La 20 decembrie 1940, în plină iarnă, pe drumul dintre Cernăuți și Hotin, a murit în urma epuizării fizice și a expunerii prelungite la temperaturi extreme, părintele Vsevolod Crițchi, parohul bisericii din Colincăuți.
Avea 61 de
ani. Fusese scos din casa sa și obligat să curețe zăpada, în contextul politic
represiv instaurat de autoritățile sovietice în Basarabia. A murit de frig pe
marginea unui drum, cu o lopată în mâini, în condițiile impuse de un regim care
căuta deliberat să desființeze autoritatea și prestigiul Bisericii.
Născut la 1
aprilie 1879, Vsevolod Crițchi a urmat Școala de cântăreți bisericești și a
activat la Biserica Sf. Teodor Tiron din Chișinău, ocupând și funcția de
grefier al Societății eparhiale de tutelă. A fost hirotonit preot în anul 1918,
cu două clase de seminar teologic și examen de preot.
Începând cu anul 1921, Vsevolod Crițchi a
fost numit preot la Biserica „Înălțarea Domnului” din Colincăuți, județul
Hotin, iar din 1928 a fost ridicat la rangul de paroh. A slujit acolo aproape
douăzeci de ani, perioadă în care s-a bucurat de respectul și încrederea
comunității. Deși nu avea o pregătire teologică de excepție, era un slujitor
conștiincios, integru și activ, dedicat cu seriozitate misiunii sale pastorale.
Ca mulți alți clerici din Basarabia, s-a trezit, în anii de după 1940, prins
într-o confruntare istorică și ideologică ce depășea cu mult limitele slujirii
religioase.
Ocuparea
Basarabiei de către Uniunea Sovietică în iunie 1940 a declanșat o amplă
campanie de sovietizare a teritoriului. Printre primele ținte: instituțiile
religioase. Preoții erau considerați „elemente ostile” – nu doar din cauza
legăturilor lor cu administrația românească anterioară, ci pentru că religia
era percepută ca o formă de rezistență ideologică față de materialismul ateu
impus de noul regim. S-au aplicat metode administrative de eliminare a
clerului: arestări, deportări, impozite imposibil de plătit, munci forțate.
Totul cu scopul de a compromite preoții în fața comunităților lor, de a-i
reduce simbolic și social.
Părintele
Crițchi nu a fost arestat sau executat, dar nici nu a fost cruțat. A fost
obligat să participe la munci fizice în condiții inumane, parte a unei politici
bine documentate de umilire a clerului. Gerul aspru al iernii din 1940 i-a fost
fatal. Trupul său, obișnuit cu ritmul și viața liturgică, nu a rezistat. A
murit pe drum, sub supravegherea celor care trebuiau să îl „reeduce”, prin
forță și dispreț.
Moartea sa nu
a fost o excepție. A fost una dintre miile de victime ale unui sistem care a
tratat ființa umană ca instrument politic. Documentarea unor asemenea cazuri a
fost dificilă, din cauza opacității arhivelor sovietice și a dispariției
martorilor. Totuși, cercetători ca părintele Ioan Lisnic au reușit, prin muncă
de teren și cercetare arhivistică, să recupereze fragmente din aceste biografii
șterse cu intenție. Fără astfel de eforturi, figura lui Vsevolod Crițchi ar fi
rămas anonimă, pierdută în mulțimea celor „dispăruți discret” de regimul
sovietic.
Cazul său este relevant nu doar pentru memoria Bisericii, ci și pentru înțelegerea mecanismelor represive sovietice la nivel local. A murit nu pentru că s-ar fi opus deschis sistemului, ci pentru că a fost ceea ce era: un preot într-un stat care nu mai tolera nici credința, nici autonomia spirituală. Tăcerea și moartea lui sunt parte dintr-o istorie care nu trebuie ignorată.
Surse:
Episcopia Hotinului, Anuar, 1925, p.117
Справочная книга Кишиневской Епархiи, на 1911 годъ, p.9, 110
Anuarul Eparhiei Chișinăului și Hotinului, Chișinău, 1922, p.105
Episcopia Hotinului, Anuar, 1930, p.75
Episcopia Hotinului, nr.2, 1941, p.40
Biserica Basarabeană, nr. 7, 1942, p.451
Pr. prof. Sergiu C. Roșca, op.cit., p.35; Martirologiu românesc din Basarabia, p.236; Martiri pentru Hristos, din România, p.758
Cercetările părintelui profesor Ioan Lisnic privind clericii ortodocși persecutați de regimul sovietic au contribuit la documentarea și păstrarea memoriei acestor martiri.
Social media