Confecționarea opincilor tradiționale, un meșteșug străvechi

Confecționarea opincilor tradiționale, un meșteșug străvechi
Pe vremuri în special la sate, oamenii purtau costume populare specifice zonei geografice în care trăiau, iar încălțămintea de zi cu zi, dar și de sărbătoare a țăranului român era opinca. Realizată din diverse materiale pe care străbunii noștri le aveau la îndemână, ea împodobea atât talpa femeii, cât și pe cea a bărbatului.
Confecționarea opincilor este un meșteșug străvechi, care odată cu trecerea timpului a fost lăsată-n urmă. Însă în Râmnicu Vâlcea locuiește meșterul popular Alexandru Ilinca care vrea să ducă tradiția mai departe.
„La mine în familie a lucrat taică meu și mai înainte de a fi considerat meșter opincar, lucrau toți în comună. Tata se scula dis-de-dimineața, cam pe la patru ca să nu strice ziua de muncă, și până se lumina făcea o pereche de opinci. Cu timpul am zis și eu să lucrez ca meseriaș cu autorizație, adică să confecționez anumite produse pe care să le vând în  piețe și
târguri ”.
Realizată mai întâi din piele de porc și mai târziu din cauciuc, opinca i-a însoțit multă vreme pe români în existența lor.
„La noi în Orlești după cercetările mele s-a menținut tradiția opincii dacice. Opincile se făceau după posibilități, care avea animale făcea din pielea lor. Cel mai des se confecționa din piele de porc. Ca să faci opinca din piele de porc, animalul trebuia să aibă o vârstă de 2 ani. Se folosea pielea de pe spatele porcului că-i mai rezistentă. Ceea de pe burtă e mai ușoară la purtat, dar se rupe mai repede”.
Și în zilele noastre opincile sunt confecționate tot din piele naturală, însă sunt purtate mai mult de membrii ansamblurilor de dansuri populare, de iubitorii tradiției sau de colecționari.
„Pentru tineri care participă la anumite concursuri sau la anumite festivaluri, confecționez opinci din piele de vită, care e argăsit cu diverse substanțe chimice. Croim materialul, îi dăm o formă dreptunghiulară și însemnăm niște găuri care trebuie perforate, și în final iese opinca”.
Opincile tradiționale românești, sunt cele ce poartă amprenta strămoșilor noștri. Vechimea lor fiind indicată și de numărul mare de expresii care au intrat în vorbirea autohtonă.
„Am și eu o colecție cam de o sută de opinci. Am în gând ca să le expun prin țară pe unde merg ca să le vadă oamenii. Cei mai învârstă să-și amintească ce purtau când erau mai tineri și cei tineri să vadă ce purtau strămoșii lor”.

Alexandra Sârbu

Trimiteți un comentariu

1 Comentarii

  1. Constantin Chirila
    In toata copilaria mea am purtat opinci facute de tata.
    Erau facute din pielea de porc

    RăspundețiȘtergere