Pedagog, folclorist, scriitor, cercetător literar.
Omul idealului meu
Aceste cuvinte din titlu se referă, pe bună dreptate,
la Ion Bejenaru – om înzestrat cu
distinse capacităţi cărturăreşti, care a păstrat în inima sa dragostea
necontenită pentru toate aceste profesii şi a trăit o viaţă exemplară în
serviciul literelor române, a promovat mereu spiritul românesc bucovinean.
Pentru mine a fost idealul meu, care a jucat un mare rol în soarta mea de mai
departe, în determinarea profesiei alese de pedagog şi jurnalist. Întotdeauna
m-am mândrit cu un asemenea învăţător şi-i mulţumesc bunului Dumnezeu că mi-a
fost prieten şi povăţuitor de jumătate de veac. Dacă inima Dumnealui bolnavă nu
înceta să mai bată cu doi ani în urmă, la 27 septembrie anul curent sărbătoream
împreună 85 de ani de la naştere.
Înainte de a mă aşeza la masa de scris, pentru a înşira pe spaţiul de
hârtie câteva momente din viaţa omului, care întotdeauna se afla mereu pe linia
întâi – prezent în presa periodică cu basme şi snoave, cu legende şi povestiri
istorice, rămânând autor de programe la literatura română pentru instituţiile
de învăţământ mediu şi superior din Republica Moldova, coautor al unor manuale
de limba şi literatura română pentru şcolile din Ucraina cu predare în limba
română, am răsfoit ultima scrisoare primită de la Ion Bejenaru din Chişinău, în
care îmi comunica: „...Îmi vine foarte greu să-ţi răspund la scrisoarea D-tale; ea va
rămâne în arhiva mea. Ceea ce mi-ai scris se alătură greutăţilor mele. Repet:
greutăţile nu se spun, ele se trăiesc, se spune numai binele (Indira Gandi).
Eu trec prin grele încercări, la toamnă de ne vom întâlni, unele am să
ţi le mărturisesc... Îţi trimit o legendă istorică, dacă vei avea putinţă, s-o
publici...”
Acest răvaş mi-a amintit de vorba lui sfătoasă, poveţile-i pline de
tâlc, dragostea mare pentru cei care i-au fost dragi, energia lui puternică.
Tot timpul vieţii sale s-a străduit să facă ceva bun pentru a lăsa o urmă
frumoasă pe pământ. Punea la bază exemplul personal.
Am citit undeva că omul nu moare atâta timp, cât trăiesc cei, care l-au
văzut şi-şi amintesc de dânsul.
Iată doar câteva crâmpeie din activitatea literar-pedagogică a acestei
personalităţi modeste şi unui om motivat de o specială curiozitate
intelectuală, informat şi rafinat.
Numele profesorului-scriitor Ion
Bejenaru e cunoscut demult. Fiind elev la şcoala pedagogică din Cernăuţi
debutează cu poezia „Nepoţelul meu”
(1954). Primele publicaţii din presa periodică de la Chişinău şi Cernăuţi
au atras atenţia cititorilor. Scriitorul moldovean Anatolie Blanovschi în
articolul său „Scânteia le va spori
flacăra”, analizându-i publicaţiile, face conclizie: „Ion Bejenaru a înţeles just ce înseamnă să înveţi de la clasici
măiestria artistică” („Tinerimea Moldovei”, 4.09.1957), iar la conferinţa
tinerilor scriitori din Chişinău e distins cu Diploma de onoare pentru
activitatea literară. După absolvirea şcolii pedagogice e numit profesor de
română în cătunul Hruşăuţi-Voloca (Hliboca), apoi în satul natal Dinăuţi (Noua
Suliţă). Şi tot din primii ani de activitate se angajează la elaborarea
manualeleor de limba şi literatură română pentru şcolile din Ucraina. Dragostea
de obiec şi elevi, de frumos şi limbaj artistic se străduieşte să altoiască şi
învăţăceilor săi, rezultatele obţinute împărtăşindu-le cu profesorii-filologi
la diverse conferinţe şi publicând articole ştiinţifico-metodice.
