cauza neputințelor trupești provocate de agravarea
stării de sănătate, preotul Pavel Saveliev s‑a văzut nevoit să se retragă din funcție,
iar când a murit, a fost înmormântat în orașul Luțk din regiunea Volîn.
Casa în care a locuit preotul Pavel Saveliev |
Cimitirul vechi care fusese transformat în prisaca colhozului |
Un mormânt din vechiul cimitir
Fântâna și capela din curtea bisericii |
Prea Cucernicul Dimitrie Mândrescu
Din anul 1959 până în
1992 misiunea de a propovădui enoriașilor din Costiceni cuvântul lui
Dumnezeu i-a fost încredințată preotului Dimitrie al lui Mihai
Mândrescu. El era născut la 23 octombrie 1925 la hotarul dintre satul Mahala și
Cotul Ostriței sate aflate la 7-8 kilometri de Cernăuți. S-a căsătorit cu
Victoria lui Mihai (n.1934) din Cotul Ostriței, cu care nu a avut copii. În
1957, Dimitrie Mândrescu este admis la Seminarul Teologic din Luțk, iar ca
preot al bisericii din Costiceni este numit la 17 ianuarie 1959. În
paralel, preotul Dimitrie a slujit timp îndelungat la Biserica „Nașterea Maicii
Domnului” din satul vecin Negrinți. Suflet măreț, inteligent și omenos, preotul
Dimitrie Mândrescu era foarte stimat de enoriași. La orice ieșire în lume,
preotul își scotea pălăria (obicei deprins de la bătrânii bucovineni din satul
de baștină) și se înclina când trecea pe lângă oameni. Era o personalitate
onestă și un preot de o înaltă ținută morală. A îndrăgit Cuvântul
lui Dumnezeu din copilărie, tatăl său fiind dascăl la biserica din Mahala.
Cunoștea și stăpânea foarte bine limba română și învățăturile teologice.
Până la prăbușirea Uniunii
Sovietice, ateismul era considerat o nouă treaptă spre „eliberarea” de „jugul
spiritual” al religiei și al bisericii. Educația ateistă îi viza în mod
deosebit pe copii și tineri. Profesorilor și elevilor nu li se permitea să
frecventeze biserica. La indicația conducerii raionale sau a altor organe
ierarhic superioare, în zilele de Crăciun, Bobotează, Sfintele Paști sau
Paștele Blajinilor se organizau lecții sau „subotnice” (sărbători ale muncii
„voluntare”!) la care se cerea prezența obligatorie. Administrația școlii era
impusă să organizeze grupe de pedagogi cărora li se punea în sarcină să
interzică elevilor să se ducă în noaptea Învierii, dar și de alte sărbători
religioase, la biserică. Pedagogilor li se cerea să-i depisteze pe elevii
ce frecventau biserica. Ulterior, la careele organizate în curtea școlii,
tinerii erau scoși în față și arătați cu degetul pentru purtarea lor „nedemnă”.
În alte cazuri, „vinovații fără vină” erau chemați la director pentru a da
explicații. Deseori li se scădea nota la purtare.
În anii 60, la ordinul
conducerii raionale de atunci, în mod ostentativ, toate troițele din
Costiceni, aflate la marginea drumului, au fost scoase și duse la periferia
cimitirul. Ele au erau considerat de autorități drept „focare sau
instrumente de rezistență religioasă în fața regimul sovietic”. Bătrânii
povestesc că persoanele care au participat la procesul de demolare,
inclusiv primarul localității care a coordonat acțiunea, au avut parte de o
moarte tragică sau misterioasă.
Cu toate că religia era
extrem de supravegheată, pe vremea preotului Mândrescu biserica era mereu
arhiplină de credincioși. Oamenii au continuat în taină să se roage și să
participe la Slujbele de duminică, iar preotul - să propovăduiască, să boteze,
să cunune și să săvârșească orice altă ceremonie.
Prin efortul părintelui
paroh, al membrilor consiliului bisericesc și al altor buni creștini, biserica
din Costiceni a fost reparată la exterior. S-a refăcut
acoperișul bisericii, iar în curte s-a
săpat o fântână. Tot atunci, la inițiativa starostelui
bisericesc, Gheorghe Colac, s-a făcut un gard nou în jurul lăcașului. Veniturile
anuale ale Bisericii din Costiceni în acea perioadă variau între 7000-7500
ruble. Conform contractului semnat cu consiliul parohial, preotul și
dascălul obțineau un salariul lunar de 140 și respectiv 70 ruble. Era un
salariu mic, dar slujitorii bisericii nu cârcoteau, pentru că înțelegeau
nevoințele prin care trecea comunitatea.
Între timp, biserica a fost
electrificată. Lucrările pentru alimentarea lăcașului cu energie
electrica au fost executate pe 18 august 1978 de către inginerul
Vasile Bezușca. Pentru serviciul prestat, comitetul parohial a achitat din
fondul bisericesc 240 ruble. La biserica din Tărăsăuți electrificarea a
avut loc în 1969, la biserica din Vancicăuți, în 1977, iar la Biserica veche
din Șendren, în 1978.
