Mărirea și decăderea unui domn moldovean: Vasile
Lupu
Prăbuşirea
domniei lui Vasile Lupu, în 1653, a fost primită de contemporani drept o mare
surpriză: domnul cu „hire înaltă” şi ambiţii imperiale, omul care se
înconjurase cu un fast asemănător marilor curţi monarhice europene, marele
protector al bisericii răsăritului, diplomatul abil care întreţinuse relaţii
optime cu Poarta, dar ştiuse să îmblânzească şi reticenţele Poloniei, în fine,
omul care visase uniunea dinastică moldo-munteană, spre a da consistenţă
proiectelor sale de supremaţie în tradiţie bizantină, care ştiuse să evite
crize complicate şi care părea etern, părăsea învins şi umilit tronul, ca
oricare dintre predecesorii săi, fără faimă şi fără noroc.
Fugarul
care se îndrepta spre un viitor incert, după ce îşi pierduse domnia, avea însă
o poveste imposibil de a fi trăită într-un alt timp al istoriei. Tatăl său,
Nicolae Coci, venise în Tarile Române din Balcani, la o dată neprecizată,
originea sa fiind încă subiect de discuţie. S-a spus că ar fi fost albanez,
grec, pentru că fiul său vorbea cu un puternic accent grecesc, s-a invocat şi o
origine aromână. Cert este că se număra printre cei care trecuseră Dunărea spre
a face bani şi a intra în dregătorii, ceea ce a şi obţinut în perioada crucială
a anilor 1593-1595, când alternativ, la Iaşi şi la Bucureşti, sub Aron
(Tiranul) şi Mihai Viteazul a devenit una din figurile importante ale Sfatului
Domnesc. Este de presupus că, dincolo de ataşamentul său faţă de cauza
antiotomană, Nicolae Coci dobândise între timp o avere consistentă şi intrase
prin căsătorie în rândurile marii boierimi.
Acum
(în 1593) şi aici (în Moldova sau Valahia) se năştea al treilea fiu al său,
care la maturitate şi în preajma urcării pe tron a luat numele imperial Vasile,
cu care a devenit mai bine cunoscut.
În
linii mari, cariera sa seamănă izbitor cu cea a lui Mihai Viteazul, al cărui
traseu spre putere pare a-l urma până la un punct întru totul. Astfel, avea să
încheie o căsătorie ce l-a aşezat alături de marea boierime a Moldovei (cu
Tudosca, fata marelui vornic Costea Bucioc), în timpul domniei altui balcanic,
Gaspar Graziani, pe la 1620, şi şi-a sporit constant averea. Avea să fie primul
pas urmat asemeni predecesorului său de un lung „cursus honorum” (succesiune de
dregătorii), servind pe mai toţi cei care s-au perindat pe tronul Moldovei
între 1618 şi 1633. În vara anului 1633, drumul spre domnie i s-a deschis în
faţă oarecum neaşteptat, lată şi circumstanţele.
După
episodul antiotoman de la sfârşitul secolului al XVI-lea, şi cu deosebire după
venirea lui Radu Mihnea în prima sa domnie munteană (1616), Ţările Române au
intrat într-o veritabilă perioadă prefanariotă.
Cu
susţinerea Porţii, care înţelegea să-şi păstreze suzeranitatea şi cu alte
mijloace, o parte importantă a clientelei sale greceşti de la Constantinopol a
venit în Valahia şi Moldova, şi în scurt timp s-a transformat prin achiziţii de
proprietăţi şi ascensiune rapidă în Sfatul Domnesc şi conducerea bisericii
într-un instrument predilect de dominaţie economică şi politică a Imperiului
Otoman. în această situaţie, conflictul cu boierimea „de ţară” a devenit
inevitabil, şi în timpul lui Leon Vodă (1630-1632) în Ţara Românească şi
Alexandru Iliaş (1632-1633) în Moldova, explozia de mai multă vreme aşteptată
s-a produs.
La
sud de Carpaţi, o răzvrătire a boierilor, cu larga participare a
contribuabililor, a obligat domnia să accepte un „aşezământ” împotriva
grecilor, care nu s-a dovedit suficient, şi după mai multe înfruntări armate,
Matei Basarab a preluat tronul cu sabia, în cele din urmă fiind recunoscut şi
de Poartă.
În
Moldova, mişcarea evenimentelor a fost mai sinuoasă. Mai întâi vornicul Lupu,
în fruntea boierimii autohtone, a protestat împotriva creşterii dărilor de care
se făcea vinovată gruparea greco-turcă din preajma domnului. Alexandru Iliaş a
fugit, speriat de amploarea revoltei, şi nemulţumiţii l-ar fi vrut domn pe cel
care se aşezase în fruntea lor. Lupu însă, neştiind care va fi reacţia Porţii,
a refuzat, sub pretextul că nu va accepta domnia câtă vreme nu ştie „ce biruri
va lua din ţară”. S-a recurs atunci la un alt candidat, Miron Barnovschi,
reputat pentru buna sa cârmuire într-o domnie anterioară (1626-1629), dar
cunoscut la Constantinopol drept omul polonezilor, încurajat de exemplul lui
Matei Basarab, care, deşi răzvrătit împotriva sultanului, mersese la
Constantinopol şi obţinuse domnia, acesta din urmă l-a urmat, numai că acolo se
instalase de mai multă vreme Lupu, intrigile sale urmând să-l piardă pe
nefericitul concurent, care în iulie 1633 a şi fost decapitat în prezenţa
sultanului.
