Învățământul primar și secundar din Basarabia în perioada dominației țariste
 (1812 - 1917)
Deja în 1812,
comandantul  suprem al armatei dunărene
amiralul P. V. Cigeacov, în instrucţiunile sale adresate guvernatorului civil
al Basarabiei Scarlat Sturdza[1]
scria: „...Este necesar să fie pus în
mişcare tot ce e în stare să  uimească
privirea  si să  creeze imaginaţia acestei provincii, pentru a
cultiva  în sufletele locuitorilor din
ţinut dragostea  de patrie şi stima faţă
de conducerea ei. Ocupaţi-vă, printre altele, de înfiinţarea  unei 
şcoli primare, astfel ca tinerii să 
înveţe  cel puţin să  citească şi să scrie”. 
Dovada  elocventă a faptului că  deschiderea 
şcolilor în regiune avea  o
conotaţie politică că  sunt şi cuvintele
aceluiaşi P. V. Ciceagov, care  scria
guvernatorului civil al Basarabiei  în
legătură cu  dechiderea  Seminarului Teologic din Chişinău: „...planul instruirii acestei  regiuni vă obligă  să 
aveţi  girjă de a deschide  treptat 
în acest teritoriu instituţii de învăţământ...” [2].
În Regulamentul cu
privire la  instutuirea  administraţiei  ruseşti în Basarabia din 23 iulie 1812,  se menţiona că  departamentul 
întâi al acestei 
administraţii  coloniale  se va ocupa 
cu problemele  „învăţământului”.
Astfel  interesul  ruşilor pentru dezvoltarea sistemului şcolar
din Basarabia cunoaşte un prim pas prin introducerea educaţiei  copiilor 
în Regulamentul cu privire la adminstraţia rusească  în Moldova dintre Prut  şi Nistru. 
Învăţământul  primar din Basarabia, pe durata primelor
decenii de ocupaţie imperială  rusă,
aproape  că  n-a înregistrat  schimbări calitative, având o evoluţie
întârziată, în raport cu  alte gubernii
ruseşti, dar şi a politicii statului în domeniul educaţiei. Deşi  existau 
diferite forme şi tipuri de şcoli ecleziastice şi private, primele şcoli
primare care au  fost  înfiinţate din iniţiativa ministerului de
resort, au fost şcolile lancasteriene. 
Debutul  politicii statului în învăţământul  laic 
din Basarabia se produce în anul 1827, când  guvernul rus a aprobat „Instrucţiunea cu privire la înfiinţarea şcolilor în regiunea
Basarabia”. În conformitate cu 
prevederile acestui document, se preconiza să  fie înfiinţate în Basarabia un liceu, câteva
şcoli ţinutale şi şcoli parohial – laice, întreţinute de comunităţile locale.
În baza „Instrucţiunii” au fost
organizate: un gimnaziu regional, la 12 septembrie 1833, şi şase şcoli
ţinutate, la 1828: în Chişinău, Bălţi, Hotin, Bender, Akkerman şi Ismail.
Şcolile parohial – laice erau înfiinţate anevoios. Până  în 1840  
a fost înfiinţată o singură şcoală parohială, acest proces înviorându –
se după 1840, când sunt atestate şapte asemenea şcoli până în anul 1852,
majoritatea din ele fiind înfiinţate în reşedinţele ţinutale urbane[3]. 
În anul 1824, în
Basarabia a fost instituită reţeaua de şcoli primare, cu instruire reciprocă,
de tip lancasterian. În acest an, şcoli de acest fel au fost  înfiinţate la Chişinău, Bălţi şi Ismail, iar
trei ani mai târziu, în  anul 1827 – la
Tighina şi Hotin. Acestea  au fost
primele şcoli primare din Basarabia. În anii 1830 – 1840 au mai fost înfiinţate
încă  şapte şcoli de acest tip[4]. 
În privinţa
subordonării învăţământului primar din Basarabia, se afla în subordinea mai
multor minstere, în 1835 în Basarabia, nu exista nicio şcoală primară  în subordinea Ministerului învăţământului
public. 
Şcolile primare din
Basarabia se mai aflau şi în subordinea Ministerului domeniilor statului, care
a înfiinţat majoritatea  şcolilor primare
din această regiune, iar mai mult de jumătate aparţineau coliniştilor
germani  şi bulgari[5].
Din cauza numărului mic de de şcoli, dar şi a unei  subvenţionări pe măsură, au avut un impact
minor asupra evoluţiei instruirii publice din regiune[6]. 
Prin crearea , în
anul 1828, a şase şcoli ţinutale, în Basarabia se instituie învăţământul
secundar. Şcolile judeţene erau întreţinute de aşa – numitul fond basarabean de
10 procente. Începând cu anul 1830, 50 % din subvenţiile pentru acest tip de
şcoli erau oferit de Ministerul Instrucţiunii Publice. În debutul activităţii
şcolilor judeţene, ele se bucurau de un anumit prestigiu, fiind apreciate de
cei care doreau să-şi instruiască 
copiii. Cu timpul însă, importanţa şcolilor judeţene a scăzut, mai ales,
după reorganizarea lor, în anii 1835 – 1837, când acestea au fost excluse din
reţeaua liceală. 
Instituirea, în
anul 1833, în Basarabia a Liceului regional din Chişinău, semnifică
consolidarea  învăţământului secundar
laic din ţinut. Acest liceu avea menirea 
să  pregătească  funcţionari 
pentru instituţiile publice din ţinut. Durata studiilor în liceu era de
şapte ani. Predarea  era în limba rusă.
Corpul profesoral era alcătuit aproape în exclusivitate, din reprezentanţiii
etniilor ucrainene şi ruse. Doar un singur român făcea parte din colectivul de
cadre didactice al acestei instituţii. Elevii, în marea lor majoritate, erau de
asemenea din rândul grupurilor minoritare, cu preponderenţă, ruşi şi  ucraineni, românii fiind în minoritate[7]. 
În anul
deschiderii, liceul  era frecventat  de 40 de elevi, care erau împărţiţi, conform
cunoştinţelor la momentul înmatriculării, în cele trei clase inferioare. Cei 40
de elevi reprezentau următoarele categorii sociale: 
Tabel 1 Apartenenţa socială a elevilor din
Basarabia în perioada  1833 - 1839
Anul de  
Studii 
 | 
  
