Despre marele artist Grigorie Pantazi, nu se cunosc prea multe
lucruri. Cu părere de rău, el este aproape completamente uitat în capitala
Bucovinei, unde s-a afirmat ca regizor, actor, poet, muzician, coregraf, sculptor,
autor de feerii, de spectacole de balet și de pantomimă[1]. Se cunosc
prea puține lucruri despre colaborarea sa cu societățile culturale din Bucovina
și din Țară, cu teatrele naționale și casele regale din Europa.
Grigorie cavaler de Pantazi, s-a născut la 24 ianuarie/6 februarie 1872 la Costiceni,
județul Hotin, unde părinții săi aveau moșie. Se trage dintr-o veche familie de boieri moldoveni din jud. Botoșani,
stabiliți în Basarabia după răpirea de către ruși a Moldovei dintre Prut și
Nistru. Un străbunic fusese membru în divanul Domnului Moldovei. Mama, Nadina
Pantazi (1852 - 1932), descindea dintr-o veche familie de boieri moldoveni,
Talpă, consemnată de Dimitrie Cantemir în cartea de aur, printre celelalte 40
de familii de boieri autohtoni. O străbunică Talpă fusese soția lui Ion
Barnovschi Movilă, fratele domnitorului Moldovei (Miron Barnovschi Movilă).
Tatăl, Constantin Pantazi, fusese mare proprietar la Baiești, apoi la Costiceni[2].
Din aceeași parte a Basarabiei provin și alți doi mari oameni de teatru: Bogdan
Petriceicu-Hașdeu și Constantin Stamati-Ciurea. Iar maestrul Pantazi se
destăinui, la un moment dat, că și-ar fi dorit să inaugureze la Hotin un teatru
național, pentru care a alesese câte un act din opera dramatică a celor doi
autori basarabeni.
Încă din
liceu, la Cernăuți, Grigore Pantazi se distinge prin talentul său de
declamator, recitând la comemorări scene și acte întregi din dramele lui
Goethe, Schiler, Grillparzer.
„Gazeta
Bucovinei” din 3/15 februarie 1893 publică un anunț al Societății academice
„Junimea”, din care aflăm câteva nume de rezonanță a participanților la viața
muzicală a capitalei ducatului: C. cav. de Onciul, G. de Pantazi și Cor. de
Tarnovețchi. Coriolan Maghețin, dar mai ales Claudiu Stefanelli și Grigorie
Pantazi au surprins plăcut publicul prin declamații frumoase[3].
Pantazi
debutează ca student la Junimea, înscenând la 19 ianuarie 1894, împreună cu
profesorul pictor Eugen Maximovici, cu un fast extraordinar, tablourile vivante
Soarele și Visul marinarului[4].
Încheindu-și
studiile juridice la universitățile din Cernăuți și Viena, Pantazi devine
funcționar în administrația provincială a Bucovinei. Cu prilejul comemorării
lui Ștefan cel Mare în 1904, aranjează o serie de tablouri vivante din viața
marelui voievod. La spectacol asistă și guvernatorul Bucovinei, prințul
Hohenlohe, care rămâne profund impresionat. A doua zi acesta îl cheamă pe
tânărul artist pentru ai pune în vedere că locul lui e la Viena, unde s-ar
putea dedica cu totul artei. Intervine pentru numirea lui la Ministerul de
interne din Viena, unde timp de mai bine de 17 ani va fi director al părții
române a monitorului oficial austriac „Foaia legilor imperiale”.
Gustav
Mahler, cel mai mare dintre directorii Operei imperiale din Viena, om extrem de
inaccesibil și de o severitate temută, soră cu brutalitatea, primește baletul
lui Pantazi Povestea Soarelui pentru
a-l prezenta la Operă. Dar spectacolul nu se ține, întrucât Mareșalul Curții
imperiale respinge baletul, ca fiind „zu
rumänisch”[5].