Clipa
ambiţiosului intrigant nu venise însă. Poarta l-a preferat pe Moise Movilă
(1633-1634), într-o trecere pe tronul Moldovei mult scurtată de eşecul unei
campanii în Polonia şi de jaful căzăcesc care i-a urmat. Abia acum, odată cu
epuizarea listei pretendenţilor, veni şi rândul vornicului Lupu, devenit domn
cu numele împărătesc Vasile. După ce se legitimase printr-o mişcare populară,
se văzuse suţinut şi pentru averea, dar şi pentru experienţa sa în conducerea
ţării, pentru ca în cele din urmă să fie agreat şi numit prin voinţa Porţii,
care în mod cert dorea rezolvarea crizei declanşate cu un an în urmă cu
ajutorul unei persoane capabile şi autoritare. Noul domn venea la Iaşi hotărât
să rămână cât mai multă vreme în scaun. Nu avea să ştie că într-adevăr mandatul
său se va prelungi 19 ani, ai treilea ca mărime în istoria Moldovei, după cei
47 de ani ai lui Ştefan (1457-1504) şi cei 31 ai lui Alexandru cel Bun
(1400-1431).
Dincolo
de calităţile deosebite ale lui Vasile Lupu, durata excepţională a domniei sale
are şi alte explicaţii. Mai întâi, anii săi corespund cu o lungă absenţă a
puterii otomane din Europa, preocupată de proiecte expansioniste în alte părţi
ale lumii. Apoi nu este de ignorat că Matei Basarab a fost acceptat de nevoie
la Poartă şi că menţinerea lui Vasile Lupu în Moldova era strâns legată de
pretenţiile sale de cucerire a acestei ţări. În fine, cum mai cu seamă
conflictele armate între Moldova şi Ţara Românească au fost de scurtă durată,
relativa relaxare a presiunii externe, mai cu seamă în plan politic, s-a
asociat cu lungi perioade de administrare şi bună gospodărire, care au sporit
resursele, permiţându-i domnului să construiască lăcaşuri de cult, precum „Trei
Ierarhi”, unanim apreciat, să susţină biserica ortodoxă a Răsăritului, şi în special
Patriarhia de la Constantinopol, şi să sprijine mari acte de cultură, precum
tiparul şi şcoala superioară.
Din
păcate, ambiţiile lui Vasile Lupu erau greu de îngrădit în marginile unei ţări
mici, motiv pentru care de la început el a desfăşurat o politică externă
dinamică, în permanentă căutare de aliaţi, sau înfruntări costisitoare pe
frontul de luptă. Vechea istoriografie a tratat epoca exclusiv din perspectiva
eternei neînţelegeri cu Matei Basarab, luând în general partea celui dintâi,
„un bătrân atât de simplu, după vorbă, după port”, apărându-şi ţara şi
statul de un venetic însetat de putere. O analiză atentă arată că perioadele
conflictuale de pe câmpul de luptă au alternat cu lungi perioade de pace şi
cooperare şi că, în fond, obiectivele celor doi combatanţi nu erau foarte
diferite. Uniunea dinastică moldo-munteană dorită de Vasile Lupu se făcea cu
acceptul puterii suzerane, în vreme ce Matei Basarab, într-o alianţă fermă cu
Transilvania, consfinţită prin mai multe tratate, şi cu gânduri de cruciadă,
dorea consolidarea autonomiei ţării sale şi limitarea opresiunii otomane. De
altfel, spre principatul transcarpatic şi-a îndreptat atenţia şi domnul
moldovean, acordurile semnate cu această ţară, fără prea mari consecinţe, având
tocmai menirea de a neutraliza alianţa transilvano-munteană, în folosul
domnului de la laşi. În conflict cu Ţara Românească şi într-o înţelegere plină
de suspiciuni reciproce cu principele Gheorghe Racoczy I, Vasile Lupu s-a văzut
obligat să se apropie de Polonia, care tocmai încheiase pacea cu Poarta. Primul
pas l-a făcut atunci când şi-a căsătorit fiica mai mare, Maria, cu
hatmanul lituanian Jan Radziwili, iar următorul, de altfel foarte riscant, când
s-a alăturat într-un mare proiect antiotoman, împreună cu Matei Basarab principele
Transilvaniei şi cazacii zaporojeni, un ansamblu redutabil, din care Vasile
Lupu n-a dorit să lipsească, nevrând să rămână pe dinafară în eventualitatea
unei izbânzi. Acţiunea concertată a tuturor acestor forţe (50.000 de ostaşi
numai din Tarile Române) s-ar fi bucurat şi de susţinerea popoarelor balcanice,
gata să se răscoale.
