Nu este deloc plictisitor de a studia o limbă. Este necesar doar ca predarea să nu fie plictisitoare


Iulia Filip este șefa centrului științifico-metodic de informare media și furnizarea de resurse de educație la Institutul de învățământ postuniversitar din regiunea Cernăuți, profesoară de limba ucraineană la Școala superioară de electronică radio din Cernăuți. Mulți studenți ai instituției de învățământ sunt reprezentanți ai comunităților naționale din Bucovina.

Doamna Iulia lucrează permanent întru descoperirea a noi metode de predare. Dumneaei consideră că profesorii de limba ucraineană, inclusiv cei, care lucrează în școlile cu limba română de predare, ar trebui să folosească metode noi şi interesante.

Profesoara a participat la diferite activități educaționale din cadrul proiectului “Învățăm împreună”, care au devenit un impuls pentru dumneaei de a-și genera propriile idei. Împreună cu colegii, doamna Iulia a inițiat compilarea unui manual instructiv-interactiv și crearea unui program pentru integrarea limbii ucrainene în școlile cu limba română sau alte limbi de predare.

Despre crearea programului educațional

În anul 2019, eu împreună cu colegii mei am aranjat un ghid de studii „Conținutul lingvistic” pentru profesorii de limba și literatura ucraineană de la instituțiile cu limba română de predare. Manualul are un aspect vizual deoseit, sunt prezentate hărți mentale pentru fiecare subiect. Scanând doar codurile QR - puteți obține informații suplimentare și exerciţii la temă. Totul este într-un format interactiv.

Un an de zile „am îngrijit” această carte. Sunt mândră de ea: este primul meu copil, dar cu siguranță nu ultimul.

Deoarece Institutul de învățământ postuniversitar desfăşoară lucrări de cercetare și experimentale, am început, de asemenea, să lucrăm la crearea unei platforme „Dezvoltarea competenței comunicative într-un mediu educațional multicultural prin intermediul tehnologiei CLIL”. Acesta este deja implementat activ de cinci instituții de învățământ cu limba română de predare din regiune.

CLIL este o tehnologie de integrare subiect-limbă, atunci când copiii învață limba ucraineană nu la lecțiile de ucraineană. Știm că în instituțiile de învățământ cu limba română de predare, bunăoară geografia, matematica, bazele sănătății și alte discipline sunt predate în limba română. Dar dintr-un moment dat, treptat, aici încep să le predea în limba ucraineană.


Despre Noua şcoală ucraineană

Noua școală ucraineană ne arată în mod clar cum europenii organizează procesul educațional. De ce să nu prezentaţi o lecție de istorie la un muzeu? O lecție de literatură în acel loc, unde chiar pereții vorbesc despre autor? Despre aceasta a scris încă Suhomlinsky.

Noi percepem opera într-un mod complet diferit atunci, când știm mai multe despre scriitor. De ce să nu învăţăm limba din cântecele ucrainene? Bunăoară, melodiile trupei „Okean Elzy” sau Kuzma Screabin, care sunt atât de îndrăgite de elevi. Toate acestea sunt propoziții simple, care pot fi analizate sintactic. Și la sfârșitul lecției putem să cântăm împreună, de exemplu, „Fotografiile vechi”. Nu este plictisitor de a studia o limbă. Este necesar doar ca predarea să nu fie plictisitoare.

Despre pregătirea pentru noul an școlar

Toată lumea asociază vara cu odihna. Dar anume vara există foarte multe oportunități pentru profesori de a învăța ceva nou. Astfel, în anul 2018 ne-am familiarizat cu un şir de inițiative interesante, care au fost implementate în Ucraina în cadrul proiectului „Învățând împreună”. Personal, m-am deprins cu ele la „Academia de vară” din anul 2019.


Am studiat metode și tehnici pentru predarea eficientă a limbii ucrainene. S-a acordat multă atenție comunicării. Ni s-a explicat de ce este important în timpul lecţiei să încadrăm anumite momente situaționale și nu doar să explicăm regulile. În acest fel, putem demonstra elevilor că limba ucraineană poate fi ușor stăpânită prin circumstanțele de viață din jurul nostru.