În schimb,
decanul maeștrilor de balet din Austria, Josef Hassreieter, și celebrul
compozitor Josef Bayer, autorul muzicii la baletul „Die Puppenfee”, care făcuse
ocolul lumii, apreciază calitățile artistice ale lui Pantazi și îi cer
concursul pentru festivalurile de operă și balet organizate odată pe an la
Teatrul imperial din palatul Schönbrunn. Astfel, în cadrul ultimei
reprezentații a Curții imperiale din Schönbrunn s-a prezentat baletul lui
Pantazi Cântul. Pantazi a condus
direcția de scenă, Curtea punându-i la dispoziție întreg aparatul tehnic și
artistic al Operei și al Teatrului Curții din Viena. Pe scenă, reprezentanți ai
celor mai vechi familii aristocrate din Austria și Ungaria – prinții
Schwarzenberg, Auerpreg, Hohenlohe, Kinsky etc. – erau simpli statiști și se
supuneau cu disciplină și modestie exemplară ordinelor și comenzilor severe ale
lui Pantazi.
Trei luni de
zile, Pantazi a fost oaspete al Palatului imperial, unde i se servea cina.
Repetițiile erau chiar mai frumoase decât reprezentațiile înseși, deoarece
prințesele și ducesele veneau direct de la distracțiile mondene de la Curte, cu
decolteuri și diademe, iar partea bărbătească o reprezentau demnitarii și arhiducii
care în ziua respectivă erau invitați la Schönbrumn[6].
În opera lui
Pantazi, jucau și membri de familii regale. Spre exemplu, prințesa Maria
Windischgraetz (1852 - 1929)a jucat în rolul împărătesei Teodora. La
reprezentație au asistat 70 membri ai familiei imperiale.
Pentru
împăratul Franz Joseph I, care se nimeri a fi bolnav, s-a aranjat o
reprezentație specială, la care a asistat numai majestatea sa, împreună cu
urmașul său la tron, Carol I, pentru ca bătrânul monarh să nu se obosească prin
obligațiile sale de amfitrion. Au fost puse la contribuție cele mai scumpe
brocarduri, mătăsuri și juvaiere seculare ale familiilor din înalta
aristocrație. Însuși împăratul a cheltuit, din fondurile sale particulare, o
sumă din care s-a instalat, tot după indicațiile lui Pantazi, un decor rulant
special, înfățișând în succesiune neîntreruptă tablouri din cursul veacurilor.
A doua zi după reprezentație, mareșalul Curții regale, principele Alfred de
Montenouvo (1854 - 1927), l-a vizitat pe Pantazi acasă pentru a-i aduce
mulțumiri.
Mare succes
a avut prezentarea de 56 ori, la Opera din Viena, a baletului Nippes. După balet, Grigorie Pantazi a
fost invitat la curtea baronesei Marie Louise Larisch von Moennich (1858 - 1940), unde s-a prezentat un
festival nocturn de Pantazi. Marie Luisa Larisch von Moennich era nepoata
împărătesei Elisabeta de Wittelsbach,
cunoscută mai ales sub numele Sisi
(1837 - 1898), soția împăratului Franz Joseph I
al Austriei.
La astfel de
onoruri a putut să ajungă la Viena un roman din Cernăuți, datorită fantaziei
sale bogate în arta scenică!
De la
Schönbrum și Viena, Grigorie Pantazi ajunge la București. Regina Elisabeta a
României (Carmen Sylva), l-a primit săptămâni de-a rândul la castelul Peleș,
iar în timpul văduviei sale, la castelul de la Curtea de Argeș. La București,
el a montat cu demnitari ai Curții Regale baletul Nippes [7]. Baletul s-a prezentat cu tot fastul mai întâi
în sala Palatului regal din Calea Victoriei, apoi la Opera Română, timp de două
săptămâni (pe timpul direcției Cocoresu).