Din
păcate, opoziţia Seimului (adunarea nobiliară care era principalul decident
politic în Polonia) şi moartea aventurosului rege Vladislav, în 1648, au
pus capăt acestor proiecte şi au deschis în timp o sumă de evoluţii care până
în cele din urmă se vor dovedi dezastruoase pentru Vasile Lupu. Cruciada nu a
mai avut loc, dar cazacii zaporojeni, nemulţumiţi că în felul acesta nu-şi vor
putea recâştiga vechile privilegii şi autonomia militară, retrase de suzeranul
polonez, s-au răsculat împotriva acestuia, l-au proclamat hatman pe Bogdan
Hmielniţchi, şi împreună cu tătarii din Crimeea au declanşat un război
sângeros. Aflat în vecinătatea apropiată, Vasile Lupu a fost obligat să aleagă
între cei doi beligeranţi, şi în cele din urmă a optat pentru marele regat
catolic din nordul Moldovei, trezindu-se astfel pe nesimţite în mijlocul unui
conflict pe care nu îl provocase şi ale cărui consecinţe erau imprevizibile.
Anii
1649-1650 s-au arătat contradictorii. După o victorie poloneză la Zborow,
domnul Moldovei a zdrobit o trupă tătară venită să jefuiască, dar în anul
următor aceştia s-au întors împreună cu cazacii, prădând sălbatic Moldova.
Încolţit din toate părţile, Vasile Lupu s-a văzut nevoit să promită, spre a
vedea invadatorii plecaţi, că-şi va da în căsătorie fiica mai mică, Ruxandra,
lui Timuş Hmielniţchi, fiul hatmanului cazac, ceea ce a şi făcut doi ani mai
târziu, după mai multe victorii ale aliaţilor asupra armatei nobiliare
poloneze.
Încuscrirea
cu Bogdan Hmielniţchi a fost interpretată în regiune ca un puternic factor
perturbator şi a coalizat împotriva sa redutabile forţe dinăuntrul Moldovei şi
din afară. Un grup de mari boieri, exasperaţi de politica sa aventuristă şi de
ruina ţării, avându-l în frunte pe logofătul Gheorghe Ştefan, mare proprietar
funciar şi, de altfel, omul de încredere al domnului, a pus la cale o
conspiraţie, împreună cu principele Transilvaniei şi cu Matei Basarab, convinşi
că venise momentul să izgonească un vecin atât de primejdios.
Cum
nunta Ruxandrei scăzuse cota lui Vasile Lupu şi la Constanţinopol, n-a fost
greu să se acţioneze, scrisori venite de la Alba lulia şi de la Târgovişte
denunţându-l pentru proasta gospodărire a ţării şi guvernare tiranică. Informat
târziu asupra ceea ce se întâmplă şi neputându-l prinde pe principalul
conspirator, Vasile Lupu n-a putut face faţă atacului transilvano-muntean şi a
fugit la Hotin, apoi la Cameniţa, unde s-a aşezat sub protecţia regelui
polonez.
Evenimentele
s-au derulat cu repeziciune. În vreme ce Gheorghe Ştefan, înscăunat la Iaşi,
numea sfatul domnesc, alţi boieri credincioşi fostului domn solicitau la
cererea acestuia ajutorul lui Timuş, care sosi în grabă cu 8.000 de călăreţi şi
îşi restaură pe tron socrul.
Steaua
sa norocoasă părea să-i lumineze din nou paşii. Odată restabilit, Vasile Lupu
ar fi putut să-şi trimită acasă ginerele şi să angajeze o nouă trupă de
mercenari, pentru care avea banii, să obţină încrederea Porţii şi să-şi
stabilizeze domnia. Evidenţiind soluţia de mai sus, cronicarul Miron Costin nu
ezita să spună că în cele din urmă s-a ales varianta cel mai puţin
câştigătoare: un atac imediat asupra lui Matei Basarab, care ar fi tranşat în
favoarea sa un conflict vechi de 20 de ani.
Contrar
aşteptărilor, domnul Ţării Româneşti, încă viguros la cei 65 de ani ai săi, l-a
întâmpinat cum se cuvine, şi la Finta, în mai 1653, i-a zdrobit trupele sosite
în ajutor. Sfârşitul înfruntării avea să aibă însă consecinţe tragice pentru
ambii combatanţi. Vasile Lupu, învins ulterior şi la Sârca, în iulie 1653, avea
să piardă definitiv tronul, dar şi Matei Basarab, grav rănit, intra în faza sa
declinantă, care avea să-l ducă în mormânt anul următor. Abia în toamnă -
octombrie 1653 -, Gheorghe Ştefan era sigur de tronul său. Exilat la
Constantinopol, lui Vasile Lupu nu i-a mai rămas decât satisfacţia ca, în
ultimii ani ai vieţii, fiul său, Ştefăniţă, să-i urmeze pe tronul de la Iaşi
(1659-1661).
prof. dr. Bogdan Teodorescu
0 Comentarii