Cele paisprezece reguli pentru mergerea la Biserică
Fraţilor, trebuie să ştiţi că un creştin care merge la biserică are 14
reguli canonice de bună cuviinţă, dacă vrea să-i folosească sfânta biserică. Dacă nu le
împlineşte, se duce la biserică spre osândă.
Am să vă spun regulile de bună cuviinţă
pentru un creştin care merge la sfânta biserică.
Dacă vreţi să fiţi fii cu adevărat ai
Bisericii lui Hristos celei dreptmăritoare, care ne naşte pe noi prin apă şi
prin Duh la Botez, de aproape 2000 de ani, în Biserica lui Hristos, care este
stâlp şi întărire a adevărului, să ştiţi regulile de mergere la biserică, după
cum urmează :
1. Pentru a merge la Sfânta Biserică este să te ierţi cu
toţi. Dacă merge mama la biserică, sau tata, să zică: „Iertaţi-mă, măi
băieţi ! Iartă-mă,
soţie!”
2. Când mergi la Biserică să duci un mic dar din casa
ta. Măcar o lumânărică, măcar un bănuţ, o prescură, un
pahar de vin, ce poţi. Că prin acel mic dar pe care-l duci tu la biserică se
binecuvintează toată averea ta, căci îl dai jertfă lui Dumnezeu.
3. La biserică este bine să mergi mai de
dimineaţă, ca să poţi apuca Evanghelia Învierii de dimineaţă şi Slavoslovia. Şi totodată dacă te duci mai devreme, te poţi
închina liniştit, nu-i lume multă la biserică, te duci la locul tău fără să
deranjezi slujba.
4.
Totdeauna bărbaţii în biserică trebuie să stea în partea dreaptă, iar femeile
în partea
stângă. Şi
în ordinea aceasta trebuie să stea în biserică: bărbaţii bătrâni în frunte, cei
mai puţin cărunţi la spate, cei mai tineri în spatele lor, flăcăii şi băieţii
tot aşa. La fel şi femeile. Iar între bărbaţi şi femei, să lăsaţi o cărare în
biserică, ca să meargă cine vine să se închine şi să ducă darul la Sfântul
Altar.
5. Să nu vorbiţi în biserică, că este mare păcat. Dacă este mare nevoie să vorbeşti, vorbeşte în
şoaptă sau prin semne.
6. Dacă mergi la biserică, să nu ieşi până nu se
termină slujba. Numai,
Doamne fereşte, dacă eşti bolnav, sau dacă păţeşti ceva. Dar altfel să nu ieşi,
că, dacă ieşi înainte de terminarea Liturghiei, eşti asemenea cu Iuda, care a
ieşit de la Cina de Taină, unde erau la masă Mântuitorul cu Apostolii şi s-a
dus şi L-a vândut pe Hristos. Aşa arată Sfântul Ioan Gură de Aur.
7. Când
vă închinaţi la sfintele icoane, să nu sărutaţi sfinţii pe faţă, că-i păcat. Nu-i voie.
Dacă sfântul este pictat în picioare, îi săruţi picioarele, dacă este pictat pe
jumătate, îl săruţi la partea de jos.
8. Să ştiţi că după ce dă preotul binecuvântare de
Sfânta Liturghie, nimeni nu mai are voie să se închine la icoane în biserică
sau să mai ducă daruri la altar, că este mare păcat.
Când auzi că zice preotul : „Binecuvântată este Împărăţia Tatălui şi a Fiului şi
a Sfântului Duh, totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor” ,
este gata! De atunci fiecare stă la locul lui liniştit, nu se mai duce să se
închine. Chiar de-ai venit cu un dar în biserică, cu lumânare şi cu prescură,
le dai la urmă.
Că din timpul acela preotul intră în
Sfânta Liturghie şi nu mai are timp să ia darul. Că dacă te duci şi el se
opreşte de la Liturghie, îi rămân o mulţime de rugăciuni şi are păcat. Deci
darurile se dau la biserică până se dă binecuvântarea de Liturghie.
De atunci înainte nu mai este voie nici
să te închini la icoane, pentru că îi tulburi pe cei care vor să asculte Sfânta
Liturghie.