Luigi
Manzotti (1835 - 1905), tatăl baletul european, autorul celebrului balet Excelsior, îiscria lui Pantazi de la „Scala” din Milano despre unul din
spectacolele bucovineanului: „C'e un
opera di gran ingenio, con effetti meravigliosi – una vera poema”. –„E o
lucrare de mare ingenuitate, cu efecte minunate – o poezie adevărată”. La
1914, Mingardi, directorul Scalei, hotărâse să aducă pe scena renumitului
teatru baletul Nippes, dar izbucnirea
războiului a împiedecat reprezentarea. La fel și la Petrograd, unde fusese
acceptat spre reprezentare, baletul a rămas nemontat. Maeștrii baletului rus,
Legat și Fokin,au apreciat în mod deosebit montările lui Pantazi. Chiar și
celebrii compozitori Giacomo Puccini (1858 - 1924) și Franz Lehár (1870-1948)
s-au exprimat elogios despre fantaziile coregrafice ale lui Pantazi. Rezumând
putem spune fără să greșim că baletul Nippess-a
prezentat în Viena și București, atât lacurțile regale, cât și la operă. În
Viena, actorii erau arhiduci și arhiducese, în București persoane din elita
capitalei[8].
Pantazi a
fost primul care a scris o feerie pe
motivele lui Johann Strauss (1825 - 1899), regele valsului, feerie care s-a
prezentat cu mare succes. Chiar în anii din urmă, familia decedatului coautor,
Josef Bayer, l-a autorizat pe Pantazi să scrie un nou scenariu pe muzica
postumă a acestuia. Baletul s-a numit Wiener
Bilder.
La Viena,
Pantazi a mai montat o feerie, Din timpul
Eladei, pe muzică antică. Feeria s-a jucat simultan pe două scene, în
aceeași sală, fapt ce nu s-a mai întâmplat până atunci.
Înzestrat cu
aptitudini muzicale deosebite, Pantazi a fost cel dintâi care a reconstruit
scenariul cunoscutului balet Prometeu de
Beethoven. Textul baletului fiind pierdut, artistul bucovinean a țesut pe
fiecare notă a lui Beethoven imaginea plastică corespunzătoare. Eusebie
Mandicevschi (1857 - 1929), autoritate științifică muzicală de primul rang,
fără a cărui aprobare nu se publica nici o ediție din marii clasici ai muzicii
occidentale, a recunoscut cel dintâi adânca legătură dintre scenariul lui Pantazi
și muzica lui Beethoven.
Baletul Prometeu s-a prezentat cu mare succes la
Opera Cehă din Praga, în decurs de două stagiuni. Ziarele din Praga au publicat
articole elogioase despre această creație.
La Budapesta
s-a pus în scenă de vreo 60 de ori baletul Naierul,
pe muzică de Rezcö Máder (1856 - 1940), fost director al Operei Ungare,
care a mai scris muzică pentru spectacolele de balet Luсeafărul și Vis de vară ale
maestrului Pantazi. Baletul Luсeafărul s-a prezentat la Cernăuți și
București cu concursul societății „Armonia”. În anii din urmă Pantazi, a mai
compus baletul Nufărul, țesut pe
legende indice vechi și motive de folclor muzical indic[9].
Grigore
Pantazi a montat în Cernăuți, tot cu concursul neprețuit al societății
„Armonia”, operetele naționale Crai nou,
Moș Ciocârlan, Noaptea sf. Gheorghe. A condus festivalurile Liceului I din
Cernăuți, Crai nou, în Suceava.
Printr-o înscenare în stil modern, a dat viață nouă operei naționale Crai nou de Ciprian Porumbescu, montată
la Cernăuți, cu societatea „Armonia”, și la Suceava, Vatra-Dornei, Radăuți și
Botoșani, cu societatea „Ciprian Porumbescu”. Pantazi devine membru onorific
(onorar, în limbajul epocii) al societăților „Armonia”, „Junimea” și „Ciprian Porumbescu”.