La un an după debutul editorial, regretatul Învăţător Emerit Vasile Bizovi din Boian, într-un
medalion literar scrie: „Ion Bejenaru
este nu numai învăţător, ci cu inima şi sufletul e poet. Publicaţiile din
Chişinău şi Cernăuţi i-au găzduit de nenumărate ori poeziile. La conferinţele
metodice şi ştiinţifice ale profesorilor-filologi din raion şi regiune Ion
Bejenaru e prezent întotdeauna cu interesante comunicări privind teoria
literaturii, stilistica” („Zorile Bucovinei”, 28.01.1973). Exercitându-şi
pana în diverse genuri şi stiluri, Ion Bejenaru „a înţeles că informaţia adunată s-ar cuveni împărtăşită unui cerc mai
larg de oameni” (Nicolae Bileţchi). De aceea, în 1977, acceptă invitaţia
directorului Institutului de pedagogie şi psihologie şi se transferă la
Chişinău, unde se afirmă ca savant şi scriitor. În funcţia de cercetător
ştiinţific superior editează mai multe cărţi, broşuri, indicaţii metodice
pentru profesorii de română: „Cu gândul
la pâine şi la muncă” (1985), „Studierea teoriei literaturii în clasele a 4-7”
(1987), „Tabele la teoria literaturii pentru clasele a 4-10” (1986), „Victorine
literare” (1988); cărţi artistice: „Auzite
de la mama” (1984), „Povestea lui Paroliţă” (1988) – două basme din ultima
carte („Scufiţa Albastră” şi „Fete cu
nume de poveste”) au fost înscenate de teatrul „Licurici” şi transmise de
TV Moldova; manuale de limba şi literatura română pentru şcolile din Ucraina
(din care elevii învaţă mai mult de 30 de ani) şi şcolile alolingve din
Republica Moldova („Cuib de înţelepciune”, cl.8,1997); programe de literatura
română pentru învăţământul general şi liceal (1996, ed.II) şi alolingve (1997,
ed.II).
Legendele şi nuvelele istorice, scrise de la ’90 încoace, au menirea să
completeze acel vacuum de informaţii din istoria neamului, interzise sau
falsificate de regimul totalitar. Aceste lucrări, scrise până în anul 2000,
notează criticul literar, bucovineanul Dumitru Apetri, de-ar fi publicate într-un
volum, lesne ar putea „să ajungă în
mâinile şi în sufletul tânărului cititor”: „Fântâna lui Dragoş”, „Ştefan Vodă
nu se vinde”, „Stejarul din Codrii Cosminului”, „Întâlnire cu Mihai” etc.
De la 2000 până la trecerea la cele veşnice scriitorul-folclorist Ion
Bejenaru, după cum menţionează profesorii universitari Anatol Ciobanu şi
Constantin Dobrovolschi din Chişinău, n-a trăit numai din amintiri; el continuă
să scrie şi să publice mai multe lucrări de valoare: cărţi – 5, legende şi
nuvele istorice – 12, parabole, povestiri, articole ştiinţifico-literare,
portrete de creaţie, recenzii, snoave ş.a.
În manualul „Literatura română”,
cl.6 (coautor, 2001), după perfecţionarea programei s-a introdus un
compartiment nou – „Compuneri” (autor Ion Bejenaru), înalt apreciat de corpul
didactic, deoarece compunerea, din lipsă de indicaţii concrete pentru elevi, în
mare parte, e neglijată. Acest capitol, început în clasa a 5-a, urma să fie
finisat în clasa a 8-a. Însă această perfectare a manualelor fusese stopată: guvernul
respectiv intenţionează ca elevii români să scrie corect nu în limba maternă,
ci în limba de stat.