Nr.  total de elevi          
 | 
  
Raportul  în % faţă de 1833 
 | 
  
Apartenenţa
  socială  a elevilor 
 | 
 ||||||
Nobili  
 | 
  
În % 
 | 
  
Preoţi  
 | 
  
În % 
 | 
  
Alte categorii  
 | 
  
În % 
 | 
 ||||
1833 
 | 
  
45[8] 
 | 
  
100, 0 
 | 
  
36 
 | 
  
80, 0 
 | 
  
- 
 | 
  
- 
 | 
  
9 
 | 
  
20, 0 
 | 
 |
1834 
 | 
  
85 
 | 
  
188,0 
 | 
  
71 
 | 
  
83, 0 
 | 
  
- 
 | 
  
- 
 | 
  
14 
 | 
  
16,5 
 | 
 |
1835 
 | 
  
135 
 | 
  
300,0 
 | 
  
56 
 | 
  
41,5 
 | 
  
- 
 | 
  
- 
 | 
  
79 
 | 
  
58,5 
 | 
 |
1836 
 | 
  
135 
 | 
  
300, 0 
 | 
  
56 
 | 
  
41,5 
 | 
  
- 
 | 
  
- 
 | 
  
79 
 | 
  
58,5 
 | 
 |
1837 
 | 
  
184 
 | 
  
408, 9 
 | 
  
40 
 | 
  
21, 7 
 | 
  
- 
 | 
  
- 
 | 
  
74 
 | 
  
40,2 
 | 
 |
1838 
 | 
  
211 
 | 
  
468, 9 
 | 
  
170 
 | 
  
80,5 
 | 
  
- 
 | 
  
- 
 | 
  
41 
 | 
  
19,4 
 | 
 |
1839 
 | 
  
205 
 | 
  
455,6 
 | 
  
164 
 | 
  
80, 0 
 | 
  
- 
 | 
  
- 
 | 
  
41 
 | 
  
20,0 
 | 
 |
1840 
 | 
  
277 
 | 
  
615,6 
 | 
  
189 
 | 
  
68,2 
 | 
  
3 
 | 
  
1,1 
 | 
  
85 
 | 
  
30, 6 
 | 
 |
1841 
 | 
  
258 
 | 
  
573, 3 
 | 
  
195 
 | 
  
75,6 
 | 
  
4 
 | 
  
1,5 
 | 
  
59 
 | 
  
22,8 
 | 
 |
1842 
 | 
  
252 
 | 
  
560,0 
 | 
  
164 
 | 
  
65,0 
 | 
  
5 
 | 
  
1,9 
 | 
  
86 
 | 
  
34,1 
 | 
 |
Datele din Tabelul
1 atestă o creştere anuală a numărului de elevi. Dacă  în anul 
1833 numărul  de elevi în liceu
era de 45 (100%), atunci către anul 1842 numărul lor creşte de 5, 6 ori. Datele
incluse în acest tabel, ne permit să aprecim faptul că  majoritatea elevilor proveneau  din familii de nobili, tendinţa de micşorarea
numărului elevilor descendenţi din familii de nobili, comparativ cu alte
categorii sociale este una evidentă. 
Spre anul 1842, numărul fiilor de nobili scade.  Numărul redus al copiilor de preoţi în
această instituţie se explică prin obiceiul acestei categorii sociale de a-şi
învăţa copiii în familie, dar  şi  prin prezenţa în regiune a unei  instituţii de învăţământ cu profil religios –
Seminarul  Teologic din Chişinău[9]. 
În anul 1850 în
Basarabia existau  300 de instituţii de
învăţământ, în care îşi desfăşurau 
activitatea aproximativ 10 000 de elevi. 
Însă  anul 1858, excluzând
sudul  Basarabiei, care se afla în
componenţa Principatului Moldovei din 1856, conform datelor din Arhiva
Naţională  a Republicii Moldova existau
doar 162 de instituţii de învăţământ de diferite tipuri, care dispuneau  de 242 cadre didactice şi 3877 de elevi.
Astfel, se constată  o scădere
drastică  a numărului şcolilor în
aproximativ 8 ani, chiar excluzând sudul Basarabiei, care, la retrocedare către
Moldova, avea doar o şcoală  judeţeană la
Bolgrad şi câteva şcoli  primare
coloniale bulgare. Învăţământul  din
Basarabia era în degradare datorită subvenţionării slabe din partea statului
rus, care trecând printr-o criză profundă, nu putea pulta eficinet cu  problemele interne. 
Începând  cu 8 martie 1864, în Basarabia începe să
funcţioneze şi prima instituţie de învăţământ secundar pentru fete, care la
început activa ca Şcoală privată  pentru
fete, a cărui patroană era Liubovici A. Beliugova.  Primul liceu pentru fete urmărea scopul de a
atrage în sistemul de învăţământ fiicele de nobili, funcţionari, negustori şi
alte şi ale altor pături  sociale
înstărite. În anul deschiderii liceului dispunea de două clase începătoare,
fiind întreţinut cu banii proveniţi de la impozitarea nobilimii, bisericilor şi
mănăstirilor, care trebuiau să  achite ¼
