Măsura uitării de Aurelian Silvestru

Măsura uitării de Aurelian Silvestru
La Sarmizegetusa, când romanii ajunseseră sub cetatea lui de scaun şi se pregăteau de bătălia decisivă, Decebal a adunat copiii din cetate şi le-a spus:
-Noi, bărbaţii, vom rămâne să apărăm oraşul, iar voi, copiii, veţi fi duşi la adăpost, în siguranţă.
-De ce? s-a revoltat un băieţel mai ager. Daţi-ne voie să luptăm şi noi alături de părinţi!
-Toate la timpul lor, l-a asigurat regele. Acum, însă, aveţi o misiune mult mai importantă.
-Ce misiune? au răsunat mai multe voci.
-Să păstraţi memoria despre părinţii şi stră­moşii voştri!
Copii s-au uitat nedumeriţi la el, apoi l-au contrazis:
-A ţine minte nu poate fi o misiune mai importantă decât a-i bate pe duşmani.
Iar Decebal le-a explicat:
-Un popor este învins nu atunci când pierde o cetate sau o bătălie, ci atunci când îşi pierde datina şi limba... Sunteţi urmaşii unui neam străvechi şi neînvins încă de nimeni până în prezent. Dar, ca să rămâneţi stăpâni pe casa voastră, e nevoie să transmiteţi gloria de azi urmaşilor de mâine. Misiunea voastră se aseamănă cu seva ce urcă de la rădăcină spre vlăstari. Fără străduinţa voastră, arborele dacic ar putea să se usuce şi să piară... E printre voi vreo unul căruia nu-i pasă de aşa ceva?
-Nu, Măria ta! au răspuns cu toţii într-un singur glas.
-Atunci, la datorie! le-a ordonat regele, ferm convins că, peste veacuri, alţi copii, din alte timpuri, vor păstra cu cinste amintirea celor care au făcut din viaţa lor adevărate bastioane ale demnităţii...
Într-o altă ipostază, când proaspătul înscăunat, Vlad Ţepeş, s-a confruntat cu otomanii şi a ieşit învingător doar cu o mână de oşteni rămaşi în viaţă, unul dintre ei s-a apropiat de dânsul şi l-a întrebat:
-Măria ta, chiar crezi că vom putea învinge într-un război în care mor mai mulţi decât rămân în viaţă?
Fără a sta pe gânduri, domnitorul i-a răspuns:
- Pentru istorie, contează nu câtă moarte ai lăsat în urmă, ci câtă viaţă ai păstrat pentru urmaşii tăi: eroii trăiesc în amintirea lor!
E, oare, atât de important să ai memorie?
Şi dacă uiţi? Dacă treci cu vederea peste trădarea vânzătorilor de neam? Dacă laşi ca ei să mintă, să se înmulţească şi să ne ducă la pierzanie? Ce va urma?
În timpul celui de al doilea război mondial, un general de armată a fost rănit într-un bombardament aviatic şi, drept consecinţă, şi-a pierdut memoria. Din clipa respectivă, a încetat să existe ca personalitate: nu ştia cine este, cum îl cheamă, ce grad are, de partea cui luptă... Era acelaşi om după statură, port, înfăţişare şi, totuşi, altul - un individ fără identitate, fără trecut şi fară personalitate, adică o legumă...
-Memoria, spunea A. Adler, este instanţa care ne ajută să rămânem oameni. Fără ea, nu exista nici personalităţi marcante, nici popoare.
Deci, fără memorie, am fi desfiinţaţi ca neam!
Cotropitorii cunosc asta şi, când supun alte popoare, ca să le poată stăpâni, lovesc, în primul rând, în lucrurile sfinte: în limbă, în credinţă, în datini, în memorie...
-Când cuceriţi o ţară, nu vă limitaţi să puneţi mâna doar bogăţiile ei, îi instruia cneazul Nemirov pe ofiţerii din armata rusă. Loviţi necruţător în tot ce are ea mai de preţ: în şcoli, biserici, familii, intelectuali... Obligaţi-i să se lepede de limba şi fiinţa lor. Puneţi-i să se certe. Încurajaţi trădarea! Doar aşa veţi avea în subordine nu un popor de oameni, ci un popor de robi!
Istoria confirmă: rămas fară pilonii săi de bază, poporul cade în plasa prosternării şi îşi zeifică tiranii, îi declară „eliberatori”. Naţiunile care îşi asumă o memorie cultivată de străini, încet-încet, se transformă în ciulini uscaţi, pe care vântul pierzaniei îi mână spre marginea civilizaţiei, apoi îi scoate cu totul din istorie.
Să înţelegem că uitarea este categoric interzisă? Că nu trebuie să uităm nici umilinţa, nici durerea, nici insulta? Ar trebui să revenim la vechile principii care cereau: ochi pentru ochi şi dintre pentru dinte?
Probabil, nu... Pentru că n-am mai fi creştini, dacă n-am pune iubirea înaintea urii.
Emil Cioran, cu gândul la aceste lucruri, a spus cândva:
-Numai nevroticul nu poate uita nimic!
Deci, uneori, e bine să trecem cu vederea chiar şi peste lucrurile care ne dor. Există patimi pe care doar ea (uitarea) le poate lecui. Un suflet sfâşiat de suferinţă vrea linişte, vrea pace, vrea uitare...
Şi atunci, se naşte întrebarea:
-Până unde ni se permite această alinare? Unde e hotarul, după care nu mai eşti tu, dacă încerci să uiţi?
Eu unul răspund în felul următor:
-Să uiţi doar ca să poţi ierta... Iată măsura!

Aurelian Silvestru – Pragul sau alte Fărâme de Suflet
Chișinău, 2014. – pag. 53-56

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii