Cine suntem și de unde ne tragem?
Dacă ar fi să urmăm logica istoricului român Gheorghe I. Brătianu, ar fi nimeri mai întâi să citim cu maximă atenţie ce scriu vecinii noştri despre noi.
Unii istorici maghiari afirmă că în Transilvania valahii, (adică românii)
nu sunt acceptați înainte de secolele
XI-XII, aceștia venind din sudul Dunării sau din alte
regiuni ale lumii.
„Basarabia este
leagănul istoric al lumii slave”, afirmă unii istorici ruşi. Iar A.
Jukovski, citându-l pe M. Lomonosov,
conclude: „Teritoriul dintre Nistru şi Prut, Siret, Suceava, Moldova şi
Bistriţa Aurie nu numai că era populat de triburi slave, dar şi alcătuia
centrul primului stat al slavilor răsăriteni”. Dacă Transilvania a fost ocupată de unguri cu mult înainte de
sosirea valahilor acolo, iar Basarabia, Bucovina şi chiar întreaga Moldovă sunt
zone rezervate slavilor, nu ne mai rămâne decât să trecem Dunărea şi să ne
căutăm baştina undeva în Peninsula Balcanică. Dar şi istoricii bulgari resping
categoric ipoteza formării poporului român pe teritoriul actualului stat
bulgar, spunând: „Leagănul primitiv al românilor s-a aflat în regiunile
vestice ale Peninsulei Balcanice, mai exact în zona situată pe
teritoriul Iugoslaviei de azi, în afara Croaţiei şi
Sloveniei”. Ilustrul balcanist Constantin Jiricek confirmă
că: „Ţinuturile situate între munţii stâncoşi ai Muntenegrului, regiunile învecinate Moraviei sunt
patria cea mai veche şi mai stabilă a poporului sârb”. Acest fapt e menţionat şi de către istoricul sârb Stoian Novacovici. Iar nouă nu ne mai rămâne decât să ne nedumerim cum aceeași regiune poate fi concomitent leagănul istoric al două națiuni diferite, vorbind limbi cu totul diferite, una slavă și alta romanică. Dar, poate au venit românii din depărtări mai mari? Poate că din Grecia? Nu! Căci, conform teoriei istoricului grec Cheranionopulos, românii din nordul Dunării sunt daci, care şi-au însuşit vorbirea latină, iar aromânii din sudul Dunării sunt greci care şi-au pierdut limba.
patria cea mai veche şi mai stabilă a poporului sârb”. Acest fapt e menţionat şi de către istoricul sârb Stoian Novacovici. Iar nouă nu ne mai rămâne decât să ne nedumerim cum aceeași regiune poate fi concomitent leagănul istoric al două națiuni diferite, vorbind limbi cu totul diferite, una slavă și alta romanică. Dar, poate au venit românii din depărtări mai mari? Poate că din Grecia? Nu! Căci, conform teoriei istoricului grec Cheranionopulos, românii din nordul Dunării sunt daci, care şi-au însuşit vorbirea latină, iar aromânii din sudul Dunării sunt greci care şi-au pierdut limba.
Așadar, dacă istoricii maghiari, ruşi, bulgari ne contestă
istoria, colegul lor grec se mulțumește să
nege obârșia sud-dunăreană
a românilor. Se naște atunci fireasca întrebarea: de unde
au venit românii? De unde a apărut acest popor, devenind dintr-o dată atât
de numeros, încât a putut să cotropească teritoriile tuturor vecinilor săi? Să
fie această enigmă încă nedezlegată? Hai să ne amintim mai întâi de spusele lui
I M. Kogălniceanu: „Dacă nu avem istorie, orice
popor dușman ne-ar putea spune: „Nu vi se cunoaște originea,
şi nici numele nu este al vostru, la fel ca şi pământul pe
care locuiți”.