copeici pentru fiecare desetină de pământ deţinută. Aceşti  bani, care se adunau în visteriile din
judeţe, urmau să fie transferaţi direct către liceu,. Însă, banii astfel
adunaţi nu erau suficineţi pentru întreţinerea acestei  instituţii de învăţământ. În anul 1870
Consiliul zemstvei guberniale a hotărât să 
aloce anual, pentru întreţinerea liceului 9430 ruble. Din acest moment
liceul privat este transformat în liceu de stat cu  cu denumirea Liceul pentru fete de zemstvă
din Chişinău[10].  
Şcolile şi Liceul
din Chişinău, care deşi erau  finanţate
de stat, totuşi nu aveau posibilitatea să ofere spaţiu locativ  elevilor veniţi din alte localităţi şi care
aveau nevoie de cazare  în oraşul de
reşedinţă al şcolii.  Astfel elevii, erau
distribuiţi la profesorii din oraş, cărora li se oferea o licenţă pentru o
astfel de activitate. Existau „profesori 
- tutori” şi doar tutori, fără 
studii pedagogice.  Marea lor
majoritate fiind totuşi profesori cu studii pedagogice. În acest fel, elevii
erau  trimişi să locuiască  cu 
profesori, tutori, care obţineau 
licenţă de la Direcţia şcolilor din Basarabia. Numărul elevilor care
erau  cazaţi în astfel de „cămine” era
diferit,  în dependenţă de posibilităţile
profesorilor tutori, cât şi  de numărul
de elevi care aveau nevoie de cazare[11].
În 1813 este
organizat  Seminarul Teologic  din Chişinău sub conducerea  lui 
Gavril  Bănulescu – Bodoni[12],  în care s-a predat  „în primul 
rând  şi neapărat”  în limba rusă, iar  în limba 
română, numită  „moldovenească” se
studia  numai  ca obiect aparte, pentru  ca 
absolvenţii  „să  poată propovădui  cuvântul 
lui  Dumnezeu” în satele
Basarabiei[13].
Limba  moldovenească  era la începutul dominaţiei  ruseşti privită ca  o limbă 
paralelă celei  oficiale de stat.
Cunoşterea  ei  se 
cerea  în Seminarul  Teologic din Chişinău şi  în şcolile 
primare parohiale[14].
La  început  guvernul 
rus  a fost obligat să recunoască
unele drepturi  moldovenilor, între
altele  cel de a folosi limba  lor  în
şcoală,  administraţie şi biserică[15].
La 28 februarie
1868, guvernatorului Basarabiei Egor Gangardt[16] i
s-a prezentat  un proiect privind
identificarea  şi  finanţarea 
pentru întreţinerea şcolilor pentru popor, prezentat de inspectorul
judiciar pentru ţărani din ţinutul Hotin. 
Acesta menţiona, că ţăranii erau dispuşi să ofere câte 10 copeici pentru
întreţinerea  şcolilor. 
Iniţiativele locale
indică  situaţia dificilă în care se
aflau  şcolile primare şi
întârzierea  aplicării legii „Cu privire la şcolile primare pentru popor”.
Din informaţiile direcotrului şcolilor din Basarabia, care a efectuat un
control împreună cu  supraveghetorii de
stat, la începutul anului 1868, şcolile săteşti, marea lor majoritate, se
aflau  într-o stare degradantă, chiar
dacă  ţăranii erau de acord cu acceptarea
unor taxe suplimentare pentru întreţinerea lor. 
Unele şcoli erau create   din contul unor persoane private, ca de
exemplu: moşierul N. N. Macri în Dubăsarii Vechi, Kayiţin – în târguşorul
Edineţ, principesa Obolenscaia – satele Noua Suliţă şi Tărăsăuţi şi satul
Stălineşti, principele Gagarin - Sturza. Unele dintre aceste persoane
infiinţaseră  şcoli şcoli parohial –
laice anterior, însă în anul 1868 aceştiau 
încheiau contractele de pace pentru întreţinerea  acestora cu conciliatorii în litigii
financiare şi  Direcţia şcolilor din
Basarabia, cum a fost cazul  moşierului N.
N. Macri  şi principelui Gagarin – Sturza[17].
Situaţia
învăţământului  în Imperiul Rus deveniea
din ce în ce mai critică, fapt dovenit de datele statistice din anul 1871 care