Înainte de
primul război mondial, Pantazi a fost inițiatorul și animatorul teatrului român
din Cernăuți (un fel de director neplătit al teatrului național, cum își zice el însuși într-un Memoriu din septembrie 1933: „Cu toate societățile culturale din
Bucovina, am organizat și înscenat prin decenii un rând de reprezentări
teatrele în limba română. Toate aceste reprezentări le-am aranjat gratuit și,
de pe urma neobositei mele munci, toate societățile culturale din Bucovina s-au
ales cu frumoase venituri”)[10].
La 4 mai
1901, la Cernăuți are loc premiera operetei lui Tudor Flondor, Moș Ciocârlan, pe un libret de
Constantin Berariu. Regia a fost în semnată de Grigore Pantazi. În distribuție:
Aglae Lupu (Florica), Hedwig Bucher (Halițchi), Gheorghe Sârbu (Farfuridis),
Adrian Forgaci (Notarul), Ștefan Scalat (Stan), Constantin Berariu (Gheorghe),
Constantin Hostiuc (Chirilă), în total 80 de artiști - soliști, coriști,
dansatori.
La
București, Pantazi înscenează, tot cu înalta societate de la Curtea Regală,
alături de baletul Naierul, și
baletul Oița pierdută (pe muzica Rapsodiei lui Enescu), iar cu actorii
Teatrului Național din București, melodrama Sufletul
și muzica (cuvinte de Carmen Sylva), montată și la Cernăuți la 70 de ani ai
Reginei Elisabeta. La 16/17 decembrie 1913, la Cernăuți, societatea „Junimea”
organizează la Teatrul Municipal, sub conducerea lui Pantazi, sosit special din
Viena, un spectacol jubiliar. Sărbătoarea a durat două zile. În prima zi a fost
prezentată melodrama Muzica înaltă
sufletul, de Dr. Grigore Pantazi, pe versuri de Carmen Sylva, tradusă de O.
Jesef, Mazurca de Josef Bayer. A doua
zi, s-a prezentat Cântecul neamului.
Poemă feerică națională de Dr. G. Pantazi, tradusă de A. Stefanelli (muzica
de Kostecki). Societatea era condusă atunci de secretarul Galin de la Consulatul
regal al României[11].
În 1914, la
Cernăuți a avut loc, în Teatrul Municipal, o manifestare consacrată lui
Eminescu (organizator: societatea „Armonia”).
După o conferință despre M. Eminescu, corul „Armonia”a prezentat Luceafărul, feerie pantomimică în 3
tablouri, de Pantazi (muzica – Raul Molder, directorul Operei din Budapesta)[12].
În același an, societatea „Armonia” marchează 25 de ani de activitate.
În1921,
Cercul studențesc „Arboroasa” aranjează în Teatrul orășenesc o șezătoare
artistică-literară: „Programul ca șezătoare să-și aibă scopul dorit, facem un
călduros apel către onoratul public cernăuțean, precum și către toți frații
noștri studenți să sprijine manifestarea noastră, prin participarea în numărul
cât mai mare. Suntem încredințați pe deplin în generozitatea onoratului public
care a sprijinit întotdeauna cu dragoste toate manifestările studențești. ”E
vorba de drama patriotică, Se face ziua,
de Zaharie Bârsan, regizată de Pantazi[13].
În 1921 și
1922,Inspector General pentru Bucovina pe lângă Ministerul Cultelor și Artelor
era Grigorie Pantazi. De asemenea el mai funcționa și ca subdirector la
Ministerul de Interne, consilier superior la administrația Bucovinei, iar în
deceniul următor îl aflăm detașat la Legațiunea română din Viena, după care ocupă
postul de consul general onorific.
La Cernăuți,
pune în scenă, la diverse serbări naționale feeria Cuvântul Neamului. În 1923,o montează la Vatra-Dornei cu o echipă
de țărani. În 1933, o reluă, inaugurând primul teatru de țărani din Bucovina.