9. Creştinii trebuie să stea în genunchi când
se sfinţesc preacuratele daruri, când se cântă: „Pe Tine Te
lăudăm, pe Tine bine Te cuvântăm… !” Alţii stau în genunchi şi la
Evanghelie. Nu-i o greşeală. La Axionul Maicii Domnului şi la Tatăl nostru,
atunci se stă. Şi după ce se cântă Tatăl nostru se face sărutarea păcii. Aşa se
făcea înainte. Acum în unele biserici s-a uitat.
Cei ce au dezlegare şi vor să se
împărtăşească cu Preacuratele Taine, trebuie să-şi ceară iertare de la toţi, de
la cei mai bătrâni până la cei mai tineri. Dacă sunt bărbaţi, se duc la cei mai
bătrâni oameni din frunte şi de la care au avut vreo supărare, Doamne fereşte,
să ceară iertare : „Iartă-mă, frate
! Iartă-mă, cumetre sau vecine !”
La fel şi femeile să se ducă la cele mai
bătrâne şi să ia iertare, să le sărute mâna, iar acelea să le sărute pe frunte.
Această rânduială se face înainte de a merge la Sfânta Împărtăşanie. Şi apoi
iei o lumânărică aprinsă şi la iconostas o dai în mâna paraclisierului; nu
mergi cu ea înaintea preotului, în faţa Sfântului Potir.
Pentru că în faţa Sfântului Potir, când
mergeţi, nu aveţi voie să fiţi cu lumânarea aprinsă, nici să mai faceţi Sfânta
Cruce, că-i mare primejdie. Mulţi, făcând cruce, s-a întâmplat că au lovit
Sfântul Potir, pe preot, şi au vărsat Sfintele. S-a întâmplat în multe
biserici.
Eu am păţit-o. A venit unul de la Sasca
Mare la împărtăşanie; eram stareţ la Mănăstirea Slatina, şi m-a lovit peste
Sfântul Potir şi, dacă nu-l ţineam, îl zvârlea în mijlocul bisericii. Aveam
Sfintele în el. Şi tot mi-a vărsat cele nouă cete îngereşti. Trei au căzut din
acelea. Am avut de făcut canon şi rânduială.
Un băieţan când şi-a făcut cruce, a dat
peste Sfântul Potir. Şi dacă nu-l ţineam strâns mi-l vărsa tot şi nu mai puteam
să fiu preot din cauza asta . A încremenit şi el. Şi doar le-am spus, că erau
sute de oameni cu lumânări aprinse : „Nu mai faceţi
cruce când ajungeţi în faţa Sfântului Potir, şi lumânările lăsaţi-le colo la
iconostas !”.
Când mergi în faţa Sfântului Potir pui
mâinile cruciş pe piept. Şi atunci preotul ia cu linguriţa Preasfintele şi
Preacuratele Taine şi ţi le dă să le mănânci.
10. După ce-ai primit Preacuratele Taine ale lui Iisus
Hristos, treci la uşa diaconească, ca acolo să-ţi dea anaforă şi un păhăruţ de
vin. Apoi
treceţi la strană sau în pridvor, să vă citiţi molitfele sau rugăciunea de
mulţumire după Sfânta Împărtăşanie.
Trebuie să ştiţi că nimeni nu are voie
să se împărtăşească dacă nu şi-a citit rugăciunile de împărtăşire (molitfele).
Apoi, cele de mulţumire.
Cel ce s-a împărtăşit, nu mai are voie
să sărute mâna preotului. Până nu stai la masă nu mai ai voie să săruţi nici
sfintele icoane, nimic, că ai primit pe Hristos atunci. După masă poţi să
săruţi mâna şi sfintele icoane.
După împărtăşanie n-ai voie să scuipi
trei zile şi trei nopţi. Aşa-i după rânduială canonică. Dar măcar până a doua
zi, măcar 24 de ore să ţineti minte. Dar, trei zile arată cartea. Aşa este după
Sfânta Împărtăşanie.
Cei căsătoriţi, care vor să se împărtăşească
cu Preacuratele Taine, trebuie să păzească curăţia în familie, măcar trei zile,
iar după ce s-au împărtăşit să ţină măcar două zile. Iar în posturi, trebuie să
trăiască toate zilele în curăţie.
11. Cel ce a
venit la biserică dintr-o familie, se cheamă apostolul familiei. El trebuie să ia sfânta anaforă pentru toţi cei de
acasă.
