Dialog sufletesc
dintre Bunel și Nepot
de Todor Nicolaevici
Se ştie că legăturile sufleteşti dintre
nepoţei şi bunici sunt foarte strânse. Şi aceasta-i normal şi nici într-un caz
nu poate fi o daună în calea educaţiei generaţiei în creştere - bunicii au o
mare practică de viaţă, ei în timpul creşterii propriilor copii n-au avut
destulă posibilitate să le acorde atenţia necesară şi, principalul, ei caută
să-i apere, să-i protejeze într-un anumit fel de propriile greşeli, comise în
decursul vieţii. Această legătură este atât de familiară că, de cele mai multe
ori, nepoţii îşi dezvăluie tainele sufleteşti mai degrabă bunicilor, decât
părinţilor ceea ce, uneori, duce
chiar la conflicte familiare. Cred că o asemenea părere e greşită şi chiar dăunătoare. Părinţii ar trebui să se îngrijoreze mai mult de rolul negativ al televizorului, uliţei şi telefonului mobil asupra formării copilului, decât al bunicilor.
chiar la conflicte familiare. Cred că o asemenea părere e greşită şi chiar dăunătoare. Părinţii ar trebui să se îngrijoreze mai mult de rolul negativ al televizorului, uliţei şi telefonului mobil asupra formării copilului, decât al bunicilor.
Bunicii le doresc nepoţilor binele, nu
mai puţin decât părinţii. Iată una din conversaţiile nepotului cu bunicul:
-Bunicule, de ce îi saluţi pe toţi oamenii întâlniţi pe drum?
-Apoi,
să ştii, măi nepoţele, că eu am trăit alte timpuri, când lumea se conducea după
anumite reguli morale, legi ce se respectau cu sfinţenie din moşi-strămoşi. Pe
atunci să fi trecut pe lângă cineva şi să nu-l fi salutat era o mare ruşine,
aceasta era o lipsa de omenie, cultură şi nerespect faţă de oameni.
Nerespectându-i pe cei din jur singur te transformai în ceva netrebuincios
lumii şi, în asemenea mod, era imposibil să trăieşti. Oamenii pe atunci puteau
suporta toate greutăţile vieţii numai datorită prieteniei şi înţelegerii
reciproce. Cuvântul era ceva sfânt, pierdeai „cuvântul”, te pierdeai pe tine,
te transformai în ceva periculos comunităţii din jurul tău. Omul fără
susţinerea celor din jur nu putea trăi. Iată de ce cea mai mare poruncă biblică
„... iubeşte-l pe aproapele tău...” se
respecta cu cea mai mare stricteţe.
Cuvintele
„Bună ziua” îi apropie pe oameni, îi face mai
grijulii şi prin această simplă adresare trezeşte o mică, dar, de o importanţă
enormă, bucurie în sufletul celui ce-o aude. Auzind salutarea trebuia să
răspunzi ceva frumos: mulţumesc, să trăiţi, noroc, cele bune etc. Prin aceasta
în sufletele oamenilor se năştea simţământul că omul nu-i singur pe pământ.
Acuma-s
alte vremuri. Revoluţia tehnică, televizorul, telefoanele mobile ş.a. de rând
cu progresul au dus la distrugerea şi uitarea multor lucruri şi obiceiuri
frumoase.
Omenia-i
înlocuită cu bani, cuvântul - cu promisiuni, dragostea - cu sexul, iar
căsătoria - cu interesul.
-Dar ce înseamnă când spuneţi celor ce lucrează „Doamne ajută-i”
sau „spor la muncă”?
-Munca-i o îndeletnicire destul de grea şi
plictisitoare. La sate, de obicei, oamenii lucrează izolaţi din zori şi până-n
noapte, să nu auzi vorbă de om e foarte apăsător. Spunându-i „Doamne ajută-i”, lucrătorul
primeşte-n suflet un imbold, o mică energie, în acest moment lucrătorului îi
„cade din spate” toată oboseala şi continuă munca parcă de la început. În urma
acestor cuvinte el parcă simte susţinerea cuiva, un timp oarecare e cu gândul
la cel care i-a dorit „spor
la muncă” şi se bucură că cineva îi doreşte succes.
-Dar, bunicule, de ce înainte de a te duce la Biserică, îţi ceri
iertare de la toţi ai casei?
-Păi să ştii, nepoate. Omul când se duce la Biserică
trebuie să fie curat în toate: hainele, gândurile şi faptele. În decursul
săptămânii omul greşeşte în faţa semenilor săi. Îi supără cu ceva, chiar
nevrând. Mergând la Biserică trebuie să aibă sufletul curat, altfel cum să-i
ceară Celui de Sus iertare, dacă de la ai săi nu şi-a cerut-o. La biserică se
merge pe jos, şi numai. Mergând pe jos te întâlneşti cu alţi creştini şi tot
îţi ceri iertare.
