Sfântul Ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului
Petru Movilă a
fost mitropolit de
Kiev și Galiția (Ucraina) din anul 1632 și până la moartea sa, în 1646. Este
cunoscut ca un important teolog ortodox
din secolul al XVII-lea și ca un reformator al învățământului teologic
ortodox. Prăznuirea sa
se face în Biserica Ortodoxă Română pe 22 decembrie.
Viața
Petru Movilă s-a născut la 21 decembrie 1596 (1574, după alte surse) la Movilești,
într-o familie boierească din Moldova secolului al XVII-lea. Familia
Movileștilor dăduse Moldovei și Ţării Românești mai mulți domni, între care
tatăl lui Petru, Simion (domn al Ţării Românești, cu întreruperi, în anii
1599-1601 și al Moldovei în 1606-1607) și fratele acestuia, Ieremia Movilă
(domn al Moldovei, cu o scurtă întrerupere, între anii 1595-1606). Mama lui,
Marghita, era o prințesă poloneză. Din pricina situației politice tulburi din
Moldova, familia lui a trebuit să fugă în Polonia când Petru era încă foarte
tânăr. Petru a primit educația timpurie în Polonia, la școala ortodoxă din
Liov, continuându-și apoi studiile în Europa Occidentală, inclusiv la
universitatea din Paris și în Olanda. În
Polonia a fost o vreme ofițer, însă el
era atras mai mult de viața monahală. Şi-a păstrat
credința ortodoxă în toată perioada în care a trăit în țări catolice și
protestante.
În anul 1625 a intrat în mănăstire, în Lavra Pecerska din Kiev. A fost tuns în monahism in anul 1627.
Mai târziu a fost hirotonit preot și apoi a primit rangul de arhimandrit. În sfârșit, la
scurtă vreme a fost hirotonit ca episcop și înscăunat ca Mitropolit al Kievului în anul 1632.
A fost
întemeietorul Academiei Duhovnicești din Kiev, o instituție de învățământ
teologic bazată pe principiile organizării seminariilor teologice și
universităților occidentale: predarea se făcea în principal în limba latină și,
secundar, în limbile greacă și rusă, iar studenții primeau o dublă formație
teologică și științifică.
Petru a cârmuit Biserica Ortodoxă din Ucraina într-o perioadă în care
aceasta se găsea sub dominația poloneză. Lui i se datorează în primul rând
renașterea ortodoxă de aici, după vremurile grele ale Unirii de la Brest-Litovsk (1596), când o mare parte a ortodocșilor de
aici a acceptat supremația Papei de la Roma și unirea cu Biserica Romano-Catolică. Foarte preocupat de soarta
Bisericii Ortodoxe, Petru s-a dedicat întăririi poziției ortodocșilor care
rămăseseră independenți de Roma. În ciuda unor puternice presiuni politice și
sociale, devenite uneori chiar violente, el a reușit să recupereze pentru
Biserica Ortodoxă și să restaureze un mare număr de biserici, între care
Catedrala Sfânta Sofia din Kiev. A trecut la Domnul pe 22 decembrie 1646, la Kiev.
Este cinstit ca sfânt de Bisericile Ucrainei, României și Poloniei. Prăznuirea lui
se face pe 22
decembrie în Biserica
Ortodoxă Română (începând din anul 1997) și pe 1 ianuarie în Biserica Ucrainei, unde el mai este
pomenit și pe 6 octombrie,
împreună cu ceilalți sfinți mitropoliți ai Kievului.
Moștenirea
Petru Movilă a lăsat în urmă numeroase scrieri. El este cel mai adesea
evocat sau criticat mai ales datorită acestora. În anul 1637, a publicat o
ediție adnotată a celor patru Evanghelii. În anul 1646, a
publicat o ediție revăzută a Evhologhion-ului,
cunoscut și ca Trebnicul Mare (Molitfelnicul Mare). A mai scris și Scurte eseuri științifice despre
articole de credință și un Mic Catehism Rus pentru uzul Bisericii
Ruse.
Cea mai cunoscută lucrarea a sa este Mărturisirea
de credință ortodoxă a catoliceștii și apostoleștii Biserici ortodoxe a
răsăritului, pe care a realizat-o ca reacție la încercările ordinului
iezuit catolic și a reformatorilor occidentali din acele zone ale Vechii Rusii
care se aflau sub dominație poloneză. Aceasta constituia totodată și o reacție
la Mărturisirea de credință calvinizantă publicată (în 1629 și
1633) la Geneva de către Chiril
Lucaris, Patriarhul Constantinopolului.
Mărturisirea mitropolitului
Petru Movilă a fost discutată la Sinodul
panortodox de la Iași din anul 1642 și recunoscută
ca validă, după ce Sinodul corectase două puncte împrumutate din teologia
catolică (recunoașterea existenței purgatoriului și problema momentului
prefacerii Darurilor în timpul Sfintei Liturghii). Mărturisirea, publicată în
1645, a fost apoi editată în întreaga Europă în limbile greacă, latină, germană
și rusă. Cu aceste modificări, ea a fost recunoscută de patriarhii Bisericii
Constantinopolului, Ierusalimului, Alexandriei și Antiohiei în anul 1643. În
anul 1672, Sfântul Sinod al Bisericii Ierusalimului a adoptat Mărturisirea
de credință a lui Petru
Movilă drept catehism oficial. În limba română, prima ediție a Mărturisirii
Ortodoxe a apărut în anul 1699.
Unii teologi ortodocși contemporani, precum Vasili Krivoșein, George Florovski sau Christos
Yannaras, precum și unii teologi români, consideră că Petru Movilă a fost
puternic marcat de influența occidentală, îndeosebi cea latină și căMărturisirea
de credință introducea în
Biserica Ortodoxă nu doar învățături latinizante (cele sancționate în Sinodul
de la Iași), ci și stilul scolastic de expunere a credinței, străin de
experiența ortodoxă.
Potrivit altor teologi și autori ortodocși, influența apuseană în
scrierile și activitățile mitropolitului nu a afectat însă fondul învățăturilor
sale, care a rămas ortodox. De asemenea, aceștia atrag atenția asupra faptului
că toate aceste cărți au fost redactate tocmai pentru a sprijini și consolida
credința ortodoxă pentru a-i ajuta pe ortodocși să reziste presiunii misiunilor
catolice și protestante în rândul credincioșilor proprii. Constituirea
Academiei Teologice din Kiev, prima instituție teologică de nivel universitar
din Ortodoxia rusă, a fost tot o încercare de a oferi teologilor din Biserica
Ortodoxă o educație modernă, de un nivel comparabil cu cea a teologilor
catolici sau protestanți ai vremii și a putea astfel apăra mai eficient
credința ortodoxă. Astfel, conchid aceștia, Mitropolitul Petru Movilă a fost în
primul rând un apărător al credinței ortodoxe, rol pe care i-l recunoaște și
pentru care îl cinstește întreaga Biserică Ortodoxă.
Scrieri
Dintre scrierile Sf. Ier. Petru Movilă actualmente disponibile pe piața
românească de carte amintim:
- Mărturisirea ortodoxă a credinței universale și apostolice a Bisericii
orientale, Institutul European, Iași, f.a.
- Împăcarea Bisericii Ortodoxe, trad. de Ştefan Lupan, ed.
îngrijită de Vlad Chiriac, Polirom, Iași, 2002 (culegere de scrieri).
0 Comentarii