Toate-s vechi şi
nouă toate.
Vreme trece, vreme vine,
Toate-s vechi şi nouă toate;
Ce e rău şi ce e bine
Tu te-ntreabă şi socoate;
Nu spera şi nu ai teamă,
Ce e val ca valul trece;
De te-ndeamnă, de te cheamă.
Tu rămâi la toate rece
* * *
Limba românească e la sine acasă o împărăteasă
bogată căreia multe popoare i-au plătit dare în metal aur pe când ea pare a nu
fi dat nimănui nimic. Dar metalul aur ea l-a tipărit în tiparul ei propriu şi e
azi al ei pentru că tot poartă efigia ei neschimbată, neschimbabilă chiar. A o
dezbrăca de averile, pe care economică şi chibzuită le-a adunat în mii de ani, însemnează
a o face din împărăteasă cerşitoare.
* * *
Asta-i deosebirea între D-zeu şi om.
Omul are-n el numai în şir fiinţa altor oameni viitori şi trecuţi. D-zeu le are
deodată toate neamurile ce or veni şi ce au trecut; omul cuprinde un loc în
vreme. D-zeu e vremea însăşi, cu tot ce se-ntâmplă-n ea, dar vremea la un loc,
asemenea unui izvor a cărui ape se întorc în el însuşi, ori asemenea roţii ce
deodată cuprinde toate spiţele, ce se-ntorc veşnic.
* * *
Oare să fie un popor atât de bătrân încât
să fie pierdut memoria trecutului? Să nu ştim că numai în păstrarea bunurilor
morale cu greu câştigate în trecut în păstrarea elementelor educative ale
istoriei române e rădăcina viitorului?
* * *
Nenumărate şi grele sunt lucrurile ce
trebuie împlinite pentru a face fericirea unei naţii. Chiar un individ, până
s-ajungă bine crescut, asigurat în esenţa sa, luminat la minte, c-un cuvânt
bine preparat pentru a duce o viaţă demnă şi folositoare, de câte ajutoare nu
are trebuinţă?! Dar încă o naţie întreagă, şi mai ales o naţie ca a noastră.
* * *
O, acest blestemat de timp, care e când
lung, când scurt, fiind cu toate acestea acelaşi, cel puţin remontoriul o
spune... Când aşteaptă cineva iarna la portiţa vreunui zăplaz pe drăguţa lui...
- şi ea nu vine... şi aşteaptă... şi ea tot nu vine... ce-i timpul? O
eternitate. Şi când citeşte cineva o carte frumoasă... mii de tablouri se desfăşoară
pe dinaintea ochilor... ce-i timpul? Un minut. Cine n-a avut vreodată un roman întreg
în minute pentru a cărui realitate normală i-ar trebui o viaţă întreagă ori o
tinereţe întreagă?... în vis el poate avea într-o singură noapte viaţa întreagă
a unui om? Şi de ce a unui om? De ce nu a tuturor celor ce se-nvârtesc împrejurul
lui? Şi în câtă vreme? în şapte ori opt oare. Dar ce-i o tragedie ori o comedie
altceva? Şi, într-adevăr, dacă un asemenea op inserează, nici bagi de seamă cât
timp a trecut.
* * *
Pe noi, cari zicem că trăim şi ştim că
vom muri, adică, pe om îl putem compara cu un luntraş care ştie bine că îl duce
curentul fatalmente spre cataractă unde va fi zdrobit el şi luntrea lui. Şi
totuşi luntraşul merge înainte, ba găseşte timp destul nu numai a admira
natura, cerul şi pământul, ci, mai ales, pentru a face rău altora în calea sa.
* * *
E însă o amăgire că raţiunea este
izvorul adevărului. Raţiunea este rezultatul cugetării multor secole. Ceea ce
pentru noi e un adevăr absolut este numai rezultatul (poate relativ) de cultură
a vremurilor trecute. O raţiune pretutindeni aceeaşi nu există. La un popor
e-ntr-un fel, la altul într-altul. Ceea ce nouă azi ne pare drept şi firesc
poate că peste două mii de ani va fi o stare de nedreptate, de lipsă de drept.
Mihai Eminescu
Social media