atestă  că  în Basarabia existau 17 şcoli de stat şi 11
şcoli particulare. Din numărul  total de
2448 de elevi care işi făceau  studiile
în aceste şcoli, 1879 (76, 7 %) erau băieţi şi 569 (23, 2) fete[18]. 
Un moment
important  în evoluţia dominaţiei ruse în
Basarabia a fost reprezentat de păstoria episcopului Pavel Lebedev[19].
În urma unei  inspecţii, în perioda  5 februarie – 4 martie 1873, în şcolile şi
seminarele din eparhia Chişinău  a dispus
înlăturarea deficienţelor în privinţa cunoaşterii slabe a limbii ruse. Problema
principală, după Lebedev, consta  în
faptul că, în instituţiile de învăţământ din eparhia Chişinău, intrau copii
care nu cunoşteau deloc limba rusă: „Aceştia
aduc şi fac domnie în instituţie limba lor maternă în care vorbesc în casele
lor. Folosind această limbă în relaţiile 
şi discuţiile lor nu doar că  ei  inşişi se lipsesc de posibilitatea de a
cunoaşte limba rusă, da şi pe cei care cunosc această limbă  îi fac să 
să   vorbească  cu 
greşeli”. 
În acest scop,
Lebedev a propus clerului să  pregătească
copiii săi pentru şcoală în modul adevărat şi, în special, să  facă limba rusă limba sa maternă. „Pentru a face o anumită limbă  maternă a copiilor – sugera ierarhul – este
necesar ca aceştia să  înveţe limba
respectivă de la vârstă fragedă, copiii preiau desigur limba din familia în
care trăiesc de la părinţii şi educatorii lor, de aceea prima obligaţie a
părinţilor este aceea ca ei să  vorbească
cel puţin în familie nu altă  limbă  decât cea rusă”. Pentru  a înlesni demersul părinţilor în această
prinvinţă, Lebedev a propus Consiliului Pedagogic al Administraţiei  Seminarului Teologic din Chişinău să  indice metoda optimă a învăţării limbii ruse
în casele părinţilor[20].  
Deşi obiectivul
principal  al şcolilor ruse din Basarabia
era învăţarea limbii ruse, acest lucru 
era dificil de realizat în contextul lipsei  de învăţători 
de limbă  rusă, dificultatea  acestei 
limbi  şi penuria de mijloace în
ceea ce priveşte asigurarea şcolilor deschise de către Direcţia  şcolilor publice şi  Consiliului eparhial  şcolar. 
Elevii nu erau asiguraţi  cu
rechizite  şi  manuale. 
În plus majoritatea  dintre  aceştia erau moldoveni, care nu vorbeau limba
rusă. Din această cauză, învăţătorii se confruntau  cu 
dificultăţi în a-i  învăţa să  reproducă corect şi coerent ceea ce citiseră.
În cele mai  multe cazuri, învăţătorii
numiţi de preoţi erau incapabili să predea 
elevilor materia şi nici nu vorbeau 
ruseşte[21].
Deşi în Basarabia,
Imperiul Rus a început să deschidă  mai
multe şcoli, în perioada  1876 şi 1886,
cele mai multe şcoli aveau cheltuieli importante, autorităţile centrale criticau  ritmul lent de rusificare. Astfel, în anul
şcolar 1879 – 1880 în Basarabia existau 
247 de şcoli -  cele mai multe cu
o clasă – învăţau  12 745 elevi,  dintre care cu singură  clasă învăţau 11 419 elevi, iar în şcolile
cu  două clase  - 1326 elevi. 
Iar aportul financiar al zemstvelor judeţene judeţene la
întreţinerea  acestor şcoli în anul de
studii 1879 – 1880 a fost de 14 650 ruble. Cea mai mare contribuţie la
susţinerea procesului de învăţământ a avut-o zemstva judeţului Iaşi, care a
sprijinit funcţionarea celor 44 de şcoli cu aproximativ 5 000 de ruble.  La polul opus se alfa zemstva judeţului
Chişinău, care a acordat celor 39 de şcoli doar 600 de ruble. În ansambu  se poate constata că  în anul de studii 1879 – 1880 zemstvele
judeţene nu s-au implicat prea mult în susţinerea şcolilor, lăsând această
preocupare pe seama comunităţilor săteşti[22].  
În opinia