Academia de vară 2020 a avut loc online în legătură cu pandemia. În ciuda acestui fapt, a fost extrem de interesant. Am elaborat o mulțime de instrumente, despre care nici nu știam că există înainte. De exemplu, cum poți da temele de acasă sub formă de benzi desenate. S-ar părea cum banda desenată este legată de limba ucraineană? Dar nu, orice este posibil. Trecem la o altă eră, în care elevul trebuie deja interesat.
Academia de vară dă un asalt profesional deosebit înainte de noul an școlar.


Despre taberele “BombeZNO”

Am ajuns la al doilea val al taberelor de primăvară „BombeZNO”, care au fost inițiate de proiectul „Învățând împreună”. Astfel de tabere lingvistice îi ajută pe elevii din clasele a XI-a să dobândească rapid cunoștințele necesare pentru a se pregăti pentru Evaluarea indepedentă externă. Atunci când există o mulțime de informații și puțin timp, materialul trebuie prezentat într-un mod ușor, în formă de joacă, astfel încât elevii să aibă anumite imaginaţii, amintindu-şi răspunsul corect la susţinerea testelor.

Mi-am amintit de tehnica „omului pictat”, unde fiecare parte a corpului ne amintește de o anumită regulă. Cele zece degete sunt 10 părți ale vorbirii. Așadar, elevii încep să-și amintească de ele: 6 independente, 4 de legătură. Putem profita la maximum de corpul nostru. El ne poate ajuta să memorizăm chiar și frazeologisme! Toate aceste sfaturi sunt atât de practice, încât imediat înțelegeți cum trebuie aplicate.

În anul 2019, am participat la tabăra de vară „BombeZNO”, organizată în cadrul proiectului „Învățând împreună”. Spre deosebire de taberele lingvistice de primăvară, aceste activități au fost pregătite pentru elevii școlilor de bază. În plus, aceste tabere sunt multilingve: aici, pe lângă limba ucraineană, poate fi studiată engleza și face schimb de experiențe culturale. În fiecare zi este prezentat un subiect nou. Chiar și înviorările și flash mob-urile au fost organizate, folosind cântece în diferite limbi. Aparte, elevii au pregătit un proiect „Cum vezi orașul”: din mijloace improvizate au creat un McDonald's, un steag şi o piscină. Au folosit creativitatea la maximum. Astfel de proiecte aduc o mare contribuție în dezvoltarea învăţământului.

Acest articol a fost creat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene şi a Ministerului Afacerilor Externe din Finlanda. Doar autorul poartă responsabilitate pentru conţinutul acestei publicaţii şi el nu întotdeauna reflectă punctele de vedere ale Uniunii Europene sau ale Ministerului Afacerilor Externe din Finlanda.

„Învățândîmpreună” este un program de cooperare de patru ani, care a început între Ucraina și Finlanda în iulie 2018 și la care, la sfârșitul anului 2018, s-a alăturat UE, oferind finanțare suplimentară pentru îmbunătățirea calității predării limbii ucrainene în rândul minorităților naționale. Proiectul este implementat de FCG Finnish Consulting Group Ltd. Are acoperire națională și vizează sprijinirea reformei Noii şcoli ucrainene (NŞU), în special în domeniul învățământului primar. Principalele obiective ale proiectului sunt conformitatea de predare și de administrare în școli a standardelor NŞU; promovarea acestei reforme în rândul profesorilor și al publicului larg; îmbunătățirea mediului educațional în clasele 1-12.

Diana Vataman

Acest material a fost creat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene și al Ministerului Afacerilor Externe din Finlanda. Conținutul proiectului / site-ului este exclusiv responsabilitatea (numele autorului / partenerului) și nu reflectă neapărat opiniile Uniunii Europene, ale Ministerului Afacerilor Externe din Finlanda.

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii

Comentarii