Astăzi în condiții democratice mai prielnice avem posibilități reale de
a studia istoria poporului nostru. Una dintre aceste modalități este oferită
de programele școlare de istorie universală, istorie a Ucrainei, precum și a ținutului natal. De ce să nu le folosim? Și vom începe cu o temă bine cunoscută în
istoria Ucrainei: cultura arheologică Tripoliană, recomandată în programa
clasei a 6-a a școlilor de cultură generală.
La ora actuală elevii școlilor noastre
pot studia în clasa a 6-a istoria universală și a Ucrainei (curs integrat),
folosind unul din cele cinci manuale cu girul Ministerului Învățământului și Științei.
Din ele ei vor afla că în anul 1897 savantul Vikentii (Cenek) Chvojka a
descoperit primele vestigii ale unei culturi noi lângă satul Tripolie din împrejurimile
Kievului. Conform tradiției, cultura arheologică a primit numele localității primei descoperiri. Cu o splendoare de amănunte vor fi descrise diferite
aspecte din viaţa tripolienilor: aşezările, locuinţele, îmbrăcămintea, uneltele
de muncă, ceramica ce prezintă un fenomen unic în istoria culturii
neoliticului, credinţele. (Nu le vom repeta, deoarece ele sunt în manuale). În unele pagini vom vedea chiar chipurile oamenilor din epocă, reînviate de
antropologi cu renume. Apoi se va spune că urmele acestei culturi sunt foarte
numeroase și răspândite din abundenţă în arealul dintre Nipru şi Nistru. Se
enumeră şi cele mai cunoscute situri arheologice de pe teritoriul Ucrainei cu
fotografii ale celor mai caracteristice vestigii.
Doar în unul dintre manuale (autori: Şalaghinova ş.a.), la pagina 37 se afirmă: „Savanții au revelat că triburi asemănătoare în mileniile VI-II î.e.n. ocupau de asemenea un vast spaţiu din actuala Moldovă şi Românie”. Vorbind despre câteva versiuni ale provenienței acestei culturi, autorii altui manual (Golovanov, Kostyrko) amintesc despre posibilitatea pătrunderii ei din Moldova sau Balcani.
Doar în unul dintre manuale (autori: Şalaghinova ş.a.), la pagina 37 se afirmă: „Savanții au revelat că triburi asemănătoare în mileniile VI-II î.e.n. ocupau de asemenea un vast spaţiu din actuala Moldovă şi Românie”. Vorbind despre câteva versiuni ale provenienței acestei culturi, autorii altui manual (Golovanov, Kostyrko) amintesc despre posibilitatea pătrunderii ei din Moldova sau Balcani.
În realitate, însă, cultura arheologică
Cucuteni-Tripolie se întinde pe o suprafață de 350.000 kilometri pătrați, pe
teritoriul actual al României, Republicii Moldova și Ucrainei. Descoperirea ei
a avut mai multe etape. În anul 1884 locuitorii comunei Cucuteni, ce se află la
9 km mai la nord de Târgu Frumos din judeţul Iaşi, extrăgeau piatră pe dealul
numit Cetăţuia şi o transportau la Hârlău. Folcloristul Theodor Burada, trecând
pe aici spre Cotnari, a fost informat că pe locul de unde se extrăgea piatră
existau fragmente din ceramică pictată precum şi diferite figurine din lut
ars. Vizitând cariera respectivă, el rămâne impresionat de cele constatate şi ia
solicitat primarului localității să interzică în continuare lucrările. În 1885
s-au deplasat în zonă N. Beldiceanu, Gr. Buţureanu şi D. Diamandi din Iaşi,
precum şi D. Butulescu din Bucureşti, care în 1885-1888 au efectuat unele săpături
sumare. Rezultatele acestor cercetări au fost publicate atât în ţară, cât şi
peste hotare. Numele culturii a fost dat de descoperirile făcute în anii 1884 şi
1893 în localităţile Cucuteni din judeţul Iaşi şi Tripolie, lângă Kiev,
Ucraina.
Printre staţiunile importante ale
acestei culturi pe teritoriul României trebuie menţionate acelea de la Hăbăşeşti,
Valea Lupului, Balţaţi, Ruginoasa, Fedeleşeni, Scânteia (jud. Iaşi), Truşeşti
(jud. Botoşani), Bodeşti- Cetăţuia, Frumuşica, Izvoare, Traian, Târpe- şti,
Calu, Ghelăeşti (jud. Neamţ), Dumeşti şi Huşi (jud. Vaslui), Corlăteni şi Drăguşeni
(jud. Botoşani), Mihoveni şi Preuteşti (jud. Suceava). În Republica Moldova au
fost efectuate săpături arheologice cu bogate descoperiri la Cuconeştii Vechi,
Rădulenii Vechi, Brânzeni III, Varvăreuca, Caracuşenii Vechi, Bulboci ş. A.
