Cuvântul ca instrument al magicului în poezia lui
Lucian
Blaga și Grigore Vieru
(studiu comparat)
Lucian Blaga şi Grigore Vieru - două destine umane, două destine creatoare,
biografii spirituale, sensibilitate comună în faţa tainelor universului.
S-ar putea afirma că Lucian Blaga şi
Grigore Vieru sunt incomparabili: perioade diferite, studii, circumstanţe
sociale şi culturale diferite.
Itinerarul vieţii lui
Blaga începe la 1895, în satul Iancrăm, judeţul Alba,
şi se
încheie la
6 mai 1961. Vieru vine pe lume la 1935, pe alt mal al
Prutului, în satul Pererâta, judeţul Hotin, când Blaga
ajunse deja în plină maturitate creatoare, afirmat ca poet, filosof şi dramaturg. Destinele lor umane se intersectează, în timp între anii 1935-1961. Destinele lor poetice cunosc o perioadă de întretăiere mai scurtă - din 1957, când Vieru debutează, şi până în 1961, când se stinge din viaţă marele spirit european, care a fost şi rămâne Lucian Blaga.
ajunse deja în plină maturitate creatoare, afirmat ca poet, filosof şi dramaturg. Destinele lor umane se intersectează, în timp între anii 1935-1961. Destinele lor poetice cunosc o perioadă de întretăiere mai scurtă - din 1957, când Vieru debutează, şi până în 1961, când se stinge din viaţă marele spirit european, care a fost şi rămâne Lucian Blaga.
Atât Vieru, cât şi Blaga au trăit şi
creat într-o cultură cu rădăcini comune, au avut ca izvor de inspiraţie sevele
aceluiaşi neam românesc.
Lucian Blaga şi-a acumulat o biografie
spirituală deosebită. De la părinţi i s-a transmis o bogată moştenire etică şi
intelectuală, copilăria i-a fost plină de valori spirituale: l-a citit pe
Goethe, a studiat filosofia, a învăţat la Institutul Pedagogic din Sibiu,
Universitatea din Viena, a fost ales membru al Academiei Române, a lucrat
profesor la Universitatea din Cluj.
Grigore Vieru a trecut prin alte
împrejurări istorico-sociale. După şcoala din
sat şi din Lipcani a urmat Institutul Pedagogic „Ion Creangă” din Chişinău, apoi debutul în cadrul unor
redacţii, primele volume de succes din anii 60, momentul de cotitură prin
placheta „Numele tău” (1978),
Diploma Internaţională Andersen - 1988, Membru al Academiei Române - 1990.
Spre deosebire de Blaga, care a studiat
filosofia, Vieru a deprins filosofia vieţii de la ţăranul de pe deal.
Circumstanţele au fost aceleaşi:
copilăria şi satul, rădăcini comune, pornite din poezia populară şi Eminescu,
ambii au fost jertfe ale unor totalitarisme politice ş.a.
Pe ambii poeţi îi caracterizează
tăcerea, mirarea, taina, duioşia faţă de copii, sentimentul de singurătate şi
tristeţe, starea de cântec, Dumnezeul din suflet, responsabilitatea în faţa
poeziei, simboluri comune: lumina şi întunericul, înaltul şi adâncul, dealul
şi valea, verdele, dorul, arborele, muntele, femeia.
Copilăria, mama, satul au fost motive
primare specifice lui Blaga şi lui Vieru. Atât pentru Blaga, cât şi pentru
Vieru sunt specifice alte două rădăcini comune: creaţia populară şi poezia lui
Eminescu.
Atât pentru Blaga cât şi pentru Vieru
integritatea Patriei este un ideal comun.
Lucian Blaga spunea că „Ţara din
inima noastra ramane tinsă acolo, înlăuntrul nostru...”. La rândul său Vieru menţiona că „Este nedrept să înveţi copilul cum să moară pentru Patrie, înainte de
a-l învăţa cum să trăiască pentru ea”.
Blaga a contribuit la promovarea
valorilor spirituale româneşti în afara hotarelor ţării în anii diplomaţiei
sale.
Vieru chema cititorul să iubească întâi
mama, limba maternă, plaiul natal. Axa tematică a liricii sale devine: „Plaiule, tu raiule, veşnică temă a mea!”.
Întreaga operă a lui Blaga şi Vieru este ca o stare de
cântec şi lumea e văzută ca o cântare. Vieru menţiona că „...locuieşte la marginea unui cântec”, pe când Blaga spunea că „...locuiesc într-un cântec de pasăre”.
Asimilând formele gândirii populare,
întâlnindu-se încă acolo, la „rădăcini şi
izvoare”, ambii şi-au însuşit motive şi simboluri mitice universale.
Tema timpului, a luminii, dorul şi
tăcerea, veşnicia şi marea trecere, sufletul satului şi taina, resimţite în
mod similar, aduc rezonanţe înrudite creaţiei celor doi, iar necesitatea de a
menţine „corola de minuni a lumii”,
întregul, armonia îi apropie şi mai mult. Ambii au văzut în creaţie o cumpănă
între eu şi lume. Atât Blaga cât şi Vieru concep condiţia creatorului în
căutare, zbucium, suferinţă, ardere interioară.
În secolul când
mamele îşi părăsesc odraslele, pornind în lumea largă după un paradis
financiar, iar tinerii uită de rădăcini, ancorând pe pământuri străine, opera
ambilor poeţi ne învaţă că „....nimic nu-i
veşnic! Veşnic e laptele matern” şi ne cheamă să ne răcorim sufletul cu
„...fragedul izvor curgând din veşnicie”.
Raisa Duminică
profesoară de limba română
la complexul instructiv-educativ din Draniţa
Cuvântul Adevărului
Cuvântul Adevărului
0 Comentarii