O
stea mi-atinge faţa,
Ori
poate-a ta năframă,
Sunt
alb, bătân aproape,
Mi-e
dor de tine, mamă.
(Grigore Vieru,
„Mi-e dor de tine, mamă”)
Din copilărie până la cărunteţe, mama
este mângâierea, alinarea şi dragostea supremă. Te simţi legat de ea cu toate
gândurile, dorurile, visele tale, prin paşii spre viaţa viitoare. Temele
majore, cum ar fi dragostea pentru pământul natal, popor, mamă şi femeie, află
o expresie din cele mai puternice în creaţia lirică a lui Grigore Vieru.
Tema maternă trece ca un fir roşu prin
toată opera sa: mâinile mamei legănând copilul şi pe care le sărută poetul,
ochii ei înlăcrimaţi, pâinea mamei, nopţile ei albe... Ajunsă la apusul
soarelui, mama devine uşoară, c-ar putea să calce„ pe seminţele ce zboară între ceruri şi pământ”. Demnitatea maternă este modestă şi tăcută ca natura-mamă.
Munca sfântă a mamei este fructificată prin pâinea scoasă din cuptor, ce umple
cu aroma ei toată mahalaua. Mama iese la drum să-l ospăteze pe primul trecător
cu o felie de pâine, apoi cheamă vecinele s-o guste cu un păhar de apă rece:
,,Pâinea
asta mult ce-mi place mie,
Coaja
ei, o, coaja ei îmi are
Cu
năsprite palme-asemănare”.
Rostul vieţii mamei sunt copilul şi
munca. Într-un mic poem a încăput întregul univers matern: mama continuatoare
a vieţii pe pământ, întruchipată în imaginea păsării-mamă, care:
,,Când
s-a întors
La
piui ei cu hrana,
Găsise
cuibul gol
Şi
amuţit.
I-a
căutat
Pân-îi
albise pana,
Pân-când
în cioc
Sămânţa
a-ncolţit”.
De-acum înainte viaţa mamei e un
nesfârşit chin al căutării, al zbuciumului, care nu se alină niciodată. Dorul
mamei nu este un sentiment de ocazie, vremelnic, ci o permanenţă mereu vie a
sufletului omenesc. Trăirile dramatice ale mamei din poemul „Cămăşile” sunt redate prin intermediul „amintirilor amare”, lăsate de fiul
căzut în război. Cămăşile sunt nădejdea mamei, sprijinul ei de-a întâlni
dimineaţa zorii, de a-şi porni mâinile la treabă şi toată ziua - lungă de vară
ori scurtă de iarnă - să fie însoţită de gândul la fecior. Ea nu se va împăca
niciodată cu dispariţia fiului drag şi în fiecare sâmbătă va spăla cămăşile,
căci „mâine vor face băieţii horă-n sat”.
Şi aşa zi după zi, an după an, mama aşteaptă.
Fiecare poezie a lui Grigore Vieru, consacrată mamei, este demnă de
pensula unui pictor, fiind ca o icoană a Sfintei Născătoare, care a îndurat
straşnica durere a crucificării Fiului ei şi Mântuitorului nostru.
În poezia „Buzele mamei” vibrează sfânta memorie şi marele ei devotament.
Buzele mamei sunt o veşnică rană, care exprimă îndureratul sentiment al
dragostei faţă de bărbatul căzut la datorie, dar mereu viu şi tânăr în cugetul
şi inima ei suferindă:
„O,
buzele ce sărutară
Al
tatei mormânt
Mai
mult ca pre dânsul,
Pre
tata-n
Puţinii
lui ani pe pământ.”
Într-un interviu, Grigore Vieru
menţiona: „Pomul schilodit de obuze,
pământul ucis de secetă... Mă urmăreşte un fel de teamă în faţa neploii, a nezăpezii,
în faţa îngheţului din primăvară sau a frigului căzut în plină vară”. De
aceea poetul slăveşte floarea, rodul, mărgelele de aur ale pomului înverzit.
În poezia „Făptura mamei” întâlnim imagini cu adevărat surprinzătoare.
Făptura mamei, ajunsă la capătul vieţii trăite intens şi plină de rosturi supreme,
este ca un mit. Dăruită copiilor, muncii, binelui şi frumosului, mama apare ca
ceva sacru şi aproape supranatural. A călca anume pe sămânţă, pe verdele de
mâine ce va aduce rod, înseamnă a dispărea nedispărând, a perpetua mereu:
„Uşoară,
maică, uşoară,
C-ai
putea să mergi călcând
Pe
seminţele ce zboară
Între
ceruri şi pământ”.
Poezia viereană e un imn închinat mamei,
o odă nepieritoare prin simplitatea clasică a stilului, apropiat şi înţeles de
orice generaţie. După cum a scris un clasic contemporan, Grigore Vieru „este un poet care şi-a asumat greul unui
grai, trecându-l prin inima sa şi, încărcat de răbdare, înţelepciune şi nouă
frumuseţe, îl întoarce semenilor săi, care-şi deschid de bună voie inima să-l
primească pentru a-şi duce mai demn pe mai departe viaţa în spiritul dreptăţii,
al iubirii... Un poet ce rămâne suflet în sufletul său... acest om cât o
lacrimă în rostogol pe obrazul planetei”. Este greu să găsim o imagine mai
frumoasă şi mai potrivită lui Grigore Vieru decât această „lacrimă în rostogol pe obrazul planetei”.
Maria Herghelegiu,
profesoară de limba şi literatura
română,
satul Mămăliga
3 Comentarii
Foarte frumos!
RăspundețiȘtergereFoarte Frumos
RăspundețiȘtergeredal drq de scriitori si eseuri dc nu m-am nascut in america :pensive:
RăspundețiȘtergere