În evoluția acestei culturi au fost
deosebite pentru prima dată de Hubert Schmidt, în urma săpăturilor sale de la
Cucuteni din 1909-1910, pe bază stratigrafică şi stilistică, mai multe faze
denumite Cucuteni A şi B (în ultima incluzând şi faza A- B, definită ulterior
de Vladimir Dumitrescu), fiecare cu mai multe etape în evoluţia lor, corespunzătoare
celor cu altă denumire din cadrul culturii Tripoliene, stabilite de către
Tatiana S. Passek.
Durata de evoluţie a civilizaţiei
Cucuteni cuprinde aproximativ două milenii, începând cu anii 4600-4500 până în
jurul datei de 2750 î.e.n, interval temporal aparținând epocii neolitice.
Elementele acestei culturi încep din epoca finală a pietrei șlefuite până la
apariţia podoabelor din aramă. Organizarea socială şi structura comunităţilor
sunt foarte avansate pentru acea perioadă. Cultura Cucuteni a precedat cu câteva
sute de ani în Europa, găsindu-se unele asemănări, destul de pregnante, doar între
ceramica Cucuteni şi o ceramică dintr-o cultură neolitică din China. Între cele
două culturi este o distanţă de timp foarte mare, cea din China apărând după
circa un mileniu faţă de cea de la Cucuteni. La modul superficial cultura şi
civilizaţia Cucuteni-Tripolie este cunoscută mai mult prin ceramica specifică
pictată cu alb, crem, roşu-crud sau negru şi desene continuu spiralate şi
neintersectate.
Populaţia aparţinând culturii Cucuteni
avea o organizare protourbană, cu locuinţe mari, cu vetre interioare. Aveau ca
ocupaţie vânătoarea, agricultura şi meşteşuguri casnice, cum ar fi: ţesutul,
olăritul, confecționarea uneltelor.
Religia şi cultele practicate tratau,
după datele arheologice, teme precum cosmogonia şi viaţa de după moarte. Între
cultele cele mai dezvoltate se remarcă cel al Mamei-Pământ, cea care asigura
fertilitatea şi fecunditatea, cel al Taurului Ceresc şi cel al Focului.
Încă o enigmă a acestei civilizaţii e
acel fapt, că toate localităţile cucuteniene, descoperite până acum, au fost
arse, iar toată ceramica – rămasă în case. Unii savanţi presupun că locuitorii
acestor case, prinşi prin surprindere de invadatori, n-au dovedit să scoată
nimic din locuinţe. Alţii susţin versiunea conform căreia peste fiecare 50-70
de ani, epuizând solurile din împrejurimi, cucutenienii îşi schimbau locul de
trai şi pământurile bune de însămânţat, trecând în alt loc. Din cauze ritualice
toată gospodăria veche cu toate obiectele casnice erau arse de ei înşişi.
Destul de enigmatică e şi dispariţia
acestei culturi. Poate au fost exterminaţi de alte triburi indo-europene,
venite din stepele estice? După părerea multor savanţi, motivele care au dus la
dispariţia civilizaţiei Cucuteni-Tripolie sunt mai complexe. Criza internă a
cucutenienilor a fost determinată de o creştere continuă a populaţiei,
epuizarea terenurilor agricole (exploatarea timp de mai multe sute de ani a
aceloraşi terenuri agricole, defrişarea prin foc, lipsa rotaţiei culturilor),
stagnarea perfecţionării tehnicilor şi uneltelor agricole; deteriorarea
mediului înconjurător a fost amplificată şi de schimbarea climatică şi de
presiunea sporită a triburilor indo-europene. Toate acestea au dus la dispariţia
treptată a modului de viaţă cucutenian. Deci, nu este vorba despre o exterminare
a populaţiei cucuteniene. Cu timpul, modul de viaţă a păstorilor din stepă a înlocuit-o
pe cea a agricultorilor de aici. A apărut şi o altă organizare socială şi
economică, favorizată de noile condiţii ecologice. Doar câte ceva din acea
cultură îndepărtată s-a transmis peste veacuri până la noi.
Arcadie Moisei
Învățător emerit al Ucrainei
2 Comentarii
Doholici George (facebook) cine ajunge la Piatra-Neamt poate sa viziteze UNICUL muzeu dedicat acestei culturi, va asigur ca merita!
RăspundețiȘtergereMiron Scorobete (facebook) Mulţumim d-le prof. Arcadie Moisei. Bine că în Ucraina i se dă atenţie acestei culturi unice. Păcat că la noi, ca multe altele, e ignorată.
RăspundețiȘtergere