Cei de acasă n-au voie, Doamne fereşte,
în Duminici şi sărbători, să mănânce ceva, până nu vine cel de la sfânta
biserică, să le aducă sfânta anaforă, să se împărtăşească cu sfânta anaforă în
locul Preacuratelor Taine. Că sfânta anafora pe greceşte se cheamă antidoron,
adică contra chip, ţine locul Preacuratelor Taine pentru cei ce nu pot să se
împărtăşească.
Duminica şi în sărbători, în timpul Sfintei
Liturghii, n-ai voie să faci mâncare, că este mare păcat. Fă mâncarea de
sâmbătă seara şi pune-o undeva la rece, că aveţi acum frigidere, şi o
încălzeşti când veniţi de la biserică. În caz de mare nevoie, după ce ieşi de
la Sfânta Liturghie, ai voie să faci mâncare. Dar în timpul Sfintei Liturghii,
când preotul leagă cerul cu pământul şi scoate părticele pentru milioane de
suflete, tu să nu te apuci atunci să faci mâncare, că-i mare păcat !
Aşa a fost la strămoşii noştri.
Întrebaţi bătrânii, că aşa ţineau înainte ! Nu se făcea mâncare Duminica. Este
mare păcat. Nu-i voie să faci focul şi să faci mâncare când preotul face
dumnezeiasca Liturghie pentru atâtea milioane de creştini, unde mijloceşte
iertarea atâtor suflete, şi pentru cei din iad şi pentru cei din ceruri şi
pentru cei de pe pământ.
12. Cel ce a fost la sfânta biserică, când a zis
preotul: „Cu pace să ieşim ! Întru numele
Domnului”
şi a făcut otpustul, adică sfârşitul Liturghiei, face trei închinăciuni în mijlocul
bisericii şi merge acasă.
De la biserică să nu se oprească până la
uşa lui. Nu cumva să-l ducă diavolul de la biserică la crâşmă sau la joc, că
atunci e vai de el. A început cu Dumnezeu şi termină cu diavolul. Că aşa face
vrăjmaşul: „Da, oare să mă
duc pe la cutare cumătru?; dar, să mă duc până la cutare?; dar, să merg oleacă
la crâşmă?”.
Bucuria diavolului că te-a scos din
raiul lui Dumnezeu şi te duce în iad, căci crâşma este gura iadului. Aşa o
numesc toţi Sfinţii Părinţi.
Dracul, când ai intrat în crâşmă îţi
bate trei cuie. Primul cui, când ai pus piciorul pe pragul crâşmii; al doilea,
când ai stat pe scaun la masă, în crâşmă; şi al treilea, când ai luat primul
pahar. Pe urmă eşti al lui; te ţine el acolo, nu scapi degrabă. Ţi-a bătut trei
cuie.
Deci, de la uşa bisericii du-te direct
acasă !
13. A
treisprezecea condiţie canonică. Când mergi acasă, zi o rugăciune la sfintele
icoane şi când toţi stau la masă, tu să le povesteşti ce ţi-a rămas şi ţie în
cap de la biserică. „Uite, a fost Apostolul cutare, Evanghelia cutare;
preotul a ţinut predica cutare; uite aşa a cântat dascălul, aşa frumos a fost
!”, ca să audă şi cei ce n-au putut merge la biserică,
din motive binecuvântate.
14. A
paisprezecea condiţie canonică. După ce ai stat şi tu la masă, să te odihneşti
două ore. Apoi
trebuie să te duci în Duminici şi sărbători să faci vizite şi să cercetezi pe
cei bolnavi şi săraci.
Dacă ştii un bătrân bolnav sau o femeie
bolnavă sau un copil, sau cineva care zace de mulţi ani, du-te şi-l cercetează,
că auzi ce spune Hristos în ziua Judecăţii: „Bolnav
am fost şi nu m-aţi cercetat” (Matei 25, 36).
Dacă nu poţi duce un dar cât de mic la cel bolnav, du-te şi-i spune un
cuvânt de mângâiere : „Rabdă, frate! Roagă-te
lui Dumnezeu că te iubeşte ! Dumnezeu, pe care-L iubeşte, îl ceartă. Şi dacă ai
să rabzi în lumea asta, n-ai să mai rabzi dincolo. Aşa a răbdat Iov, aşa a
răbdat Lazăr !”
Deci regula a paisprezecea este să
cercetăm pe bătrâni şi pe cei bolnavi în Duminici şi sărbători.
Acestea sunt pe scurt cele paisprezece reguli de bună
cuviinţă pentru creştinii care merg la sfânta biserică în Duminici şi în
sărbători.
0 Comentarii