Literatura reprezintă pentru om un spaţiu spiritual care-i întreţine
starea de suflet ce-i condiţionează existenţa. O operă literară este o microlume a macrolumii. De
aceea pentru noi literatura devine un tot, existent peste tot: comunicare
prin informaţie relevantă, spirit influent, suflet bogat, emoţie vibrantă, timp
semnificativ, spaţiu variat etc. Literatura este peste tot şi întotdeauna, dar
gradul ei de funcţionalitate depinde de cititor, care o pune în mişcare, o face
să
circule: de la o generaţie la alta, de la un popor la altul
Formarea unui cititor conştient şi
avizat este scopul de bază al disciplinei Limba şi literatura română, iar
altoirea dragostei pentru frumos şi cultivarea valorilor adevărate este o
prioritate a lecţiilor de literatură.
Întrucât am pornit de la afirmaţia că o operă literară
este o microlume a macrolumii, unul dintre actanţii acestei microlumi -
transfigurare a macrolumii este personajul literar, care acţionează în spaţiul
ei, o determină şi o reface graţie viziunii sale asupra lumii concrete din
perimetrul operei, în special, graţie relaţiilor sale cu alte personaje din
operă etc.
De aceea prezentarea personajului literar dintr-o operă literară
ocupă un loc important în receptarea acelei opere. Caracterizarea
personajului literar este o operaţie indispensabilă unui comentariu şcolar. Pe
parcursul studierii literaturii, perspectivele de caracterizare a personajului
literar sunt diverse, dar şi cu un grad sporit de dificultate. Astfel, în
clasele mari, conform obiectivelor de referinţă stipulate de programa şcolară,
elevii trebuie să poată include personajul literar într-o tipologie
social-umană, în una estetică, să estimeze semnificaţia acestuia în opera literară,
să interpreteze varietatea modalităţilor de caracterizare, să identifice
statutul personajului literar, să releveze atitudinea scriitorului faţă de
personajul creat, s-o compare cu propria lor viziune. Mai mult decât atât raportarea personajelor la câteva dintre marile
convenţii estetice ale literaturii îi ajută pe elevi să înţeleagă ideologia
unei epoci, exprimată într-un model uman, pe care ea şi l-a elaborat
Printre primele portrete literare în
istoria literaturii române este cel al lui Ştefan cel Mare, în Letopiseţul
lui Grigore Ureche. Cronica lui Grigore
Ureche este unul dintre cele mai vechi monumente ale literaturii noastre.
Descrierea evenimentelor istorice se face într-o formă literar-artistică şi
este plină de tablouri vii ale trecutului, de plastice comparaţii metaforice
şi de portrete literare expresive ale eroilor din trecut Cronicarul nu
înregistrează neutru faptele istorice, el consemnează evenimentele pentru a
trage învăţătură din ele: este un moralist şi un filozof al istoriei Portretul
lui Ştefan cel Mare, alcătuit la moartea domnitorului se constituie ca un
elogiu suprem al unei persoane care a fost întruparea speranţelor ţării, pavăza
ei. Cronicarul însă disociază clar, chiar de la început, personalitatea celui
despre care scrie: omul a fost supus greşelii, domnitorul a fost reprezentativ
prin vitejie, puterea exemplului personal, rapiditatea acţiunii Portretul
debutează amintind o singură trăsătură fizică („Fost-au acest Ştefan-Vodă om nu
mare de stătu”), urmată de câteva consideraţii asupra temperamentului,
după care se enunţă imediat faptele
domnitorului lui Ştefan (care în cronica lui Ureche nu este numit niciodată
Mare, ci numai Bun), care s-a numărat şi el printre cei care au încălcat nu o
dată principiile unei morale sociale întemeiate pe dragoste şi înţelegere -
virtuţi creştine la care cronicarii aderă necondiţionat - nu i se uită şi nu i
se trec cu vederea slăbiciunile. Acestea sunt amintite din primul moment,
pentru că tot ce va urma - ţinând cont de rolul istoric al omului - să le
depăşească prin finalitatea ce se acordă vărsării de sânge.
Cea de a doua frază a portretului se alcătuieşte simetric şi antitetic
faţă de prima: „Amintrilea era om întreg la fire, neleneşu, şi lucrul
său îl ştiia a-l acoperi şi unde nu gândiai, acolo îl aflai”. Se păstrează procedeul definirii pozitive prin negarea
defectului, prin negarea negaţiei: nu mare/ neleneşu, dar dacă în prima frază
calitatea semnificativă era, de fapt, o lipsă - a înălţimii, în cea de-a doua
frază, calitatea semnificativă este una reală - starea de permanentă
activitate, hărnicia la treburile pe care omul le avea de făcut.
Deci, observăm că, dacă prima frază a
portretului acumula slăbiciunile celui portretizat, cea de a doua îndeplineşte
rolul unui pivot: roteşte unghiul de vedere şi converteşte slăbiciunile în
virtuţi. Din acest moment, până aproape de finalul sinteză, pe
primul plan va trece domnitorul, lăsând în urmă omul. Iar acţiunea
repetată, esenţială, în care îşi dovedeşte domnitorul înzestrările -
consecvenţa şi rapiditatea acţiunii - este războiul. Războiul în care angajarea
directă, exemplul personal, dovadă a curajului, a constituit stimulentul
esenţial pentru cei conduşi: „La lucruri de războaie meşter, unde era
nevoie însuşi se vîriea, ca văzându-l ai săi, să nu îndărăptieaze şi pentru
aceia raru războiu de nu biruia .”