inspectorului şcolar A. Uvarof, prezent la discuţia generalului H. Roop cu  elevii şcolii din Căinarii Vechi, „deplina cunoaştere a limbii ruse” nu se
putea obţine într-o măsură oarecare, cauza naţionalităţii elevilor, mediul în
care aceştia locuiau şi auzeau numai 
„vorbă moldovenească”, precum şi a perioadei scurte depline a aflării
elevilor  în şcoli. Preocupat de
problema  „contopirii depline a Basarabiei  cu Rusia”, generalul H. Roop, în
scrisoarea  din 22 septembrie 1888, a
recomandat administraţiei  guberniale
responsabilă de învăţământ să  pună în
viitor la baza activităţii şcolilor nişte principii prin care şcolile publice
ale acestei „periferii” ar satisface necesităţile reale ale populaţiei şi ar
contribui la rusificare. 
Drept răspuns la
observaţiile lui Roop, guvernatorul Konstantinovici a reperat mai multe cauze
prinvind răspândirea  redusă a limbii
ruse printre populaţia moldovenească: 1) infleunţa slabă a elementului rus
asupra populaţiei  băştinaşe din cauza
rigidităţii  celei din urmă 2) numărul de
redus de şcoli  în gubernie, în
special  în judeţele populate compact de
moldoveni 3) dificultatea de a învăţa limba rusă  chiar la nivelul pe care îl oferea  şcoala. Potrivit guvernatorului, până  la învăţarea scrisului şi cititului,
învăţătorul care nu ştia limba moldovenească era obligat să  spună elevilor denimirile diferitelor obiecte
în limba rusă[23].
Pentru o însuşire
mai  rapidă  a limbii ruse, Lebedev recomanda
părinţilor  care nu-şi  puteau 
trimite copiii în clasele pregătotoare să-i  dea  în
şcolile mănăstireşti din Hârjauca, 
Hârbovăţ, Curchi, Dobruşa  şi
Jabca. În aceste şcoli, erau numiţi supraveghetori speciali, care aveau
misiunea ca elevii să vorbească în 
permanent  în limba rusă. 
    Tot în privinţa vorbirii limbii ruse
de către moldoveni,  profesorul
universitar  Aleksandr Kociubunski
propunea să  se acorde o atenţie mai mare
„instruirii” moldovencilor  să  fie duse la şcoală, să  fie cazate în cămine sau mănăstiri  şi să 
nu aibă  gazdă  la moldoveni. „Numai  astfel se poate şterge
conservatorismul deosebit, închistarea 
şi  legătura puternică a
moldovenilor cu  tradiţia atât pe
malurile Tisei, Dunării, cât  şi pe cele
ale Nistrului”[24].
            În
pofida faptului că ruşii au demarat un amplu proces de rusificare prin
şcoală  a românilor dintre Prut şi
Nistru, iar acest proces s-a manifestat sub diferite forme pe care le-am expus
mai  sus, abia în timpul revoluţie ruse
din anul 1905 s-a ridicat problema limbii materne  în şcoală. Zemstvele basarabene, congresul
parohial  al preoţilor, congresul
institutorilor reclamă cu insistenţă introducerea  limbii române în şcoală. Ca urmare a
cererilor  clerului din anul 1906,
Sinodul  rus, sesizat de arhiepiscopul
Basarabiei, aprobă la Seminarul  Teologic
din  Chişinău  predarea să 
se facă în limba română „pentru a
satisface nevoile locuitorilor moldoveni, care se găseau în număr mare (83 %)
în Basarabia”. Dar lupta dusă  pentru
introducerea limbii române  în şcolile
basarabene nu a dat rezultate după prima revoluţie rusă. Probema este
ridicată  neîncetat la şedinţele
zemstvelor, la adunările studenţilor  şi
institutorilor[25].
       După
anul 1905, conform  datelor consiliilor
zemstvelor judeţene, la 1 ianuarie 1906 
în judeţele Basarabiei  locuiau 1
679 820 oameni, dar numărul şcoliilor şcolarizaţi era foarte mic, după cum este
arătat  în tabelul 2. 
Tabel  nr. 2 Coraportul dintre copii şcolarizaţi şi
cei  neşcolarizaţi în judeţele Basarabiei
la 1 iaunarie 1906
Judeţul  
 | 
  