La București,
montează cu Societatea Arhitecților baletului Rococo.
Este decorat
cu Bene Merenti, acordat de Regele
Carol I al României, care se întreținea adesea cu Pantazi asupra chestiunilor
de artă. Obține titlul de cavaler și ofițer al Coroanei României, Medalia jubilară „Carol II” și Steaua României.
La una din
repetițiile din București asistau cu mult interes viitorul rege, Ferdinand I,
principe moștenitor pe atunci, împreună cu principesa Maria. Se repeta Oița pierdută, cu ofițeri din garda
regală și din elita armatei, care nu se prea arătau dispuși să execute figurile
dificile ale dansurilor naționale, din care cauză era cât pe ce să se scoată
din program acest balet național. Principele Ferdinad a insistat cu toată
energia pentru menținerea și executarea baletului, venind el însuși pe scenă și
stând lângă Pantazi până când executanții, neavând încotro, s-au supus[14].
În 1935,
societatea „Junimea” pregătește comemorarea lui George Popovici, (pseudonim
literar Teodor Robeanu), autor al volumului Poezii
postume, tipărită la București cu o prefață de N. Iorga, în 1908. „Între învinșii păcatelor noastre – scrie
N. Iorga, – între cei pe care i-a ucis
răutatea acestei neam, nu știu pe niciunul pe urma căruia să trebuiască atâtea
lacrimi.” Iorga avea în vedere sfârșitul tragic al cărturarului bucovinean,
în 1905. Conducerea societății se adresează, la 3 martie 1935, lui Grigorie
cav. de Pantazi, consul la Viena. Îl informează că s-a luat hotărârea să fie
comemorat George Popovici, la Cernăuți, printr-un festival artistic. Pantazi,
membru activ al Societății, se remarcă și ca scriitor. Tricolorul, feeria sa, se prezentă pe scena Teatrului Național,
evocând în șase tablouri contribuția Societății „Junimea” la întregirea neamului.
Se face referire și la Grămadă, căzut în luptele de la Cireșoia, în august
1917. Pantazi este invitat șă pregătească o feerie prin dramatizarea poemului
lui G. Popovici, Novela de Castel, publicată
în 1894. Conducerea societății se angaja să facă toate pregătirile pentru
spectacol. Pantazi e informat și de faptul că s-a apelat, pentru costumele
poloneze, la George cav. de Gallin, alt membru marcant al Societății, consul al
României la Varșovia[15].
Pantazi a
avut onoarea de a fi membru în comisia pentru reorganizarea teatrelor din
Romania, sub prezidenția profesorului Sihleanu, care îi aprecia mult
expertizele competente.
Opera lui
Pantazi se cifrează la vreo 50 de spectacole de balet și de feerii, din care
mai mult de jumătate s-au pus în scenă [16]. Dar ceea ce trebuie reținut, ca moment deosebit de
interesant, este că Pantazi a putut să creeze atâtea spectacole de balet fără
să fie însuși maestru de dans. Creațiunile sale coregrafice le datorează
temperamentului său teatral și muzical, viziunii extraordinare pentru efectele
culorii și ale atitudinii plastice și faptului că a cunoscut toate marile
teatre din Europa.
Marele artist se stinge din viață în comuna Prisăcăreni din județul Storojineț la 9 iunie 1939 conform unei însemnări făcute în Condica celor decedați al Parohiei Costiceni [17].
În revista
cernăuțeană „Făt Frumos” din 1939, la rubrica „Cronică” se spune: „Duminică, 11
iunie 1939, s-a așezat la odihnă, în cimitirul Horecei din Cernăuți, osemintele
mult zbuciumatului Dr. G. de Pantazi [18]. „Marele
artist coregraf de reputație europeană și marele suflet de Român, crainic al
frumosul național, a avut parte să se stingă aici în Bucovina lui iubită, unde
se întorsese din Viena, locul triumfurilor internaționale”, consemnează „Glasul Bucovinei” în nr. 5.642. Anuarul societăți „Ciprian Porumbescu” din Suceava pe 1938/39 îi evocă frenetic amintirea.
