Ariciul
(mitologie animalieră)
În ansamblul mitologiei populare
româneşti, ariciul reprezintă animalul prin excelenţă cosmogonic. Nici o altă
vieţuitoare din beştiarul folcloric nu este atât de intim şi atât de profund
legată de momentele decisive ale facerii dintâi a lumii. Caracteristica cea mai
generală şi cea mai cunoscută despre arici este aceea că „el a urzit pământul”. De aici derivă caracterul sacral al
ariciului, prestigiul său cu totul ieşit din comun. E păcat să omori ariciul,
susţin credinţele populare, pentru că el a urzit
pământul sau l-a măsurat; ariciul la o casă e cu noroc fiindcă a urzit pământul împreună cu Dumnezeu.
pământul sau l-a măsurat; ariciul la o casă e cu noroc fiindcă a urzit pământul împreună cu Dumnezeu.
Într-o primă ipostază mitologică ariciul
este trimis de Dumnezeu să „urzească”
pământul: „Voind Dumnezeu să facă
pământul, a început întâi să-l urzească pe cer, ca să fie deopotrivă de mari
amândouă, pentru aceasta şi-a luat de ajutor pe arici. Dându-i un ghem de aţă,
l-a trimis să-l depene sau să-l desfăşoare pe sub poalele cerului. Ariciul,
însă, socotind în mintea lui că mai bine ar fi dacă ar fi pământ mai mult, a
urzit o câtime mai mare decât i se poruncise”. Aici ariciul este acela care
face efectiv pământul, chiar dacă după porunca şi îndemnul divinităţii supreme.
Alteori, greşeala ariciului se datorează
unei mişcări neîndemânatice: ”Dumnezeu
urzea după araci. Ariciul, care ajuta la urzit, ferindu-se de un arac, a scăpat
ghemul mare. Din această cauză, pământul nu a ieşit neted, ci accidentat.
Dumnezeu l-a blestemat: ”Ariciule, de araci te-ai ferit, de-acum să-i porţi în
spate” şi astfel ariciul s-a făcut ghem şi s-a pomenit plin de ţepi”.
Legendele acestea pun în corelaţie aspectul cu totul deosebit al ariciului cu
isprava prin care el a stricat chipul universului. Această Stângăcie specifică
modului biologic de a fi al ariciului este subliniată şi de alte texte
populare. Astfel „ariciul era voinic, cu
barbă mare, când urzea Dumnezeu pământul şi chemându-l să-i ţie două ghemuri,
unul de urzeală şi altul de bătătură, ariciul s-a-nfiorat de faţa Domnului, a
scăpat un ghem din mână. Din astă pricină, pământul din lan şi şes cum era să
fie, s-a scovârdit şi s-a prefăcut în măluşteanuri, văi, văgăuni, colnice,
piscuri, munţi, râpi, mătci şi Dumnezeu s-a necăjit şi l-a blestemat să rămâie
ghem şi aşa stă de-atunci”.
Stângăcia ariciului este reliefată şi de
alte două legende, care explică aspectul său exterior. Din una aflăm că ariciul
a luat un coş cu ouă şi s-a dus la Dumnezeu, să i le ducă în dar. La intrare el
s-a împiedicat de prag şi a vărsat toate ouăle. Supărat, Dumnezeu l-a certat că
a făcut atâta murdărie, iar ariciul s-a zgârcit de ruşine. De atunci el a rămas
aşa, strâns şi încovoiat. Altă legendă ne povesteşte cum ariciului i-au fost
hărăzite drept hrană, insectele. El a plecat să le caute într-o vie şi,
mişcându-se greoi într-o parte şi alta, a dărâmat toţi aracii. De atunci el
este blestemat să poarte aracii în spinare.
Datorită neatenţiei sau vicleniei
ariciului, fie datorită propriei sale nepriceperi, Dumnezeu greşeşte facerea
lumii, realizând un cosmos imperfect, în care pământul, prea mare, nu mai
încape sub bolta cerului. Imperfecţiunea nu este numai o chestiune de
dimensiune, ci şi una de funcţionalitate: pe acest pământ drept şi neted viaţa
nu este posibilă. Pe el apa nu se adună şi nu se scurge, iar fără apă nici
plantele şi nici animalele nu pot vieţui. Eroarea de construcţie a demiurgului
este imediat sancţionată de arici: ”Dumnezeu
a făcut pământul ca o minge şi apoi l-a întins cum ai întinde un aluat. Pământul a fost
drept, neted ca pe palmă, şi când te uitai, vedeai peste tot. Dar ce folos, că
pe pământ izvoare, apă nu erau. Merge Dumnezeu la arici şi-l întreabă:
-Ei, cum îţi pare, am făcut frumos pământul?
-Da, frumos, i-a răspuns ariciul, dar oamenii pe
dânsul, vitele să ştii că nu vor putea trăi, căci nici n-au apă.
-Apoi,
dară, fa tu cum ştii, i-a zis Dumnezeu.
-Ariciul
a luat şi s-a băgat pe sub pământ, a ridicat munţii, a făcut gârlele, a scos
izvoarele şi de la dânsul pământul e aşa deluros şi râpos cum îl vedem”.
După cum am văzut, ariciul mediază între
pământ şi apă, între spaţiul întins şi cel unduit, între arid şi fertil, între
suprafaţă şi adâncime. Alte legende ne arată că ariciul este, în acelaşi timp,
un operator binar, între zi şi noapte. „Şi,
ca să fie vărsată ziua cu noaptea, Dumnezeu a luat un ghem cu aţă albă şi unul
cu neagră, să le răsucească şi să facă numai unul şi după acela să depene ziua
şi noaptea. La treaba asta a luat tot pe arici, ca pe unul ce-l avea mai
credincios. Taman când depănau ei acolo, trecea o nuntă. Ariciul, ca băietan,
de, îi sfârâie inima să joace o ţâră. Pune ghemele într-o coşarcă şi fuge la
nuntă. De la o vreme vede Dumnezeu că vine numai un fir negru. Se duce degrabă
să vadă ce-i. Când colo, ghemurile încâlcite şi ariciul asudat tot venea de la
nuntă. Era să-i deie o chelfăneală. Da s-a gândit Dumnezeu şi i-a zis: „Pentru
că mi-ai făcut pozna asta, te blagoslovesc să joci fără voia ta, oricând îi
auzi cântând, că-i fi scârbit, că-i fi trudit, oricum îi fi” şi aşa a rămas”.
Concordia
0 Comentarii