Românii au fost menționați în documente destul de târziu,
fiindcă neamurile pașnice nu intrau în câmpul de vedere al celor
ce consemnau evenimentele. Povesteau doar despre războaie, deplasări
masive de populație, care răsturnau ordinea
instalată și amenințau cu devastarea. Românii au fost un neam
sedentar, cultivator de culturi agricole și crescători de
animale, lată de ce n-au reținut atenția istoricilor și cronicarilor
din vechime. Lucrul acesta l-a observat chiar cronicarul polon
Ioachim Bielski: „Multă vreme nu s-a auzit vorbindu-se despre acest neam,
pentru că stătea în pace și deoarece istoricii au
scris puțin despre dânsul”. Teritoriul din nordul Dunării,
peste care valurile migratoare s-au succedat timp de un mileniu, a fost marcat
prin denumiri precum Gothia, Gepidia, Avaria, Slavinia eţc. Ele amintesc
despre dominația directă sau
nominală a acestor populații migratoare
în spațiul dacic. Dincolo de aceste denumiri politice s-a aflat,
de fapt, populația băștinașă, statornică.
Populația daco-romană a rămas în permanența în
acest spațiu, păstrându-și numele, obiceiurile,
datinile și limba. Ea se menținea și pe
următoarele trei structuri etnice succesive:
1. coloniști romanizați, rămași în
Dacia după retragerea legiunilor romane, al căror număr este, evident,
imposibil de precizat;
2. prizonieri aduși de dincolo de
Dunăre de către războinicii germani, huni, avari sau slavi;
3. populația romanizată
din spațiul balcanic, în special locuitorii celor două Dacii
Aureliene, care trebuie să fi trecut Dunărea spre a fugi din calea slavilor
care se întorceau în Bulgaria.
Constituirea primelor structuri social-politice („țări”, cnezate,
voievodate), proces care continuă etnogeneza, a făcut ca românii să intre
în atenția cancelariilor și a cronicarilor. Din acea
perioadă s-au păstrat un șir de documente, care ne atestă
ca „vlahi”, „blahi”, „blaşi” etc. Năvălirea populațiilor barbare - goți,
huni, gepizi, slavi, avari - a obligat populația daco-romană
să se concentreze pe teritorii mai ferite, în special în regiunea muntoasă
a Carpaţilor, în regiunea deluroasă subcarpatică, pe podişul Transilvaniei sau
pe podişul Moldovei, pe șesul cu vegetaţie abundentă al Munteniei, pe câmpia
fertilă a Banatului şi Crişanei, în zona bălţilor de la gurile Dunării, de-a
lungul văilor.
Cel de-al doilea mare val al populaţiei migratoare, dezlănţuit la
sfârşitul secolului al II-lea prin punerea în mişcare a maghiarilor şi
continuat cu năvălirea pecenegilor, uzilor, cumanilor şi tătarilor, care au
exercitat o dominaţie efectivă pe o parte însemnată a teritoriului României de
mai târziu (estul Munteniei şi Moldova), a întârziat cu mult constituirea unor
organizaţii politice puternice.
Curentul de trecere a populaţiei din ţinuturile româneşti intracarpatice
în cele de la sud şi est de Carpaţi a început încă în secolul al IX-lea, odată
cu supunerea Transilvaniei de către coroana maghiară. El a căpătat amploare pe
măsură ce relaţiile feudale câştigau teren, şi populaţiei băştinaşe i se răpea
dreptul asupra pământului şi libertăţii. Totuşi, în Transilvania a rămas o mare
masă a populaţiei, ceea ce a făcut ca în tot cursul secolelor românii să
constituie acolo majoritatea covârşitoare a populaţiei. Cei care au emigrat, au
găsit la sud şi est de Carpaţi, unde dominaţia popoarelor nomade slăbea şi se
destrăma, locuri pentru a „descăleca” sate noi. Pe aproape întreaga
întindere a regiunii subcarpatice au luat fiinţă sate de „ungureni”, nume ce
atestă faptul că o mare parte a locuitorilor lor o constituiau românii veniţi
din Transilvania, foşti supuşi ai regatului Ungariei. Adăugându-se
populaţiei băştinaşe din Muntenia şi Moldova, românii veniţi de peste munţi au
constituit un adaos de putere la întărirea organizaţiilor politice româneşti de
aici, angajate în lupta împotriva dominaţiei neamurilor nomade.
Arcadie Moisei
Almanahul „Țara Fagilor” 1995 pag. 86-88
0 Comentarii