Ştefan, prin curajul de a-şi risca
viaţa, îi învaţă pe ceilalţi legea învingătorului: totdeauna înainte, niciodată
înapoi, niciodată îndărăt. Această a treia frază introduce un element nou în
portretizare, element ce va fi amplificat ulterior: identificarea domnitorului
cu cei pe care îi conduce, cu „ai săi", al căror exponent
excepţional devine. Caracterul
reprezentativ, exponenţial, nu i se conferă domnitorului de către ceilalţi în
virtutea poziţiei ocupate în ierarhia socială; el este cucerit şi probat de fiecare
dată.
Deosebit de interesantă este portretizarea Lui Ştefan în pasajul în care
cronicarul introduce ideea posibilităţii înfrângerii - reală uneori în cazul
războaielor. Aici
apare una dintre cele mai importante virtuţi creştine - nădejdea. Speranţa,
lege de salvare în faţa vicisitudinilor istoriei, îl înalţă pe om dincolo de
condiţia sa de umilit Permanenţa speranţei, care ţine de condiţia fiinţei, îl
identifică pe domnitor nu numai cu poporul ce luptă alături de el, ci şi cu o
ipostază general-umană: cu acela care „a căzut jos" se poate ridica
deasupra biruitorilor. În atribuirea calităţilor, cronicarul procedează
gradat: Ştefan urcă la treapta de întrupare a unui individ excepţional la aceea
de identificare cu un popor, apoi la cea de reprezentant al condiţiei
ontologice a omului.
Cea de a doua parte a portretului este
consacrată posterităţii lui Ştefan: cea în care poporul - comunitatea pe care
domnitorul a reprezentat-o - se recunoaşte în el şi se identifică cu idealul întrupat
de el. Ştefan devine ctitorul, întemeietorul de lăcaşuri menite să dăinuiască dincolo
de timpul acordat omului, dar şi părintele, învăţătorul, apărătorul,
ocrotitorul, modelul ideal al existenţei. După moartea sa, ca întrupare a unui
ideal ca ocrotitor al neamului său,domnitorul este miti- zat, devine simbolul,
Sfântul. Există, aşadar, două condiţii ale înălţării la rangul de sfânt: omul
să fi murit, pentru ca slăbiciunile lui cele omeneşti să nu
mai fie actuale în ochii mulţimii; domnitorul să se fi dovedit fără egal în
istorie în întruparea unui ideal comunitar: „...ci pentru lucrurile cele
vitejeşti, carile nimeni din domni, nici mai nainte, nici după aceia l-au ajuns
” între aceste două condiţii, una privind individul, alta -
reprezentantul, Ureche aşează considerarea fiinţei în faţa lui Dumnezeu, în
faţa instanţei supreme, care cheamă la modestie şi umilinţă: „...îi
zici sveti Ştefan-Vodă, nu pentru sufletu, ce iaste în mâna lui Dumnezeu, că el
încă a fost om cu păcate, ci...”.
Aşa cum în prima parte a portretului,
fiecare frază, prin informaţia de alt tip pe care o introducea, corecta sau
schimba viziunea frazei anterioare, în cea de a doua parte sunt îngemănate
într-o singură frază, sintetică, două atitudini complementare: sfânt în ochii
oamenilor, om cu păcate în faţa lui Dumnezeu. Existenţa unei instanţe supreme
interzice orice mitizare, în absolut, a unei persoane. Dacă portretul-nucleu, prin îngemănarea de trăsături
contradictorii, prin disocierea omului de domnitor, prin ştiinţa de a construi,
cu fiecare frază, perspective complementare, gradat înlănţuite, aparţinea moralistului,
felul în care acest portret este aşezat în şirul evenimentelor istorice demonstrează
că Grigore Ureche împărtăşea, ca filozofai istoriei, o viziune, dacă nu
tragică, cel puţin sceptică asupra sensului sacrificiului.
Oricum, portretul lui Ştefan cel Mare pe care ni l-a lăsat cronicarul
Grigore Ureche este unul dintre ele mai importante, atât prin plasticitatea
imaginii artistice, cât şi prin conţinutul profund de idei pe care mai târziu
le regăsim în operele marilor noştri scriitori, prezentându-l pe Marele voievod
ca pe cel care a îndurat tot pentru luminarea şi mântuirea noastră. Ne tragem
din viţa lui Ştefan şi lucrul cel mai aşezat pe care s-ar cuveni să-l facem
întru a ne onora obârşia e să ne cunoaştem „cine-am fost şi suntem.”
Doina Colesnicov
Septentrion Literar
(revistă a scriitorilor români din Cernăuți)
Nr.54-55 (2-3/ 2015)
Imagine: Tetraevanghelul de la Humor (1473)
Imagine: Tetraevanghelul de la Humor (1473)
0 Comentarii