Creaţia populară înregistrată de scriitorul-folclorist în satul de
baştină din copilărie a fost publicată (doar răzleţ) în presă. După un timp au
văzut lumina tiparului 3 specii din monografia „Folclor din Dinăuţi” (700 de pagini). Cartea „Balade şi snoave” (2002) fusese acceptată de cititori cu deosebit
interes. Basmele din „Drumbur Verde”
(2005) înmănunchează 25 de basme prefaţate de academicianul dinăuţean Ion
Borşevici – „Izvor pururea nesecat” –
hrana spirituală a dinăuţeanului, care se alimentează cu ele. Copiii le ascultă
cu deosebit interes şi ziua, şi seara înainte de culcare, deoarece ele conţin
bogate învăţături: condamnă răutatea, susţin sentimentul prieteniei devotate,
recunoştinţei, ajută celor căzuţi la nevoie; vinovatul, mai devreme sau mai
târziu, îşi primeşte pedeapsa etc. Sunt incluse şi câteva basme-legende: de ce
la Dinăuţi, în casa mirelui, în cei patru pereţi, se pun patru colaci? („Boul
Bălan”); cum au apărut pe pământ rândunica, mâţa, cucul, grangurul („Prinţul
din împărăţia apelor”), („Cioara jigărită”); de ce ciobanul îşi face fluier de
soc? („Povestea fluierului”) ş.a.
„Istoria satului Dinăuţi” (2003) e un frumos cadou adus de scriitorul-folclorist Ion Bejenaru
consătenilor săi, având scopul să-i informeze corect despre istoria localităţii
rurale de la descălecare până în prezent, interzisă sau falsificată de regimul
sovietic. Destul de corect şi complet sunt prezentate evenimentele din anii
1812, 1918, 1940, feciorii satelor în războaiele imperiale, deportările,
foamea, organizarea forţată a colhozului, nimicirea bisericii – evenimente care
au determinat destinul localităţii şi contribuie la păstrarea fiinţării noastre
– Credinţa, Limba şi Istoria...
„Doctor iscusit” (2004) e o carte editată în baza parabolelor adresate micului cititor,
căci parabola e o scurtă istorioară cu conţinut moral, alegoric, cu înţeles
semnificativ, o învăţătură. Parabola, cu care e întitulată cartea, are intenţia
să formeze micului cititor respectul, stima pentru munca părinţilor. Făgăduinţa
băiatului trândav şi risipitor, dată medicului la care-l adusese tată-său şi
care îl pune la grea încercare, formează un fecior de toată lauda. Parabola „La
timp” ne îndeamnă să fim darnici şi buni la suflet, să-l ajutăm pe omul căzut
la nevoie când acesta îl cere. Celelalte parabole, legende, nuvele cu conţinut
istoric publicate de la 2000 încoace, completează trecutul nostru cu bunul ce
rămâne neatins de furtunile umane care distrug ţara.
După 2004 au văzut lumina tiparului câteva cărţi de o elegantă ţinută
poligrafică:„Întâlnire cu Mihai” (2007),
„Basme din Bucovina” (2011) şi „Folclor din Dinăuţi” (2012).
„Întâlnire cu Mihai” e o culegere de nuvele istorice, întocmirea căreia e o acţiune pe cât
de dificilă, pe atât de utilă. Dificilă, fiindcă acest gen de literatură în
perioada socialismului s-a văzut marginalizat. Utilă, pentru că, simţind că
rămânem fără rădăcini istorice, relansarea acestui gen s-a ridicat la rang de
imperativ”, (Nicolae Bileţchi, Prefaţă).
După cum am menţionat mai înainte, lucrând în şcoală,
scriitorul-profesor s-a impus ca un pedagog de forţă, alcătuind manuale pentru
şcolile româneşti din Ucraina, scriind articole metodice pentru colegii de breaslă.
Informaţiile, privind istoria neamului, interzisă de regimul totalitar, le
transmitea elevilor mai întâi prin cuvântul viu, în timpul comentării
procesului literar, apoi scriind legende, povestiri cu conţinut istoric. Iată
de ce scriitorul Aurel Turcuş din Timişoara, la lansarea cărţii lui Ion
Bejenaru, care lucrase profesor într-o şcoală din Bucovina, pe drept constata
că „aici este literatură şi o pricepere cu totul aparte”. Povestioarele sunt
bine orânduite cronologic, se simte o dragoste extraordinară faţă de personal,
ură faţă de duşman. Astfel de cărţi au mari influenţe asupra tineretului”.