În ziua de duminică, 23 iunie 2019, cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la trecerea în veșnicie a lui Grigore Pantazi, un distins om de cultură, Societatea Culturală „Valea Prutului” din satul Costiceni, aproape de Capela Mitropolitană Trei Ierarhi din cimitirul Horecea din Cernăuți, a organizat o slujbă de pomenire [19].
O comemorare similară a avut loc pe 23 ianuarie 2022, în ajunul aniversării a 150 de ani de la nașterea talentatului regizor de teatru, actor, poet și pictor Grigore Pantazi (1872 - 1939) [20].
Sergiu Barbuța, Vladimir Acatrini
Societatea culturală „Valea Prutului”
Note
1.
Victor Morariu, Omagiu lui Grigorie Pantazi, în „Junimea
Literară”, An XXIII, 1934, nr.10 -12, p.21.
2.
Membri marcanți ai Societății Academice „Junimea” din
Cernăuți (De la Înființarea ei în 1878 și până la Jubileul Semicentenar din
1928), Albumul Mare, Vol. I. Îngrijire
și note de Rodica Șcraba, în „Glasul Bucovinei” An. III, 1996, nr. 4,p.32; Alis
Niculică, Din Istoria Vieții Culturale a
Bucovinei: Teatrul și Muzica (1775–1940), Casa Editorială Floare Albastră,
București, 2009, p.168-169.
3.
Serata muzicală-declamatorică, în „Gazeta Bucovinei”, 7/19 februarie 1893, Anul III, nr.11, p.3.
4.
Arcadie
Dugan-Opaiț, Albumul Mare al Societăților
Academice „Arboroasa” și „Junimea” din Cernăuți, Vol.1, Editura Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, 2015, p.229.
5. Ibidem, Omagiu lui Grigorie Pantazi, în „Junimea
Literară”, Anul XXIII, 1934, nr. 10-12, p.23.
6.
Ibidem, p. 23 - 24.
7.
Ibidem, p. 24.
8.
Ibidem, p. 25.
9.
Ibidem, p. 26.
10.
Ibidem, p. 26.
11.
Soc.Stud. „Junimea”, în „Foaia Poporului”, 14 decembrie 1913, nr.50, p.13.
12.
Serbările Eminescu, în „Foaia Poporului”, 10 mai 1914, nr.19, p.12-13.
13. Alis Niculică.op.cit.,p.196-197.
14.
Ibidem, Omagiu lui Grigorie Pantazi, în „Junimea
Literară”, An XXIII, 1934, nr.10 - 12, p.27.
15.
Dimitrie
Vatamaniuc, Bucovina între Occident și
Orient. Studii și documente, Editura Academiei Române, București, 2006,
p.564-565.
16.
Ion Nistor, Istoria Bucovinei, Editura Humanitas,
București 1991, p.288.
17. Arhiva regională de Stat Cernăuți, F.1245, inv.1, d.750, fila 288.
18. Cronică: Grigorie Pantazi, în „Făt Frumos”, Anul XIV, nr.4, p.111.
19. Sergiu Barbuța. La Cernăuți a fost omagiat Grigore Pantazi, un mare artist coregraf originar din Costiceni [online]. [accesat 23.06.2019]. Disponibil: https://www.valeaprutului.info/2019/06/la-cernauti-fost-omagiat-grigore.html
20. Sergiu Barbuța. Grigore Pantazi, comemorat la împlinirea a 150 de ani de la naștere [online]. [accesat 23.01.2022]. Disponibil: https://www.valeaprutului.info/2022/01/cernauti-grigore-pantazi-comemorat-la.html
0 Comentarii