În Biserică te stărui să auzi toate
învăţămintele bibliei, să fii cu gândul numai la Dumnezeu, rugându-l să-ţi dea
putere şi înţelepciune la îndeplinirea faptelor bune. La întoarcere spre casă,
n-ai voie să intri în cârciumă, să înjuri sau să te cerţi cu cineva. Asistarea
la slujba religioasă este încărcarea sufletului cu energie şi speranţă pentru o
săptămână.
-Dar cum se descurcau oamenii între ei, dacă nu aveau bani?
-Foarte simplu. Oamenii se foloseau de
anumite reguli locale: o zi de lucru se egala cu o anumită cantitate de
grăunţe, lemne, fân, ulei ş.a.m.d. Oamenii ştiau să vândă orice şi fără bani.
Chiar la pripoi (la nuntă) tinerilor li se dăruia cereale, oi, purcei, păsări,
pânză, unelte de muncă, materiale de construcţii ş.a. Gospodăria de atunci,
numită „naturală”, aproape nimic nu cumpăra, totul de ce era nevoie se producea
pe loc: hrană, îmbrăcăminte, unelte de muncă şi chiar vindecarea se făcea cu
plante medicinale locale.
-Povesteşte-mi, bunicule, cum umblaţi la discotecă?
-
Pe vremea mea nu erau, cum zici tu, „discoteci”. Tineretul organiza, în zile de
sărbătoare, aşa-numitele „horele satului” (joc). La aceste hore venea tot
satul. În zilele frumoase se organizau pe toloacă, pe vreme umedă - prin
stodoalele mari ale gospodarilor. Aceste jocuri aveau loc numai ziua, până la
apusul soarelui. Melodiile de dans erau cântate de viorişti. Ca să participi la
hore trebuia să cunoşti diferite dansuri populare şi generaţia noastră le
poseda. Horele satului erau adevărate festivaluri populare. Fetele se întreceau
cu costumele lor, la fel şi flăcăii. În zilele în care se învârteau horele cu
foc satul se transforma într-o podoabă naţională. Se dansau diferite jocuri:
hora, brâul, alunelul, sârba, tropoţica, ardeleanca ş.a. Dansurile erau
însoţite de anumite strigături, care dădeau jocului un farmec deosebit.
La
horă:
Asta-i
horă strămoşească,
Cine-o
joacă să trăiască,
Au
jucat-o străbunii,
Acum
o joacă toţi românii.
Dansul
poloboc:
Hai
băieţi la poloboc –
Toţi
românii la un loc
Cine
joacă aşa cu foc
Are
parte şi noroc (etc.)
Fiecare
sat se străduia să se evidenţieze prin iscusinţa interpretării anumitor
dansuri: iordăniştenii erau neîntrecuţi la „rusească”, cupcenii - la executarea
unor dansuri vechi de prin părţile Banatului, igeştenii - la dansurile de
băieţi.
Dansurile
noastre erau nu numai un mijloc de relaxare a sufletului, ci şi un mod de
organizare şi disciplinare a tineretului. Dansurile populare sunt o adevărată
artă, cu care s-ar putea mândri orice naţiune. Prin dansurile populare ne
exprimam sufletul nostru paşnic şi iubitor de viaţă, nu ca acei ce sar cu
suliţe, săbii şi cuţite, ca triburile sălbatice din Africa, înainte de luptă.
Ştiind,
că la hora satului vin şi părinţii, tinerii se stăruiau să se comporte care din
care mai frumos. Odată cu seara toţi se grăbeau spre case. Flăcăii, care au
invitat fete la joc, trebuiau să le conducă acasă şi să mulţumească părinţilor
pentru învoirea fetei.
Iată
aşa era pe vremea mea şi nu ca „discotecile”
voastre - noaptea, întuneric, fum de ţigări, duhoare de alcool şi o muzică de te
bagă în sperieţi. într-un aşa iad voi ţopăiţi toată noaptea ca muşcaţi de
şarpe.
Noi
nu vă învinuim de ţopăielile voastre. Ne învinuim pe noi că n-am fost în stare
să păstrăm frumuseţile străbune, n-am demonstrat o adevărată horă a satului, ne
îmbrăcăm naţional foarte rar. Încep să dispară hainele populare, dansurile
naţionale, multe obiceiuri şi datini şi e păcat. În aşa fel ne pierdem şi noi
ca neam.
Todor Nicolaevici
Suceveni,
raionul Hliboca
(Cernăuți)
Zorile Bucovinei
№. 73 - 17 decembrie 2014
0 Comentarii