Pentru că fiecare nuvelă completează textul comentat de profesor, scriitorul
Arcadie Suceveanu numeşte aceste nuvele „Lecţie de istorie”, deoarece fiecare text
exprimă o idee, o învăţătură: ocrotirea mediului înconjurător („Lege
nescrisă”); de ce Moldova dintre Prut şi Nistru, la sud, s-a numit Basarabia
(„Povestea lui Tudose Mocanu”)...
Poveştile din cartea „Basme din Bucovina” fac parte din cartea nescrisă,
pe care bunicii o spun nepoţilor înainte de somn, conţinutul cărora îi învaţă
să fie ascultători, să se compoarte frumos, să spună adevărul, să nu fie
lacomi. În satul Dinăuţi (Noua Suliţă), satul natal al scriitorului-folclorist,
în Proboteşti (Herţa), baştină soţiei Aneta, aceste specii au o circulaţie
largă, practicată şi îndrăgită de toate vârstele, din copilărie, până la adânci
bătrâneţe.
Patima de a înregistra creaţie populară Ion Bejenaru a preluat-o de la
tatăl său, Toader, care în anul 1924, după demobilizarea din armata română,
scrie „Drumbur Verde” şi „Stan şi vrăjitorul Caraciun” – unele dintre cele mai
preferate basme în familie. Legendele, parabolele, basmele sunt îndrăgite
pentru conţinutul care îndeamnă copiii să fie harnici, buni la inimă,
ascultători şi să lupte împotriva răului.
Folclorul înregistrat de Ion Bejenaru n-a suferit schimbări esenţiale.
Pe parcursul mai multor ani scriitorul a observat doar câteva atenuări făcute
din motiv psihologic. Schimbările s-au impus din cauza că cele mai multe
poveşti se spun copiilor în prezenţa lor sau înainte de culcare, seara. Să
evite tulburările somnului, au fost schimbate elementele dramatice şi cele
tragice.
Ultima care a lui Ion Bejenaru a fost „Folclor din Dinăuţi”. Fiind băştinaş, cunoscând bine oamenii de la
faţa locului, Ion Bejenaru a căutat informatori de cele mai diverse vârste,
folclorişti de diferite ocupaţii, precum şi intelectuali. Aceasta a permis ca
folclorul înregistrat de Dumnealui să cuprindă o tematică bogată: obiceiuri
familiare şi calendaristice, întruniri obişnuite (joc, şezătoare, clacă,
cumetrie, nuntă), descântece, preziceri, legende istorice şi mitologice, din
istoria satului Dinăuţi, fauna şi flora, poveşti şi alte învăţături.
Apreciind mult truda fostului meu profesor de şcoală, care a îmbogăţit
literatura folcloristică bucovineană cu o carte atât de necesară şi valoroasă
pentru toţi acei, care sunt captivaţi de creaţia populară, pedagogii de la
instituţiile de învăţământ româneşti din regiune şi raion, nu pot trece cu vederea
cuvintele de referinţă la carte a regretatului meu consătean, doctor, rector
universitar, academician, distins Om politic şi de stat din Moldova Ion
Borşevici, care a menţionat: „Mă bucur şi simt oarecare mândrie că
datorită harnicului pedagog, scriitor şi folclorist, dotat cu mult har, Ion
Bejenaru, multe din comorile populare ale comunei Dinăuţi scapă de nemiloasa
uitare, căci folclorul nu îmbătrâneşte, ci se primeneşte şi se îmbogăţeşte
mereu, rămânând izvor de viaţă, pururi nesecat”.
Consider, că este o mare apreciere şi recunoştinţă a realizărilor de
creaţie ale neobositului orânduitor al slovei strămoşeşti – Ion Bejenaru.
E toamnă. Al 85-lea septembrie auriu ne aminteşte despre ziua de naştere
a lui Ion Bejenaru. Anii zboară repede, ca păsările, trec şi nu mai revin.
Totul pleacă în nonexistenţă, lăsând pe pământ numai dragostea, bunătatea,
faptele noastre. Deci, fie ca în inimile oamenilor să-şi găsească pentru
totdeauna adăpost faptele şi cauzele senine ale pedagogului, lucrătorului
ştiinţific, scriitorului folclorist Ion Bejenaru.
Dumitru
Ciupac
0 Comentarii