Confrom datelor consiiliilor judeţe la 01. 01. 1906 
 | 
  
Numărul copiilor şcolarizaţi  
 | 
 |||||
Nr. total al  
locuitorilor  
 | 
  
Nr.  copiilor de
  vârstă şcolară  
 | 
  
Numărul elevilor  
 | 
  
Cifre   
 | 
  
% 
 | 
 |||
Chişinău  
 | 
  
180253 
 | 
  
18025 
 | 
  
6509 
 | 
  
11516 
 | 
  
63, 3 
 | 
 ||
Orhei  
 | 
  
186750 
 | 
  
18675 
 | 
  
8116 
 | 
  
10559 
 | 
  
56, 5 
 | 
 ||
Bender  
 | 
  
190981 
 | 
  
19098 
 | 
  
8242 
 | 
  
10856 
 | 
  
56, 8 
 | 
 ||
Bălţi  
 | 
  
190981 
 | 
  
16439 
 | 
  
7028 
 | 
  
9411 
 | 
  
57, 2 
 | 
 ||
Akkerman  
 | 
  
164388 
 | 
  
26254 
 | 
  
20157 
 | 
  
6097 
 | 
  
23, 2 
 | 
 ||
Soroca  
 | 
  
262536 
 | 
  
23245 
 | 
  
6642 
 | 
  
16603 
 | 
  
71, 4 
 | 
 ||
Hotin  
 | 
  
232446 
 | 
  
27361 
 | 
  
7043 
 | 
  
20318 
 | 
  
74, 3 
 | 
 ||
Ismail  
 | 
  
188853 
 | 
  
18886 
 | 
  
10199 
 | 
  
8687 
 | 
  
46, 0 
 | 
 ||
            Analizând cifrele din tabel, se poate constata că 
la 1 ianuarie 1906 în judeţul Chişinău 
erau  neşcolarizaţi   11 516 copii. Judeţul  Akkerman avea cel mai minc număr de copii
rămaşi în afara procesului de studiu 23, 3 %. De fapt, procentajul mic de copii
analfabeţi vine din contul germanilor colonişti[26]. 
        Chiar
dacă Imperiul Rus făcea eforturi mari pentru şcolarizarea populaţiei
basarabene. Aceasta nu avea cum să 
influenţeze reuşita moldovenilor în şcoala rusă[27].
În continuare populaţia era neşcolarizată şi numărul basarabenilor care ştiau
să  scrie 
şi să citească  era foarte mic,
comparativ cu alte naţionalităţi conlocuitoare din  regiunea dintre Prut  şi Nistru. Astfel  procentajul locuitorilor  ce ştiau să citească, conform datelor culese
de zemstva guberniala în intervalul 1907 – 1908 
redate în tabelul nr. 3, 
arată  o politică  dezastruoasă 
aplicată  de ruşi. 
Tabel nr. 3
Populaţia ştiutoare de  carte din
Basarabia în perioada 1907 – 1918          
Locuitorii  
Basarabiei  
 | 
  
