Să cinstim pomul, dar nu milionul de Vasile Mitric
Înainte de a ne bate la uşă sărbătorile, m-am înţeles
eu vecinul ca anul acesta s-o tăcem lată. Să nu vă gândiţi repede la prostii. Altceva am avut în vedere; tăiem porcul de Crăciun
şi-l punem într-o covată. Mai avem una
rămasă de la bunici. Adică, nu mai punem carnea la frigider... O pocnim în
covată şi o facem lată, ca să nu mai zic şi alte „poezii-năstruşnicii”
ce răsună în aceste miraculoase zile de iarnă.
În privinţa
iernii, să nu vă faceţi griji că va veni şi omătul. Doar nu ne-a uitat Bunul
Dumnezeu. De n-am uita noi să ne rugăm, să mai zicem câte un
Tatăl Nostru… Căci
de celelalte lucruri mărunte nu uităm. Iar dacă dă peste noi boala uitucului,
ne aduc aminte copiii sau nevasta ce trebuie să facem, mai ales, să împodobim
bradul de Anul Nou. Ajungând la acesta, iaca, mă
întreb dacă e corect să spunem
„bradul de Anul Nou”? În copilăria mea îmi pocneau fălcile cântând „V lesu rodilasi
iolocika” sau „Pe brăduţul nostru creşte, ca pe turnul din Kremlin”. Supuşi şi
ascultători cum eram (suntem), totuşi, n-o spuneam chiar pe-a rusului - „iolocika”, ci „brăduţ”. Dacă-i să
traducem direct din rusă, „iolka”, „ieli” înseamnă molid, iar noi, românii,
i-am spus pre limba noastră - brad. La fel,
l-am „botezat” şi pe Moş
Crăciun, zicându-i pe timpurile sovieticilor, după moda rusească „Moş Gerilă”
(Ded Moroz).
Deşi astăzi îl numim pe româneşte - Moş Crăciun, lotuşi, nu ne-am dat cu lumea civilizată,
continuând să sărbătorim Crăciunul după calendarul Patriarhiei Moscovei. Drept
că nu depinde doar de noi, păcătoşii, care sărbătorim Revelionul şi ciocnim
şampania la cumpăna dintre ani în zile de post. Revenind la Pomul de Crăciun, aş vrea să
amintesc ce înseamnă el, adică brăduţul, pentru românii de la Crasna şi alte
sate din zona noastră. Vedem brăduţul şi la nunţi, şi la ziua numelui, şi pe
acoperişul caselor, când se ajunge la finalul lucrărilor. Crengi de brad se pun
şi la înmormântare - la maşină sau căruţa în care-i dus răposatul la groapă, în
faţa cortegiului funerar, înaintea Crucii răposatului, se duce un pom încărcat
cu colăcei, covrigi, bomboane... După înmormântare, la mormânt se sădeşte tot
un pom. Cei vii, venind să-şi pomenească morţii, dau de pomană şi se odihnesc
la umbra pomului. Cred că verbul a pomeni, dar şi rusescul „pomeanati” provine
de la pomul nostru, care merită să fie cinstit cum se cuvine.
Şi dacă ne-ar umplut cămările cu
cârnaţi, murături şi alte bunătăţi, să nu uităm de cămara sufletului, căci
acolo stă buba. Prea uşor schimbăm „Pomul” pe „milionul”. Nu vă grăbiţi!
Cântăriţi şi socotiţi! Cinstiţi Pomul, nu milionul!
Vasile Mitric
Or. Crasna, raionul Storojineț
Zorile Bucovinei
0 Comentarii