Redeșteptarea națională și renașterea
spirituală
Preotul Dimitrie Mândrescu
a iubit cu sfințenie neamul românesc, iar după destrămarea Uniunii Sovietice a
contribuit semnificativ la redeșteptarea conștiinței naționale și a
sentimentului religios al românilor din regiunea Cernăuți. Slujitorul altarului
s-a numărat printre membrii fondatori ai Societății pentru Cultura Românească
„Mihai Eminescu” din regiunea Cernăuți, înființată în luna mai 1989. Preotul
participă la diverse evenimente culturale și manifestări comemorative
organizate de societate, inclusiv la slujba de pomenire a arcașilor moldoveni
care și-au jertfit viața pentru dreapta credință și pământul strămoșesc,
oficiată la Stejarul lui Ștefan cel Mare din Codrii Cosminului. Parohul
bisericii din Costiceni a fost prezent, de asemena, la ceremonia de canonizare,
e către Biserica Ortodoxa Română, a Sfântului Voievod Ștefan, eveniment
religios de mare anvergură care a avut loc la Mănăstirea Putna în ziua de 20
iunie 1992.
Imediat după căderea
comunismului, la Costiceni începe procesul de renaștere a vieții spirituale.
Prin contribuția și eforturile enoriașilor, îndrumați de preotul Dimitrie Mândrescu, în
satul Costiceni au fost ridicate două troițe noi, una la Vancicăuții Mici,
alta, la Dumeni. La ceremonia religioasă din Vancicăuții Mici, oficiată de
preotul paroh și părintele Alexei din Tărăsăuți, au participat o
mulțime de credincioși. A fost o zi de mare sărbătoare pentru
întregul sat.
Pentru meritele
deosebite spre slava Bisericii lui Hristos,
preotul Dimitrie Mândrescu a fost ales protopop al bisericilor din raionul
Noua Suliță. La Costiceni a slujit până în anul 1993. Ultimii ani din
viață i-a petrecut slujind la Biserica din Cotul Ostriței, comuna Mahala. În
anul 2000, Dimitrie Mândrescu apare în filmul documentar „Bucovina, la
răscrucea imperiilor”, realizat de Marian Voicu, producător TVR, iar peste un
an, mai exact pe 25 noiembrie 2001, se stinge din viață la vârsta de 76 de ani.
La Costiceni,
pe valea Prutului, va arde mereu în inimi
candela credinței și spiritualității
românești
Din anul
1993 și până în prezent, biserica din Costiceni este păstorită de către preotul
Aurel al lui Ioan Pițu, originar din localitatea Oprișeni, raionul Hliboca. În luna
ianuarie 2019 în Parohia Costiceni a fost instalat ca preot coslujitor:
părintele Marcel Bivolaru.
În ultimii
20 de ani biserica a suferit o serie de reparații capitale. S-a reconstruit
gardul și acoperișul, s-a reușit renovarea fațadei lăcașului, a avut loc
pavarea curții interioare. În biserică s-a placat cu gresie pardoseală și s-a
montat o instalație de încălzire. Tot în acești ani, datorită credincioșilor,
pe teritoriul satului au fost ridicate și sfințite câteva troițe și trei
capele. Un rol important în susținerea materială și financiară a lăcașului
de cult l-a avut și îl au locuitorii satului.
Anul acesta, cu ocazia împlinirii a 140 de ani de la
zidirea bisericii, credincioșii din sat, păstoriți de preotul paroh Aurel Pițu,
cu sprijinul autorităților locale, au purces la pregătirea acesteia pentru
marele eveniment. La
Sf. Liturgie oficiată de hramul bisericii, la 22 mai, în ziua
prăznuirii Aducerii Moaștelor Sf. Ierarh Nicolae, a fost participat
Prea Sfințitul Longhin, Arhiepiscop de Bănceni, înconjurat de un ales
sobor de preoți și diaconi. În predica sa, arhiereul a ținut să menționeze însemnătatea
acestui eveniment în istoria bisericii și a comunității de credincioși din
localitate, îndemnându-i pe cei prezenți să se întărească în credință, să
sporească în fapta bună și să îndeplinească poruncile dumnezeiești. Totodată, Prea
Sfințitul Părinte a ținut să amintească despre vrednicii de pomenire slujitori
ai acestei Sfinte Biserici care timp de aproape un secol și jumătate nu au ținut
aprinsă candela credinței și a spiritualității românești în vechea localitate
Costiceni de pe valea Prutului.
În parteneriat cu asociațiile
și societățile național-culturale românești din
regiunea Cernăuți, Parohia Costiceni organizează ocazițional diverse
activități importante pentru comunitate.
Spre exemplu, anul acesta la
Biserica din Costiceni au fost organizate
două evenimente importante, cum ar fi Comemorarea Victimilor
deportărilor și represiunilor comuniste și Slujba de pomenire a preotului
Nicolae Pisica, parohul bisericii în perioada 1917-1929.
Pregătit de Sergiu
Barbuța(Valea Prutului)
Preotul Aurel Pițu și corul bisericesc (9 mai 2016)
|
Capela din centru satului
Capela din Vancicăuții Mici
Sfințirea semnului de intrare în sat |
Troițele din sat |
Aniversarea a 140 de ani de la sfințirea Bisericii din Costiceni
0 Comentarii