Bărbaţi  
 | 
  
Femei  
 | 
 
Germani  
 | 
  
65, 5 %  
 | 
  
62, 9 % 
 | 
 
Polonezi 
 | 
  
55, 6 % 
 | 
  
52, 9 % 
 | 
 
Evrei 
 | 
  
49, 6 % 
 | 
  
24, 1 % 
 | 
 
Ruşi albi  
Ruşi (velicoruşi) 
 | 
  
42, 3 % 
 | 
  
11, 5 % 
 | 
 
Bulgari  
 | 
  
39, 9 %  
 | 
  
21, 1 %  
 | 
 
Turci  (găgăuzi) 
 | 
  
21, 1 % 
 | 
  
2, 4 % 
 | 
 
Ucraineni  
 | 
  
15, 3 % 
 | 
  
3, 1 % 
 | 
 
Moldoveni   
 | 
  
10, 5 % 
 | 
  
1, 7 % 
 | 
 
Ţigani   
 | 
  
0, 9 % 
 | 
  
0, 3 % 
 | 
 
       După cum se observă 
în Tabelul nr. 4, populaţia moldovenească ştiutoare de carte  - ruşii considerau o perosoană  ştiutoare carte pe aceea care ştia să semneze
– era foarte mică în raport cu celelalte minorităţi din Basarabia. Astfel se
poate spune că şcoala rusească  din
Basarabia  nu a jucat  niciun rol în viaţa populaţiei  locale şi că autohtonii provinciei erau
complet analfabeţi[28].
Însuccesul moldovenilor în şcoala rusă a fost condiţionat de plasarea acestora
în grupul de popoare ortodoxe, care aveau 
drept obligaţie începând cu 
şcoala primară, în conformitate cu 
Legea  învăţământului din 1864, de
a studia în limba rusă. Interdicţia etnicilor români din Basarabia de a învăţa
în limba maternă a fost de asemenea  decisivă
în nereuşita lor, deoarece în momentul în care protestanţii din Imperiul Rus au
fost obligaţi  să  şi ei 
în limba rusă în cadrul  societăţilor
a început să crească  numărul
analfabeţilor[29].  
Daniel Mihociu
[1] Scarlat Sturdza (n. 1750 – d. 1
aprilie 1816) -  a fost primul guvernator
al Basarabiei după anexarea acesteia
la Imperiul
Rus, în 1812. A fost unicul guvernator de origine română. Provenea dintr-o familie de boieri moldoveneni cu vechi tradiții cărturărești. Scarlat Sturdza a fost fiul
marelui vornic Dimitrie Sturdza și al Ruxandei, fiica lui Grigore al II-lea Ghica.
[2] Tyragetia. Istorie. Muzeologie, serie nouă volumul
VIII ( XXII ), nr.  2, Chişinău, 2014 
[3] Tyragetia.
Istorie. Cultură. Muzeologie, Serie nouă, 
volumul VIII (XXIII), nr. 2, Chişinău, 2014
[4] Buletinul
ştiinţific al tinerilor istorici, serie nouă I (VI), Chişinău,
2012
[5] Tyragetia.
Istorie. Cultură. Muzeologie, Serie nouă, 
volumul VIII (XXIII), nr. 2, Chişinău, 2014
[6] Buletinul
ştiinţific al tinerilor istorici, serie nouă I (VI), Chişinău,
2012
[7] Buletinul
ştiinţific al tinerilor istorici, Serie nouă, I (VI), Chişinău, 2012 
[8] Conform  altor
izvoare, în primul an de studiu, în Liceul de băieţi şi fete făceau parte 40 de
elevi (ANRM ), F. 1862, înv. 25, d. 9, f. 198 – 199), iar conform datelor
