Iea bunicii Maria din Costiceni de Raluca-Maria Rotaru

Buna ziua. Mă numesc Raluca-Maria Rotaru, sunt eleva clasei a 7-a din Chișinău. Deși locuiesc în Republica Moldova, îmi place foarte mult ținutul cernăuţean, îndeosebi localitatea Costiceni, care e baștină buneilor mei. Înverzită de vegetaţie abundentă şi străbătută de o mulţime de râuri și câmpii, zona este una pitorească, precum e şi limba, tradiţiile şi portul oamenilor săi. Vreau sa vă prezint un obiect absolut unicat şi străvechi, iea populară, brodată de bunica bunicului meu încă la finele secolului XIX, aproximativ în 1890.
Mamuca Maria Pascaru (aşa îi era numele) a avut grijă să transmită generaţiilor de nepoţi - români care urmau să vină, toată măiestria de care vedeţi şi singuri că dă dovadă, şi cu care nu ar putea să se laude mulţi artişti populari moderni. Iea este ţesută din cânepă prelucrată de mâinile proprii, poartă dantelă croşetată la mâneci şi guler, iar splendoarea ei este absolută prin ornamentul cusut în mărgele fine, cu un motiv floral şi păsărele mici, care este unul caracteristic zonei de nord a Moldovei.
Mă mândresc că pot purta această haină, care din atribut al portului popular, de care prindeau poalele cămaşei, făcute din stofă mai simplă de cânepă cu bumbac sau in s-a transformat într-un tezaur de familie, pe care-l voi păstra şi-l voi arăta copiilor mei. Fiindcă, vorbind cu cuvintele lui Ştefan cel Mare, tradiţiile nu sunt ale buneilor mei, nu sunt ale mele, ci a urmaşilor mei, şi a urmaşilor urmaşilor mei.
Raluca-Maria Rotaru
Orașul Chișinău

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii