A fost odată un om
și avea un ou. Îl ținea încuiat într-o ladă, iar altul care știa despre ou,
când s-a dus omul de acasă, i-a dat drumul. Oul s-a spart de bolta cerului, din
gălbenușul lui s-a făcut soarele și, din albuș, norii. Dar mai înainte și
pământul era tot un fel de gălbenuș, iar cerul – coaja oului care îl învelea,
să nu se împrăștie. Așa a fost începutul lumii...
Bunica mea, Ioana,
din satul Dumeni, comuna Costiceni, întrucât nu știa carte, n-avea cum să citească
Datinile și credințele poporului român
așezate în ordine mitologică de Elena Niculiță-Voronca, ediție apărută la Cernăuți
în 1903. Narațiunea etnologică de mai sus vede lumina tiparului în această
culegere, iar la noi în sat o cunoștea, în diferite variante, până mai ieri
fiecare bătrân.
Tematica mitică a
oului cosmic este obsesia lui Constantin Brâncuși, care i-a dedicat un ciclu de
lucrări plastice: Oul primordial (inițial Începutul
lumii), Noul născut (chip
ovoidal), Muza adormită (cap
ovoidal), Templul eliberării în
proiect (un ou magnific). Monumentala Biserică ovoidală din imaginația
artistului urma să fie ridicată la Indora (India) ca o sinteză a cosmismului
popular românesc în viziune indo-europeană cu celebra Coloană nesfârșită de la Tîrgu-Jiu, ce urma să fie regândită la
Chicago în SUA – un nou Turn al lui Babel, într-o formulă euro-americană
(Romulus Vulcănescu).
Este atestat
istoric și arheologic faptul că în cadrul sărbătorilor de primăvară, cu mult
până la nașterea lui Iisus romanii își făceau cadou ouă roșii, după cum remarcă
Ovidiu, Juvenal, Pliniu.
Ideea că pământul
și Cerul formează împreună un ou uriaș, avea credibilitate la chinezi în
perioada precreștină. Cunoscutul folclorist și etnograf Artur Gorovei, în
studiul Ouăle de Paști, apărut în
1937, semnalează acest obicei al chinezilor de a colora ouăle cu circa două mii
de ani până la Hristos; la nașterea unui copil, ei dăruiau, printre altele, și
ouă vopsite – însemne ale începuturilor vieții. Această semnificație e notată
și în lucrarea Frumosul ou încondeiat în
Europa de Gertrud Weinhold.
Celebrul epos
finlandez Kalevala relevă simbolul
oului ca expresie a creațiunii. Săpăturile arheologice în straturile
diferitelor civilizații au scos la suprafață ouă minerale cu semne pictate în
ocru și prototipul chișiței de azi, fiind datate din mezolitic, adică zece mii
de ani înaintea erei noastre. Oul sacrificial se înhumează și astăzi la temelia
caselor țărănești de la noi, fiind în relație directă cu riturile de
fertilitate/fecunditate. Vetrele multor edificii din Anglia, India și din alte
țări ne dau aceste mărturii, iar orașul Neapole, se spune, ar sta chiar pe o
temelie de ouă.
În Sărbătorile la români, autorul Simion
Florea Marian, care a cercetat parțial și spațiul basarabean, ajunge la
concluzia că „la perși, egipteni, greci, gali și la primele popoare ale
Italiei, oul era emblema universului”.
Formula arhetipală
a oului cosmic este preluată și de creștinism, reprezentând Mântuitorul, care,
aidoma puiului de pasăre ce sparge coaja și iese la lumină, a reînviat din
morți părăsind mormântul și revenind la viața veșnică.
Cititorul e în
drept să se întrebe: ce legătură vedem între pasajele de mai sus? Un posibil răspuns ni-l oferă
George Călinescu în Istoria literaturii
române de la origini pînă în prezent, afirmând că „noi stăm pe o tradiție
culturală neîntreruptă”, anume prin cultura populară ce reflectă „datul
primordial și nota specifică primordială... cu caracterele vechimii...”.
Am consemnat cele
mai de sus acasă, la Dumeni, pe la mijlocul Postului Mare, când ai mei alegeau
ouăle și le numărau, cele cu bănuți fiind puse deoparte pentru cloșcă. Fiindcă
ouăle roșii sau încondeiate, alături de cruce și pască rămân pentru creștini un
simbol originar esențial al biruinței asupra morții, al fertilității, al
învierii și renașterii naturii, al regenerării biologice și afecțiunii
reciproce între oameni.
Din colecția de ouă
pascale formată de consătencile Vera Valcanescu, Ioana Vasilos, Maria Vatamanu,
Anița și Zinaida Gortopan, Paraschiva Colac și nu numai, atașăm doar câteva
imagini.
Până prin anii
șaizeci ai secolului trecut, vopsitul ouălor pascale cu coloranți vegetali era
foarte răspândit în satele din Valea Prutului. Ce culori se obțineau?
1. Roșu. Boitul în roșu cu buruieni este cel mai răspândit la Costiceni. Culoarea
roșie ne amintește de sângele lui Hristos și este bine reprezentată de multe
plante. La Dumeni sunt cunoscute mai multe rețete.
1. Scoarță uscată sau proaspătă de arin negru, flori de
sovârv proaspăt culese și piatră acră.
2. Scoarță de prun, scoarță de arin, cenușă de lemn.
3. Fructe pisate de călin, rădăcini pisate de roibă, piatră
acră.
4. Frunze și flori de măr simirencă măcerate bine.
5. Scoarță și frunze uscate de măr acru bine pisate, flori
de sovârv.
6. Scoarță de măr, flori proaspete de sovârv, cenușă de
lemn.
7. Scoarță, crenguță și frunze de măr tomnatic târziu,
frunze de sovârv – dacă ouăle au fost vopsite mai întâi în galben.
8. Scoarță și crenguțe de măr pădureț, sovârv toată planta,
partea aeriană, fără rădăcini; pentru ouăle vopsite anterior în galben.
9. Scoarță și frunze de măr tomnatic, scoarță de stejar,
flori de sovârv, leșie de cenușă.
10. Lemn de arin roșu, tulpină și frunze de sovârv, zer de
oaie, piatră acră, piatră vânătă.
2. Galben. Ouăle albe sunt
vopsite direct în galben, această culoare fiind foarte vioaie, solară,
primăvăratică. De asemenea, culoarea galbenă servește ca fond pentru vopsirea
în roșu, portocaliu și verde. Se știe că galbenul cu albastrul dă nuanțe
diferite de verde. Galbenul cu roșu dă portocaliu, cu violet dă un
cafeniu-măsliniu, cu negru – un brun-verzui.
1. Frunze verzi de agud și frunze verzi de zarzăr, piatră
acră.
2. Tulpini și frunze de alior, piatră acră.
3. Scoarță și frunze de măr pădureț, piatră acră dau un
galben-deschis.
4. Frunze îngălbenite de mesteacăn, piatră acră, leșie
fiartă.
6. Măr pădureț – scoarțe și muguri, piatră acră, leșie
fiartă sau moare de varză acră.
7. Rădăcini de stevie de casă uscate și pisate.
8. Rădăcini uscate de stevie sălbatică, frunze proaspete de
gutui, borș de casă acru.
9. Frunze proaspete de urzică, zer, piatră acră.
10. Frunze proaspete recoltate de viță de vie, piatră acră.
3. Albastru. Poate fi aplicat
direct pe ouăle albe sau prin vopsire succesivă în verde, prin revopsire cu
galben; se vopsesc în albastru ouăle galbene – pentru verde și cele roșii –
pentru violet.
1. Florile de brândușă, piatră acră, zer.
2. Petalele florilor de violete, piatră acră.
3. Scoarță de măr pădureț, sineală, leșie de cenușă, piatră
acră.
4. Sineală, zer, piatră acră. Prin schimbarea proporțiilor
se obțin diferite nuanțe.
4. Verde. Este obținută prin
vopsirea succesivă în albastru și apoi în galben și invers.
1. Coajă de pe ramuri tinere de măr dulce de casă, piatră
acră, sineală.
2. Scoarță și frunze proaspete de măr pădureț, sineală,
piatră acră, leșie.
3. Frunze și tulpină de drobiță, borș de casă acru, piatră
acră și nuci mici verzi, dacă sunt.
5. Violet. Această culoare
este obținută prin vopsirea ouălor albe, succesiv în roșu, apoi în albastru sau
invers.
1. Fructe de agud negru uscate, scoarță de pe mlădițele
tinere de gârniță, borș de casă acru, calaican dau un vânăt mohorât,
violet-închis.
2. Fructele de boz uscate ne dau o culoare stânjenie.
3. Fructele de boz uscate și piatra acră ne dau o nuanță
violetă murie.
Să ne fie de folos
la Învierea lui Hristos!
Dr. Tudor Colac
0 Comentarii