oferite de F. F. Ciobotaru – 42 de elevi, dintre care 2 erau din rândul micii
burghezii, iar ceilalţi erau copii de nobili şi funcţionari (Ciobotaru 1962,
93)
[9] Tyragetia. Istorie. Muzeologie, serie nouă, volumul
VIII (XXIII), nr. 2, Chişinău, 2014 
[10] Ibidem
[11] Buletinul
ştiinţific al tinerilor istorici, serie nouă, I (VI ), Chişinău, 2012 
[12] Gavril  Bănulescu – Bodoni – a fost mitropolit  ortodox 
al  Moldovei,  Ekaterinoslav şi Herson – Tavriceski, al
Kievului  şi  ulterior al 
Basarabiei. 
[13] Anton
Moraru,  Basarabia  sub jugul colonial al
Rusiei ţariste ( 1812 1917 ), Chişinău, Editura  Labirint 2012, p. 63 - 64
[14] Ion Ţurcanu, op.
cit., Chişinău, Editura 
Cartier,  2012, p. 465
[15] Alexandru 
Boldur,  Istoria  Basarabiei – ediţia a II
–a, Bucureşti,Editura  Victor Frunză,
1992, p. 465
[16]Egor Gangardt –
guvernator militar şi civil  al
Basarabiei în perioada 1868 - 1871
[17] Tyragetia. Istorie. Muzeologie, Serie nouă, vol. X
(XXV), nr. 2, Chişinău, 2016
[18] Tyragetia. Istorie. Muzeologie, Serie nouă, vol. X
(XXII), nr. 2, Chişinău, 2014
[19] Pavel  Lebedev
(1827 - 1892) – Arhiepiscop al 
Chişinăului şi Hotinului  în
perioada 1871 – 1881 
[20] Confernţa ştiinţifică
internaţională “200 de ani  de la
problema Basarabiei. Aspecte social – politice şi culturale”,
Universitatea  de Stat din Tiraspol cu
sediul în Chişinău, Chişinău,
2012
[21] Confernţa ştiinţifică
internaţională “200 de ani  de la
problema Basarabiei. Aspecte social – politice şi culturale”,
Universitatea  de Stat din Tiraspol cu
sediul în Chişinău, Chişinău,
2015
[22] Ludmila
Coadă,  Zemstva Basarabiei. Aspecte istorico – juridice, Chişinău, Editura
Portos, 2009,  p.  89 
[23] Confernţa ştiinţifică
internaţională “200 de ani  de la
problema Basarabiei. Aspecte social – politice şi culturale”, Universitatea  de Stat din Tiraspol cu sediul în Chişinău,
Chişinău, 2012
[24]“Evoluţia
mentalităţii tineretului în contextual integrării în Uniunea Europeană””, Universitatea  de Stat din Tiraspol cu sediul în Chişinău, Chişinău, 2015
[25] Ştefan  Ciobanu, op.
cit., p. 74
[26]  Ludmila Coadă, op. cip, P. 95
[27] “Evoluţia mentalităţii tineretului în contextual
integrării în Uniunea Europeană”, Universitatea  de Stat din Tiraspol cu sediul în Chişinău,
Chişinău, 2015
[28] Ştefan Ciobanu, op
cit.,  p. 74
[29] “Evoluţia mentalităţii
tineretului în contextual integrării în Uniunea Europeană””, Universitatea  de Stat din Tiraspol cu sediul în Chişinău,
Chişinău, 2015




